~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Wednesday 25 July 2012

Bab 20. Jangan ada rahsia




Kalau ada duit sekupang,
Boleh beli cuka mentahun;
Habis padi burung terbang,
Bagai ulat tak kenangkan daun.

Ketika Halim masuk kebilik Tengku Farid, sahabatnya itu sedang berdiri termenung memandang keluar tingkap,seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.

“Assalamualaikum” Halim memberi salam, kini salam sudah menjadi kebiasaan kepada Halim, kalau dia berjumpa sesama Islam mesti dia memberi salam terlebih dahulu. Seperti yang di beritahu oleh Tengku Farid kata isterinya…’Kita umat Islam wajib memberi salam bila berjumpa..orang yang memberi salam dan menjawab salam akan mendapat pahala…“Apabila seseorang Islam itu memberi salam kepada orang Islam lalu salam itu dibalasnya, maka berdoalah para malaikat untuknya 70 kali.” (Hadis Riwayat Sahibul Firdaus daripada Abu Hurairah)
dan itulah juga yang dipelajarinya dulu ketika dia kecil dikampungnya. Tetapi setelah lama keluar dari kampung halamanya dia terlupa.

“Waalaikumsalam Lim…. kau tak pergi minum lagi.”Tengku Farid menjawab dan menyoal sahabatnya sambil berjalan dan duduk semula dikerusinya.

“Ni aku datang nak ajak kau minumlah.”

“Aku malas nak minumlah Lim.. Jannah masak‘lempeng’  pagi tadi makan dengan sambal ikan bilis, aku makan sampai dua keping itu yang masih kenyang lagi ni.”

“Untungnya engkau seorang rajin masak kalau dari rumah dia kau kenyang.Seorang lagi cantik… kau tak payah makan pandang dia saja pun kau dah kenyang.”

"mana kau tahu pandang saja dah kenyang Lim".

“Alaah aku tak tahulah, aku tak ada pengalaman lagi tapi ramai orang cakap kalau pandang bini cantik tak payah makan pun kita dah rasa kenyang.Tapi apa-apa pun kau beruntung dapat dua-duanya cantik".

“Aku tak tahu dimana untungnya aku ni Lim, kalau aku dapat mengundurkan masa, aku tak mahu menempuh ini semua. Kahwin dua ni awalnya saja rasa seronok tapi bila dah lama aku rasa macam tersiksa pulak. Aku harap jangan kau cuba Lim, kalau dah terjurumus macam aku ni tak boleh nak undur lagi.” terang Tengku Farid dengan pandangan dan suaranya yang sayu.

“Kenapa Farid aku tenguk engaku ni sejak akhir akhir ni muka kau  sedih saja, kau ada masaalah ke?” Halimmenghulur rasa simpati.Dia menyedari sejak kebelakangan ini wajah sahabatnya itu nampak tidak ceria, sedih dan sayu sahaja suaranya.

“Aku tak tahu nak cerita macam mana dengan engkau, tapi terus terang aku cakap dengan engkau ni Lim, sebenarnya aku rindu sangat dengan Jannah..rindusanga-sangat.”Tampa malu Tengku Farid menluahkan isi hatinyan kepada Halim dengan mata berkaca-kaca terpancar kesungguhan diwajahnya.

“Tapi tiap-tiap hari kau hantar dan ambil dia pergi kerjakan takkan rindu kot.Farid aku rasa engkau patut berkongsi masaalah dengan seseorang, kalau kau tak keberatan kau ceritalah dengan aku, aku sedia mendengar”.Tutur Halim ikhlas ingin membantu.

“Lim sebenarnya lama aku tidak bermalam dirumah Jannah. Lama aku tak berjemaah dan mengaji dengan dia. Aku rindu dengan aktviti yang kami lakukan bersama. Kat kondo tu kalau aku solat aku solat sorang mengaji dan berzikir pun sorang-sorang.”

"Kenapa kau tak ajak Diana solat dan mengaji sama dengan kau".

"Kau tahulah dia tu..bila kita ajak dia kata 'Tak sampai seru lagi dan katanya Allah belum membuka pintu hatinya lagi untuk beribadat'..aku memang pening dengan tingkah dia Lim".

“Tak apalah kau ajaklah perlahan-lahan jangan jemu pujuk dia. Berkenanan Jannah kau tu, tak kesiah ke engkau dengan dia.Kau kata hari itu Jannah dah mengandung.Bukan ke hati isteri mengandung kita kena jaga nanti terkesan pada bayi kalau dia tertekan atau pun bersedeh.Aku tenguk engkau melebihkan Diana dari Jannah…tak baik kau buat dia macam tu Farid.”

“Aku memang nak sangat berlaku adil Lim..tapi masaalahnya Diana, dia tak mahu langsung bertolak ansur dengan aku. Dia kata kalau giliran aku dirumah Jannah dia boring duduk dirumah sorang-sorang, jadi dia akan keluar dan tidur dengan kawan-kawanya. Aku tak suka dia tidur kat rumah Bella tu..kau bukan tak tahu siapa Bella pada Diana. Aku tak suka dia melakukan perkara tak senonoh tu  sedangkan anak aku ada didalam rahim dia. Lagi satu aku tak suka dia akan pergi kelab malam…aku takut kalau dia  minum arak sedangkan dia tu tengah mengandung.”

“Ehh...Tak kan Diana buat macam tu lagi diakan dah ada kau..”

 “Entahlah aku rasa tak sedap hati kalau mereka tu bersama..aku takut Diana dengan dia buat kerja tak senonoh…Cubalah kau tenguk gaya Bella bila dengan Diana, depan aku pun dia tunjuk 'caring and loving' dia tu. Aku pernah dengar dia kata Diana nampak lebih seksi masa dia mengandung ni”.

“Kan aku dah cakap dari dulu lagi..kau tak percaya”.

“Bukan macam tu.. dulu aku ragu-ragu, sebab kalau dengan aku Diana pun nampak macam sayang sangat dengan aku..aku hairanlah Diana ni dengan lelaki dia ON dengan perempuan pun ON juga..Dia ni….” Tengku Farid tidak meneruskan kata-katanya terasa ngilu hatinya untuk menyebut perkataan itu.

“Dahlah Farid jangan kau fikir yang tidak-tidak, apa-apa pun dia dah jadi isteri kau..kalau  boleh kau bimbinglah dia kejalan yang diredhai Allah”.

“InsyaAllah akau akan cuba.Lim aku sebenarnya bersyukur sangat Jannah bertolak ansur dan dialah yang mencadangkan aku menemani Diana”.

“Farid kau cakap dengan Jannah ke perihal Diana dan Bella ni.”

“Perkara yang ni aku tak cakap dengan dia..aku..aku sebenarnya malu dengan dia dapat isteri yang macam tu..Diana tak solat pun aku tak cakap dengan Jannah.”

“Farid engkau beruntung mendapat isteri seperti Jannah, baik dan bertimbang rasa. Aku yang pandang dari luarnya saja susah nak cari keburukan dia, kalau kau kehilangan dia, rasanya susah kau nak dapatkan balik isteri sebaik dia Farid..jagalah dia baik-baik”.

“Betul cakap kau tu Lim,tapi sekarang ni aku susah nak bagi masa pada dia, aku tersepit Lim. Kalau aku pergi pada dia, Diana akan ambil peluang kekelab malam dengan kawan-kawanya. Apalah akan jadi dengan anak aku nanti Lim, kalau dia minum air syaitan..yang paling aku takut dengan perbuatan dia tu, menyebabkan anak aku cacat, itulah yang paling aku takut”.

“Betul kata Jannah tu Farid buat masa ni kau jagalah dulu Diana tu untuk kebaikkan anak dan Diana tu sendiri. Tapi untuk Jannah carilah masa supaya dia tak rasa terabai, cuba kau datang awal sikit waktu pagi..sebelum solat subuh ke, nanti dapat juga kau berjemaah dengan Jannah kau tu, tapi  penat sikitlah dan waktu tidur kau kena cukai sikit pasal kau kena bangun awal”.

“Aku pasal bangun awal tak jadi masaalah, dirumah Jannah pun aku kena bangun awal, biasanya Jannah akan bangun 30 minit sebelum waktu subuh, atau paling lewat pun 15 minit sebelum subuh.”

“Apa pasal cepat sangat, tak kan nak masak sarapan pagi kot.”

“Dia bangun cepat sikit supaya dia dapat buat solat tahajjud, kata dia solat tahajjud boleh dibuat sebelum masuk waktu subuh.Jika terbangun 10minit sebelum waktu pun masih sempat buat solat tahajjud. Solatnya hanya dua rakaat, yang biasa dia baca..rakaat pertama surah Al-Fatihah dan surah Al-Kafirun dan rakaat kedua surah Al-Fatihah dengan surah AlIklas.”

“Kau pun ikut dia juga ke Farid”.

“Dulu dia buat sorang-sorang..tapi lama-lama  aku ikut dia..dia kata sembahyang Tahajjud.. sembahyang sunat malam..yang dapat menghindarkan kita dari siksa kubur. Kemudian kalau dia ada masa lagi dia akan berzikir, tapi sekarang ini dia sedang mengandung jadi dia mengaji, dia baca surah Mariam supaya dia senang bersalin nanti, lepas tu baca surah Yusuf biar anak aku nanti kacak macam nabi Yusuf  dan surah Lokman biar anak aku bijak,”.

“Amboi banyaknya sempat kedia baca dalam masa tu Farid..”.

“Taklah dia baca satu  juzuk habis, bacalah sikit-sikit dua tiga muka surat, besok sambung lagi. Gila kau nak baca semua..tak bangun-bangunlah dia dan kebuluranlah pulak aku.” Berderai ketawa dua sahabat bila Tengku Farid menyebut pekataan yang terakhir terasa lucu pula. Tetapi setelah berhenti mereka ketawa..Tengku Farid menyambung katanya dengan wajah yang sedeh.

“Sekarang ni aku rindu dengan apa yang kami buat bersama..kat rumah Diana aku tak dapat nak buat semua itu..kau tahulah kadang-kadang dia ajak pergi jumpa kawan-kawan dia. Kaupun tahu kalau dia dah keluar kalau tak pukul dua belas dia tak akan mahu bila dia ajak balik..entahlah Lim sekarang ni aku rasa aku dengan Diana dah tak ada kesesuian lagi. Cara aku dengan dia dah lain rasanya. Aku nak cari bekalan diakhirat…dia pulak sibuk dengan keseronokkan didunia.”

“Farid..teringinnya aku dapat isteri macam ‘Jannah kau’ tu,dah lah anak orang kaya, baik pulak. Masih ada ke orang macam dia agaknya Farid. Aku tak dapat yang kaya tak apa..tapi nak yang baik macam dia pun dah cukup.. harta dunia boleh dicari. Tapi nak isteri yang dapat sama-sama mencari bekalan akirat.”.

“Yang Jannah cerita kat aku dia yang sebetulnya tak tahu dia cucu orang kaya dan ada keturunan Tengku. Datuk dan neneknya dikampung Kuala Selangor tu hanya penoreh getah, hidup pun susah. Masa dia tunggu SPM nenek dia yang kat sini ambil dia,masa tulah dia tahu dia ada nenek selain nenek dan datuk dia yang kat kampong tu. Tapi kalau ikutkan dia, dia tak nak berpisah dengan datuk dan neneknya yang kat kampong tu walaupun mereka susah. Kasih sayang yang beri oleh datuk dan neneknya dikampung menyebabkan dia rasa bahagia dan gembira selalu. Tetapi untuk menjamin masa depan..dia terpaksa belajar sebab itulah dia  datang juga keKuala Lumpur ni, kerumah nendanya Tengku Kalidah. Lagi pun datuknya kata dia akan menjadi sebatang kara, kalau mereka berdua tak ada lagi didunia ini. Jadi sementara ada peluang untuk menuntut ilmu dia terpaksa meninggalkan datuk dan neneknya dikampung untuk bekalan hidupnya juga.Kau tahu Lim sampai sekarang pun dia tak pernah jumpa emak yang melahirkan dia”.

“Kesianya..sedih juga kisah hidup Jannah ya Farid.”

“Itulah sebabnya dia tak pandai meminta-minta agaknya. Dia dah ajar hidup dengan apa yang ada Lim. Aku tak pernah lagi mendengar Jannah meminta sesuatu dari aku. Tak macam Diana, baru kami sah jadi suami isteri seminggu dah minta kereta, nakkan kondo tu ditukar atas nama dia. Entahlah Lim, sebenarnya bukan aku berkira dengan dia tapi kadang-kadang terfikir juga aku ni…Diana ni kahwin dengan aku macam nak kumpulkan harta saja.Kalau aku tak kaya agaknya dia nak tak dengan aku atau tiba-tiba aku susah masih sudi lagi tak dia jadi isteri  aku..Lim”.

“Entah lah Farid hati orang susah nak dijangka,tapi kalau dipandang dengan mata kasar, kita dah dapat jawapanya ye tak.”

“Tapi aku janji ni, lepas semuanya selesai… lepas Diana bersalin nanti aku nak ajak Jannah balik kampong dia. Aku tahu dia rindukan datuk dan neneknya walau pun dia tak pernah cakap dia rindu pada datuk dan neneknya. Ialah macam aku ni kalau aku ingat aku akan sebut, sebab hati aku penuh dengan dia. Mungkin dia begitu juga, kalau dia bercerita tak pernah dia tak sebut datuk dan nenek dia Lim. Aku janji kalau  Diana dah bersalin nanti, IsyaAllah aku akan bawa dia jumpa datuk dan nenek dia” bersungguh-sungguh Tengku Farid menanamkan janji pada dirinya.

Dia sudah tidak mahu menginatkan Diana lagi sakit kepalanya. Sedang Tengku Farid melayang perasaanya tiba-tiba Halim bersuara..

“Farid..kau dah tanyakan tentang kawan-kawan dia yang masih single lagi, kenenkanlah satu untuk aku. Aku serius ni. Aku harap dapa isteri yang rajin masak macam dia ” Halim meluahkan hasratnya bersungguh-sungguh.

“Aku dah cakap dengan dia..tapi dia kata seeloknya kau mintalah dengan Allah. Caranya mula-mula buatlah solat taubat dulu, kemudian solat hajat masa tulah kau minta, InsyaAllah kau akan jumpa macam yang kau hajati, tapi janganlah buat sekali saja terus kau berharap..buat selalu..tiap-tiap malam Jumaat ke, selepas solat fardu minta juga, InsyaAllah…
Tapi kata Jannah kan Lim semua perempuan itu sama, yang pentingnya kita ni suami yang mendidik dia macam mana. Jannah bagi petua...Kalau kau kahwin Lim kau cakaplah kita tak suka makan luar, walaupun dia bekerjaya, tapi kita hendak juga makan masakkan dia. Dia mesti buat sebab masa tukan sayangnya masih kuat lagi, jadi kalau dah hari-hari dia masak, dah jadi kebiasaan taklah tertekan malah bangga sebab suami dia nak makan masakan dia saja”.

“Tapi kalau macam tu kesianlah, kalau dia wanita bekerja tentulah penat balik kerja kena masak lagi,macam kejam pulak paksa masak untuk kita”.

“Apa pulak paksa..kita mintalah elok-elok jangan samapai dia rasa terbeban lagi pun.. kalau kita kesian kat isteri kita, kita tolonglah dia, kalau masak, masak sama-sama,macam aku, aku tolong dia didapur… tolong apa yang patut, kopek bawang ke siang sayur atau basuh pinggan,yang mana kita boleh tolong. Sambil masak sambil berbual tak terasa dah siap…Satu lagi jangan cerewet sangat, apa yang dia masak makan saja, jangan banyak kerenah itu tak sedap, ini tak sedap, kalau macam tu tentu dia bosan nak masak. Kau tahu Lim aku hari-hari tolong Jannah aku tu masak.Dulu sebelum aku nikah dengan Diana aku selalu juga tolong dia sidai kain terutama hujung minggu. Dia akan membasuh banyak sikit, kalau hari-hari biasa dia cuci kain baju kita saja, kalau hari minggu dia akan cuci tuala dan cadar…lepas dia bilas tu kita tolonglah sidai. Lagi pun kalau kerja berdua cepat siap dan tak terasa, kerja sambil berbual-bual”. Panjang lebar menerangkan Tengku Farid petua  rumahtangga yang bahagia. Halim termangu dalam hatinya membenarkan segala kata-kata sahabatnya.


“Lim rupanya kan..jika seorang isteri membuat sesuatu untuk suami dengan niat kerana Allah isteri akan dapat pahala. Jadi kalau kita tolong isteri kita, selain dari kita dapat meringankan kerja isteri kita, kita tolong juga isteri dapat pahala.” macam ustaz pula Tengku Farid menceritakan kebaikan-kebaikan seorang suami menolong isterinya.

“Farid kau tolong Jannah masak dan buat kerja rumah?? “

“Kau tak percaya ke Lim… kalau kau suruh aku masak pun rasanya boleh,sebab dah selalu sangat tengok dia masak,setakat goreng nasi atau goreng sayur aku rasa aku dah lepas.” Cerita Tenku Farid dengan bangga.

“Lim..aku kalau dengan Jannah tak rasa bosan kerana ada saja kita nak buat, dalam satu hari, penuh jadual kita. Bila hari berganti kita rasa puas kerana kita melakukan kerja untuk diri kita sendiri.Tapi kalau dengan Diana hari cuti tidur sampai meninggi hari. Aku rasa bosan tak tahunak buatapa. Walau hakikatnya aku duduk berdua tapi aku rasa kesaorangan, ialah satu tidur dan yang satu lagi jaga..lepas tu nak makan pun tak ada apa nak dimakan. Tunggulah sampai dia bangun kemudian kena pulak turun mencari makanan. Entahlah Lim..aku rasa aku makin tidak sehaluan hidup dengan Diana, aku rasa cara hidup aku dengan dia dah jauh berbeza.” Lama Tengku Farid terdiam seumpama memikirkan sesuatu..kemudian dia bersuara lagi..


“Bila aku cerita tentang Jannah ni hati aku rasa terasa rindu sangat….rindu sangat-sangat Lim.”
sambil tanganya meraup rambutnya kebelakang,matanya pula bekaca-kaca nyata sekali bukan lakunan rindu Tengku Farid kepada isterinya Nur Jannah dia betul-betul rindu.

“Kalau macam tu telefonlah dia sekarang, orang kalau dah rindu dengar suara pun jadi.”Ujar Halim memberi cadangan.Tengku Farid mamandang jam ditanganya,

”Baru pukul sepeluh lima minit…entah  ada entah tidak” gumam Tengku Farid perlahan, tapi dapat di fahami oleh Halim yang duduk di hadapanya.

“Dia pergi mana..dia pergi minum …ehhh ajaklah dia minum sekali.”

“Aku rasakan Jannah mungkin tak pernah makan atau minum kat luarlah Lim…sepanjang aku kahwin dengan dia, kau tahu..belum pernah aku minum atau makan diluar dengan dia Lim.. Adalah sekali lepas malam pertama aku sebelum kami pergi kerumah datuk aku, aku ajak dia sarapan di hotel.”

“Malam selepas kau bersanding dengan dia, kan kau tidur kat kondo engkau dengan aku.”

“Ialah..pagi tukan aku jemput dia hotel kita ni.”

“Ohh..Habis tu  masa ni dia pergi mana?”

“Dia pergi solat sunat duha,solat memohon rezeki kapada Allah.”lalu Tengku Farid menceritakan kebaikan solat sunat Duha kepada Halim seperti yang diceritakan oleh NurJannah kepadanya.

“Farid….aku rasa nak mengamalkan solat duha jugalah,kau tanya tak cara macam mana nak solat sunat tu”.
“Ada ..ni dia bagi sekali buku solat-solat sunat ..ni haa dah ditandakan pun” Tengku Farid sambil menyelak-nyelak muka surat buku kecil ditangannya pemberian NurJannah kepadanya.

“Jomlah kita kesurau….kita belajar  solat sama-sama.” ajak Tengku Farid

Dalam perjalannan kesurau.

“Farid sejak engkau kahwin dengan Jannah aku rasa setiap hari aku nak berbual dengan engkau…sebab apa tahu …setiap hari ada saja perkara baru berkenaan ilmu hidup yang kau kutip dari isteri engkau.Sedikit sebanyak dapat juga aku kebaikan dari mendengar cerita-cerita engkau..kau janji dengan aku ya… ada apa-apa lagi ilmu yang dia bagi kat engkau bagi jugalah pada aku biar kita sama-sama belajar. Berkenaan masaalah engkau dengan Jannah cuba cari masa untuk dia, kesian dia walau pun dia kata dia reda segalanya, tapi engkau mesti ingat dia juga ada hak….cuba lah kau datang pagi sikit masa kau nak jemput dia pergi kerja, dapat juga kau solat berjemaah dengan dia, kau kata kau pun dah pandai jadi imam pada diakan, lepas tu ambil lah kesempatan golek-golek sekejap sebelum pergi kerja.” sambung Halim memberi cadangan.

“Banyaklah kau punya golek-golek” berderai mereka berdua ketawa, terasa hilang sedikit beban yang ditanggung oleh Tengku Farid.Disurau mereka sama-sama mengerjakan solat duha.


Semenjak Tengku Farid bernikah dengan Nur Jannah, Halim juga mendapat tempias kebaikanya juga.Kini Halim juga sudah patuh menunaikan rukun Islam yang kedua itu setiap waktu. Setiap hari Jumaat pula dia akan bersama Tengku Farid  bersembahyang Jumaat. Kegiatan malamnya juga sudah ditinggalkan, diisi dengan mengaji atau berzikir selepas solat fardu. Besar sungguh pengaruh seorang kawan, jika kita berkawan dengan orang yang suka berfoya-foya sebanyak sedikit kita akan terikut juga. Berkawan dengan orang yang berpegang kepada ugama InsyaAllah kita akan mendapat Hidayah dan RahmatNya juga. Semuga di berkati Allah dua sahabat ini.Amin.



1 comment:

  1. Macam biasa cerita ni tetap best dan menarik untuk pembaca.

    ReplyDelete