~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Sunday 2 September 2012

Bab 33 Jangan ada rahsia




Angin turun bersama ribut,      
Melanda segala apa jua,
Kasih ibarat embun di rumput,  
 Datang panas keringlah ia.


                    Pagi itu apabila Nur Jannah hendak mengejutkan suami untuk solat subuh, terasa tangan  suaminya panas, bila ditekap tangannya kedahi suaminya dahi suaminya memang panas. Ketika itu suaminya sudah mula tersedar. Dia menggeliatkan bandanya yang terasa sakit-sakit diseluruh badan.  Rasaberdenyut-denyut dan berbahang.

“Badan abang panas...abang demam ke??”. NurJannnah bertanya bila melihat suaminya sudah memebuka mata.

“Ialah Jannah abang rasa nak demam... badan ni rasa tak selesa sangat ni.”

“Abang bangun dulu rihat kejap lepas tu mandi, kalau tak tahan mandi air sejuk mandi air panas nanti Jannah onkan heater.” Nur Jannah bangun menuju kebilik air. Tengku Farid pula duduk sambil memeluk kedua lututnya bila angin kipas menyentuh dirinya dia merasa begitu sejuk sekali.

“Jannah abang rasa sejuk ni.”

“Abang mandi air panas ye...Jannah dah onkan heater tu”.

Semasa suaminya mandi Nur Jannah ke dapur. Dia memasakkan bubur nasi untuk suaminya.

 “Jannah buat apa tu, dah nak buat sarapan ke?” dia ditegur oleh puan Zubaidah yang baru keluar dari biliknya.

“Tak nek, abang demam.. ni nak masak bubur nanti lepas solat bolehlah dia makan sebangai alas perut kemudian makan panadol sementara nak pergi klinik”.

“Biar nenek masakan”.

“Tak apalah nek ni Jannah masak pakai rice cooker nek”.

Nur Jannah memasak bubur menggunakan periuk eletrik sahaja. Dia ke bilik semula apabila terdengar rengekkan anaknya Arif minta disusukan, selepas menyusukan Arif, Nur Jannah menyusukan Aisyah pula, ketika itu suaminya sudah selesai solat subuh. Mungkin kerana badan tidak sihat dia terasa letih dan tidak bermaya, ingin baring semula.

“Abang bercadang  nak panggil Halim-lah Jannah, nak minta tolong hantarkan abang keklinik, kalau abang terlelap kejut ye. Abang nak call Halim sebelum pukul lapan...lambat nanti Halim dah pergi kerja pulak.”

“Baik lah bang ..tidurlah dulu nanti Jannah kejutkan.”  ralid suaminya memandang Nur Jannh membelai anak yang sedang menyusu. Kelihatanya ceria raut wajah isterinya ketika dia menyusukan anaknya  terdetik di hatinya ingin bertanya, kerana perwatakkan NurJannah dan Diana jauh berbeza pada pandangan mata Tengku Farid. Diana bagai rimas dengan kehadiran anaknya, ini terbukti dia tidak mahu tidur bersama anaknya apatah lagi menyusukan. Selama yang dia nampak, anaknya hanya tidur di bilik ibu mertuanya sahaja. Sedangkan Nur Jannah pula bagaikan sayang untuk tidur meninggalkan anaknya, lalu dia bersuara..

“Jannah...dari tadi abang tenguk Jannah asyik dengan anak saja, lepas Arif ni Aisyah pula Jannah tak jemu ke.. letih ke”.

“Entahlah bang ..Jannah rasa seronok pula penggang baby, bau dia Jannah suka, mungkin pertama kali Jannah pegang budak kecil agaknya. Cuba abang cium.. baunya lain dari yang lain sedap… macam tak puas nak cium saja.” Tengku Farid mencium anak-anaknya, dengan mata berkaca-kaca, dalam hatinya bersyukur dia di kurniakan isteri yang penyayang seperti Nur Jannah, masih ada tempat untuk anaknya Arif menumpang kasih ibu, walaupun bukan kasih ibu kandung. Makin bertambah kasih sayang Tengku Farid kepada isterinya yang bernama Nur Jannah.

Pagi itu Halim datang seperti yang diminta oleh Tengku Farid. Dia menghantar sahabatnya ke klinik.  Diklinik setelah di periksa oleh doktor Tengku Farid dinasihatkan agar berehat dengan betul, dia di beri cuti selama tiga hari,  dia demam kerana tak cukup rihat. Dalam kereta Tengku Farid memberitahu sahabatnya Halim tentang dia dan Diana.

“Lim, aku dah bercerai dengan Diana malam tadi…aku sekarang ni macam tak boleh nak berfikir”.

“Kenapa sampai kau bercerai Farid.” terkejut Halim mendengar apa yang di sampaikan oleh sahabatnya itu.
“Entahlah.“ sedeh terbunyi suara Tengku Farid.

“Kenapa kau mengeluh macam berat saja bunyinya.. kau rasa menyesal ke..tapi kalau kau masih sayang kau boleh rujuk dengan dia.?”

“Sayang ke tak  sayang ke, perkara dah berlaku. Dia yang minta Lim, dia macam dah tak sabar-sabar…tak sempat aku nak bagi alasan kenapa aku tak call dia dan tak balik, dia dah terjerit-jerit minta di ceraikan. Dia tak ada langsung rasa nak bertolak ansur dengan aku Lim”.

“Kau masih sayang kat dia Farid?”

“Bukan pasal sayang atau tak, aku cakap ni tapi aku nak kau bagi candangan bila agaknya boleh aku ke pejabat kadi nak sahkan perceraian aku”.

“Kat mana kau lafaz cerai??”

“Kat kondo aku malam tadi.”

“Ohh..Jadi kau nak suruh aku buat apa?”.

“Sebelum aku kepajabat khadi aku nak minta tolong kau buatkan surat 1. aku nak buat surat mengatakan yang anak aku dengan dia, tidak boleh di bawa kerumahnya sampai umur anak aku tu 15 tahun.
“Ehh..lama tu Farid habis macam mana dia nak tenguk anak dia.”

“Aku tak sekejam tu Lim, bukan tak boleh tenguk langsung, dia boleh tenguk anak dia kat rumah aku..kalau dia nak tenguk bila-bila masa dia boleh datang.”

“Ohh..ok juga macam tu...walau kita suami isteri bergaduh..tapi jangan pisahkan kasih ibu atau bapa  dengan anaknya, betul tak Farid.”

“ Emm.betullah tu no. 2.Aku nak tukar nama kondo aku tu ke atas nama dia, jadi bila agaknya boleh aku pergi kepejabat kadi nak sahkan perceraian aku tu...Lim”.

“Betul-betul ke kau nak bercerai ni, lagi satu kalau dia berkeras nak jaga anak engkau dengan dia macam mana??”  Halim bertanya meminta kepastian, bukan itu sahaja tapi Halim bagai tidak percaya apa yang didengarnya tadi. Dahulu ketika mereka masih belajar diluar negara mereka terkenal pasangan yang sungguh ‘loving and carring‘  dan pasangan belangkas yang tidak boleh dipisahkan oleh rakan-rakan pelajar.

“Bukan nak bercerai, aku sudah bercerai aku dah lafazkan cerai malam tadi dengan talak tiga.”

“Sekali tiga kau jatuhkan..tak ada harapanlah kau nak rujuk balik Farid”.

 “Dia yang minta Lim. Bukan sekali dia berkali-kali dan terjerit-jerit minta aku jatuhkan talak tiga untuk dia... dan malam tadi juga dia dah suruh aku bawa anak aku tu  sekali. Dia kata kalau dia dah bencikan aku, anak aku pun dia benci juga, dia kata lagi aku dan anak aku tu menyusahkan dia.”

“Masyaallah kesianya kau..kesianya anak kau kecil-kecil lagi dah jauh dari mama dia..Farid. “

“Entahlah Lim mungkin dah nasib anak aku macam tu aku kena terima, mungkin juga ada hikmahnya disebalik semua ini terjadi. Pernah Jannah cakap dengan aku dulu kadang-kadang yang pahit kita rasa sekarang mungkin ada manisnya dikemudian hari..tapi kita kena sabar...aku berserah saja pada Allah.”  terdengar sayu suara Tengku Farid menuturkan.  

“Ialah Farid kau kena banyak bersabar...ini ujian Allah..Kalau ada apa-apa kau minta tolong cakaplah dengan aku InsyaAllah kalau aku boleh tolong aku tolong”. Halim turut simpati diatas nasib yang menimpa sahabat dan anaknya.

“Terima kasih Lim..aku memang banyak nak minta tolong pada kau”.

“Tak apa cakaplah.. ini masa kau Farid..Ohh berkenaan cerai tu Farid...yang aku tahu.. sebaiknya lafaz cerai ni di pejabat kadi tapi kalau kau dah lafaz kat rumah, baik cepat-cepat pergi kalau terjadi apa-apa nanti kau juga yang berdosa..berkenaan surat yang kau nak tu, tolong kau drafkan surat macamana yang kau nak, nanti boleh aku buat kat office hari ini, tapi pasal kondo tu kita uruskan masa kau dah sihat esok..Diana tetap duduk situkan walau kau dan ceraikan diakan”.

“Ok.. nanti aku buat, lepas tu kau siapkan surat tu hari ini ye, esok aku cadang nak ajak Diana pergi pejabat kadi. Aku mintak tolong kau lagi ni...temankan aku kekondo aku sekarang ni, aku nak ambil barang-barang aku dan nak serahkan kunci kondo ni sekali, ada apa-apa hal susah pulak aku, satu lagi Lim tolong rahsiakan dulu perkara ini dari sesiapa pun walaupun dengan  Jannah dan datuk aku ye”.

“Farid..kenapa kau tak mahu diaorang tahu?”

“Nantilah pada waktu yang sesuai aku akan bagi tahu..sekarang ni aku tak bersedia lagi nak menjawab soalan yang akan keluar dari mulut diaorang nanti.”

              Bertemankan Halim, Tengku Farid ke kondonya. Sampai sahaja di depan pintu Tengku Farid membuka pintu kondonya dan memberi salam tetapi dia tidak masuk, lama juga mereka menunggu Diana tidak muncul-muncul di depan pintu. Hingga berkali-kali Tengku Farid  memberi salam, barulah bekas ibu mertuanya muncul dari dalam biliknya dan menuju keruang tamu..

“Haa.. lu nak apa?” pelat Cina kedengaran bila dia menyapa, bengis sahaja wajahnya.

“Mommy izinkan saya masuk, nak ambil barang-barang saya dan nak berbincang dengan Diana.” Mommy Diana berlalu masuk ke bilik anaknya, tidak lama kemudian Diana muncul dengan muka baru bangun tidurnya.

‘Macamanalah boleh aku jatuh cinta dengan dia ni dulu, kalau muka dia tak bermake-up nampak macam orang lain juga tak cantik manapun.. malah cantik lagi hantu dalam hutan, hai kau pernah nampak hantu dalam hutan ke Farid oii.’ Tengku Farid berkata-kata dalam hatinya. Dia tersenyum dengan kelakarnya sendiri sambil  memandang Diana.

“You nak bincang apa, kalau kata nak balik hidup macam dulu dengan I sorry.” sombong Diana menutur kan seandainya bekas suaminya ingin rujuk kembali padanya.

“Tak I tak terfikir pun macam tu....sebelum you kembali semula bekerja baik kita selesaikan masaalah kita di pejabat kadi, kalau you dah kerja nanti susah nak ambil cuti, jadi  I candangkan esok kita ke pejabat kadi mengesahkan perceraian kita, you call I bila you dah siap.”

“Ok I tak kisah, I akan call you bila I dah siap esok.” setuju Diana tampa banyak soal.

“Hari ni I nak mintak izin you masuk bilik, I nak ambil barang-barang I dan you tolong siapkan barang-barang  Ariff I nak ambil hari ini juga, you tak kisah kan kalau Halim masuk tolong I kemas barang I dalam bilik you.”


“Ok I tak kisah masuklah.” Tengku Farid di bantu Halim megemaskan baju dan barangnya. Setelah selesai mereka keluar, di lihat di ruang tamu juga sudah tersedia barang-barang kepunyaan Ariff di dalam sebuah beg plastik. Diana dan mommynya duduk di sofa ruang tamu dengan wajah yang tak berperasaan sambil duduk berpeluk tubuh.

“Sebelum I pergi, I nak minta maaf jika ada kesalahan I dengan you semasa kita jadi suami isteri. Mommy saya juga minta maaf sekiran saya ada menyinggung perasaan mommy sepanjang saya menjadi menantu dan ini  saya serahkan kunci rumah yang ada pada saya.” sambil Tengku Farid memandang kepada bekas ibu mertuanya kemudian dan meletakkan kunci rumah di atas meja kopi di hadapan Diana.. pandangan matanya terarah kepadanya lama.

“Baiklah.” sepatah yang terkeluar dari mulut bekas ibu mertuanya dengan wajah masam memuncung dan Diana pula selamba bagai orang tak pernah mesra antara satu sama lain, dia enggan memandang wajah bekas suaminya walaupun bekas suaminya memandangnya lama.














1 comment:

  1. Baik sangat Tengku Farid.Bini macam tu pun nak bagi macam-macam . Sangat menarik ceriter ni.

    ReplyDelete