~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Thursday 4 July 2013

Bab 29 Bimbang



Lama sudah tidak bertemu,
Siksa sungguh dipeluk rindu,
Pujaanku jangan kau ragu,
Dikau sorang pantai kasih labuhan cintaku.


Haji Rasid menceritakan pula apa yang diceritakan oleh Farhan kepada isterinya Hajjah Noraini. Demi kerukunan rumah tangga anak perempuan tunggal mereka… mereka berdua akan memujuk dan  menasihatinya.Tetapi tugas itu akan digalas oleh Haji Abdul Rasid sendiri. Malam itu mereka berdua kebilik anak perempuan mereka.

“Kenapa bersalin kali ni kakak duduk lama kat rumah ayah..Farhan tak nak jaga kakak ke?”

“Taklah ayah..kakak rasa kakak nak belajar berdikari.”

“Janganlah macam tu kakak…kakak tak kesihan ke tinggalkan suami..kakak tinggalkan dia sorang-sorang tak ada siapa nak jaga makan pakainya.” Fatin hanya menundukkan wajahnya bila ayat itu yang keluar dari mulut ayahnya. Bila dilihat anaknya tidak menjawab Haji Rasid meneruskan kata-katanya…

“Sejak bila pula kakak nak belajar berdikari ni”. Fatin masih tidak mengangkat wajah sedari tadi ..dia kelu mendengar soalan-soalan dari ayahnya. Kalau boleh pergeseran antara dia dan suaminya hanya mereka berdua sahaja yang tahu. Dia akan berusha menyelesaikan masaalah rumah tangganya sendiri. Dia juga tahu ayah dan ibunya tidak akan memenangkan dirinya.

“Kakak..kalau kita suami isteri ada berselisih faham cubalah bincang elok-elok dan leraikan dengan cepat. Duduk asing-asing ni akan menjadikan perkara kecil menjadi bertambah besar..hal yang rasanya suam-suam nanti menjadi bertambah panas..jangan sampai memakan diri sendiri dengan tidakkan kita yang tak berfikir panjang. Sekarang kakak dah ada anak-anak fikirkan tentang mereka juga,  jangan fikir diri sendiri saja. Cuba belajar memaafkan. Mungkin dengan memaafkan kita akan mendapat lebih banyak kebaikan. Sekarang ni mungkin kakak nampak buruknya saja.. tapi mana tahu sebaliknya pulak.” Nasihat seorang ayah yang sudah lama makan garam dan sudah matang dengan asam garam rumah tangga. Jika tidak bagai mana ayah dan ibunya boleh kekal menjadi suami isteri hingga usia sudah meniti senja. Mendengar nasihat ayahnya yang seakan memihak kepada suaminya Fatin mula membuka mulut.

“Ayah ibu sebenarnya Abang Farhan dah ada yang tunggu..lepas kakak habis pantang  nanti ni, mungkin dia akan pergi pada perempuan tu.” Fatin merasa hairan bila melihat ayah dan ibunya tidak terkejut dengan penyataannya.

“Adakah  Farhan cakap yang dia akan pergi pada perempun tu?” soal ayahnya kembali. Haji Abdul Rasid sudah menjadi ketua penyiasat untuk menyiasat kes anak perempuan tunggalnya.

“Dia cakap dia tak akan pergi..tapi kakak susah nak percaya..sebab abang tak pernah nak jujur pada kakak.”

“Tak jujur macam mana?”  soal Hajji Rasid, Hajjah Nor Aini sebagai pemerhati hanya mendiamkan diri.

“Malam kakak jatuh terduduk tu..perempuan tu ada call. Abang tak jawab masa tu, dia jawab masa kakak dah tidur..kalau dia jujur pada kakak kenapa tak jawab depan kakak?” Itu juga telah diterangkan oleh Farhan kepada ayah mertuanya.. dia juga telah memberi sebab-sebab mengapa dia tidak menjawap dihadapan isterinya. Pada Haji  Rasid dia merasakan ada kejujuran didalam cerita-cerita menantunya. Sebagai orang tua merangkap  bapa mertua pula dia akan cuba menjernihkan hubungan anak dan menantunya…InsyaAllah

“Mungkin dia ada sebab, kenapa  dia tak jawab depan kakak..kalau dia tak jawab didepan kakak tak semestinya dia nak rahsiakan apa-apa dari kakak... Kalau dah berkali-kali dia meyakinkan kakak,‘dia tak akan pergi pada perempuan tu’, kakak cubalah percaya.Tak ada ruginya kalau kita percaya pada suami sendiri”. Tambah Haji Rasid menguatkan lagi nasihatnya.
“Ayah perempuan tu ada datang jumpa kakak masa kakak kat hospital..kakak tak tahu adakah abang jumpa dia tapi pada kakak..perempuan tu memang mengharapkan abang datang pada dia, lagi pun mereka dah lama kenal mereka satu kelas masa kat UiTM dulu”.

“Ayah pun tahu peremuan tu ada datang jumpa kakak..tapi Farhan tak jumpa dengan dia dibelakang kakak.. dia jumpa masa perempuan tu depan kakak masa kat hospital..sebab dia dah bagi kata putus malam yang kakak jatuh tu, dia  tak akan pergi pada perempuan kawan dia tu.”

‘Semuanya ayahnya sudah tahu’ desis hati Fatin. Dia sudah tidak tahu hendak mencari alasan untuk menyalahkan suaminyakepada ayahnya.Fatin hanya mendiamkan diri. Kalau sudah ayahnya yang bersuara Fatin tidak dapat mengelak lagi. Ayahnya seorang yang berpendirin tegas walau pun jarang bersuara tetapi selalunya nasihatnya amat berkesan. Setelah ayahnya keluar dari biliknya ibunya pula memberi pandagan..sedari tadi hanya berdiam diri memberi peluang Haji Rasid melontarkan buah fikirannya untuk anak perempuan kesayangan mereka.

“Kakak betul kata ayah tadi. Cuba percaya pada suami kita sendiri. Mungkin ini hanya satu duagaan dalam rumahtanagga, kalau kita sabar kita akan mendapat kebaikannya. Kita suami isterinya ni perlu ada sabar, bertolak ansur dan belajar memaafkan.Kita yang perempuan ni, yang patut lebih banyak beralah untuk kebaikan diri dan anak-anak kita sendiri kakak.”

“Kakak takut dia tipu kakak..dia kahwin senyap-senyap.” Itulah yang ditakuti oleh Fatin sebenarnya. Dia takut ditipu dan dihianati dibelakangnya. Kerana ditipu sakitnya lebih berganda.

“Kalau dah berkali-kali dia kata tidak..cuba lapang hati.. cuba percaya…Lagi pun kalau kita isteri yang baik..InsyaAllah.. Allah akan tunjukkan kecurangan suami kita. Yakinlah pada Dia, Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang. Esok siap lah kita balik rumah kakak ayah hantar. Kesihan suami kakak tu dia nak sama-sama susah masa kakak dalam pantang ni..baliklah ye.”Dengan suara lembut Hajjah NorAini memujuk. Fatin hanya mengangguk-anggukkan kepalanya sahaja, air matanya sudah menitis laju. Ibunya memeluk untuk menenangkan anak perempuan tunggalnya. Dia juga memahami perasaan anaknya ..perasaan seorang isteri yang terasa dihianati kasihnya.Tetapi untuk kebaikkan dia harus berpandangan kearah yang lebih positive. Jika didengar dari kata-kata suaminya tentang menatunya dan jawapan anaknya sendiri..Hajjah Fatimah merasakan menantunya jujur dengan perkataannya.

Keesokkan harinya Haji Rasid suami isteri bersama besan mereka Haji Bakar suami isteri menghantar Fatin kerumah sewa anaknya. Ketika mereka sampai Farhan tidak ada dirumah. Dia bekerja hari itu, mungkin dia tidak menyangka isterinya pulang kerumah hari itu. Setelah tolong  mengemaskan rumah anak mereka lebih kurang, dua berbesan itu pulang semula dengan membawa anak-anak  Fatin dan Farhan yang tiga orang lagi. Itulah kebiasaan dua keluarga itu, akan menjagakan cucu mereka ketika Fatin dalam pantang. Farhan hanya menjaga isteri dan anak kecilnya sahaja.

 Sepeniggalan ayah ibu  dan mertuanya Fatin mula memasak untuk suami dan dirinya sendiri. Dilihat didalam peti sejuk, suaminya telah menyediakan segala keperluan yang akan digunakan selama dia berpantang. Dia mula mengeluarkan ikan tenggiri  dan ayam untuk masakkanya hari itu.

Bagi Farhan, ketika isterinya didalam pantang dia akan lebih senang membelikan ikan tenggiri untuk makanan isterinya. Ikan-ikan lain yang tidak gatal tetapi mempunyai tulang yang halus susah bagi isterinya nanti. Seperti biasa ketika berpantang Fatin tidak makan makanan yang bergoreng dia hanya merebus ikan tenggiri tadi dengan sedikit air asam jawa  lada hitam dan bawang besar yang dihiris kasar. Sayurnya pula dia akan memasakkan sayur bayam atau pun sawi sahaja. Untuk suaminya pula Fatin memasakkan kari ayam bersama kentang.

Petang itu ketika Farhan pulang dari tempat kerjanya dia disambut dengan kepulangan isterinya yang disayanginya.Isteri yang membuka pintu didakap penuh kasih dengan ciuman rindu yang bertubi-tubi.

“Hmm..abang tak sangka Ha balik hari ni..pukul berapa samapi tadi siapa yang hantar?”

“Dua-dua ayah dan ibu kita..pagi lagi mereka hantar Ha..makan lah Ha dah masakkan abang kari ayam dengan kentang atas meja tu..tapi sebelum tu pergilah mandi atau pun sekurang-kurangnya basuh muka dan tangan abang dulunya kita ada anak kecil kat rumah ni”.Itulah kebiasaan pasangan itu berpegang teguh pada pesanan orang tua mereka.Sebelum memegang anak-anak yang masih kecil dikehendaki sekurang-kurangnya membasuh tangan dan muka. Jika inginkan yamg lebih baik ketika membasuh muka bacalah selawat keatas Nabi kita tiga kali.

“Ialah abang mandi dulu lah..anak dara kita Ha letak mana?”. Denga wajah yang ceria Farhan menuju bilik mandi mereka didapur.

“Dalam bilik kita bang..abang masuklah dalam bilik air tu Ha ambilkan tuala dan baju abang.”. Gembira tidak terkira hati Farhan.Jika dia tahu isterinya pulang pasti dia mengambil cuti hari itu.Hatinya benar-benar bahagia.Dengan senyumnya yang terukir dibibirnya dia melangkah kaki ke bilik air.Selesai mandi dia melangkah kemeja makan.

“Kenyanglah perut abang malam ni. Abang tak makan tengahhari tadi rasa macam tak selera pulak tadi.” Fatin hanya tersenyum mendengar kata-kata dari suaminya.Dia memandang suaminya makan dengan berselera sekali. Fatin berjalan perlahan menuju kebilik tidur mereka bila mendengar rengekkan anak daranya mungkin minta disusui.

Ketika Fatin sedang menyusui anaknya Farhan datang menghampiri.

“Sejak dia lahir sampai dah dekat  dua minggu lebih anak dara abang ni asyik tidur saja kan Ha. Dah banyak dia menyusu.”

“Dia menyusu sikit  tapi dah agak kerap. Tak macam mula dulu.. dahlah menyusunya sikit lepas tu tunggu kita suakan puting susu baru dia menyusu lagi. Ni dah pandai merengek minta susu.” Farhan mengamati wajah anak daranya.

“Dah nampat berisi sikitkan..Nampaknya semua muka abangkan sayang.. kenapalah tak nak terlekat wajah sayang..abang teringin nak tenguk anak kita yang ada mirip wajah Ha.“

Fatin hanya memandang suaminya dengan senyuman hambar.Dihatinya terdetik ‘mungkin ini adalah anaknya yang akhir bersama Farhan’. Farhan menyedari perubahan riak isterinya walaupun dia rancak mengajak isterinya berbual namun, dijawab hanya sepatah dua sahaja..walaupun disulami dengan senyuman tapi senyuman dan  pandangannya nampak hambar. Farhan rasa sungguh terpukul bila diperlakukan begitu.

              Mungkinkah kehidupanya selepas ini akan sehambar seyuman isterinya.   Mungkin kehidupan seterus tidak seceria dahulu, sebelum dia berbalas massage dengan Nur Saleha. Dia berazam tidak akan mengulangi kesilapan itu lagi. Walau apapun dia cuba bertahan dan bersabar sebolehnya demi keutuhan rumahtangga dan demi anak-anaknya juga…kerana dia tahu ini adalah kesilapanya dari mula lagi.

Walaupun didalam pantang Fatin tetap melakukan kerja-kerja rumah yang ringan-ringan seperti  memasak, mencuci pakaian dan membasuh pinggan manggkuk. Di tambah pula kini setiap hari Farhan akan pulang kerumah untuk makan tenghari. Niat dihati Farhan pulang tengahhari  adalah untuk menemani isterinya yang hanya tinggal dengan anak yang masih bayi. Pada fikirannya tentulah isterinya akan bosan bila seharian ditinggalkan, pada  isterinya makan sorang  diri biarlah dia pulang menemankan, lagi pun perjalanan dari hospital kerumahnya tidaklan begitu jauh. Dia juga lebih suka makan masakkan isterinya dari makan diluar.

Walau kini isterinya sudah pulang kerumah namun hari Farhan dari hari ke hari semakin suram. Hatinya dilanda musim salji dengan sikap isterinya yang bagai ingin menjauhkan diri setiap kali didekati. Segala tingkah dan perlakuan isterinya diperhatikan oleh Farhan. Dia tahu isterinya menyimpan curiga dihatinya.. Setiap kali telefon bimbitnya berdering isterinya akan cepat-cepat melarikan dirinya, dia akan masuk kebilik anak-anaknya atau kebilik air atau pun kedapur untuk menjauh dari dirinya. Seakan dia tidak mahu mendengar apakah yang dibicarakan ketika dia menjawap panggilan. Hatinya menjadi sedeh bila dicurigai begitu Walaupun  begitu isterinya masih melakukan tugasnya dengan sempurna.

           Malam itu ketika Fatin melayani makan malam suaminya, anak kecilnya pula merengek mungkin minta disusui.

“Abang makanlah Ha nak tenguk anak  agaknya lampinnya basah.” Fatin pergi kebilik tidur mereka untuk melihat anaknya yang merengek. Selepas makan malam dan membasuh pingganya kemudian dia menyertai isterinya diruang tamu. Isterinya sedang menyusui anaknya duduk dilantai yang dialas dengan sekeping tilam nipis.Farhan duduk hampir disebelah isterinya lalu memberi sebuah ciuman dipipi isterinya. Waktu-waktu dalam pantang yang terdahulu selalunya mereka mengambil peluang sebegitu untuk bermesra tidak kira dimana. Sementara anak-anak mereka yang lain dirumah kedua ibu dan ayah mereka, peluang berduaan begitu sering dimenefaatkan untuk menjalin kemesraan antara mereka. Farhan sering memeluk dan mencium isterinya sesuka hati. Tetapi tidak berpantang kali ini sikap dingin isterinya amat dirasai.

“Sayang terima kasih masakkan abang hari ini..tapi esok kalau Ha letih tak payahlah masak untuk abang.” Fatin memandang suaminya, wajahnya nampak sedeh.
“Selagi Ha masih isteri abang.. Ha akan masak untuk abang.”

“Kenapa Ha cakap macam tu.” Fatin membetulkan duduknya.Kemudian dia menyambung kata-katanya.

“Rasanya hari ini kita bincang tentang hal kita…Ha dah nak habis pantang ni dan Ha rasa dah cukup kuat.”

“Apa yang Ha fikir ni.”

“Macam ni..Ha minta tolong sangat-sangat abang jujur dengan Ha jangan sekali-kali abang tipu Ha..kalau abang dah nak pergi pada dia tolong lepaskan Ha dulu.”

“Kenapa Ha cakap macam tu..nak  berapa kali abang cakap..baru Ha nak percaya.. abang tak akan  pergi pada siapa-siapa..abang tak akan pergi pada Saleha.”

“Kan hari tu NurSaleha ada datang tentu dia dah bincang dengan abang”.

“Haa..abang jumpa dia masa kat hospital  masa didepan Ha tu saja.. Abang tak pernah jumpa dia dibelakang Ha dan abang tak bincang apa pun. Kan abang dah cakap.. abang dah bagi kata putus masa malam Ha jatuh tu...dia balik Penang petang tu Edlan dan Su yang hantar pergi KLIA.. itu kata Edlan.. abang tak nak serabutkan kepala ambil tahu hal dia. Abang cakap jujur dengan Ha memang  sebelum dia balik  dia ada call abang ajak jumpa tapi abang tak jumpa, abang dah katakan keputusan abang malam Ha jatuh tu muktamad ..tak ada perbincangan susulan.. kenapa Ha suka berprasangka buruk pada abang?”.

“Sebab Ha tamakkan bang..Ha tamak diri abang dan kasih sayang abang..pada Ha..Ha tak mahu kongsi. Kalau Ha kongsi baik Ha tak dapat lansung. Ha lebih rela dari Ha ternanti-nanti abang datang pada Ha.”

“Sebetulnya abang  pun tak terfikir nak beristeri dua… sebab abang memang tak mampu kehulu kehilir… penat.”

“Sebab itulah lepaskan Ha dulu..Ha janji Ha tak akan minta apa-apa nafkah dari abang…hanya kalau abang masih ingat anak-anak.. abang jenguklah..lagi pun rumah keluarga kita tak jauh sangat..tentang nafkah anak juga abang jangan bimbang Ha tak akan tuntut..Ha mampu menyara mereka”.

”Bila abang kata abang nak kahwin lain. Hanya Ha isteri abang…kenapa Ha fikir sampai kesitu.”

“Tapi dia kebahagiaan abang.. Ha tak akan menyekat  kebahagiaan abang.”

           Kini Farhan tahu betapa kerasnya hati isterinya. Farhan buntu untuk meyakinkan isterinya bahawa dia tidak berniat untuk mencari kasih lain selain kasih dan sayang isterinya yang sedia ada.


           Wajah Farhan yang muram tidak bersemangat disedari oleh sahabatnya Edlan. Sahabatnya yang perihatin dan selalu yang mengikuti perkembagan masaalahnya. Sejak NurSaleha muncul dalam hidup Farhan, hari Farhan menjadi  mendung tidak pernah cerah seperti dulu.

“Assalamualaikum..kau ok Han hari ini.”

“Waalaikumsalam..ok, kalau tak ok pun hidup mesti diteruskan.”

“Tapi nampak muka kau macam tak ok..kau berselisihh faham lagi dengan isteri kau.”

“Tidak juga…tapi aku tenguk  dia ni lain lah Lan..sejak dia balik muka dia macam sedeh saja, jadi aku pun jadi sedeh juga.”

“Tak apalah..sekurang-kurangnya dia dah ada depan mata kau dan tak merajuk lagi.”

“Aku rasa dia dipaksa oleh ayah dan ibu dia balik..dia balik pun tak ikhlas. Walaupun isteri aku tu anak perempuan tunggal tapi arahan ayah ibu dia tak pernah ingkar. Dalam bab-bab macam ni ayah dia tak pernah bagi manja. Itulah sebabnya dia balik juga. Tapi aku terkilan..aku tenguk dia tak ceria macam dulu. Dia macam tak bahagia walaupun aku didepan matanya”.

“Saleha ada call atau massage kau lagi ke Han.”

“Lepas dia jumpa Fatin kat hospital hari tu petangnya dia ada call aku ajak jumpa.. dia kata nak bincang. Tapi aku dah tegaskan pada dia..apa yang aku cakap malam yang Fatin jatuh tu muktamad....sejak tu dia tak pernah lagi menghubungi aku.. aku bersyukur sangat kalau dia dapat terima kata-kata aku tu. Aku doakan dia dapat ganti suaminya secepat mungkin dan dapat yang lebih baik lagi dari bekas suaminya.”

“Betul tindakkan kau tu..aku setuju. Kita harus tegas Han. Kita ni lelaki kitalah ketua… kita yang mengemudi dan menentukan arah bahtera rumah tangga kita. Han aku  yang sebetulnya nak tanya dengan kau..masa Saleha jumpa Fatin kat hospital haritu. Ada tak perubahan sikap dia pada kau..pertemuan tu tak bawa apa-apa kesan  pada Fatin ke?”.

“Kenapa kau tanya  macam tu?”

“Ialah masa mereka jumpa hari tu aku tenguk isteri kau terkejut sikit..tapi lepas tu dia layan Saleha biasa saja, tak menampakkan dia marah..lepas tu siap kenalkan lagi dengan ibu kau..macam dia tak tahu cerita kau dengan Saleha saja”.

“Entahlah Lan..sebetulnya orang seperti isteri aku tu lagi bahaya..makan dalam Lan. Dia tak tunjuk kat orang Lan..tapi dengan aku ..dia dah tak percayakan aku. Aku sebenarnya takut kau jemu dengar cerita aku ni..aku dah rasa letih sangat nak cerita dengan kau..aku tak tahulah sampai bila rumahtangga aku boleh bertahan”. Melihat kesengsaraan sahabatnya dengan kemelut rumah tangganya Edlan sangat bersimpati.

“Ceritalah kat aku Han..aku tak akan jemu, kalau yang boleh aku tolong,  aku tolong..aku kesin tenguk kau macam ni”.

“Sebetulnya dengan kedatangan Saleha hari tu menambahkan lagi rasa tak percaya Fatin pada aku..dia kata Saleha datang berbincang dengan aku..walaupun aku dah katakan aku tak jumpa Saleha dibelakang dia tapi susah betul  dia  nak percayakan aku. Puncanya yang dia susah nak percaya aku..bila aku call Saleha masa malam dia jatuh..aku ni banyak betul  buat silap Lan..aku dah tak tahu macam mana nak yakinkan dia..dia asyik-asyik cakap ‘kalau aku nak kahwin dengan Saleha tu ..dia minta aku lepaskan dia dulu’. Satu lagi yang aku tak faham dengan dia sekarang ni, dia selalu macam nak menjauhkan diri dari handfon aku..kalau telefon aku berbunyi atau bergetar dia akan cepat-cepat masuk bilik anak aku atau masuk bilik air..kenapa agaknya Lan. Aku sebetulnya tak nak rahsiakan apa-apa lagi dari dia, aku nak dia dengar segala apa yang aku cakap dalam telefon  walaupun kalau Saleha yang call, aku tak nak dia berpresangka lagi dengan aku. Betul cakap kau dulu..aku rasa sungguh tak selesa bila dia buat dingin dan curiga  dengan aku  ”.

“Aku dah jangka perkara macam ni akan berlaku bila Saleha jumpa Fatin kat hospital hari tu..tapi aku tak dapat nak halang, bila dia beria-ia nak jumpa dengan Fatin ..entah lah Han, nanti aku carikan jalan macam mana nak yakinkan isteri kau tu.”

“Terima kasih Lan..aku betul-betul buntu dengan Fatin sekarang ni..kalau  lama aku macam ni mahu aku gila meroyan dibuatnya.” Farhan sungguh tertekan  dengan masaalah rumahtangganya.

“Han yang aku tahu gila meroyan ni untuk orang perempuan lepas bersalin..kau tu lelaki.”.

“Boleh juga bagi aku, bini aku kan lepas bersalin..tempiasnya kena kat akulah”. Farhan oh Farhan  dah mula tak betul kepala bila musibah melanda kehidupanya.






3 comments:

  1. Susahnya nk buang rasa curiga di hati Fatin. Sian gak kat Farhan.

    ReplyDelete
  2. Hati perempuan bila dilukai amat payah untuk mempercayai semula.kenapa kesiankan farhan sedangkan semasa isteri mengandungkan anaknya dia buat perangai.sedarlah kaum lekaki betapa payahnya seorang isteri mengandung.tp lelaki tidak pernah memandang itu sebagai satu kesusahan malahan bangga kerana dapat menambahkan zuriat dapat menunjukkan kejantanan.kasi farhan derita kit.ha.ha

    ReplyDelete
  3. Memang macam tu kita orng pompuan ni..kadng2 bila bngun mlm buat susu ank pun rasa nak mengeluh..tpi itulah fitrah seorang wanita..klu mnegeluh tak ikhlas kita tak dapat pahala. Jdi redha saja..semuga dapat ganjaran dari yg Maha Mengetahui.

    ReplyDelete