~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Saturday 7 February 2015

Nur Hidayah 19



Sudah tiga bulan hidup Nur Hidayah tenang dari ganguan Tengku Faris. Namun pagi itu dia dikejutkan oleh kedatangan Tengku Faris ke mejanya. Dengan wajah manis dihiasi seyuman yang berseri.

“Hidayah nanti lepas you balik surau tolong masuk bilik daddy I ye”. Waktu tu jam menunjukkan pukul 10 pagi..’Eh tahu pula orang tua ni aku pergi surau kejap lagi’ detik hati Nur Hidayah.

“Ada apa Tengku..saya ada buat salah ke sampai dato’ panggil”.

“Entah..you ada buat salah ke”. Melihat kerutan didahi Nur Hidayah..terus sahaja rasa kesihan menyelinap dihati Tengku Faris. Maklumlah kata-katanya membuatkan gadis kesayanganya risau..mana tahu akibat kerisauan dia terjatuh pula dibilik air tak ke nyaya..cepat-cepat dia memperbetulkan kata-katanya.

“Ehh…Tak usah bimbang Hidayah tak ada apalaah..dato’ sahaja nak jumpa you. Ok ye you pergi solat dulu tenangkan hati, lepas tu jumpa dato’ sehabis you solat Duha..”. Sememangnya sudah maju pengetahuan Tengku Faris tentang solat. Yang sebetulnya dia ada bertanya kepada daddynya apa itu solat DUHA. Kerana dia juga ada mendengar Nur Hidayah bersolat sunat Duha dari bibir kawan sekerjanya suatu masa dulu.

(Solat Dhuha adalah solat yang berkait rapat dengan rezeki sama ada dipermudahkan rezeki, rezeki diberkati, kemanfaatan rezeki dan pahala yang tinggi nilainya. Manakala di akhirat pula, Allah menyediakan pintu khusus baginya memasuki syurga.


Ruang Waktu dan Waktu Afdal 
            Sesuai dengan namanya Dhuha yang bermaksud pagi, jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fekah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing iaitu kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7:30 pagi hingga 1:00 tengah hari.

Waktu afdalnya adalah ketika sinar matahari kian panas. Berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam, Rasulullah s.a.w. menjelaskan: 

“Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” 


          Rezeki yang melimpah-ruah, halal dan berkat adalah dambaan setiap insan. Namun untuk menjadikannya kenyataan bukanlah sesuatu yang mudah. Ini kerana kekayaan yang bertimbun dan kedudukan yang tinggi tidak menjamin keberkatan hidup yang hakiki.

Sering kita lihat orang yang rezekinya melimpah-ruah membelanjakan kekayaan mereka ke jalan sesat dan mengingkari perintah Allah sedangkan kita selalu diingatkan serta dinasihatkan oleh Allah supaya makan rezeki yang baik dan jangan sesekali mengikut jejak syaitan.

Rezeki yang halal dan berkat bukan sahaja dapat membawa manusia menuju ketenteraman hati, malah dapat membawa kemuliaan di sisi Allah. Insya-Allah, kita dapat mencapainya dengan mengerjakan solat Dhuha.

        Antara manfaat dan keajaiban solat sunat Dhuha ialah dijauhkan daripada kemiskinan. Semua ini bukan khayalan, kerana sudah ramai orang melakukannya dan mampu merasakan hikmah yang besar dalam kehidupannya.
Rasulullah SAW bersabda, Allah SWT berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali kamu malas melakukan empat rakaat solat Dhuha, kerana dengan solat itu, Aku cukupkan keperluanmu pada waktu petangnya.” (Riwayat Hakim dan Tabrani)
Solat sunat Dhuha juga dapat menghapuskan dosa. Rasulullah SAW bersabda:
“Sesiapa yang masih berdiam diri di masjid atau tempat solatnya setelah solat Subuh kerana melakukan iktikaf, berzikir, dan melakukan dua rakaat solat Dhuha disertai tidak berkata sesuatu kecuali kebaikan, maka dosanya akan diampuni meskipun banyaknya melebihi buih di lautan.” (Riwayat Abu Daud)

Antara lain solat Dhuha juga dapat menghindarkan diri daripada azab api neraka di hari Kiamat. Bagi orang yang menjadikan solat sunat Dhuha sebagai rutin hariannya, maka Allah akan membalasnya dengan balasan syurga.
Rasulullah SAW bersabda: “Di dalam syurga terdapat pintu yang bernama bab Ad Dhuha (Pintu Dhuha), dan pada Hari Kiamat nanti, ada orang yang memanggil di mana orang yang sentiasa menunaikan solat Dhuha? Ini pintu kamu, masuklah dengan kasih sayang Allah.”
Justeru amat rugi orang yang dengan sengaja meninggalkan solat sunat Dhuha, padahal mereka sebenarnya mampu dan ada masa untuk melaksanakannya kerana mereka yang menunaikan solat sunat Dhuha akan mendapat balasan dan keuntungan amat besar. Berusaha semoga kita tetap melakukan ibadat sunat ini.)
(Saja mak the ambil dari google untuk amalan kita).


           Seperti yang diarahkan Nur Hidayah kebilik Tengku Faizal pada pukul 1030 pagi. Dia mengetuk pintu bilik pejabat Tengku Faizal yang bertutup.. Tengku Faridah mendatangi Nur Hidayah di pejabat suaminya Tengku Faizal. Nur Hidayah membuka pintu bila mendengar suara menyuruh nya masuk dan memberi salam.

“Asalamualaiukum Dato’ datin..eer Tengku”. Bila dia terpandagkan Tengku Faris juga berada didalam bilik itu.

“Waalaikumsalam..masuk lah Hidayah”. Serentak dua suami isteri itu menjawab salam Nur Hidayah.

“Ohh ini yang namaya Nur Hidayah..patutlah Ris tak boleh duduk diam. Terberhenti semua kegiatan Ris”.

“Mommyy..”Panjang sahaja panggilan Tengku Faris pada mommynya untuk mengingatkan suapaya tidak memecahkan rahsianya. Memang pada pandangan mata Tengku Faridah gadis dihadapanya cantik sopan dan lembut orangnya, walaupun dia hanya memakai baju kurung yang sudah kusam warnanya..(Mak teh bayangkan Nur Hidayah ada iras-iras wajah ElFira Loy).

“Mehlah duduk sini..”Tengku Faridah memlambai  Nur Hidayah untuk duduk disofa yang tersedia dibilik pejabat suaminya. Nur Hidayah menuruti langkah Tengku Faridah. Mencecah  sahaja punggung Nur Hidayah disofa kulit..terus sahaja Tengku Faridah menyampaikan apa yang telah dirancang bersama anaknya.

“Faris cerita dengan mommy, dia suka kat  Hidayah..Hidayah boleh terima dia ke?..Mommy nak tahu jawapan jujur Nur Hidayah sebab mommy maklum anak mommy ni dah tua dan lima puluh dua tahun umurnya. Kalau nak dikira padan memang tak padan dengan Hidayah yang masih muda ni”.

“Myyy…” Tengku Faris bersuara lagi, dia takut kalau mommy nya bersuara lebih-lebih Nur Hidayah tidak dapat menerima dirinya. Yang sebenarnya Tengku Faris bimbang penerimaan Nur Hidayah pada dirinya. Sebab dia belum menerima kata putus dari Nur Hidayah tempuh hari, sama ada dia menerima atau pun tidak.

“Mommy kena cakap berterus terang dan apa yang mommy pandang itu kenyatanya.  Faris kamu tu dah 52 tahun sedang Hidayah ni baru berumur 27 tahun. Dengan Farid pun Farid tua dua tahun lebih.. Ris”.

“Datin..saya ni tak kisah sesiapa pun yang sudi kutip saya..janjinya dia dan keluarganya  boleh terima saya seikhlasnya sebab status saya..Emm Tengku Faris dah beri tahu dato’ dan datin ke siapa saya yang sebenarnya…”

“Dah semuanya dia dah cerita. Pada mommy kalau Faris dah suka mommy tak kisah.. asal kan kamu berdua dapat menerima. Sebab penerimaan pasangan  yang mahu duduk serumah tu yang penting. Kat situlah nanti kebahagian itu muncul tapi kalau Hidayah rasa tak sepadan jangan dipaksa rasa hati Hidayah tu”.


           Mendengar sahaja kata-kata mommynya terus sahaja Tengku Faris bangun dari duduknya dan duduk rapat disisi Nur Hidayah.Terkedu Nur Hidayah dengan perbuatan Tengku Faris. Sedikit-sedikit dia menjarakkan duduk dari Tengku Faris. Dia melakukan perlahan-lahan  jangan sampai terlihat dipandagan mata Tengku Faridah. Sekali lagi soalan yang keluar dari bibir Tengku Faridah.

“Jadi ..Hidayah macam mana setuju ke nak terima Faris jadi suami ni”.

“Jika datin dan dato’ boleh terima saya yang macam ni, saya tak kesah apa pun. Saya pun tak memilih nak yang muda sahaja. Pada saya kalau dah ada yang sanggup menjadi pelindung saya… saya dah rasa bersyukur sangat.”.

“Alahamdullilah..kami memang setuju sangat..sebab dari mula Faris kenal Hidayah dia mula mengubah dirinya. Kami tahu sebab Hidayahlah dia berubah”.

“Astagfirullah..datin jangan cakap macam tu..jangan cakap sebab saya..nanti kita menjadi oranbg syirik sebab tak jaga bercakapan kita. Katakan lah Alhamdulillah  Tengku berubah sebab Allah yang mengubahnya. Allah yang memberi petunjuk untuk dia berubah bukan saya yang mengubahnya”..

“Ehh cakap macam tu pun boleh jadi siyrik ke?”.

“Ia datin, jangan kita melebihkan atau menunjukkan manusia ni lebih dari kekuasaan Allah..apatah lagi perasaan dan hati manusia. Bab hati dan perasaan kita, hanya Allah yang berkuasa mengubahnya.. Mungkin  saya hanya yang menjadi sebab mengapa Tengku berubah..”

“Habis kalau dah saya yang dah tersalah cakap ni, nak buat macam mana??”

“Beristifarlah banyakkali..sebut ASTAGFIRRULLAH berulang kali tanda kita memohon ampun erti astagfirrullahkan   Ya Allah, ampunilah dosaku. Datin! saya cakap macam ni datin tak kisah ke. Saya bukan nak tunjuk pandai tetapi bab akidah ni wajib kita sesama Islam ingat-mengingati”.

“Hssyy tak ada apanya, mommy lagi suka  sebab mommy tak tahu,  Alhamdulillah Hidayah bagi tahu. Lagi pun tak semestinya kalau kita dah tua kita tahu semuanya. Kadang-kadang yang muda lebih pengetahuanya dari yang tua sebab yang muda ni tahu mana nak dapatkan ilmu”. Kemudian ke dengar suara Tengku Faridah beristifar berulang kali.

“Jadi kalau dah semuanya setuju, daddy nampak Ris pun macam dah tak sabar-sabar lagi..bila kita boleh nak langsungkan”. Kini Tengku Faizal pula mencelah berbincangan mereka. Dengan senyum yang tersungigng dibibirnya seolah-oleah dia sangat gembira..

“Ehh daddy ni..bukan Ris yang tak sabar nampaknya, abang pun dah tak sabar nak dapat menantu. Jangan lupa pada adat kita bang..tak kan kita nak berbincang dengan pengantin perempuan. Tentulah kita kena jumpa waris nya dulu, kita jumpa kerluarga Hidayah. Hidayah orang mana, bila boleh mommy jumpa dengan mereka. Mommy tanya tadi sebab nak kepastian, Hidayah terima Faris bukan kerana terpaksa. Sekarang ni  mommy nak juga berkenalan dengan keluarga  Hidayah”. Betul juga kata Tengku Faridah takkan nak berbicang tentang majlis nikah kahwin dengan pengantin perermpuan betul tak. Nur Hidayah nampak kurang selesa bila bab keluarga dibangkitkan.

“Haa Hidayah pada siapa yang patut kami jumpa nak minta izin ambil Hidayah ni..Yang sebenarnya Hidayah ni asal mana atau memang anak jati Kuala Lumpur ke?.” Melihat wajah resah Nur Hidayah Tengku Faizal meyakinkan gadis dihadapanya.

 “Hidayah you jangan bimbang I Tanya sebab I nak ikut adat kita. You masih gadis tentu keluarga you nak ada orang datang merisik dan meminang untuk mengambil anak gadis nya. Adat-adat tu sebenarnya menunjukkan kami pihak lelaki menghormati pihak keluaga gadis yang kita nak ambil anaknya sebagai sebahagian dari keluarga kami”.

“Saya..saya…”. Begitu susah untuk Nur Hidayah mahu berterus terang.

“Hidayah I sebetulnya tak kesah.. I pun dah cakap dengan Faris, kalau you ni orang kutub Utara atau kutub Selatan pun I dan isteri I  pun sanggup pergi meminang you  untuk Faris”. Walau pun kedengaran ceria keluarga Tengku Faris bercerita perihal pinang meminang namun Nur Hidayah menundukkan wajahnya.Dia Nampak gelisah kenapa agaknya.

Yang sebenarnya dalam kepalanya berperang bagai mana dia mahu menyelesaikan masaalahnya. Haruskah dia berterus terang.. takkah  nanti dia dikatakan meminta simpati. Tetapi dia tiada pilihan..

“Inilah masaalah saya..yang sebetulnya saya memang betul-betul tinggal sorang kat dunia ni. Sejak mama saya meninggal 5 tahun lepas, saya jadi sebatang kara. Mahram sebelah bapa memang saya tak ada,  waris sebelah mama pun mereka dah buang saya. Saya tak dibenarkan pulang, sebab ada seorang  sepupu saya, ingin mengambil saya sebagai isteri, tetapi emaknya tidak membenarkan. Itu sebab utama mengapa saya terpaksa keluar dari kampong saya.

..Emm..Saya rasa perkara kita ni rumit, dan saya rasa, saya  menyusahkan keluarga dato’ dan datin, terus terang saya katanya saya ni memang susah nak dimasukkan kedalam keluarga orang. Saya minta maaf sungguh-sungguh saya cakap macam ni kerana saya tak tahu nak halakan dato’ dan datin untuk bertanyakan hal saya. Takkan nak main nikah sahaja, nanti akan mencemar nama baik dato’ dan datin pula, bila tiba-tiba sahaja Tengku Faris bernikah, dah macam kahawin ‘cow boy’ pula.Silap hari bulan nanti  orang kata Tengku Faris kena kahwin  tangkap basah pula. Saya cadangkan kalau dah susah macam ni, apa kata dato’ dan datin carikan Tengku jodoh yang lain sahaja”.

“Tidak..tidak kalau macam tu, kita terus sahaja nikah dipejabat ugama..Nur Hidayah pun terpaksa berwalikan hakim kan..jadi mudah kita nikah kat sana sahaja”. Cepat-cepat Tengku Faris menyampuk bila mendengar jawapan dari Nur Hidayah.

“Dari pihak datin tak apa ke?..bila anak lelaki datin kena nikah macam tu.”

“Mommy tak kisah..Hidayah sudi jadi  isteri Faris pun mommy dah bersyukur sangat. Jadi bila agaknya Hidayah boleh melaksanakan impian kami ni”.

“Kalau tak menjadi masaalah dan tak menyusahkan dato’ datin dan Tengku sendiri..sebelum saya nak nikah saya nak mengikuti prosidur yang telah ditetapkan oleh majlis agama Islam..saya nak kan sijil kursus perkhwinan sebelum saya dinikah kan..boleh ke?”.

“Haa itu eloklah..kita kena tahu juga bab-bab nikah kahwin dan bab apa yang boleh dan apa yang tak boleh dalam urusan rumah tangga ni”.

“Tapi Ris kan dah pernah bernikah ..perlu lagi ke Ris ikut kursus tu”

  “Walaupun Ris tu dah pernah bernikah tapi itu nikah diluar negara. Lagi pun tak rugi kalau Ris ikut kursus, untuk pengetahuan.  Ris  cari borang berkenan kursus nikah kahwin ni kat pejabat ugama. Cepat kita selesaikan hal kursus cepatlah Ris dan Hidayah boleh bernikah.”.

Minggu itu juga Tengku Faris mendaftar untuk menghadiri kursus perkawinan …Dua hari mereka menghadiri kursus perkahwinan. Diakhir kursus  mereka diberi sijil. Setelah menerima sijil Tengku Faris keluar dari bilik kursus  dengan semyuman lebar. Bangga dirinya lulus dengan jayanya. Dengan rasa bahagia dia menanti Nur Hidayah, yang  keluar agak lambat sedikit darinya. Tengku Faris hanya memerhati dari jauh Nur Hidayah masih bercakap-cakap dengan  salah seorang tenaga pengajar mereka.  Mungkin dia ada sedikit kemuskilan..Tengku Faris  berjalan kekeretanya dengan senyuman gembiranya. Dia tidak terus masuk kekereta.  Dia menyandarkan diri dipintu sebelah penumpang sambil menanti buah hati pengarang jantungnya menuju kearahnya.

“Hai sayang apa yang you Tanya kat ustazah tadi?” Wahh Tengku Faris sudah bersayang-sayang pada bakal isterinya.

“Tanya sedikit masaalah saya..tentang masaalah anak luar nikah”.

“Ohh..”. Bila Nur Hidayah semakin hampir digapai tangannya lalu digengam dan diciumnya..Terkejut Nur Hidayan dengan tidakkan Tengku Faris. Dengan kasar dia menarik tangan yang dibibir Tengku Faris.

“Tengku janganlah buat saya macam ni, saya masih haram untuk Tengku sentuh”.

“Ehh..tak lama lagikan kita kan dah nak nikah,  Atau you malu nampak dek ustaz dan ustazah.. Jangan lah nak malu Hidayah kita memang dah sah akan jadi pasangan. kita pun dah dapat sijil kursus kahwin ni..” Tengku  Faruis mengibar-ngibarkan sijil yang baru diterima nya tadi.

“Memang betul kita dah nak nikah..tapi walau pun hanya tinggal seminit kita akan  dinikahkan, kita masih haram bersentuhan selagi ucapan Ijab belum Tengku lafazkan dan ucapan Qabul belum disahkan”.

“Kenapa susah sangat I nak rapat dengan you Hidayah”.

“Saya bukan apa..saya tak mahu mengumpul dosa. Perkara yang boleh kita elak dari dosa cubalah kita elakkan.  Sebab dosa-dosa ni akan menjadi daki dalam hati kita. Bila daki dah tebal kita susah untuk menerima kebaikkan. Bab malu kita jangan malu dengan manusia..sebab malu dengan manusia kita akan menyorok atau berlindung untuk melakukan. Tetapi kalau malu dengan Allah In Syaa Allah kita akan selamat. Sebab hati kita akan berkata tiada tempat yang kita boleh menyorok dari Allah. Jadi biasakan diri malu dengan Allah. ”

“Mana kita banyak buat dosa, I sentuh you berapa kali saja..rasanya baru dua tiga kali  I sentuh you”.

“Yang sebenarnya setiap hari kita mengutip dosa Tengku.. Seorang wanita dan seorang lelaki yang bukan mahram,  jika mereka  berpandagan dan bercakap-cakap pun berdosa..tapi macam mana kita nak elak sebab kita bekerja dan kita terpaksa untuk bercakap. Tapi kalau berpengangan ni kita boleh elak jadi kita elaklah”.

“Hidayah I sangat berterima kasih dengan you. You selalu menginagtkan I tentang dosa. Rasa nya tak sabar I nak hidup serumah dengan you..nak dengar cerita you tetang hidup ni. Walau pun usia kita beza berganda-ganda dan I pun dah pernah jauh merantau keluar dari Malaysia ni tapi pengetahuan you tentang hidup lebih banyak dari I. ”.





2 comments:

  1. Haiyakkkk..ini tg. Faris ek, namanya dah nak masuk warga emas tp perangai mcm budak2..jenuh dayah nak bela dia nanti..

    ReplyDelete
  2. Tg Faris terlebih dimanjakan oleh mummy & daddynya. Nasib baiklah Hidayah dpt menunjukkan jln supaya dpt dia kembali ke landasan yg diredhai Allah swt.

    ReplyDelete