~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Wednesday 1 January 2014

Bab 6 Bahagia yang kucari.






“Entahlah bila ada anak-anak yang mengharapkan kasih kita, kita jadi rindu pada mereka pula itulah yang saya rasa bila tak jumpa anak-anak awak.  Sekarang ni rindu saya dah terlerai saya nak baliklah. Nak bagi peluang awak dengan anak-anak awak pula. Saya mesti sedar diri, saya hanya menumpang kasih anak orang saja”.

“Ehhh jangan lah macam tu esokkan baru hari Ahad, awak memanglah dah ok. Tapi budak berdua ni yang tak ok lagi rasanya, mereka belum puas lagi nak merasa awak memanjakan mereka. Tenguk tu mereka lena pun kat pangku awak. Apa kata esok kita jumpa abang awak kat Gemencih bincang dengan dia. Dua minggu lagi saya dah pergi kerja. Bulan satu lagi masa saya cuti kita nikah. Boleh?”. Sungguh Mizan sangat berterus terang orangnya.

“Ehh awak ni mudahnya. Takkan awak tak nak bincang dengan emak ayah awak kat dalam tu. Jangan paksa mereka terima saya sebagai menantu. Kali ni kalau saya nikah saya nak nikah dengan keluarganya sekali. Saya tak mahu kahwin dengan anak sahaja. Saya nak mereka memang rela menerima saya dari hati mereka yang tulus.  Saya tak akan terima jika hanya anaknya sahaja yang sukakan saya tapi keluarga dia terpaksa menerima saya. Terus terang saya katakan saya dah tak ada ibu ayah, saya ni macam sebatang kara kat dunia ni, ada adik beradik pun dah menyisihkan saya, saya perlukan kasih sayang keluaga mentua”.

“Yang itu awak jangan bimbang saya memang dah bincang dengan keluarga saya. Dan mereka memang setuju sangat menerima awak. Esok jadi ye kita keGemencih jumpa abang awak”.Sarah memandang wajah yang dihadapannya. Ada riak harapan disitu.

               Pagi Ahadnya seperti yang telah dipersetujui Sarah dan Mizan keGemencih mendatangi abang sulong Sarah untuk membolehkan Sarah bernikah berwalikan abang kandungnya. Masuk sahaja kekereta Mizan hati mula Sarah berperang gedebak gedebuk. Terkesan pada riak wajahnya yang dia sedang takut bila tanganya tidak berhenti meramas antara satu sama lain.

“awak ni kenapa, takut dengan saya ke?”.

“Kenapa saya nak takut dengan awak. Awak ada kes ke? Perogol bersiri atau orang sedang dicari oleh polis  kerana membunuh?”

“Hssy awak ni muka saya ada dalam kategori itu ke?”

“Tak lah..tapi awak cakap saya takut dengan awak, biasanya kita takut dengan orang-orang yang macam tu. Orang-orang yang macam ni hatinya kering tak ada belas kasihan langsung.”

“Tak adalah.. kalau awak tak takut dengan saya, jadi awak takut nak jumpa abang awaklah. Takkan jumpa abang sendiri awak takut. Kalau betul awak takut bacalah selawat keatas nabi banyak-banyak, InsyaAllah akan tengang hati kita.”

“Terima kasih diatas tunjuk ajar awak”.

“Sama-sama  kasih. Tapi kenapa awak nak takut nak jumpa abang sendiri?”.

“Entahlah terus terang saya katakan saya tak mesra langsung dengan abang-abang saya ni. Kami jarang berkumpul, sebab dia selalu duduk rumah nenek sebelah ayah kami. Masa sekolah sahaja dia duduk dengan kita orang. Saya sebenarnya kagum dengan kemesraan ahli keluarga awak.”

“Keluarga saya memang macam tu mungkin emak ayah anak tak ramai. Macam kak Maya dia anak sulong tentu emak ayah sayang dia, saya pula anak lelaki sorang, dan Yam anak bungsu diaorang. Saya yang sebetulnya nak jadi macam emak ayah saya kahwin sampai tua bersama dengan isteri yang kita yang sama-sama mengalami apa-apa pengalaman yang pertama hingga keakhir  tetapi takdir. Siapa yang boleh melawan takdir, saya redha dia pergi, tapi saya kena mencari fitrah hidup saya sendiri. Fitrah kita, setiap yang  hidup mesti berpasangan. Dan anak-anak perlu ibu ayah untuk merasai  kasih sayang. Pada awak salah ke saya mencari penganti arwah isteri yang telah pergi dan dia tak akan kembali lagi untuk memenuhi fitrah hidup,  saya dan anak-anak?”.

“Jika awak sebut tentang fitrah, awak tak salah. Tapi kalau awak sebut setia awak salahlah kerana menduakan dia”.

“Tapi dalam AlQuran ada menyatakan, Allah menjadikan makluknya tu berpasangan. Kalau berpasangan tentu kedua-duanya tu hidup dan bernyawa supaya dapat antara satu sama lain itu  memenuhi fitrah yang Allah dah kurniakan. Nafsu tu kurniaan Allah. Dengan nafsu  setiap pasangan dapat hidup berkasih saying, supaya dapat melahirklan zuriat untuk menyambung kehidupan yang seterusnya, maksudnya lagi supaya mahluk Allah didunia ni tak pupus. Dah dinyatakan dengan jelas setiap yang hidup ni akan mati, jadi sebelum hidup ni berakhir diwajibkan kita meninggalkan zuriat penyambung kehidupan akan datang.”  Wah panjang lebar ustaz Mizan Khir berceramah. Yang sebetulnya dia cuba membantu Sarah melupakan apa yang sedang bergolak didalam hatinya. Mizan tahu Sarah gemuruh untuk menemui abang sendiri. Mungkin abang Sarah ni seorang yang garang atau tegas itulah sebabnya dia takut untuk memintanya menjadi wali kepada dirinya.

“Jadi awak tak naklah setia hingga kehujung nyawa pada arwah isteri awak tu”.

“Saya akan setia hingga kehujung nyawa kalau dia bernyawa macam saya ni. Saya memang tak berniat hendak menduakanya kalau dia masih hidup. Sekarang dia dah tak ada, sedangkan saya masih ada fitrah saya kerana saya masih bernyawa. Saya terpaksa juga meneruskan kehidupan saya kerana anak-anak memerlukan saya untuk hidup mereka dihari hadapan. Dan mereka pun ada fitrah sebagai anak-anak sebelum mereka dewasa. Fitrah mereka perlukan seorang ibu untuk mereka menerima kasih sayang. Itu fitrah anak-anak. Pada saya bukan anak manusia sahaja yang perlukan kasih sayang, cuba awak tenguk anak kucing, anak ayam itu yang kita boleh nampak dengan jelas, mereka perlukan kasih sayang ibu dan perlindungan dari ibu. Yang sebetulnya anak-anak memerlukan ibu lebih dari ayah mereka. Kerana fitrahnya ibu lebih banyak masa bersama mereka dari ayah”.

“emm” Tetapi didalam hati Sarah berdetik.. hebat juga duda disebelahnya ni kalau dah berkata-kata. Luaran nampak garang dan tak pandai berkata lembut tetapi berkenaan hidup di perhatikan dengan bersungguh. Dalam pada berbual kini mereka sudah menghampiri pekan Gemencih. Melihat papan tanda Gemencih hati Sarah berdebar semula.

“Awak! Saya rasa kita pergi mini market dialah. Biasanya dia akan duduk dimini market dia kalau hari-hari cuti macam ni”.

“Ok”. Mizan mengikuti tunjuk arah Sarah untuk sampai kemini market abang sulong Sarah yang letaknya dikawasan perumahan Pekan Gemencih. Akhirnya mereka sampai juga dihadapan sebuah mini market agak sederhana besar kepunyaan abang sulong Sarah.

Mizan memberhentikan keretanya dihadapan bagunan dua tingkat. Terpampang dengan jelas tulisan yang  bertulis Zamri and Son dihadapan  rumah kedai sederhana besar sederhana besar milik keluarga arwah ayah Sarah. Mizan yakin rumah kedai milik keluarga Sarah bila milihat nama yang tertulis dengan nama Zamri. Bukankah Zamri itu nama arwah ayah Sarah.

Sarah turun dari kereta terus menuju masuk kelama mini market diikuti oleh Mizan dibelakangnya.  Sarah menemui salah seorang pekerja didalam mini market itu.

“Encik Zul ada tak? Boleh saya jumpa Encik Zul?”

“Puan ni siapa. Encik Zul ada dipejabatnya”.

“Saya Maisarah, saya adik dia. Tak apalah saya pergi jumpa dia”.

“Saya kena bagi tahu dia juga jomlah ikut saya”.

Ketika Sarah masuk kepejabat Zulkifli terus sahaja dia disapa…

“Lama kau menghilang, kau kat  mana sekarang ni?” Sarah menghulur tangan bersalaman dan mincium tangan abangnya penuh hormat diikuti dengan Mizan.

“Sekarang ni saya kerja  kat Damansara bang” .

“Ada apa hal kau nak jumpa  aku. Siapa pula yang kau bawa ni”.  Berengkau dan aku sahaja abang siSarah ni memang tiada aura kemesraan antara abang dan adik detik hati Mizan yang hanya mendengar perbualan mereka. Lepas tu garang sahaja kedengaran suaranya.

“Er..Er..Sarah sebenarnya..” Tidak lancar bicara Sarah untuk menyatakan tujuan mereka datang, mungkin mendengar suara abangnya yang garang menyebabkan dia takut. ‘Lemah semagat juga siSarah ni, kalau cakap dengan aku pandai juga dia melawan ni depan abang dia tergagap pulak.’ detik hati Mizan.  Mizan memahami keadaan Sarah. Dia membantu Sarah.

“Bang sebenarnya kami datang ni nak minta tolong. Saya nak nikah dengan Sarah, saya minta tolong abang sudi menjadi walinya nanti.”

“Engkau ni bujang lagi ke atau laki orang ?” ohh sungguh berterus terang abang siSarah ni, bujang tak bujang apa kena mengena dengan aku nak nikah dengan adik dia bebel hati Mizan. Namun untuk meghormati abang Sarah Mizan menjawab dengan jujur.

“Saya dah duda, dah ada anak pun”.

“Haa!! kau Sarah.. kau yang menyebabkan dia ceraikan isteri dia ke, supaya kau dapat kahwin dengan lakinya.”.

“Tak bang isteri saya meninggal sebelum saya kenal Sarah lagi. Dia meninggal kerana sakit jantung”.

“Kenapa dia sakit jantung, sebab tak tahan dengan perangai kau ke yang suka main perempuan?”.  Astaghfirullah bahasa abang Sarah ni membolehkan Mizan diserang sakit sakit jantung secara  tiba-tiba ni. Mizan mengucapkan Astaghfirullah berulang kali untuk menenangkan hatinya. Tadi dia yang menyuruh Sarah membaca selawat suapaya hatinya tenang, kini dia pula yang harus mencari ketenangan bila mendengar kata-kata abang Sarah.

“Tak bang dia mula dikesan ada sakit lemah jantung bila mengandung anak kami yang pertama dan tidak digalakkan mengandung lagi lepas tu. Tapi ialah lepas mengandung anak pertama mugkin dengan kecuaian saya dia termengadung lagi.  Bila saya suruh dia gugurkan dia tak mahu dia sayang anak yang dah jadi dalam rahim dia. Jadi dia teruskan kandunganya hingga lahir walau pun dia tahu risiko yang bakal dihadapai. Empat bulan selepas dia melahirkan anak kami yang kedua dia meninggal”.

“Aku yang sebetulnya, tak akan berkerjasama kalau Sarah nak kahwin dengan laki orang dengan jalan yang salah. Aku tak mahu ada anak-anak yang jadi macam aku dan Zuhairi. Kau tahu tak aku dan Zuhairi tersisih dan terpinggir dari pemerhatian ayah kerana emak kau Sarah. Kalau tak, kami pun macam kau juga dapat pergi belajar lebih tinggi lagi taklah setakat tingkatan lima sahaja.”

“Kenapa pula abang nak salahkan arwah emak pula bukan ke emak tu emak kita. Tak baik kita cakap macam tu pada emak yang dah melahirkan kita bang.”

“itu emak kau bukan emak aku” Terkejut Sarah dan Mizan mendengar suara tinggi Zulkifli yang kedengaran marah.

“Maksud abang??” Tanya Sarah ingin tahu. Yang sebenarnya Sarah tidak tahu kisah emaknya.

“Kita hanya adik-beradik satu ayah sahaja. Emak kau tu dulu mengunakan cara tak baik untuk mendapatkan arwah ayah. Bila dah dapat ayah aku, dia fitnah emak aku pula hingga mati emak aku dibuatnya kerana fitnah dari emak kau”.

“Fitnah..”

“Ia.. dia fitnah emak aku ada hubungan dengan sepupu ayah sendiri, kebetulan pakcik aku tu ada masaalah kewangan. Ayah pula tampa usul periksa percaya dengan segala apa yang diceritakan.  Apa lagi naik kaki tanganya kat badan emak aku hingga mak aku keguguran. Lepas tu dia tak balik lagi. Cerita finah ni terbongkar bila pakcik aku tu buka rahsia mereka. Ialah mengunakan duit hasil fitnah tak akan senang sampai bila-bila. Bila dah terbongkar dan ayah mula sedar tapi dah tak berguna emak aku pun dah mati. Emak kau kata  untuk menebus salah dia konon,  dia minta bela kami dua beradik. Rupanya dendamnya pada emak aku tak habis lagi walaupun ayah dah dalam genggaman dia dan emak aku dah masuk dalam tanah. Kau tau tak apa yang dia buat pada kami?.”

“Abang tak cerita Sarah tak tahu. Sebenarnya Sarah tak pernah tahu yang kita ni adik beradik satu ayah. Arwah emak tak pernah cerita pada Sarah, walaupun Sarah anak yang paling lama duduk dengan dia dan Sarahlah yang jaga dia sampai dia meninggal”.

“Emak kau memang licik Sarah, dimata orang dialah wanita paling lembut. Tapi bila kita dah rapat dengan dia tahulah perangai dia macam mana. Kau nak tahu apa yang dia buat pada aku dan Zuhairi”.

“Ceritalah bang Sarah nak tahu supaya boleh dijadikan sempadan untuk hidup Sarah masa hadapan”.

“Aku nak ceritalah ni, sebab aku nampak peranagai kau tak macam peragai emak kau. Kau nak tahu masa depan arwah ayah, emak kau sangat baik dengan kami. Cakap pun lembut. Makan pun apa yang dia  makan itulah yang dia bagi pada kami. Tapi kalau ayah tak ada, dia keluarkan kata-kata kesat. Perkataan bodoh untuk kami  tu dalam sehari entah berapa kali keluar dari mulut dia. Dia dera perasaan dan fizikal kami. Kami yang akan melakukan kerja-kerja rumah membasuh mengemas. Bila ayah dah nak balik dari kedai barulah kami disuruh berehat. Itulah sebabnya aku akan lari duduk rumah nenek kalau cuti sekolah. Itu sebabnya nenek pun benci dengan emak kau anak beranak termasuklah engkau sekali”.

“Kenapa abang tak mengadu dengan ayah emak buat abang macam tu”.

“Cakap pun tak guna.. ayah tak percaya. Sebab arwah nenek pernah  cakap apa yang emak kau buat pada kami dua beradik dengan ayah tapi ayah tak percaya. Bila emak kau dapat tahu nenek mengadu kat ayah, lagi teruk kami dibuatnya.  Dia menghasut ayah suapaya kami tak dapat sekolah lebih dari tingkatan lima kau tahu tak. Emak kau tu memang licik.
….Yang aku hairan kalau depan emak kau, ayah macam tak boleh nak berfikir dengan waras. Hanya setahun sebelum dia meninggal ayah tersedar dengan perangai emak kau. Itupun kerana terjumpa ketika itu emak kau tengah memakihamum kami dua beradik, katanya lama dia diluar rumah mendengarkan kata-kata kesat yang emak kau tujukan pada kami. Allah tu Maha Pengasih.. perbuatan jahat ni tak boleh nak sorok selamanya. Masa tu ayah balik lebih cepat dari biasa, dan masa tu mungkin emak kau tak sangka ayah balik. Barulah ayah sedar apa yang emak kau buat pada kami selama ni. Untuk menebus segala kesalahan ayah, ayah serahkan mini market ni pada aku dan kebun kelapa sawit yang kat rumah nenek tu pada Zuhairi, dengan syarat kami terpaksa memberi sedikit hasil kebun dan hasil kedai sampai emak kau mati. Dan aku dah tunaikan syarat tu. Lepas mak kau mati kau tak ada hak lagi untuk mini market ni atau pun kebun kelapa sawit Zuhairi. Kalau kau tak percaya ayah ada buat satu surat perjanjian dan ditanda tangani oleh peguam sekali. Surat ni buat didepan mak kau sekali tau. Itu sebabnya mak kau tak boleh nak cakap banyak pasal harta yang ayah bagi pada kami berdua”.

“Tak bang  Sarah tak berniat nak tuntut apa-apa dari harta pusaka yang tak di untukkan pada Sarah bang”.

“Eloklah kalau macam tu. Haa ni satu lagi aku nak cerita. Tanah yang kau kongsi dengan Hadizah ni pun sekarang ni tengah nak direbut oleh Kamal. Aku harap kau jangan pergi rumah Ijah takut kalau Kamal paksa kau tanda tangan surat yang membolehkan dia ambil tanah pusaka tu. Nanti kau adik deradik dapat ‘habok’ sahaja”.

“Ehh kenapanya yang jadi macam tu? Abang Kamal kan suami kak Ijah kenapa dia nak berebut dengan isteri sendiri pula”.

“Kau tahu tak..Hadizah dapatkan Kamal tu cara tak baik. Cara emak kau. Emak kau ni pantang nampak orang berada sedikit semua ditariknya menjadi ahli keluarga dia termasuklah Kamal. Kebetulan Kamal pernah datang rumah emak kau sebab dia kawan satu tempat kerja dengan Ijah. Entah macam mana dia boleh tersangkut dengan Ijah sedangkan dia dah bertunang masa tu, aku dengar dari cerita orang tunang Kamal ni cantik dan warak orangnya. Itulah sebabnya  emak ayah Kamal tak setuju anaknya kahwin dengan Ijah. Bila niat diteruskan juga, emak dan ayah Kamal buang dia dari senarai penerima harta keluaraga dia. Sekarang ni Kamal salahkan Ijah yang menyebabkan dia tak dapat harta keluarga. Sebagai ganti dia nakkan rumah dan kebun kepunyaan kau berdua tulah, sekarang ni pula Kamal dah bawa kekasih dia duduk kat rumah pusaka kau tu. Ijah tak tahan duduk serumah dengan kekasaih suaminya. Aku dengar dia lari duduk menyewa rumah lain.
..Aku cerita banyak-banyak ni bukan nak mengutuk emak kau yang dah tak ada tapi akau nak jadikan cerita emak kau sebagai pengajaran pada kau. Jangan ambil hak orang, kalau kita ambil hak orang Allah akan balas, tak pada kita, pada cucu cicit kita. Kau tenguk sendiri Ijah mungkin dia macam tu kerana perbuatan emak kau. Aku kesian kat kau Sarah, kalau kau nak merebut laki orang aku tak akan bekerja sama atau membantu Sarah. Aku nasihatkan..Pada aku, biar aku tak kahwin dari kita mengambil hak orang. Yang aku takutkan adalah sumpah orang yang tak redha. Macam mak aku, aku tahu dia tak redha sampai dia mati Sarah.”

“Tak bang,  yang beria nak nikah dengan Sarah saya bang. Saya yang nak carikan emak untuk anak saya”.

“Oklah, aku pun nampak kau yang beriya siapa nama kau tadi”.

“Mizan bang.. Mizan Khir”.

“Kalau betul kau nak nikah dengan Sarah berwalikan aku datang Isnin esok kat pejabat ugama, aku tak suka tangguh-tangguh, takut perkara tak baik berlaku pada Sarah. Aku harap  kau ikhlas nikah dengan dia”.

“Isnin bila bang?”.

“Hari ni hari Ahad kan esoknya Isnin. Isnin itulah. Kenapa kau rasa berat pula ke nak nikah dengan Sarah ni.”

“Tak..Ok kami datang Isnin ni, saya akan bawa emak ayah saya sekali”.

“Ok Isnin ni dipejabat ugama, kamu berdua tak payah datang sini lagi, tapi aku nak pagi, agak-agak 830 pagi. Aku suka cepat..kerana aku ni banyak hal nak diselesaikan. Ingat ye pukul 830 pagi”.

“InsyaAllah..kami balik dulu”. Selepas bersalaman dan mengucapkan salam Sarah dan Mizan pulang semula keMelaka. Berbagai rasa yang timbul dihati Sarah. Rasa malu, rasa kesal dan rasa bersalah dengan perbuatan emaknya. Dia tidak mengenali emaknya secara mendalam rupanya. Walaupun  setengah dari umurnya duduk sebumbung dengan arwah emaknya dahulu. Benar kata abangnya emaknya seorang yang licik. Dia pernah mendengar kata-kata penghinaan arwah emak kepada bekas emak mertuanya walaupun sudah lama namun kata-kata arwah emaknya tidak mampu dilupakan oleh bekas emak mertuanya. Pada ketika itu dia melihat wajah emaknya yang berkata dengan wajah yang sambil tersenyum namun perkataanya pedas dan menghiris hati.

Ketika dia berjalan mengekori Mizan hingga kekereta NISSAN  ALMERA kepunyaan Mizan, dia berjalan seperti orang yang sedang berkhayal. Bila Mizan berhenti untuk menoleh kebelakang Sarah dengan tidak sengaja melanggarnya. Sehingga dia di tegur oleh Mizan.

“Awak ni kenapa, awak masih dibumi atau dah sampai langit yang ketujuh”.

“Apa maksud awak?. Pada saya kalau saya dah sampai kelangit yang ketujuh ertinya saya dah mati tau. Awak suka ke saya mati. Kalau awak rasa berat hati nak ambil saya jadi isteri awak. Beritahu, saya tak akan berkecil hati, dan saya tak akan merayu pada yang dah tak sudi.” Entah mengapa dia jadi sensitive pula saat itu.

“Iss iss awak ni emo pulak datang bulan ke. Dah cepatlah masuk, cepat kita sampai Melaka cepat kita uruskan apa yang patut kita sediakan untuk ajenda esok pula”.

 Sarah mengikuti arahan Mizan dia masuk kekereta yang sudah dibukakan pintunya oleh Mizan.  Ahh gentleman pulak duda sorang ni detik hati Sarah bila Mizan membukakan pintu sebelah penumpang untuknya.

Bila kereta mula bergerak Sarah mula memcari ayat untuk memastikan keyakinan Mizan terhadap dirinya.

“Awak!, setelah awak dengar cerita arwah emak saya, awak masih dengan niat awak ke”.

“Niat yang macam mana?”.

“Ehh awak ni, niat awak apa..niat awak nak nikah dengan saya lah”. Sebenarnya Sarah agak tidak sabar dengan perangai Mizan yang seperti mempermain-mainkan dirinya bila dia berkata-kata.

“Cakap tu kasi terang, mana tahu saya ada niat lain yang saya cakapkan pada awak tapi saya terlupa, nanti jadi salah faham pula. Bab nak nikah dengan awak saya tak akan berpatah balik, sekali saya lafaz saya akan teruskan, saya tak akan mungkir janji.”.

“Awak tak takut ke saya akan jadi macam emak saya yang mempersiakan anak-anak tirinya”.

“Saya percaya awak sayangkan anak-anak saya dari hati awak yang tulus. Awak sayangkan mereka bukan kerana nak jerat saya jadi suami. Betulkan macam tu”.

“Saya tak boleh nak kata ‘betul’ untuk menunjukkan saya jujur. Tapi sungguh saya tak sangka ayah Zurin dan Zira semuda awak”.

“Kalau saya muda, awak tak berkeyakinan dengan saya untuk jadi suami awak”.

“Awak ni pandai betul nak putar belit ‘kata’  kan. Saya jadi takut dengan cara awak bercakap.” Sarah jadi geram dengan bahasa yang keluar dari bibir Mizan, dia seolah-olah sedang mencari kelemahanya. Jika sekiranya dia tidak sudi untuk mengambil dirinya dia rela. Dia akan mengundur diri dengan senang hati.








                                             

5 comments:

  1. Salam mak teh. Kesian jugak pada sarah ya. Harap-harap dia tak ikut perangai mak dia yang tak semengah tu. Harap dia masih kekal dengan kasih sayang pada zurin dan zira mcm anak kandung sendiri.

    ReplyDelete
  2. Abang2 Sarah ni bukan la jahat@tamak harta. Tapi semua berpunca dari kejahatan maknya. Ok la tu Mizan dah tau semua. Lepas ni hubungan adik beradik dapat dipulihkan.

    ReplyDelete
  3. Oooo gitu iye kisah family sarah..
    Cerita makin menarik mak teh..

    ReplyDelete
  4. Cara abang Sarah bercakap macam dia tau je sebelum ni sarah kawin dengan laki orang.
    Sarah sendiri banyak tak tau sejarah kekejaman ibunya.

    ReplyDelete
  5. Mungkin dia ingat emak n kakak sarah buruk perangai..sanggup guna cara apa pn asalkan kehendak tercapai...jadi dia ingat sarah pn sama walau pn adalah sikit2 menurun perangai dia masa dia nak lalaikan syukri time dulu2 sampai lupa anak bini sekejap..

    ReplyDelete