~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Tuesday 3 February 2015

Nur Hidayah 16



p/s: ni memang tak sempat nak semak...esok sahaja


             Selesai solat Nur Hidayah berdoa panjang.  Mohon dirinya dilindungi dari segala bisikkan syaitan  dan memohon dipelihara kesucian dirinya dari segala kejahatan kepada yang tuahannya yang Maha Penyayang dan Maha Melindungi. Dia tahu dirinya mungkin dalam bahaya bila berdepan dengan Tengku Faris yang manis berkata-kata. Lagi pun Tengku Faris lelaki yang sangat berpengalaman tentang wanita. Dari gayanya pun kita sudah tahu, ditambah lagi bila mendengar cerita orang, dia berpuluh tahun dia duduk diluar negara. Dia memohon juga hatinya tenguh dengan pengangan yang dipengang selama ini. Ketika dia sampai dimejanya,Tengku Faris sudah menghabiskan makananya. Semua makanan yang dihidang tadi habis licin di bedalnya, termasuk nasi yang dipinggan Nur Hidayah. NurHidayah menghambiri papa bos nya dengan ayat Seribu Dinar dan ayat Kursi yang dibaca didalam hati.

“Mana nasi saya?”. Sampai sahaja dia dihadapan Tengku Faris pertanyaan itu yang keluar dari bibirnya.

“I dah habiskan . Sedap betul asam pedas dia Hidayah. Rugi kalau tak dihabiskan”. Buntang lagi mata Nur Hidayah memandang  Tengku Faris yang berwajah selamba dengan jawapannya. Melihat riaksi Nur Hidayah bila mendengar jawapannya, dia beranya semula..

“Kenapa?? You nak lagi ke nasi you tu?”. Sungguhlah Nur Hidayah tak terkata dengan tindakkan Tengku Faris yang tidak dapat nak di teka.

“Ni air you I tak habiskan. I rasa sikit air fresh mangga you sedap..rasa kita makan buah mangga habiskan lah..sayang kalau tak dihabiskan”.

“Tak mahu I tak dahaga”.

“You tak nak. Ok I habiskan ye”. Belum sempat Nur Hidayah menghalang perbuatan Tengku Faris, strow minuman sudah dibibir Tengku Faris. Rasa nak pengsan Nur Hidayah dengan perangai papa bosnya.

“Apalah Tengku kedekut sangat..sisa-sisa orang Tengku makan dan minum”.

“Tak apa sisa orang yang I sayang”.Memang sesak nafas Nur Hidayah dengan perangai Tengku Faris. Perbuatan dan perkataanya tak terjangkau dek akalnya yang waras. Untuk mengelakkan perkara perkara pelik yang akan dilakukan oleh Tengku Faris ada baiknya dia  mengajak Tengku Faris pulang semula ke Kuala Lumpur.

“Semuanya dah habiskan Tengku.. jomlah kita balik.”

“Hidayah!  apa kata kita balik besok sahaja”.

“Haa balik esok??Tengku ada hal ke kat Melaka ni. Kalau ada hal tak apa lah saya boleh balik sendiri.” Terkejut Nur Hidayah mendengar perkataan yang keluar dari bibir Tengku Faris yang mengatakan hendak balik esok.

“Tak ada hal apa pun, saja..nak tenguk-tenguk Melaka Bandar bersejarah ni.  Dulu I pernah juga I datang  Melaka ni, tapi keadaannya tak lah morden macam ni. Rasanya hotel ni pun tak macam ni. Cepat betul Melaka ni membangun kan.”.

“Kalau macam tu..Tengku tenguk-tenguklah,  saya balik dulu. Sampai KL nanti saya naik teksi balik hotel..kereta saya pun masih kat hotel lagi”. Nur Hidayah bangun memusing badannya mahu mencari pintu keluar. Cepat sahaja tangan tengku Faris menyambar pergelagan tangan Nur Hidayah.


“Hei..Hei tunggu”..

“Tengku!! dah berapa kali saya cakap  jangan sentuh saya sesuka hati Tengku, saya tak suka”. Perbuatan mereka dipandang oleh pengunjung kafe..dihati mereka  mungkin  berkata sigadis muda mungkin sedang merajuk dengan pasangannya.

 “Tunggulaah..kalau you tak suka I sentuh, jangan buat tindakkan melulu. Ni menonong pergi tentulah I pegang. I takut you lari tinggalkan I. Nanti I yang disalahkan kerana you hilang. Kalau you nak tahu, you tu pekerja kesayangan Farid dan daddy I”.

“Sekarang lepaskan tangan saya. Saya nak cari bas. Waktu makan pun dah lama tamat. Pasal saya hilang Tengku jangan bimbang..negara ni Negara saya dan saya berbangsa Melayu kat Melaka ni orang bukan Melayu pun faham bahasa Melayu. Kalau saya sesat saya boleh tanya orang..jadi jangan bimbang.”.

“Jomlaaah temankan I jalan-jalan kat Melaka ni..dah alang-alang kita sampai ni kita enjoylah sikit”.

“Tengku..saya temankan Tengku pun diatas arahan bos saya, yang menyuruh temankan Tengku makan. Kalau Tengku dah habis makan selesai dah tugas saya. Kalau lebih dari itu saya tak boleh. Saya tak mahu duit gaji saya menjadi haram kerana sedikit sahaja perbuatan saya yang tergelincir”. Tengku Faris terkedu dengan jawapan Nur Hidayah.

“Nur Hidayah I kan merangkap bos you juga. I yang arahkan you temankan I sekarang.” Tengku Faris buat suara garang supaya Nur Hidaya mengikuti arahanya.Tetapi tidak menjadi..

“Tidak Tengku, bos saya Tengku Farid. Dia tak pesan apa-apa pun tadi. Jadi saya mesti pulang..”. Begitu tegas jawapan Nur Hidayah. Memang dengan Nur Hidayah tidak boleh dia hendak main-main. Nur Hidayah orang yang mempunyai pendirian dan tegas orangnya.

“. Emm ..oklah I nak balik juga. Dah orang tak sudi nak temankan apa boleh buat. Tunggu,  duduk dulu ye, I bayar dulu.(Tengku Faris memastikan Nur Hidayah duduk sementara menunggu bil namun masih mencuba mencari peluang)...tapi yang sebetulnya I dah minta dengan Farid, you kerja half day hari ni”. 

“Tengku!!saya ok sahaja kalau balik naik bas pun. Saya dah biasa berjalan sendirian. Tengku jangan bimbang Malaysia ni Negara selamat..”

“Bukan saya bimbangkan you, tapi I nak you temankan I berjalan-jalan kat Melaka ni. Boleh you bagi tahu tempat-tempat kat  Melaka ni. You jadi tourist guide I lah hari ni.”.

“Saya ni bukan pemandu pelancung dan saya pun bukan tahu sangat tentang Melaka. Untuk pengetahuan Tengku campur yang ni baru dua kali sahaja saya datang ke Melaka ni. Walau pun dia sebuah negeri didalam Malaysia dan tak jauh dari Kuala Lumpur, tapi saya tak ada kepentingan untuk datang sini. Itulah pasalnya saya tak datang sini. Kalau setakat nak makan asam pendas kat kafe kita pun diorang ada masak asam pendas.  Tapi  Tengku kena tenguk menu masakkan Malaysia lah jangan menu western  Tengku cari asam pedas pula.” Kena sebiji Tengku Faris disinis oleh Nur Hidayah.  

“You sindir I ke ..I tak lah nak makan asam pedas sangat, tapi tadi tiba-tiba melintas rasa nak tenguk A Farmosa. Memang lama I nak tenguk tapi memanjang tak sempat”. Dan kata-kata  akhirnya cuba memancing jika jerat nya mengena. Memang panjang akal Tengku Faris nak menjerat gadis yang kelihatan polos dan naïf dihadapannya. Tetapi Nur Hidayah sudah terlebih dahulu menghidu sikapnya dan dia sudah bersiap sedia menangkis.


“Kalau macam tu, pergilah Tengku tenguk-tenguk , mungkin ada lagi tempat-tempat yang bagus diMelaka ni.  Dah sampai ni jalanlah puas-puas..kalau dah balik KL dah mula kerja nanti tak sempat nak pergi lagi”.

“Habis you tu pun dah alang –alang sampai kan”.

“Saya lain, saya ni hanya pekerja. Dan sekarang adalah waktu bekerja saya. Saya kena balik. Saya tak suka ambil kesempatan diatas kebaikkan majikan saya”.

“Hidayah I dah cakap dengan Farid tadi. I mintakan you half day hari ni”.

“Tak apa lah lain kali saya pergi sendiri”.Sekali lagi  Nur Hidayah  bangun dan memulakan langkahnya yang terbantut tadi. Keluahan kecewa keluar dari mulut Tengku Faris. Memang wajahnya nampak kecewa.

“Hidayaah tunggulah I pun nak balik juga”.

“Kata Tengku nak jalan-jalan tadi, pergilah. Betul saya tak apa. Saya pun dah biasa naik bas. Dari zaman belajar lagi saya naik bas Tengku.Tak ada hal lah”.

“Tak apalah I balik dengan you sahaja.Tadi kita datang berdua takkan balik kita sorang-sorang”. Memang susah untuk mencari waktu berduaan dengan Nur Hidayah rupanya.

Tidak disangka gadis naïf dan polos yang pada sangkaannya mudah jatuh kepangkuanya, sangat tegas dalam pendirianya.  Sambil keluar dari hitel sambil Tengku faris mencari peluang bagai mana mahu meluahkan perasdaanDalam perjalan pulang nanti dia mahu meluahkan apa yang ada di hatinya. Dia tidak akan melepaskan peluang yang ada memandangkan sikap Nur Hidayah, yang sangat sukar untuk didekati.

Mereka berjalan ke kereta. Setelah mereka duduk didalam kereta dan memasang tali pinggang keledar…Tengku Faris mengunci pintu.

“Hidayah..apa pandangan you pada I”.

“Pandangan  yang macam mana?”

“Ialah you nampak I ni tua sangat ke untuk dijadi kan teman you..I sebenarnya sukakan you”.

“Saya yang sebetulnya tak faham apa maksud Tengku.  Suka yang macam mana dan teman yang macam mana. Kalau setakat untuk dijadikan teman untuk bercakap-cakap atau teman makan, teman berjalan-jalan..saya tak boleh dibuat macam tu. Saya ni berugama Islam yang berhukum ..lelaki dan perempuan yang tiada ikatan, haram menjadi kawan apa tah lagi ‘kawan tapi mesra’. Sebab bila menjadi kawan kita akan mesra bila dah mesra mungkin akan melakukan perkara-perkara yang dilarang. Itu sebab adanya hukum haram lelaki perempuan yang tiada ikatan menjadi kawan”.


“Jadi macam mana I nak kenal you dan you nak mengenali I kalau kita tak jadi kawan dulu. Pada I biar kita jadi kawan dulu kalau kita ada keserasian I nak jadikan you teman hidup I. Ni selalu you mengelak pula bila I ajak you keluar. Lama I fikir mungkin kerana usia I, you rasa I tak sesuai dengan you betul ke”.

“Tengku!!!”.Tinggi suara Nur Hidayah, sebenarnya dia geram dan marah.

“You marah ke Hidayah..tapi kenapa you marah sebab I kata I suka you atau sebab I kata nak nak jadikan you Teman. Itulah I kata kalau you tak boleh nak terima I jadi teman you, kita jadi kawan lah dulu.Kita boleh menilai sesuai ketidak kita menjadi pasangan. Nanti you boleh menilai I dan boleh bezakan I dengan lelaki lain yang lebih muda dari I”.

“Memang saya tengah marah ni.Saya dengar dari tadi..dari mula kita nak makan  Tengku sebut tentang kawan dan Teman. Tengku yang sebetulanya nak buat saya APA  sebenarnya. Dalam Islam lelaki dan perempuan memang diharamkan jadi kawan apatah lagi  teman. Sebab apa Allah mengharamkan lelaki dan perempuan yang tiada ikatan haram bersama-sama berdua-dua macam kita sekarang ni ..Kerana Allah telah mengurniakan setiap mahluknya nafsu. Nafsu ni Allah bagi pada setiap mahluknya. Tak kira binatang atau pun manusia asalkan dia bernyawa dia akan mempunyai nafsu.Tapi untuk binatang Allah tidak memeberi akal fikiran dan nafsunya boleh dilepaskan kepada sesiapa sahaja dikalangan mereka.Tetapi Allah memberi akal pada manusia dan nafsunya hanya boleh dilepaskan pada yang halal untuk mereka sahaja. Bukan boleh ditabur-tabur  pada yang dia suka sahaja. Kalau dia buat macam tu juga ertinya samalah dia macam binatang juga. Itu sebabnya Allah menetapkan hukum lelaki dan wanita yang tiada ikatan dan bukan mahram, haram duduk bersama-sama lebih-lebih lagi jika duduk mereka jauh dari pandagan mata manusia lain. Itu yang membezakan kita dan binatang.”
“Kalau kita tak jadi kawan atau pun teman macam mana  you nak menilai I”

“Nak menilai yang macam mana. Pada saya seseorang itu tak dapat kita adili sifatnya selagi kita tidak duduk serumah dengan nya. Adakah Tengku mengajak saya duduk serumah supaya dapat saya menilai baik buruk Tengku?. Kalau itu yang Tengku maksudkan yang pasti, saya akan mendapat menilai yang buruk pada Tengku.” Tengku Faris tak terkata mendengar perkataan yang bertubi-tubi keluar dari bibir Nur Hidayah yang sedang marah dan geram.
Kalau dah marah tentu perkataan yang keluar bertali-arus memang dia tak sempat hendak mencelah.Tetapi yang paling tidak disangka wajah yang kelihatan pendiam tidak banyak cakap sekarang ini sangat berbeza.Perkataan yang keluar pedas dan tajam.Orang yang keliahatan lemah lembut begitu tegas memper tahankan pendirianya.

“Saya tahu Tengku lama duduk di luar negara. Perkara duduk serumah tampa ‘Ikatan’ perkara biasa disana. Tetapi saya ni berugama Islam walau kat mana saya tinggal,  dilangit  mana yang saya junjung, perkara duduk serumah tampa ikatan yang halal adalah HARAM untuk saya. Juga lelaki dan perempuan yang berduaan yang macam kita lakukan sekarang ini adalah haram. Saya mengikuti arahan manusia tampa berfikir tadi. Dan sekarang saya sedang mengumpul dosa. Kenapa saya tak berfikir, sebelum saya menerima arahan. Bodoh betul saya. Kerana takutkan rezeki saya hilang sanggup saya mengumpul dosa kerana menemankan Tengku yang bukan mahram untuk saya. Tak terfikir itu hasutan sayitan..Allah”. Suara Nur Hidayah makin lama makin perlahan seorlah-olah bercakap dengan dirinya sendiri dan kelihatan wajah yang menampak kan dia kesalnya. Kemudian kelihatan mulutnya terkumat kamit mengucapkan  astagfirullahaladzim berulang kali.

Tengku Faris rasa tepukul bila mendengar rasa kesal sigadis kerana keluar menemaninya makan. Tidak pernah selama ini teman wanita yang menemaninya berhibur merasa kesal. Malah sehingga mereka menemaninya tidur pun tidak ada dilihat ada rasa kesal, mereka gembira bersama.

“Hidayah you rasa kesal keluar dengan I..tapi I memang nak Tanya you..I hanya nak cari peluang Tanya you”.

“Peluang yang  menambah dosa..astagfirullah”. Nur Hidayah memejamkan mata Nampak wajah kesalnya.Tangan Tengku Faris mula diangkat mahu menyentuh dan meggengam tangan Nur Hidayah untuk menenangkan dirinya namun perbuatannya terhenti bila teringi kata-kata keras yang Hidayah tidak suka disentuh oleh lelaki yang bukan mahramnya.

“Hidayah! I hanya nak tanya boleh tak I menjadi teman you. I hanya nak tahu pandagan you pada I. I hanya nak kita mencuba boleh tak kita menjadi kawan sebelum kita melangkah kearah yang lebih seruis. You tak pernah nak bagi peluang diri you mengenali diri I. I harap you jangan pandang pada usia I sahaja, untuk kita mencari kesuaiaan. Sebab I betul-betul serius nak menjadi kan you teman I”. Rasa mahu meletup kepala Nur Hidayah mendengar kata-kata orang yang tak tahu bahasa orang disebelahnya. Bukan tak tahu bahasa tetapi tak tahu hukum. Tadinya dia sudah agak reda sedikit marahnya kini mencanak naik darahnya sekali lagi.

“Teman yang  macam mana Tengku maksudkan. Kalau kata Tengku teman hidup..pertama teman yang duduk serumah. Ada lelaki dan perempuan duduk serumah tapi tiada ikatan yang halal nama bersekedudukkan. Kedua teman perempuan yang disara sepenuhnya makan minumnya dan dikunjungi sekali sekala itu dikatakan  perempuan simpanan. Dan yang ketiga teman yang sudah ada ikatan halal itu dinama kan isteri. Jadi Tengku nak jadikan saya sebagai apa..hanya untuk jadi teman wanita seperti di perkara satu dan dua sahaja kah?..kemudian menambah lagi bilangan anak luar nikah.” Tengku Faris terkedu mendengar apa yang keluar dari bibir Nu Hidayah. Di memandang kearah Nur Hidayah...

“Jadi yang Tengku maksudkan yang mana satu”. Sekali lagi Nur Hidayah bertanya mencari kepastian..tapi sebenarnya Tengku  Faris berjenis orang yang tak faham bahasa maka itulah yang keluar dari bibirnya, walau sudah di beri bayangan oleh Nur Hidayah tadi.

“Terserah pada you..you nak yang mana. I akan tunaikan mana yang selesa bagi you.”

“Kalau itu jawapan Tengku pada saya..saya senang sahaja, jadikan saya PEKERJA Tengku sahaja..itu lagi senang untuk saya. Saya sanggup sampai bila-bila pun menjadi pekerja di Hotel kepunyaan keluarga Tengku”. Terkedu Tengku Faris mendengar jawapan dari Nur Hidayah..Suaranya agak tinggi adakah dia marah. Adakah dia sudah tersalah cakap menyebab kan gadis yang diharapkan menjadi TEMANnya  menjadi marah.

“Kenapa you nakmenjadi  sebagai pekerja I sahaja. Yang I harapkan you boleh menjadi teman, kalau tak boleh pun sekurang-kurangnya menjadi kawan I..Kenapa you tak suka jadikan I sebagai teman you  sebab I dah tua ke?”

“Tidak!!bukan pasal usia..tapi saya lebih selesa menjadi pekerja sahaja”.

“Hidayah..janganlah macam ni tolong beri saya peluang.Saya akan jaga Hidayah dengan baik. Bab makan pakai dan tempat tinggal Hidayah I akan tanggung sampai bila-bila, you jangan bimbang”.


"Yang sebetulnya Tengku nak jadi kan saya ni sebagai apa???..sebagai teman wanita  tapi kalau sampai Tengku tanggung kehidupana saya maksudnya Tengku nak jadikan saya perempuan simpanan.Begitu kah maksudnya??”Makin berasap kepala Nur Hidayah dengan situa bangka disebelahnya yang tak faham bahasa. Sudah tinggi suara NurHidayah sebab dia geram sedari Tengku Faris hanya mahukan dirinya sebagai teman sahaja. Adakah itu yang  tersirat dari hatinya. Jika memang itu yang ada didalam hati memang Tengku Faris juga memandangnya hina seperti juga orang lain memandang pada dirinya hina. Dia hanya layak dijadikan teman sahaja, tidak dijadikan teman hidup yang bererti isteri. Lama Tengku Faris menoleh memandang kearahnya. Nasib baiklah kereta belum berjalan lagi masih ditempat pakir. Menyedari tiada gunanya marah pada situa disebelahnya Nur Hidayah menurunkan tahap kepanasan kepalanya  kerana bengang..Dia bersuara sopan...


“Tengku!! Dalam Islam ada caranya untuk menentukan jodoh seseorang...tak perlu kita berkawan atau menjadi teman bagai..cara macam tu hanya mendatangkan dosa sahaja..Kita minta petunjuk Allah cara itu lagi tepat. Ambil wuduk dirikanlah solat Istiharah dua rakaat In Syaa Allah  Allah akan tunjukkan. Kalau solat kali pertama tak nampak buat kali kedua ketiga dan seterusnya tapi kalau tak nampak juga petunjuk .. itu menandakan seseorang itu tidak sesuai untuk kita..JADI REDHALAH dia tidak sesuai untuk kita..Allah itu Maha Mengetahui apa yang baik untuk hamba-hambanya. Mungkin yang kita suka itu tidak baik untuk diri  kita dikemudian hari. Sekarang jalan..balik sekarang. Dari tadi kereta Tengku tak berjalan Tengku tak sedar ke?”.  Nur Hidayah memberi arahan tegas.  Tengku Faris menghidupkan injin kereta untuk memulakan perjalanan pulang.





3 comments:

  1. Terima kasih makteh kerana menyambung jln cerita. Hahahaha.... lucu pulak membaca si Tg Faris yg tak dpt tangkap maksud pertanyaan Hidayah.
    Betul ker si Hidayah tu anak Tg Faris di luar perkahwinan?

    ReplyDelete
  2. Rasa nak ketuk je kepala Tgku Faris ni. Hehehe... Dah tak tau hukum, pastu tak faham bahasa pulak.

    ReplyDelete
  3. Baru tahu Tengku Faris langit tinggi rendah... mama Dayah bolehlah diayat manis2 tapi Dayah bukan sebarangan wanita.

    ReplyDelete