~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Friday 6 March 2015

Nur Hidayah 37







Tidak disangka penangkapan sekumpulan mat rempit dapat memberkas 2 orang dari 4 orang yang bertanggung jawab memukul Tengku Faris. Bila dah tertangkap dua makin mudah mencari mastermind kes pukul hingga menyebabkan kematian di pintu masjid tempuh hari.

Yang sebenarnya sehari sebelum Syed Borhan menemui Inspaktor Azam pihak polis sudah menangkap seorang lagi yang disyaki. Ekoran penangkapan 2 orang mat rempit menghasilkan seorang lagi penangkapan. Rasanya penangkapan kali ini akan merungkai persoalan kes pukul yang melibatkan Tengku Faris. Dan dia sedang diosal siasat. Dia merupakan perancang kegiatan lumba haram geng-geng mat rempit. Lelaki diawal tiga puluhan yang bernama sebenar Abdul Rasid adalah pembekal dadah kepada geng-geng mat rempit yang beraksi disekitar Lembah Klang. Kod rahsia mereka bila mereka mahukan bekalan dadah adalah Asid Berbisa,hanya segelintir ahli kumpulan sahaja yang tahu kod rahsia itu.

Diakhir siasatan terbongkar juga mengapa Tengku Faris dipukul. Nur Hidayah nyata tidak bersalah dan tiada kaitan langsung dengan kejadian pukul itu. Namun untuk menguatkan bukti dia tidak bersalah, setelah Syed Borhan pulang Nur Hidayah disoal sekali lagi namun sudah lain caranya. Dia disoal dengan sopan dan lembut.

“Puan boleh tak ceritakan malam kejadian suami puan dipukul”..

Nur Hidayah menceritakan dari awal hinggak akhir kejadian yang berlaku..tetapi diakhir cerita dia ditanya lagi..

“Kenapa puan tak cerita sedari mula, kalau  macam ni kan senang tak lah kami siksa puan.Yang sebetulnya kami pun tak suka siksa orang tapi kadang-kadang keradaan memaksa kami melakukan paksaan untuk mendapat cerita yang sebenarnya”.

“encik..ada tak encik Tanya saya macam ni. Yang encik tanya adakah saya kenal pada sipemukul dan kenapa dia pukul suami saya.Sungguh-sungguh dengan nama Allah saya tak kenal siapa yang memukul suami saya. Masa saya sampai pada suami saya, dia sudah jatuh tertelentang, mungkin dia dipukul dipukul dari belakang.
              …Walau pun saya nampak ada orang yang berpaling menjauhi suami saya ketika itu. Tapi kedudukan saya yang jauh tidak dapat melihat dengan jelas wajah orang itu. Boleh tak encik bayangkan alam keliling selepas solat Isyak. Walaupun dikawasan masjid yang diterangi lampu. Sama ke terang lampu buatan manusia dengan terang matahari lampu Allah...itu sahaja yang saya dapat ceritakan dan bagi tahu. Hanya satu saya nak tanya kalau pun saya melihat dengan jelas wajah orang itu, tuan rasa  boleh ke secara outomatik saya kenal dan tahu namanya..jika itu pertama kali saya melihat wajahnya??”. Terkedu pegawai yang penyiasat yang menyiasat.. memang benar apa yang diperkatakan.Mereka hanya memaksa Nur Hidayah mengaku sedang dia tidak tahu hujung pangkal sebab dan mengapa suaminya dipukul.  Hanya sebagai satu pengajaran ciliapi biar pun kecil jangan diduga kepedasanya. Kata-kata Nur Hidayah tajam dan pedas menusuk kehati.

Di awal petang hari keempat Nur Hidayah dibebaskan. Dia tidak didapati tidak bersalah. Hanya telefon bimbit dan beg plastik yang mengandungi telekong yang terkena darah Tengku Faris, beserta baju dan seluar yang dipakai dimasa malam kejadian yang diserahkan kembali kepada Nur Hidayah tiada barangan lain. Malah dia juga tidak membawa kad pengenalan dan beg duitnya. Dia pulang memakai telekong pemberian doctor Johan Hamdi. Oleh kerana  Ispektor Azam merupakan kenalan abang sepupu Nur Hidayah jadi dia yang ditugaskan menyerah kan semua barangan Nur Hidayah.

“Puan!! pihak kami memohon ribuan maaf kerana tersalah anggap pada puan. Harap puan tidak menyimpan dendam di atas kesilapan kami menyiasat puan".

" Tak apa itu sudah menjadi tugas polis ketika menyoal siasat pesalah..saya faham”.

“Terima kasih dia atas pengertian puan”.

Ketika sudah diluar balai..Inspktor Azam bertanya sebagai tanda prihatinnya.

“Puan saya sebetulnya kawan abang sepupu awak Syed Borhan. Dia yang minta saya tenguk-tengukan awak. Perlu ke saya bagi tahu abang Han yang awak dah keluar.”.

“Tak perlu..saya bukan tanggung jawab dia”.

“Habis awak balik ni dengan siapa. Nak saya hantarkan ke”.

“Juga tak perlu sebab saya bukan tanggung jawab tuan”.

“Nur Hidayah awak janganlah marah saya..Saya buat tu demi tugas. Saya tak boleh nak buat macam mana”. Mendengar nada sura Nur Hidayah seakan marah Inspektor Azam rasa dia poerlu menjernihkan keadaan.

“Saya tak marah..hanya memang betul apa.. saya bukan tanggung jawab tuan.Tak payahlah tuan rasa serba salah. Kalau saya lelaki adakah tuan ambil berat juga”. Dari segi gaya bahasa yang lembut Nur Hidayah merasakan Inspektor Azam melayanya dengan baik hanya kerana dirinya seorang wanita.

“Sebab awak perempuanlah saya tepaksa ambil berat, kalau lelaki.. dia dicampak dalam hutan boleh hidup kan. Macam lagu WARIS Rembau most wanted tu.”

“Emm”..hanya itu jawapan ‘yang tak mesra alam’ keluar dari mulut Nur Hidayah. Memang dia tidak ada hati mahu menyahut guruan Inspektor Azam. Yang sebenarnya hati berbolek balik mahu meminta pertolongan dengan jejaka yang berdiri disampingnya.

“Sebelum awak balik ni jom kita pergi minum dulu”.

“Tuan..”  Cepat dipints kata-kata Nur Hidayah oleh Inspeltor Azrul Azam.

“Nur Hidayah kita ni dah kat luar balai, janganlah panggil saya tuan lagi. Panggil nama saya sudah lah..tapi kalau nak hormatkan saya panggil sahaja abang Azam. Rasanya saya lebih tua dari awak. Umur saya dah 33 tahun..awak berapa”.

“Saya 30…”

“Haa kan betul tekaan abang. Jom kita minum dulu. Tentu Hidayah lapar, sejak awak ditahan orang kata awak tak makan pun”. Terus sahaja dia membahasakan dirinya abang bila Nur Hidayah menyebut  umurnya. Yang sebetulnya Inspektor Azam cuba mahu beramah mesra dengan Nur Hidayah sementelah dia adalah adik sepupu pada abang sineornya yang banyak berbudi kepadanya ketika di Universiti dulu.

“Tak.. tadi saya ada makan sikit..maaf ye saya tak boleh nak terima ajakkan encik..sebab kalau betul suami saya sudah meninggal beberapa hari lalu kerana kejadian itu, ini bermakna saya dah jadi balu. Sekarang ni saya dalam edah..tentu tidak elok saya keluar minum dengan lelaki yang bukan mahram saya”.

“Ohh..Memang betul suami puan dah meninggal setelah dua hari koma..berita ni saya terima dari hospital dimana suami awak dirawat tempuh hari”. Bila mendengar Nur Hidayah tidak mengubah panggilan kepada dirinya, Azrul Azam tidak jadi mahu beramah mesra dengan nya. ‘Tapi ialah orang baru kehilangan orang tersayang tentulah hatinya sedang bersedeh, bodoh betul aku ni..bergurau tak kena tempat..’ kutuk hatinya pada dirinya sendiri.

“Encik! boleh saya nak minta tolong?” Terkejut Azam mendengar lontaran suara Nur Hidayah sedang dirinya bermenolong dengan dirinya sendiri.

“In Syaa Allah boleh..tapi yang ringan-ringan sahaja ye.. cakaplah”. Entahlah sukar mahu ikut bersedeh dengan Nur Hidayah bila hatinya rasa ceria. Entah apa yang diceriakan dia pun tak tahu. Ada segarit senyum dibibir Nur Hidayah bila mendengar jawapan Azrul Azam, namun kelihatan sangat manis dimata Azrul Azam.

“Saya tak ada duit dalam tangan..rasa nak hutang dulu untuk tambang teksi”. Teragak-agak Nur Hidayah menuturkan permintaanya.

“Ohh tak  jadi masaalah”. Azrul mengeluarkan beg duitnya dan menghulur not lima puluh ringgit dua keping kepada Nur Hidayah.

“Saya rasa satu dah pun dah cukup”. Nur Hidayah hanya mengambil sekeping sahaja.

“Ehh ambillah kalau tak cukup nantikan susah”.

“In Syaa Allah cukup. Rumah saya pun tak jauh dari sini..Kalau dia ambil lebih saya akan adukan pada persatuan pengguna”.

“Pandai awak menggunakkan hak awak sebagai pengguna kan”.

“Terima kasih…In Syaa Allah saya akan bayar nanti. Boleh bagi nombor telefon Encik Azam. Nombor office encik pun boleh”. Terus sahaja Azrul Azam menekan nombor telefon Nur Hidayah yang ada didalam simpanannya. Dengar sahaja deringan telefon ditangan Nur Hidayah..

“Ok..’save’lah itu nombor saya tu”. Azrul Azam masih sibuk menekan nombor telefonnya.Kemudian dia bercakap dengan seseorang bila panggilan disambungkan.  Nur Hidayah sudah menyisih menjauhi sedikit Azrul Azam. Dia berdoa agar ada teksi yang lalu, dia hendak cepat pulang dan pulangnya kali ini bukan ke kediaman banglo Dato’ Tengku Faizal seperti selalu, tetapi ke Cheras aparmentnya sendiri. Tidak lama menunggu dari jauh Nur Hidayah nampak ada sebuah teksi datang kerahnya.. Azrul Azam dengan bahasa isyarat yang ditujukan kepada pemandu teksi.. pemandu teksi berhenti dihadapan Nur Hidayah. Dengan bahasa isyarat juga Azrul Azam menyuruh Nur Hidayah memasuki teksi. Sebelum Nur Hidayah meloloskan diri kedalam perut teksi..

“Terima kasih..In Syaa Allah saya akan pulangkan duit encik”.

“Ok.. bila-bila masa yang awak senang. Ingat saya kawan baik abang sepupu awak, kalau ada apa-apa hal nak minta saya tolong.. Call sahaja ye.. In Syaa Allah saya akan tolong.”

“Baiklah terima kasih”. Menderum teksi meninggalkan Azrul Azam yang masih berdiri melihat teksi yang membawa Nur Hidayah pergi..Entah hatinya rasa senang bila berhadapan dengan balu muda itu. Sambil dia berfikir teringat dia mahu berkongsi rasa gembira dengan sahabat baiknya doctor Johan Hamdi.

Jalan raya masih belum sesak maklumlah belum waktu puncak orang pulang dari tempat kerja menyebabkan perjalan agak lancar.  Ketika Nur Hidayah sampai kerumah nya yang dibeli diCheras, kawannya Nur Fatihah ada dirumah. Dua hari pekerja Hotel Impian dibahagian pengurusan diberi cutii kerana kematian Tengku Faris. Bila dia mengetuk pintu rumah dan memberi salam cepat sahaja pintu rumah dibuka..

“Waalaikumsalam.. kak Dayah!!!” Jerit Nur Fatihah terperanjat dan teruja dengan kemunculan rakan sekerja dan juga rakan serumah dulu. Terus sahaja mulutnya tidak berhenti menyoal itu dan ini…

“..akak pergi mana..akak tahu tak Tengku Faris dah meninggal.. Sibuk bos tanya akak pergi mana. Serba salah juga dia nak kebumikan papa dia, bila akak tak ada. Akak hilang empat hari    tak dapat dikesan. Dia nak cari akak kat kampong akak, tak tahu pula mana nak tuju.. dia nak tunggu juga akak balik, tapi dia tak nak menyiksa jenazah papanya, jadi mereka kebumikan juga semalam. Akak pergi mana?. Datuk dengan bos risau akak kena culik betul ke?” Segala pertanyaan Nur Fatihah tidak dihiraukan oleh Nur Hidayah.

Dia menuju kebiliknya yang memang sudah lama tidak didudukinya. Sejak dia bernikah dengan Tengku Faris hanya sesekali sahaja dia pulang menjenguk kawan-kawan yang menyewa bilik di apartment nya. Dia mengambil tuala dan baju ganti lalu kebilik air dibiliknya.

Kedengaran percikkan air hujan dari bilik mandi Nur Hidayah Nur Fatihah tahu Nur Hidayah sedang mandi. Sambil mandi dan mengosok gigi air mata Nur Hidayah terjun laju dari tubir matanya. Sahih kejadian malam itu membawa kematian pada Tengku Faris. Tidak lama rupanya dia mengecapi kasih sayang seorang ayah. Hanya dua tahun Allah meminjamkan rasa bahagia mempunyai ayah sebagai pelindung. Kini dia kehilangan lagi rasa selamat dan rasa bahagia itu. Dikeluarkannya segala sedeh dan hibanya pada deruan air hujan mandianya bersama-sama air matanya. Setelah merasa sedikit kelegaan dia menyudahklan mandianya. Bila dia keluar sahaja dari bilik mandi perutnya terasa sangat kosong. Nur Hidayah mengigil seolah-olah kesejukkan dan terjelepuk didepan pintu bilik air, walaupun dia sudah siap berbaju kepalanyanya juga berbungkus dengan tuala tandanya dia membasuh rambutnya. Terasa dirinya tidak bertenaga lansung..lalu dia mereangkak mahu menuju kekatilnya.

“Kak Dayah…” Fatihah terkejut melihat keadaan Nur Hidayah. Cepat dia bangun dan membantu  Nur Hidayah bangun dan memapahnya kekatil. Dengan suara tenggelam timbul kerana menggigil itu yang diminta...

“Teha tolong buat kan akak air..Teha ada maggi tak??”

“Ada..”

“Buatkan akak..cepat Teha..akak rasa lapar sangat ni”. Sambil menyuruh sahabatnya sambil dia menekan perut. Kemudian dia bangun berteleku kemudian dia meletakkan bantal diperutnya dia baring menelangkup dikatilnya. Kerana kelaparan yang teramat sangat membuatkan Nur Hidayah tidak tentu arah...tenaganya hilang sama sekali. Nur Hidayah menangis lagi… tetapi tangisan tidak tahu apa yang ditangiskan.

Nur Fatihan membuatkannya secawan holick untuk Nur Hidayah itu adalah air kesukaanyha dan sebungkus meggi berperisa ayam.

“Kak..akak tidur ke? Ni Teha dah buatkan akak air holick dan ni megginya. Duduklah makan kat sini”. Nur Hidayah mengerakkan kan tubuh dan turun dari katil dia mengambil mug holick ditangan sahabatnya.

Perlahan-lahan dia menghirup air kegemaranya. Habis setengah mug. Dia memandag Nur Fatihah.

“Terima kasih Teha. Buatkan air dan meggi untuk akak”. Tidak lama air holick didalam kantung perutnya..Nur Hidayah bekejar kebilik air..dia muntah disitu. Nur Fatihah datang membantu mengososk-gosok belakang Nur Hidayah… terdetik dihatinya..apakah Nur Hidayah mengandung?.


Tadi ketika soalannya tidak berjawab dia sungguh tidak puas hati. Bila dilihat Nur Hidayah tidak menghiraukan pertayaanya dia hanya memandang perlakuan Nur Hidayah yang pelik dimatanya. Bila Nur Hidayah masuk kebilik airnya dia duduk dibirai katil sahabatnya sambil menanti Nur Hidayah habis mandi di berfikir..

Pulang dari luar dengan memakai telekung bagai. Sudahlah begitu selama empat hari dia menghilang diri tidak sekali pun dia dihubungi. Dihari pengkebumian suaminya juga dia tidak nampak batang hidung, sungguh tidak patut perlakuan Nur Hidayah kepada arwah suaminya. Selama dia mengenali Nur Hidayah dia bukan seoprang suka melepaskan tanggung jawabnya. Dan selama dia bernikah dengan Tengku Faris dia akan menemani Tengku Faris walau kemana sahaja dia pergi. Apatah lagi waktu solat..mereka akan kemasjid bersama-sama.  
 Tetapi yang meghairankan dirinya sejak Tengku Faris dimasukkan kehopspital dia menghilangkan diri tampa dapat dikesan oleh Tengku Faizal ataupun Tengku Farid. Mereka berdua  sering menghubungi diri bertanyakan ke mana atau dimana Nur Hidayah dan akhir sekali mereka berpesan...

“Fatihah kalau Hidayah balik atau call you..tanya dia kat mana..kemudian cepat-cepat hubungi I ye. Dan jangan lupa cakap dengan dia papa I dah di kebumikan”.  Itulah perbualannya dengan Tengku Farid semalam ketika dia menziarahi jenazah Tengku Faris dikediaman Tengku Faizal bersama rakan sekerja yang lain. Dan ketika itu jenazah sudah di masukkan kedalam van jenazah untuk dibawa kekubur.



p/s: esok mlm juga mungkin tak ada..belum ada cerita lagi…







5 comments:

  1. Harap-harap lepas ni pihak polis akan berjumpa keluarga tengku faiz untuk memberitahu tentang penangkapan dan motif pembunuhan tengku faiz serta memberitahu yang hidayah tak bersalah. Biar semua tahu tentang tuduhan palsu tengku faridah...orang yang membuat tuduhan palsu boleh diambil tindakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kenakan sedebuk Tengku Faridah tu.

      Delete
  2. Geram dengan Tengku Faridah yg sanggup berdiam diri atas kehilangan Nor Hidayah.

    ReplyDelete
  3. Geram dengan Tengku Faridah yg sanggup berdiam diri atas kehilangan Nor Hidayah.

    ReplyDelete
  4. Syak wasangka x brtmpat. Kesian cucu tu x DPT melihat jenazah papanya buat Kali terakhir.
    Dibah

    ReplyDelete