~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Thursday 12 February 2015

Nur Hidayah 24






Dah habis semua baju-baju you,  you ambil”.

“Kalau nak ambil semua mau tak muat kereta Tengku ni. Saya ambil  mana yang masih cantik lagi, buat ganti-ganti pergi kerja nanti”.

“Habis yang lain tu?”.

“Saya dah tinggalkan nota..kalau suka boleh ambil, tak suka boleh buangkan sahaja semua baju-baju tu”.

“You tak sayang ke? Kalau you nak ambil lagi boleh kita berpatah balik ambil sikit lagi”.

“Tak perlulah, dah ada sikit tu pun jadilah. Saja nak ambil untuk kenangan saya dengan mama saya.”

“Emm..I tenguk rumah nenek you tu besar juga”.

“Memang besar, rumah lamakan.. kata mama rumah tu rumah peninggalan nenek dia ertinya moyang saya. Selepas nenek dan mama meninggal, saya duduk sorang kat rumah tu”.

“Berani juga you  duduk sorang dalam rumah yang besar macam tu.”.

“Berani tak berani kena berani lah. Masa tu saya memang terpaksa berani. Saya dah takada sesiapa lagi..harap diri sendiri sahaja. Masa tu lah saya menlancar surah Yassin, Tengku. Itulah keperitan,tetpi keperitan tu dapat saya memajukan diri saya.  Lepas mama meninggal saya terdengar, along minta izin ibunya nak ambil saya menjadi isteri, sebab dia kesian tenguk saya duduk sorang.  Masa tulah saya dengar ketegasan mak long tak mahu saya jadi menantunya”.

“Macam mana Hidayah boleh dengar mak long cakap macam tu”.

“Masa tu mama dah meninggal saya dah habis final exam, saya nak isi boring SPA dan JPA dalam Internet jadi saya pun pergilah rumah mak long, kebetulan lagi seminggu dia dah nak naik kapal semula. Berlum sampai rumah mak long saya dengan dalam rumah mak long macam bunyi orang bertengkar. Saya ni jahat suka sibuk hal orang .. saya menelinga dan itulah yang saya dengar.  Kesempatan along pergi kerja sebulan, masa tu mak long suruh saya keluar dari rumah tu. Mahu tak mahu saya terpaksa keluar.Bermula dari situ saya memang seorang kat dunia ni. Tiada waris tiada saudara tempat nak bersama masa susah. Tapi dengan ujian itu saya boleh berdikari.” Oh kesihanya darah daging ku yang lahir tak dimaknakan oleh keluarga termasuk dirinya sendiri.

“.Hidayah pergi mana lepas tu?.”Makin berminat Tengku Faris menyelusuri kisah darah dagingnya sedari kecil.

“Di Malaysia ni hanya satu tempat sahaja yang saya dah biasa sangat.Dari saya TADIKA hingga saya di tingkatan satu saya dah duduk disitu.”

“Kat mana tu..”

“Seremban…mama kerja diSeremban sebelum dia pergi ke Arab Saudi.Saya pergi Seremban rumah sewa lama kami.”

“masa you kecik you tak duduk kampong mama you ke? Habis bila mama kerja you duduk dengan siapa?ada orang tolong jaga you ke?”.

“Sejak saya masuk tadika saya dah duduk dengan mama rasanya umur saya 6 tahun. Nenek tak mahu jaga saya kerana status saya.Nenek tak nak bela saya, dia kata susah dia nak bercampur dengan masyarakat kampong bila saya ada. Kalau saya diabawa ketempat keramaian tentu ada orang bertanya saya anak siapa..bila disebuat anak Syarifah Jamilah nanti orang akan bertanya balik anak nenek yang bernama Syarifah Jamilah kan belum bernikah. Kalau orang dah ditanya nak kena jawab tapi dia malu nak jawab, malu pada kenyataan yang cucunya lahir tiada ayah. Itulah delima nenek bila saya ada.. Jadi dia suruh mama bela sendiri anak luar nikah dia.

…Tapi bila saya duduk dengan mama, tak ada pula orang nak kan mama..sebab bila orang suka,  mama akan berterus terang dia pernah lahirkan anak luar nikah. Kalau pun ada orang boleh terima keadaan dia, tapi selalunya keluarga dia pula yang tak boleh nak terima. Kadang-kadang saya terfikir saya lahir menyusah kan mama..Ohh..saya beremosi pula. Haa sejak itulah saya dah diajar duduk sendiri. Mama ajar..balik sekolah makan makanan yang dah mama sediakan, kemudian habis kan kerja sekolah.”

“Kenapa you pergi rumah sewa lama mama you. Ada orang yang you kenal ke  kat situ, yang you harap boleh tolong you.”. Dalam hati Tengku Faris rasa sangat bersalah pada wanita yang melahirkan dan dilahirkan kerana perbuatanseronok  dirinya.

“Saya ingat dua baris belakang rumah sewa kami dulu,ada jiran kami  yang menjalankan perhidmatan katering dan sentiasa memerluka pekerja..saya pergi situ untuk  minta kerja dengan mak cik tu. Alhamdullilah mak cik tu terima saya kerja dengan senang hati. Dia pun masih ingat saya, dia ingat saya sebab dulu mama ada tolong arwah emaknya  yang kena angina ahmar. Saya bekerja dengan dia hamper dua tahun”.

“Banyak gaji yang dia bagi”.

“Banyak mana lagi seorang pramusaji. Kebanyakkan pekerjanya budak-budak yang sedang tunggu peperiksaan SPM. Bekerja  hanya cari duit suka-suka sahaja atau cari duit poket sendiri. Tak macam saya, saya kerja sebab nak menyambung kehidupan, saya tak boleh nak harap duit simpanan mama, duit tu sayaakan  gunakkan kalau saya terdesak sahaja”.

“Hidayah! You kan ada ijazah kenapa tak memohon kerja dengan kelulusan yang ada, kalau kerja dengan ijazah yang you ada, tentu you dapat gaji yang berbaloi dengan tenaga yang you berikan.”.

“Masa tu baru sebulan saya habis final exam, belum grad lagi. Tapi ialah lepas grad saya memohon  macam-macam kerja pun tak dapat juga. Masa tu saya tak boleh nak memilih kerja sangat , saya tak fikirkan  gaji setimpal ke tidak dengan kelulusan saya..janji ada tempat tinggal, makan dan duit sikit pun dah memadai. Lagi pun kerja catering ok juga, sebab bab  makan dah tak payah fikir, kita hanya cari duit untuk sewa bilik sahaja.”

“Oh you sewa bilik bukan rumah. You sewa bilik ramai-ramai ke?”.

“Tak juga, kebayakkan kawan-kawan saya orang dekat-dekat situ sahaja, mereka duduk dengan keluarga.Saya seorang yang menyewa bilik.”

“Tapi duduk kat rumah orang kan bahaya”.

“Takk..jiran sebelah rumah saya yang menenguk-negukkan saya dulu yang carikan bilik rumah pasangan warga emas.Dah rezeki saya, anak-anak warga emas tu semua dah duduk rumah asing jadi adalah bilik kosong untuk disewa. Alhamdullilah kedatangan saya pun dialu- alukan, kerana mereka nak jadikan saya ni kawan. Kalau tak mereka duduk berdua sahaja. Hanya dihujung minggu rumah dia dikunjungi oleh anak-anaknya yang dah ada kehidupan sendiri..selain dapat kawan, mereka dapat juga tempias rezeki makanan”.

“Tempias rezeki makanan yang macam mana tu?”

“Biasanya bos katering  saya tu,kalau makanan tak habis dia bagi pada semua para pekerjanya. Saya ambillah bagi kat pasangan yang saya tumpang bilik tu..Ialah kita duduk tumpang rumah orang, kena pandai mencari apa yang mereka suka..betul tak. Mama yang ajar macam tu, kalau kitaberbuat baik akan dibalas baik itu pesan mama.”.Ada segaris senyum tersungging dibibir Hidayah, mungkin dia terkenang pada arwah mamanya. Tengku Faris bersyukur anak gadisnya pandai membawa diri. Namun hatinya terhiris mengenangkan anaknya yang terhimpit dengan kesusahan hidup, sedari kecil diajar berdikari. Sedangkan dirinya duitnya ditabur-tabur di kelab malam dan pusat hiburan, malah sudah menjadi kebiasaan duitnya akan dikebas oleh perempuan yang menjadi teman tidurnya.

“Macam mana boleh Hidayah kerja kat hotel daddy”.Tengku Faris bertanya lagi bila terasa cerita Nur Hidayah menjerut tangkai hatinya.

“Suatu hari syarikat catering tu mengambil tempahan kenduri kahwin di Seremban 2.Tak sangka pula rumah itu rumah saudara sebelah suami mak long saya. Saya terjumpa  dengan mak long dan semua anak-anaknya yang memenuhi undangan mereka. Mungkin dari pertemuan yang tidak disangka-sangka itu along bertegas mahu mengambil  saya sebagai isteri. Sebab tiga hari selepas pertemuan itu mak long datang menemui saya. mak long memang bersungguh nak saya keluar cari kerja lain yang jauh dari Seremban. Memang mak long menentang kehendak anak sulongnya.”.

“Dayah!mak long minta tolong sangt-sangat..tolong pergi cari kerja lain..pergi jauh sikit dari Seremban ni. Mak long tahu bulan depan kalau along balik dia akan cari Hidayah lagi..tolong Dayah”.

“Mak lonnng Dayah nak pergi mana..Dayah takada kawan mak long..nak cari kerja bukan nya senang. Kerja kat sini Dayah tak kacau sesiapa pun”.Nur Hidayah buat muka sayu sambil merayu.Walau pun dia buat muka kasihan namun tidak laku di mata Syarifah Aminah.

“Memang kamu tak kacau sesiapa pun..tapi along ..along akan cari kamu itu yang dia cakap dengan mak long.  Dia nak ajak kamu kawin,  lepas kamu berdua nikah dia nak ajak kamu duduk kat Labuan atau pun Kota Kinabalu supaya kamu berdua tak dijumpai oleh orang yang  kenal kamu kat sini.”.

“Dayah tak pernah minta along kahwin dengan Dayah mak long, Dayah anggap along tu abang Dayah.. mana boleh kahwin”.

“Tak!!mak long tak percaya. Kamu kalau dipujuk-pujuk dek along nanti lama-lama kamu akan ikut juga. Ingat Dayah walau apa pun alasannya, walau pun sampai mak long dalam tanah sekali pun, mak long tak restu Dayah jadi isteri along. Ni mak long bagi Dayah duit..mak long rasa cukup lima ribu ringgit ni untuk sampai Dayah dapat kerja lain nanti. Dayah pergi lah kuala Lumpur, kat sana tentu banyak kerja. Hanya satu mak long pesan jangan jual diri..jaga maruah diri. Dayah jaga maruah diri Dayah bukan untuk orang lain tapi untuk Dayah sendiri. Jadikan Dayah dan mama Dayah sebagai  contoh. Orang kalau nak ambil kita jadi isteri mesti yang SUCI ingat pesan mak long, Dayah.”.

“You ambil duit yang mak long bagi tu”.

“Ambillah, dia dah bagi. Biarlah dia bayar harga cinta anaknya hanya lima ribu ringgit sahaja, saya tak kisah. Tapi duit tu memang bermenefaatkan  pada saya ketika itu. Saya menampung kehidupan  saya dengan duit tu. Saya tak usik pun duit simpanan mama.”.

“Banyak ke duit simpanan mama”. Pada Tengku Faris duit lima ribu tidak banyak mana..padanya duit sebanyak itu boleh dihabiskan dalam masa sehari sahaja.

 “Saya bayar  separuh dari harga  aparment yang saya duduk dengan duit simpanan mama, kalau tidak saya tak dapat buat pinjaman dibank. Dan saya bersyukur sangat, saya ambil duit yang mak long bagi. Dengan duit itu saya menampung permulaan kehidupan saya diKuala Lumpur. Kalau nak ikutkan ego saya, saya memang tak nak ambil masa dia bagi tu.”.

“Berapa ribu harga apartment you tu”.

“RM150,000.00 ribu”.

“Taklah mahal sangat..masih ada lagi rumah harga macam tu kat Kuala Lumpur ye”.  ‘Tak mahal dia kata sebab keluarga dia  kaya..kereta Volkwasegen Jetta tu dia cakap sahaja terus daddy dia belikan entah-entah bayar tunai’ detik hati Nur Hidayah.

“Rumah tak sebesar mana Tengku. Saya tak kisah janji ada tempat berlindung cukuplah.”.

“Banyak lagi yang Hidayah perlu bayar untuk rumah tu. Nak bayar duit kereta lagi cukup ke gaji Hidayah selama ni”. Tengku Faris berfikiran begitu kerana sepanjang dia megenali Nur Hidayah, gadis itu sentiasa berpuasa tentu dia berjimat cermat kerana mahu membayar hutang rumah dan hutang kereta.

“Tengku jangan bimbang, sejak saya menjadi PA Tengku Farid dato’ bayar gaji saya dua kali ganda. Satu gaji untuk PA dan satu lagi gaji untuk kerja-kertja akautan.. Untuk pengetahuan Tengku kereta Kelisa tu dah habis bayaranya. Lagipun kerta tu kereta scondhand. Kereta tu dulu along yang punya, tapi mama ambil dan bayar penuh dengan along, sebab along nak pakai duit ketika tu”. Syarifah Jamilah membeli kereta anak  saudaranya Syed Borhan. Kebetulan ketika itu Syed Borhan sangat memerlukan duit yang banyak untuk dia melepaskan jawatan juruteranya dalam masa 24 jam, untuk dia menerima jawatannya yang sekarang ini.

“Ohh..Hidayah! Memang you ada kenalan diKuala Lumpur ni”.

Dalam pada berbual akhirnya perjalanan mereka dari Jelebu ke Port Diksin sampai. Ketika kereta dipakir mereka sudah mendengar laungan azan zohor dari masjid berdekatan. Terus sahaja Nur Hidayah mengajak Tengku Faris kemasjid.

“Tengku jom kita kemasjid. Dah zohor ni”.

“Kita chek in  dulu lah”.

“Kita solat dululah nanti lepas zohor kita chek inlah” Tengku Faris mengikuti cadangan Nur Hidayah.

Selelsai solat mereka bertemu di kereta. Ketika Tengku Faris sampai dikeretanya kelihatan Nur Hidayah sudah menunggu.

“Memang selalu you solat kat misjid Hidayah”. Sambil membuka pintu kereta sambil Tenku Faris betanya, Niat dihatinya dia ingin menegenali NurHidayah secara mendalam.

“In Syaa Allah kalau ada kesempatan saya suka solat kat misjid. Salat kat masjid banyak kelebihannya Tengku. Allah dah janji beri pahala 27 kali ganda dari kita solat kat rumah. Apatah lagi kalau kita solat sorang-sorang kat rumah. Kemudian Allah akan mengampunkan orang yang solat berjemaah atau solat di masjid…..

1.Sesungguhnya amalan pertama seseorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya.
2.Solat berjemaah lebih afdal daripada solat bersendirian sebanyak 27 kali ganda.
“Adakah engkau mendengar laungan azan?” Lelaki buta itu menjawab, “Ya.” Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kemudiannya berkata, “Kalau begitu, penuhilah panggilan itu (solat secara berjemaah).”

Demi Tuhan yang diriku berada di tangan-Nya, sesungguhnya aku pernah hendak menyuruh para sahabat untuk mencari kayu api, lalu aku menyuruh agar bersolat jemaah. Seterusnya, aku menyuruh seseorang untuk mengimami orang ramai, sementara aku tidak ikut solat berjemaah kerana mencari rumah orang yang tidak mengikuti solat berjemaah, lalu aku bakar rumah mereka.”
“Sesiapa yang berwuduk untuk solat, lalu dia menyempurnakan wuduknya, kemudian dia terus berjalan untuk mendirikan solat fardu, lalu dia pun menunaikannya bersama orang lain atau secara berjemaah atau di masjid nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya.”
Sesungguhnya solat lelaki yang dilakukan bersama seorang lelaki yang lain lebih afdal (di sisi Allah) daripada solatnya secara bersendirian. (Begitu juga) solatnya bersama dua orang lelaki lebih afdal (di sisi Allah) daripada solat yang dilakukan bersama seorang lelaki sahaja. Semakin ramai bilangan ahli jemaah maka ia semakin disukai di sisi Allah.”
(yg diatas mak teh petik sikit-sikt kat mr. google)
Tengku Faris  menyewa  sebuah chalet dua bilik di pantai Port Dickson. Setelah makan tenghahhari  Nur Hidayah membawa beg pakaianya dan album gambar arwah mamanya yang diambil dari rumah arwah neneknya tadi kedalam chalet. Dia ingin melihat gambar-gambarnya dan arwah mamanya.Ketika Tengku Faris mahu mengangkat kotak  yang berisis baju lamanya Nur Hidayah melarangnya.

“Kotak yang tu tak payah angkat Tengku, isinya hanya dua tiga helai kain batik arwah mama dan baju lama saya sahaja. Saya nak bawa album ni sahaja nak tunjuk pada Tengku gambar lama saya”. Wajah Nur Hidayah kelihatan ceria..sememangnya dia rasa gembira bila dirasakan dia mempunyai seorang ayah. Dia sememangnya mendambakan kasih sayang seorang ayah.

“Tengku kita nak duduk satu bilik ke Tengku?”. Tanya Nur Hidayah meminta kepastian.

“Hidayah, I tak mampu nak melaksanakan tanggung jawab I sebagai suami..bila I tahu you anak I. Lagi pun hubungan suami isteri ni jangan dicuba walaupun sekali pun, tak kira lelaki atau pun perempuan..sebab kalau dah pernah melakukan walau hanya sekali naluri kita akan meminta. Itu sebabnya kalau dah sekali melakukan dia akan melakukannya lagi.  Papa hidup tak lama, papa tak mahu anak papa menderita. Setelah dengar apa yang Hidayah cerita, papa takut tak ada orang yang sudi ambil anak papa sebagai isteri. Papa tak mampu nak bayangkan macam mana Hidayah nak menempuhi kehidupan dengan naluri isteri yang tandus kasih seorang suami. Jadi papa harap jangan anggap papa suami Hidayah, anggaplah papa ni papa Dayah. Kita anak beranak Hidayah”. Sambil mengucapkan kata-katanya air mata Tengku Faris laju terjun dari tubir matanya. Entah mengapa sejak dia mengenali Nur Hidayah air matanya bergitu mudah untuk keluar. Mungkin air mata itu terbit dari rasa kesal dan rasa insaf.

“Terima kasih Tengku. Saya reda dan saya rela jika itu kemahuan Tengku. Saya pun rasa nak jadi anak Tengku sahaja. Ok Tengku nak bilik yang mana?”.Nur Hidayah tidak mahu mendera perasaan Tengku Faris, dia menyuruh Tengku Faris memilih bilik untuk memesongkan rasa sedeh mereka berdua. Setelah memilih bilik, mereka duduk diruang tamu sambil melihat gambar-gambar lama.

“Ni gambar saya masa bayi, mama kata berat masa saya lahir 3 kg. Kata mama biar pun mama tak lalu makan masa mengadungkan saya, tapi bila lahir saya tetap berat juga. Kesian mama..saya dah makan semua zat dalam badan dia. Sampai saya besar mama tetap kurus.” He..he terserlah kecerian diwajah Nur Hidayah bila menceritakan kisah dia dan mamanya.

Tengku Faris meneliti gambar Nur Hidayah ketika bayi nampak comel. Dia dipangku oleh seorang wanita dan dia mengenali wanita itu..Syarifah Jamilah. Makin yakin Tengku Faris Hidayah adalah anaknya bersama Syarifah Jamilah.  Ada rasa kesal muncul disudut hatinya. Dia kehilangan nikmat bahagia menjadi papa pada anak-anaknya. Nikmat bangga kerana menjadi seorang lelaki yang bergelar papa. Dia kehilangan nikmat melihat pembesaran anak-anak didepan mata. Ketika Kelahiran Tengku Farid juga dia tidak merasakan apa-apa..Entahlah kenapa dia tidak pernah terasa mahu memaknakan kehadiran anak-anaknya. Dia dibuta dan ditulikan dengan rasa mahu berhibur sahaja. Rasa kesal yang bergayut dihatinya tak mampu untuk dihapuskan. Nur Hidayah bercerita lagi tentang gambar berikutnya.

“Yang ni masa saya  tadika. Ni masa konvo tahun akhir saya kat tadika. Mama masa ni dah kerja jadi jururawat kat Seremban. Masih saya ingat lagi mama cerita dia bergaduh dengan supervisor dia nak cuti, sebab nak menghadiri majlis konvo saya, akhirnya dia hanya dibenarkan bertukar syif sahaja. Dia diarahkan kerja syif malam.Tapi mama kata dia itu lebih baik dari tak dapat langsdung melihat saya diatas pentas bercerita.

... Mama kata di TADIKA lagi saya dah pandai baca buku cerita, ha ni gambar ni saya tengah bercerita atas pentaslah ni..tapi yang sebetulnya saya tak ingat sangat masa sekolah tadika”. Syarifah Jamilah sudah bertundung  berdiri disebelah Nur Hidayah dengan senyuman cerianya. Mana tak ceria anak mereka bijak. Sekali lagi perasaannya rugi mengguris hati Tengku Faris. Dia merasa rugi kerana tidak dapat menikmati rasa bangga dikurnikan anak yang bijak. Dia tidak dapat menunjuk-nunjuk diatas kebijakkan anak-anaknya kepada kawan-kawanya. Dulu dia akan menunjuk riak bangga bila dapat menakluki seorang wanita cantik yang menjadi rebutan jantan-jantan.

“Ni penyampaian hadiah masa saya dapat 5A dalam UPSR. Dengan keputusan itu membolehkan saya masuk sekolah Ugama berasrama di Seremban. Masa tu saya dah duduk asrama. Bila hari Sabtu dan Ahad sahaja mama bawa saya duduk dengan dia dirumah sewa. Rindunya saya dengan mama”. Tiba-tiba Nur Hidayah mendakap album gambar dan memeluknya erat. Kemudian dia meneruskan penceritaannya.






3 comments:

  1. Sangat terharu dengan kisah Hidayah ni.

    ReplyDelete
  2. Tuhan maha kaya... benarlah kata pujangga... Iman tak diwarisi...Walaupun Tg Faris buta hati dalam menegakkan sebuah keimanan di hati.. Hidayah seorang yang sangat patuh dengan keimananya kepada Allah.... walaupun dia hanyalah hasil sosial mama n papanya.. Huih.. terharunya...

    ReplyDelete
  3. Sayu pulak bila membayangkan Nur Hidayah bercerita. Rindu pada yang telah pergi. Bagi Tgku Faris pulak dah jadi 'tidak terkikis kesal dihati'... :)

    ReplyDelete