~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Saturday 7 February 2015

Nur Hidayah 20


Dah ada ni mak terus post sbab tkut mlm nanti tak sempat..tapi tak semak lagi.




 “Bersyukurlah pada Allah yang menghantar saya pada Tengku untuk menjadi cahaya pentunjuk pada Tengku..lagi pun nama saya Nur Hidayah ertinya Cahaya petunjuk”. Sememang nya Tengku Faris bersyukur bertemu dengan Nur Hidayah. Jiwanya jadi tenang, hidupnya mula teratrur. Dia sudah menjadi manusia biasa yang malam waktu tidur dan siang waktu bekerja.Mereka masuk ke kereta, Tengku Faris mahu menghantar Nur Hidayah kerumahnya.

“Hidayah! Kalau I ceritakan masa silam I, masih  mahukah you pada I ni yang banyak sangat dosa”.

“Tengku! Saya hanya  manusia biasa, hanya seorang  hamba kepada Allah tuhan yang maha berkuasa. Saya tak boleh nak menghukum orang. Tentang mahu tu dah lain cerita, sayakan dah janji jika Tengku dan keluarga Tengku terima saya seadanya, saya juga akan terima Tengku seadanya juga. Itu janji saya..sekarang ni jika Tengku ceritakan kisah silam Tengku, saya masih lagi terikat dengan janji saya,  sebab ianya tidak ada kena mengena dengan penerimaan Tengku dan keluarga Tengku pada saya walau pun setelah mereka tahu status diri saya.  Seorang muslim jika mengingkari janjinya dia akan disamakan  orang munafik.  Kalau setakat masa silam Tengku saya menjadi orang munafik saya tak sanggup.  Tengku nak tahu siapa itu munafik…Kaum Munafikin adalah ancaman terbesar bagi umat Islam, mereka menikam dari belakang laksana musuh dalam selimut, merekalah punca kekalahan kaum muslim kepada orang-orang kafir. Mereka menolak penegakan syariat Islam. Kerana itu penting bagi kita untuk mengetahui ciri-ciri mereka agar dapat terhindar dari tipu dayanya.

…Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan didasar neraka yang paling bawah. Mereka tidak  akan mendapat seorang penolong pun diakhirat kelak. (An-Nisa’ 145) Jadi saya akan pegang  janji saya selagi saya terdaya..jangan lah Tengku bimbang..saya mahu menjadi Islam sejati”.

“Mulai dari sekarang I berjanji dengan diri sendiri..I nak bertaubat”.

“Eloklah tu..bertaubatlah kerana Allah dengan bersungguh-sungguh, In Syaa Allah Allah akan menerima taubat kita”.

“Mahu kah  Allah menerima taubat I Hidayah, dosa I ni bertimbun-timbun”.

“In Syaa Allah..Allah akan membukakan pintu taubat untuk hamba-hambanya walau pun dosanya sebesar gunung …
Katakanlah: Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah az-Zumar: 53).

 “Meski dosa-dosamu sebanyak buih lautan, sebanyak butir pasir di padang pasir, sebanyak daun di seluruh pepohonan, atau seluruh bialangan jagad semesta, Allah SWT tetap akan selalu mengampuni, bila engkau mengucapkan doa sebanyak tiga kali sebelum engkau tidur: Astaghfirullahal ‘Adzim al-Ladzii Laailaaha Illa Huwal Hayyul Qayyuumu wa Atuubu Ilaih. (Aku memohon ampunan kepada Allah Yang Maha Agung, tiada Tuhan selain Dia Yang Maha Hidup dan Memelihara (kehidupan), dan aku bertobat kepada-Nya).”(HR. at-Tirmidzi).

Astagfirullahal ‘adzim, ampunilah dosa kami ya Allah..tutupi aib kami…. betapa selama ini kami mudah tergelincir dalam dosa namun tak bersegera memohon ampun kepada-Mu. Aamiin...

 Hanya satu dosa  yang Allah tak akan terima taubatnya”.

“Dosa apa Hidayah”.

“Dosa orang menyekutukan Allah..seorang yang memohon sesuatu selain dari Allah.. dosa tu memang Allah  tak ampunkan. Itu sebabnya orang-oranmg yang murtad Allah tak terima taubatnya..”.

“Kalau macam tu..tolong lah I nant, I betul-betul nak bertaubat kepada Allah”.

“In Syaa Allah”.  Ketika Nur Hidayah keluar dari keretanya sekali lagi Tengku Faris mengigatkan..akan temu janji mereka dengan doctor..untuk pemeriksaan HIV.

           Hanya satu lagi syarat yang perlu lakukan untuk mereka bernikah..Ujian darah untuk memastikan mereka bebbas dari HIV. Mereka kehospital kerajaan untuk ujian itu. Bagi Nur Hidayah yang tiada masaalah kesihatan keputusan diterima pada hari itu juga, namun bagi Tengku Faris dia mempunyai masaalah sedikit. .Dia dikehendaki hadir tiga hari kemudian untuk keputusan yang bakal diperolehi. Tetapi dihari selepas keputusan diperolehi Tengku Faris menghilangkan diri. Tiada siapa dapat menjejaki kemana Tengku Faris pergi. Malah Tengku Faizal sekeluarga buntu mencari kemana pergi anak tunggal mereka.  Adakah dia pulang semula keluar Negara(London) . Tengku Farid  mencari hingga kekelab malam yang sering dikunjungi oleh papanya di atas permintaan Tengku Faizal. Walaupu pada mulanya cucunya itu agak keberatan..

“Tuk Farid tak mahu lagi jejak kelab malam..Farid tak mahu mengulangi kisah yang Farid dah tutup tuk..”

“Atuk mintya sekali sahaja..atuk kesian tenguk nenek menangis sahaja..dia tak makan dah dua hari. Atuk takut kesihatan nenek terjejas Farid. Sekali sahaja Farid pergi.. bawa Razali..masa pergi tu baca ayat Kursyi dan baca ayat Seribu Dinar seperti yang selalu dipesan oleh atuk Ibrahim  tu. In Syaa Allah atuk tahu Farid dan pandai memilih baik buruknya untuk kehidupan kita dan keluarga Farid kan..” Tengku Farid mengikuti arahan datuk nya. Namun hampa Tengku Faris tidak disitu.

“Entah kemanalah papa Farid ni. Atuk takut dia pergi keparangai lama. Manalah tahu sebelum dia mengahiri zaman dudanya ni dia nak meraikan dengan kawan-kawannya dulu. Nauzubillah..Atuk berdoa siang malam Farid janganlah papa Farid buat macam tu lagi. Cuba Farid bagi cadangan..kemana lagi kita nak cari dia Farid”.

“Entah lah tuk. Tapi kalau atuk suruh Farid pergi kelab malam lagi Farid tak sanggup. Tuk! papa tu biarlah, selama ni pun dia selamat sahaja lagi di duduk kat London sorang diri.”

“Ialah kita tunggulah sehari dua lagi, kalau papa Farid tak balik lagi kita report polis. Pasal nenek tu nanti atuk cakap. Nak buat macam mana kita dah habis ikhtiar dah.. tak tahu nak cari kat mana lagi. Ehh Farid kamu ada risik-risik dengan Hidayah ada ke mereka bergaduh yang menyebabkan papa kamu lari ni”.

“Dah tuk Farid, siang-siang hari lagi Farid dah tanya dia. Dia kata ok sahaja..mereka tak bergaduh dan tak bertekak pun”.

       Itulah kekecohan keluarga Tengku Faizal bila kehilangan anak tunggalnya yang sudah masuk hari yang empat. Yang sebenarnya dia kasihan melihat isterinya yang kerisauan dirumah, bila anak nan seorang sudah tiga empat hari tidak pulang seperti kebiasaan. Tengku Faridah tak senang duduk. Tidurnya pun tidur-tidur ayam sahaja. Bila mendengar deringan telefon terus sahaja dia menerpa kearah telefon. Bila mendengar kereta menderum diluar rumah terus sahaja dia menjengah luar rumah…Hati seorang ibu yang kerisauan tentang anaknya..biar pun anaknya sudah tua bangka masih dirisaukan juga. Entahlah itu mungkin hati semua ibu-ibu didunia ini agaknya.

           Pagi itu Nur Hidayah dikejutkan oleh sebaris  SMS dari Tengku Faris.  Dia mahu hanya Nur Hidayah sahaja menemuinya di perkarangan masjid Negara. Nur Hidayah kebilik pejabat Tengku Faizal menunjukkan SMS dari Tengku Faris dan apa mahunya.

“Ok pergilah..tanyakan apa masaalah dia. Yang sebetulnya tak pernah pula dia tak balik rumah sejak dia pulang dari luar Negara. Walaupun kadang-kadang baliknya pukul 2 ke 3 pagi,  tapi dia tetap balik”.

“Baik dato’ saya akan cuba tanya apa masaalah dia”.

“Hidayah!! I nak bagi tahu awak satu perkara. Ini penting untuk you menerima Faris kelak. Biar pun dia anak I, tapi I tak sanggup memperjudikan masa depan you. Yang I takut Faris balik keperangai asal. I cakap terus terang jika you tak sanggup menerima dia sebagai suami I tak kisah, sebab I tahu siapa anak I”. Agak lama  Tengku Faizal mendiamkan diri. Dia menarik nafas panjang dan melepaskanya perlahan-lahan mencari tenang..

“Yang sebenarnya kehidupan Faris sejak dari dulu lagi agak liar..dia pernah bernikah lima kali selama ini, tapi semuanya berakhir dengan peceraian. Dan terus terang saya katakan hanya selepas dia berniat nak mengambil Hidayah menjadi isteri, dia belajar bersolat..harap Hidayah maklum apa yang mahu saya sampaikan”.

“Dato’ sebebarnya saya tak ambil kisah tentang masa lampau Tengku. Asalkan dia berubah dan istikomah dengan perubahan itu, saya akan terima dia seadanya. Saya juga mengharapkan keluarga dato’ menerima saya ikhlas. Saya tak semulia keluarga dato’ yang berketurunan, saya sedar diri saya anak luar nikah yang tak didipandang oleh sesiapa pun. Kalau keluarga dato’ tak dapat menerima saya, cakaplah terus terang. Biar pun sememangnya Tengku Faris sukakan saya..tapi dato’ boleh menolak kehendaknya, janganlah diikutkan sangat demi untuk keturun dato’ juga
…. Saya tak mahu jika sudah lahir satu lagi jenerasi, saya dibuang dengan tanggung jawab. Saya mungkin boleh membesarkan anak saya, tapi saya kasihan anak yang  hidup dalam keluarga yang tak sempurna seperti saya. Sebab itu saya minta, kalau dato’ dan datin tak suka saya, cakap awal-awal. Untuk kehidupan saya, dato’ jangan bimbang.  Rezeki Allan ni luas, dalam Malaysia ni sahaja  saya boleh mencari rezeki untuk kehidupan saya. Sedangkan para pendatang pun boleh hidup selesa mencari rezeki kat Negara kita, apatah lagi kita rakyat tempatan..”.  Nur Hidayah juga mahu tahu penerimaan Tengku Faizal suami isteri.

           Pada pandagan mata Tengku Faizal, dia melihat Nur Hidayah didepan yang hadapanya berlainan sekali dengan Nur Hidayah pekerjanya dulu. Nur Hidayah  yang bakal menjadi menantu nya amat petah berkata-kata.  Nampak berkeyakinan dan berwibawa sekali orangnya. Dulu dia seperti orang yang naïf polos, pendiam dan tidak suka bergaul dengan para pekerja lain terutama lelaki.

“Hsyy..jangan lah sampai nak larikan diri dari Faris, Hidayah..Hidayah! jangan bimbang, I tak pandang apa yang kurang  pada Hidayah. Apa keturunan Hidayah sekali pun I tak kisah. Kalau Faris dah suka, kami pun suka. Lagi pun sekarang ni Faris dah pandai pilih wanita yang nak dijadikan isteri, tak macam  pada sebelum-sebelum ni. Lagi satu yang I pandang adalah kelebihan you,  sejak Faris kenal Hidayah, dia mula berubah. Berubah menjadi apa yang kami inginkan sejak lama dulu. I harap Hidayah dapat membantu Faris mengekalkan perubahan yang baik pada dirinya.”  Ketika mereka bercakap-cakap pintu diketuk dari luar, bila daun pintu terkuak  terjengul pemandu Tengku Faizal yang bernama Razali. Rupanya dia ingin memberi tahu…

“Bos dah siap bos”.Tadi Tengku Faizal menyuruh pemandunya menyiapkan kereta untuk menghantar Nur Hidayah menemui Tengku Faris.

“Kamu tunggu kat bawah, kejap lagi Hidayah turun”..

“Baik bos”.

“Dah lah Hidayah pergilah cepat jumpa Faris, I nak tahu apa masaalah dia dan  kenapa dia tak balik dekat seminggu ni. Entah kat mana dia tidur. I harap dia tak mengulangi perangai buruknya lagi. Dah lama dia  tak keluar malam.. dah lulus kursus kahwin berubah pula perangainya..dah  sampai tak balik. Entahlah Hidayah. I sebetulnya pening memikirkan hal Faris ni..walau pun dah tua tapi perangai macam budak remaja lagi.”. Tampa sedar di mengeluh  dan meluahkan rasa hatinya dihadapan Nur Hidayah bakal menantu.

Nur Hidayah bersama pemandu Tengku Faizal menuju tempat yang diperkatakan oleh Tengku Faris didalam SMSnya  sebentar tadi. Bila tiba dilokasi yang diberitahu dari jauh Nur Hidayah nampak Tengku Faris duduk ditangga masjid.

“Haa itu macam dia kan Encik Lee” Razali memperlahankan kereta dia memandang ke arah tunjukkan Nur Hidayah.

“Haah itu memang Tengku Faris tu. Cik Hidayah nak turun kat mana?”.

“Haa kalau macam tu..berhentikan saya kat sini sahaja Encik Lee..En..balik lah dulu. Tengku kata tadi dia tak nak ada orang lain ikut saya, nanti lari pula dia bila nampak Encik Lee bersama saya”. Nur Hidayah menyuruh pemandu Tengku Faizal pulang semula kepejabat mereka.

“Ok, ada apa-apa hal call lah saya ye..kalau nak minta hantar kemana-mana ke juga call saya ye… Saya tak pergi jauh kawasan-kawasan sini sahaja.”

“Tak payah tunggu..pergilah balik. Biar saya sorang selesaikan masaalah Tengku ni”.

“Betul ke ni. Nanti susah pula Cik Hidayah nak pergi kemana-mana”.

“Ehh teksi kan ada. Dahlah pergi En. Lee balik. Nanti saya call Dato’ saya yang suruh En. Lee balik office”.

          Setelah kereta yang dipandu oleh Razali berlalu pergi Nur Hidayah berjalan menghampiri Tengku Faris yang sedari tadi asyik menundukkan kepalanya sahaja. Tengku Faris masih tetap duduk ditangga masjid, biar pun Nur Hidayah sudah berdiri dihadapanya. Dia hanya memanggungkan kepalanya memandang kearah Nur Hidayah bila melihat sepasang kaki wanita berdiri dihadapanya. Nur Hidayah memberi salam namun salamnya tidak berjawab, mungkin hanya dijawab didalam hatinya sahaja.



             Dipandangan mata Nur HidayahTengku Faris kelihatan lesu dan tak bemaya, seperti orang yang berjaga semalaman. Kedaaanya tidak terurus seperti geladangan ditepi jalan sahaja rupanya.  Kalau orang tak kenal siapa dia, tentu orang akan mengatakan di salah seoprang pengemis yang kepenatan setelah merayau dan memunggah tong sampah mencari rezeki. Bajunya kumal dan tidak kemas lansung. Rasanya bajunya pun tidak berganti..rambutnya juga kusut masai. Berlainan sungguh dengan Tengku Faris yang biasa dilihat ketika kepejabat yang kemas dan bergaya. Jika mengikut apa yang dilihat memang benarlah kata daddynya Tengku Faizal, Tengku Faris sudah hamper seminggu tidak pulang kerumah.

“Tengku!! Tengku kenapa ni.” Nur Hidayah merasa hairan biar pun dia sudah berdiri dihadapannya tapi pandangan Tengku Faris kearahnya seperti kosong tak bermakna. Bila ditanya juga tiada jawapan yang keluar dari bibir Tengku Faris. Berbagai pertanyaan  yang berlegar dikepala Nur Hidayah.. adakah Tengku Faris sedang truma kerana dirompak. Atau dia hilang ingatan kerana kepalanya dipukul oleh orang yang menyerangnya namun rasanya tiada sebarang kecederaan dikepalanya.

 Pandagan  mata yang  memandang kearah Nur Hidayah kelihatanya  sayu. Dia masih duduk ditangga masjid tak bergerak..

“Tengku!!...” Nur Hidayah mencangkung (bertinggung) sambil mengulangi panggilannya sekali lagi. Dia sudah sangat dekat dengan Tengku Faris untuk lagi dekat atau memegang tangan Tengku Faris itu tidak mungkin, walaupun mereka sudah ada sijil perkahwinan yang diperolehi ketika menghadiri kursus perkahwinan hamper dua minggu sudah. Tiba-tiba tampa mengerakkan badannya  Tengku Faris bersuara perlahan..

“I am hungry..very hungry.” kedengaran sungguh lemah suaranya.

“Tengku nak makan kat mana? jom saya temankan.” Tampa dirayu Nur Hidayah menawarkan diri menemankan Tengku Faris, tetapi tawaranya seakan tidak disambut dengan gembira seperti tiga bulan yang lalu.. malah Tengku Faris menundukkan wajahnya semula kelantai tangga.

“Tengku jomlah saya temankan Tengku makan.” Lembut suara Nur Hidayah bagai memujuk lelaki yang kelihatan bermasaalah dihadapanya. Pada perkiraan Nur Hidayah elok dia membawa Tengku Faris makan bubur..supaya perutnya tidak terkejut dengan makannya yang keras. Jika melihatat dari keadaan Tengku Faris saat itu mungkin sudah lama dia tidak makan. YA... Kata Tengku Faizal sudah hamper seminggu anaknya tidak pulang..

          Walaupun tidak membalas kata-kata Nur Hidayah, tetapi apa yang dilakukan oleh Nur Hidayah duruti oleh Tengku Faris seperti anak kecil mengekor ibunya. Nur Hidayah bangun  berjalan menuju kekereta Volkswagen Jetta milik Tengku Fais yang dipakir tidak jauh dari tangga masjid. Kereta Tengku Faristidak berkunci. Nur Hidayah membuka pintu disebelah kerusi penumpang untuk Tengku Faris.  





2 comments:

  1. Adakah Tg Faris dah tau bhw Hidayah adalah anaknya melalui ujian darah? Atau dia menghidap penyakit HIV +? Jeng...jeng....jeng....

    ReplyDelete
  2. Apa masalah Tgku Faris kali ni yer...

    ReplyDelete