~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Monday 3 November 2014

Bab 56 Tidak ku tahu kasih bermula





“Macam ni, ayah ambil iktibar pemergian abang ipar kamu cik gu Nassir. Tak sangka ajalnya sampai dulu dari ayah yang dah nak mencapai umur  80 tahun. Jadi sebelum ayah menutup mata ayah nak bersedia apa-apa yang ayah akantinggalkan. Tak banyak mana pun tapi, biasanya apa-apa tinggalan orang tua kadang- kadang akan mejadi rebutan. Ayah tak mahu kerana sedikit harta, anak-anak ayah bergaduh sesama sendiri, bermasam muka dan tak betegur sapa.Ayah nak kamu adik beradik dan sepupu-sepupu berganding bahu dan selalu bermusyuwarah untuk keluarga kita. Sebab apa yang ayah akan tinggalkan, arwah pak ngah pun ada haknya, tak secara lansung anak-anak dia pun ada hak juga..mungkin kurang sediki dari kamu anak-anak ayah. Ayah cakap ni bukan kerana mak ngah kamu sudah jadi isteri ayah tidak..ayah cakap ni sebab hak arwah pak nagah dan hak anak-anak dia. Ayah tak mahu sebab tamak kita, akan membawah susahnya kita kat akhirat kelak. Ingat ye ayah tak mahu seplepas ayah tak ada kamu bergaduh sesame sendiri kerana tak puas hati.”Apa yang diperkatakan oleh Haji Mohd Noh ada benarnya. Yang sebetulnya rumah pusaka Imam Hassan diwaris kan kepada dua orang anak lelaki beliau. Mana kala adik-beradik perempuan nya sudah diberi bahagianyang  lain.

“Kenapa ayah tak bahagi-bahagikan sorang sikit tanah tu, ikut faraid kan senang”

“Untuk dibahagi-bahagi tanah yang tak seberapa rasanya tak berbaloi..sedikit sangat seorang dapat..nanti tanah tu akan terbiar.  Ayah rasa lebih baik dijual pada yang berkehendak, biar diushakan tanah sekangkang kera tu..kalau dah jadi hak dia tentu dia sayang kalau tanah tu terbiar sahaja. Jadi sementara ayah masih ada ni ayah nak jual pada sesiapa yang nak. Ayah dah tetapkan harganya. Sesiapa yang nak nanti ayah terus tukar nama keatas namanya. Hak itu tak boleh lagi dipertikaikan dikemuadan hari.”.

Melihat anak-anak dan menantunya tidak berbunyi Haji Mohd Noh menyambung kata-katanya.

“Kamu semua setuju tak kalau rumah dan tanah ni ayah jual”.

“Kalau rumah ni ayah jual… ayah dan mak ngah nanti nak duduk mana?”

“Ayah minta ihsan siapa yang beli rumah ni benarkan kami duduk sini sampai akhir hayat kami”.

“Kalau yang beli kami adik beradik boleh lah yah, tapi kalau yang beli orang luar..macam mana? Mereka beli tentunak duduk..kalau ayah bayar sewa mungkin boleh..tapi ada ke pembeli yang sanggup buat macam tu..beli rumah kemudian disewakan, dia sendiri duduk juga rumah sewa..”.

“Ayah tak akan jual pada orang luar..ayah memang nak kamu adik beradik yang beli..dan sampai bila-bila pun ayah harap tanah dan tapak rumah ni jangan dijual pada orang luar.Ini sahaja lah tanah warisan Imam Hassah datuk kamu semua jadi biarlah kita warisi sampai bila-bila.”

“Ohh jadi kamilah yang akan membelinya”.

“Ya..kamu anak-anak ayah dan anak-anak arwah pak ngah sahaja..tapi ayah tanyakan dulu pada anak ayah..anak-anak mak ngah biar Muaz  yang tanyakan guna telefon boleh Muaz. Tapi kalau boleh cepat sikit sebab ayah nak cepat selesai dan nak cepat dapat duitnya”.

““In Syaa Allah boleh tapi kenapa ayah nak cepat, ayah nak pergi mana-mana ke? Nak pergi Umrah ke dengan duit tu.”.

“Tidak juga tapi  bila tenguk arwah Nassir..ayah rasa ayah perlu bersiap sedia juga. Dia yang berpuluh tahu lebih muda dari ayah boleh pergi dulu apatah ayah yang dah melebihi umur Rasullalh.Tapi ayah redha kalau ayah pun Allah nak cukupkan umur ayah. Sebelum ayah sakit dan meyusahkan orang nak menjaga ayah, lebih baik ayah sihat-sihat ni Allah ambil. Ayah tak mahu menyusahkan anak-anak dan isteri ayah.”

“Kenapa ayah cakap macam tu yah.Walaupun kami dah ada keluarga sendiri tapi kami masih perlukan ayah membimbing kami yah”.

“Ayah dah tua sangat..umur Rasullah pun hanya sampai 63tahu sahaja, ni ayah dah 77 tahun berapa tahun dah Allah bagi bonus kata ayah..Ok pasal rumah ni agaknya siapa yang nak beli. Sofia ke Fadzil ke”.

“Gary rasa Gary tak nak, sebab Gary dah ada rumah kat Penang,  tak kan nak bayar sampai dua rumah, kereta lagi nak makan apa kami nanti”.

“Sofea?”.

“Bang!Abang nak ke” Sofea bertanya kepada suaminya disebelahnya.

“Yah kami rasa pun tak nak, susah nak uruskan bisnes kami kalau kami duduk sini. Lagi pun tentu Umi dan Abi tak kasi..saya ni anak yang tua kena tenguk hal Umi dan Abi.”.

“Berapa ribu ayah nak jual rumah dan tanah pusaka tu”.

“Ayah dah Tanya harga pasaran…RM 200.00 ribu.”.

“Nak bayar terus ke yah”.

“Kalau boleh macam tulah..senang ayah nak bahagi-bahagikan duit tu, tapi kalau tak boleh tiga kali bayar pun boleh, tapi ayah akan dulukan pada sesiapa yang boleh bayar penuh”.

Dalam mesyuarat itu semua anak-anak Haji Mohd Noh tidak mahu kerana sudah mempunyai rumah sendiri termasuklah adik beradik Muaz.Untuk memudahkan datuknya Uwais menyanggupi untuk membeli rumah berserta tanah pusaka datuknya.Lima bulan selepas itu selesai urusan jual belinya biar pun dia terpaksa membuat pinjaman peribadi dari bank dan juga meminjam sedikit wang simpanan mamanya Emil.

“Uwais walaupun Uwais dah beli rumah dan tanah ni akut harap benarkanlah kami duduk sampai Allah mengambil nyawa kami”.

“Tuk jangan cakap macam tu tuk..sampai bila-bila pun abang benarkan atuk dengan nenek duduk rumah ni. Abang pun bukan selalu ada kat sini.Abang hanya nak senangkan atuk sahaja”.

“Terima kasih bang..” mendengar ucapan terima kasih datuknya Uwais bangun dam memeluk datuknya dia sedeh dengan ucapan yang tidak sepatutnya diucapkan oleh datuk.

“Tuk jangan cakap terima kasih pada abang tuk..abang yang patut ucapkan terima kasih pada atuk”.Itulah cara Haji Mohd Noh mengelakkan perebutan harta pusaka di kemudian hari. Bila mana dia sudah tidak ada didunia lagi.

Duit jualan rumah dan tanah pusaka itu dibahagi mengikut Faraid oleh Haji Mohd Noh kepada semua anak-anaknya dan anak tirinya merangkap  anak abangnya juga. Namun untuk bahagian abangnya Haji mohd Noh memberi satu pertiga bahagian sahaja kerana dikira dari kos pembaikkanrumah  yang ditanggung olehnya seratus peratus. Kini setelah diberi penama sahlah rumah dan tanah pusaka itu adalah hak mutlak Uwais.

Panggilan Uwais kali ini terasa sangat serius suaranya pada pendengaran Sofiah dihujung talian.

“Is kau ok ke Is..”

“Pian aku tengah serabutlah Pian kalau aku cerita dengan kau boleh tak Pian”.

“Ehh kau ni Is sejak bila pulak kau tak boleh nak cerita dengan aku. Kau jangan anggap aku lain. Aku tetap aku walau pun aku dah kahwin, walau apa keadaan aku dankau kita tetap sahabat dan adik beradik dari didunia sampai akhirt. Kalau kau ada masaalah cakap sahaja dengan aku, kalau boleh aku tolong In Syaa Allah aku tolong. Aku pun macam tu juga, kalau aku ada masaalah jangan kau tak nak tolong pula sekurang-kurang kau tolong  dengar masaalah aku pun jadilah.. janji tau Is.”.

“Ialah aku cerita lah ni..Ok macam ni. Aku nak cerita pasal mama”.

“Kenapa dengan mama kita, dia ada masaalah ke”.

“Entahlah masaalah pada dia kut..Macam ni…Tiga  hari lepas nenek aku datang tanyakan mama, dia nak mama nikah balik dengan papa aku..kau rasa macam mana Pian”.

“Kalau mama setuju apa salahnya”.

“Tapi ayah meninggal tak sampai pun setahun..kau tak rasa mama keji ke kalau dia nikah balik”.

“Apa pula nak fikir macam tu. Kan mama dah lepas waktu Iddah dia dah hamper 8 bulan ayah pergi..pada aku tak salah”.

“Memang waktu Iddah dia dah habis tapi orang tak mengata ke mama cepat sangat nikah lepas kematian arwah ayah.”.

“Nafsu manusia ni tak kira tua kemuda dan tak kira lelaki atau pun perempuan. Pada aku yang dah pergi biarkan dia pergi, kita yang hidup ni teruskalah kehidupan kita. Setiap yang hidup ni ada fitrahnya. Fitrah nak hidup berpasangan makan dan minum, jadi kita  teruskalah fitrah tu. Kalau mama kata nak nikah tak ada salahnyakan”.

“Aku rasa kalau pasal nafsu..orang perempuan ni akan boleh menahan nafsunya, dan mama aku rasa dia boleh menahan nafsunya. Tapi yang aku kesiankan nenek aku. Dia kata dia rasa bersalah sangat pada papa aku kerana pisahkan papa dan mama aku. Sedangkan papa memang sayangkan mama. Dia kata sebelum dia meninggal dia nak tenguk mama nikah balik pada papa. Dia tak nak mati dengan rasa bersalah pada papa aku”.

“Oh jadi papa kau nak tak lagi dengan mama..ialah kadang orang ni tak suka bekas orang..ahh pandai lah aku kan”.

“Aku rasa papa tak kisah..tapi yang aku takut orang akan mengata mama gatal, dahlah dia dah tua, baru kehilangan ayah dan aku pula sekejap lagi dah naik kapal. Kalau dia dengar orang mengata dia tentu dia sedeh, aku kesian dia sendirian, nanti dia sedeh sorang-sorang. Aku nak Tanya pendapat kau ni sebab kau orang adik beradik boleh lah bagi sokongan kalau mama sedeh nanti.”.


“Allah Is.. kalau nak fikir apa orang kata memang tak kan habis biar pun sampai kiamat. Yang sebenarnya apa cerita dengan mama ni. Dia dah setuju ke nak nikah?jadinya bila?”.

“Yang sebetulnya mama macam berat nak terima papa aku balik, dia tak boleh nak menerima apa yang papa aku dah buat pada dia dulu.Tapi yang aku nampak papa aku memang masih sayangkan mama. Hari tu nenek aku cerita sebab apa papa bercerai denan emak tiri aku..sebab papa tak boleh nak lupakan mama”.

“Oh ye ke..tapikalau dah mama tak mahu,  macam mana. Kita tak boleh nak buat apa kalau dah tuan badan sendiri tak mahu”.

“Itu yang aku call kau..kalau boleh kau bagi jalan macam mana nak pujuk mama. Aku kan Pian teringin mama dan papa aku duduk serumah balik. Aku teringin nak kahwin diraikan dengan papa dan mama dalam ikatan sah. Aku tak mahu diraikan oleh papa dan mama yang  tiada ikatan, nanti mereka kekok mengadap para jemputan.”

“Oh itu sebabnya kau tak nak nikah lagi”.

“Tapi taklah sebab itu sahaja..memang aku belum ada calon.. belum jumpa lagilah Pian”

“mana nak jumpa kalau kau tak cari”.

“Kalau mama dan papa aku bersatu kembali aku akan cari Pian.Lagi satu yang aku bimbangkan”.

“Apa yang kau bimbangkan lagi Is”.

“Bila atuk dah meninggal ni aku tenguk nenek ngah aku tu macam tak bersemangat sahaja.Kau tahu hari-hari dia pergi kubur, aku takut apa-apa terjadi pada dia, nanti mama nak duduk mana kalau aku tak ada kat rumah.Takkan nak duduk dengan pak long aku. Walaupun mereka sepupu dan adik beradik tiri tapi mereka bukan mahram, nanti mereka kekok duduk serumah.”.

“Aku nak saja mama duduk dengan aku, tapi  dia masih mengajar..macam mana Is kami nak tolong. Hari tu kak lang dan abang Yusof kata dia dah minta tukar kampong kita, tapi tak lulus-lulus lagi”. Kak lang merupakan anak  nombor tiga arwah cikgu Nassir bekerja sebagai kerani disebuah sekolah kerajaan mana kala suaminya pula bertugas sebangai pegawai bomba. Mereka sudah memohon perpindahan kerana mahu duduk di Pengklalan Hulu untuk menjaga rumah pusaka tinggalan arwah cikgu Nassir.

“Entahlah Pian. Aku rasa macam aku nak berhenti  kerja,  cari kerja apa-apalah kat kampong kita. Tapi ialah duit simpanan aku dah kosong..aku korek semua bayar duit rumah hari tu. Aku nak bayar duit mama lagi. Yang paling penting nak bayar pinjaman bank. Kalau bertangguh makin berganda hutang aku. Interest bank ni tinggi betul kalau buat pinjaman peribadi. Aku harapkan aku dapat langsaikan hutang bank dala masa tiga bulan ni..tapi kalau mama nak  nikah dengan papa selesai masalah aku.”.

“Kau jangan pertaruhkan bahagia mama dengan masaalah kita. Aku takut kalau memang mama dah tak boleh nak maafkan papa kau,  kemudian kita paksa juga merana dia nanti, kesian mama”.

“Tulah pasal kadang-kadang aku mementingkan perasaan aku dari perasaan mamakan, tapi yang sebenarnya aku nak keluarga aku bersatu semula. Aku mengharapkan ada kebahagian papa aku bahagia dihari tuanya... Cuba kau pujukkan mama mana tahu dengan kau dia lembut hati ”.

“Sekarang aku Nampak kau memeng lebih sayangkan papa kau. Kenapa kau sendiri tak nak pujuk mama.”

“Aku tak nak nanti mama kata aku lebih sayangkan papa dari dia. Langsung terbantu semuanya. Pian! aku memang teringin sangat duduk sebumbung dengan mama dan papa macam keluarga orang lain”.





“Kau memanglah sah dah tak ada, tapi aku keduanya masih ada tercongok depan mata, tapi tak boleh nak sama-sama sebab mereka dah jadi ornag lain. Aku selalu bayangkan Pian kalau aku ada jodoh..macam mana dia orang nak menyambut tetamu kalau keadaan mereka macam tu. Bila aku fikir rasa macam malas aku nak ‘mencari’ Pian”.Kedengaran seperi orang kecewa pula Uwais dihujung talinan.Keadaan sunyi seketika bila Sofian mendengar lagi suara lemah Uwais.

“Aku kadang rasa macam tak bersemagat bila mengenangkan keadaan mama dan papa aku Pian”.

“Sabarlah Is, ini namanya dugaan..Is!  Tapi yang sebnarnya aku rasa bersyukur sangat dapat jadi anak mama..mama seorang yang sangat memahami anak-anak, aku pun tanya pada semua abang dan kakak aku, mereka pun kata tak menyesal bemamakan Emil Atilia walaupun pada mula nya mereka takut juga bila kau kata dulu mama kau garang.”

“Kau tak pernah kenal rapat dengan papa aku, papa aku pun baik, tak banyak cakap tak pernah nak marah orang, tapi kenapa didugha macam ni. Betul kata kau inilah dugaan Allah. Sepatutnya kita redha dengan apa yang ditentukan untuk kita. Entahl lah Pian aku nak cuba satukan papa dan mama kalau masih ada keserasian antara mereka lagi..aku rasa tak senang nak naik kapal lusa ni”.

“Kau jagan bimbang Is, kau pergilah kerja. Tapi berhati-hati lah, kerja  kau bahaya kalau kat tak berhati-hati, hal mama biar aku yang uruskan pandailah aku. Aku janji balik kau bulan depan papa kau dah siap sedia dengan borang nikah sekali lagi dengan mama kita”.

“Kau tak kisah ke kalau mama nikah lagi sedangkan ayah meninggal belum lagi setahun”.

4 comments:

  1. Ada juga Bab 56. Tertunggu2 dari malam tadi. Tq mak teh.

    ReplyDelete
  2. Yeay... ada sambungan. Terjenguk2 blog ni drp tadi... Tkasih.

    ReplyDelete
  3. Bertuah emil dapat anak macam uwais dan anak tiri macam pian. Sentiasa ambil berat akan kebajikan mama mereka. Kesian uwais terkurung rasa akibat kepincangan rumah tangga kedua ibu bapanya.

    k.mid

    ReplyDelete
  4. Emil mmg beruntung ada anak mcm uwais dn disayangi anak anak Tirinya.
    Anak cikgu Latif x tau le pulak camne penerimaan merekà trhdp Emil.
    -dibah-

    ReplyDelete