~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Friday 10 April 2015

Nur Hidayah 51






“Ehhh..Hidayah..Asalamualaikum..ambil gaji ke”.Terkejut Inspektor Azam bila bertembung dengan Nur Hidayah dipintu bank.Tapi terkejutnya membawa seribu rasa gembira. Gembiranya kerana berjumpa dengan balu pujaan.


Dalam dua tiga hari itu nama Hidayah memang dalam sebutan dia, ibu dan ayahnya.  Dia memperkenalkan Nur Hidayah kepada kedua ibu dan ayahnya sebagai sepupu kepada Syed Borhan yang sememang dikenali oleh kedua orang tuanya. Dia juga menceritakan kebaikan Nur Hidayah dan diakhir cerita dia menyatakan isi hatinya yang mahu Nur Hidayah menjadi suri hati kepada ibu dan ayahnya. Dia sungguh gembira kerana ibu dan ayahnya juga bersetuju dengan apa yang dihatinya. Dia sudah berkira-kira hari minggu yang akan datang akan dijadikan hari bersejarahnya. Kerana hari itu dia mahu meluahkan rasa pada sibalu muda yang sememangnya cantik bukan sahaja dimatanya malah dimata kedua ibu dan ayahnya juga. Namun perkataan balu, anak luar nikah dan bekas orang yang pernah disyaki dengan kegiatan jenayah hanya dirinya sahaja yang tahu


“Ayah ibu.. apa pandangan ibu dan ayah kalau Zam nak Hidayah tu jadi isteri Zam.” itulah pembuka kata selepas mereka sampai kerumah. Hingga kemalam mereka bertiga beranak rancak berbual mengenai Nur Hidayah.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
“Dah lama ke Zam kenal dengan Hidayah tu”.


“Kenal tak lah lama..tapi dia ni sepupu pada abang Syed Borhan.. abang yang satu bilik masa Zam belajar kat UIA dulu tu..ayah ingat tak abang senior yang Zam kata tolong Zam tu dulu”.


“Ohh abang Syed yang bagi buku kejuruteraan dia pada Zam  tulah”.


“Yang mana satu Zam”. Tanya ayah ingin kepastian.


“Ayah ada jumpa dia sekali masa hantar Zam dulu. Budak yang ayah kata hensom macam orang Pakistan tu..”

“Ohh yang tu. Itu dia abang Syed.”.

“Haah yang tulah yah, namanya Syed Borhan Zam panggil dia abang Syed. Kata abang Syed ni adik sepupunya baik orangnya. Dia bersekolah disekolah menengah agama, solat tak tinggal dia buat solat sunat lagi”.

“Ohh bagusnya budak Hidayah tu ye. Kalau diteguk pun kita dah tahu dia tu baikkan ayahnya. Nampak  bersopan santun dan lemah lembut bila dia berbual dengan kita”..

“Bukan itu sahaja.. abang  sepupunya cakap Yassin pun dia lancar bu..” Tetapi yang sebenarnya Inspektor Azam melihat sendiri Nur Hidayah membaca surah Yassin tampa buku ketika dia dilokap dulu.

“Ohh elok sangat lah tu.  Esok kalau kamu dah ada anak nanti senang lah..dia sahaja yang ajar anak-anak kamu mengaji. Pada kami kalau Zam dah suka… kami pun ikut suka jugalah.”


“Abang Syed kata Hidayah ni dah tak ada emak ayah..tak apa ke ibu”.


“Tak apa.. lagi senang macam tu, nanti nak  balik raya tak lah berebut nak bailk rumah mana..boleh tiap-tiap tahun Zam raya dengan ibu diTemerloh kan ayahnya. Lagi pun kalau  kita berbuat baik pada anak yatim piatu kita dapat pahala.”. Bila terpandang Nur Hidayah teringat cerita-cerita dia, ibu dan ayahnya mengenai Nur Hidayah selepas pertemuan dan makan tenghhari bersama Nur Hidayah hari Sabtu yang sudah. Ingatanya terhenti bila salam nya disambut oleh wanita di hadapannya.


“Walaikumsalam..Inspektor nak kemana ni, tak kerja ke hari ini”. Soalan Azam tidak dijawab namun dia menanya kembali bila dilihat Instektor Azam berpakai santai t-shirt dan berseluar jean hari itu.


“Saya tak kerja hari ni. Makan jom”.Terus sahaja ajakkan makan meniti dibibirnya.


“Ohh taklah terima kasih”.

“Alah jomlah teman kan saya makan..Saya sebenarnya nak bincang dengan awak sikit. Jomlah”.Tidak berbunyi ayat ajakkan namun arahan yang kelaur dari bibir Inspektor Azam.Mungkin sudah terbiasa dia hanya pandai mengarah sahaja, jadi dengan kenalan diluar pejabat ayat arahan juga yang keluar. Mereka kesebuah restoran yang berhampiran bank tempat Nur Hidayah memasukkan duit. Inspektor Azam mencari tempat yang agak jauh sedikit dari keriuhan orang makan tenghahari.


“Dayah nak makan apa”. Kedengaran mesra Inspektor Azam memanggil nama Hidayah dengan panggilan Syed Borhan memanggilnya.


“Saya tak nak makan sebetulnya..kenyang lagi ni”.


“Ehh makan lah sikit, teman kan saya makan ni..makan ye..saya oderkan macam yang saya makan”.


“Boleh tak saya nak minum sahaja”. Nur Hidayah rasa kekok untuk menyuap nasi dihadapan orang yang baru sahaja dikenali.


“Ok, boleh lah tapi jangan nak minum air yang tak ada  apa perasa ye”.


“Hssy tak adalah..dah ada orang nak belanja tentu saya nak air yang specil sikit..tambah-tambah orang baru dapat gaji”.


“Ialah tu, nak air apa cakap lah”.


“Nak air panas tak nak campur milo tak nak campur susu…”Nur Hidayah teringat sepotong ayat dalam novel  Baju pengantin mak andam.


“Haa tak nak lah yang macam tu..saya tahu itu air suam”.


“Ehh air suam baik untuk kesihatan apa.”


“Janganlah macam tu..air orange ok tak atau pun air mangga”.


“Tak mahu lah, saya nak  carrot susu ada tak”. Bila dirasakan dirinya berlebih-lebih atau mengada-ngada dia terus kepermintaanya.


“Mesti ada..”Setelah makanan dan minuman sampai mereka menikmati sambil berbual. Nur Hidayah terpaksa menyedut minumanya sedikit-sedikit kerana mahu menyaingi  Inspelktor Azam yang makan penuh berhemah..kunyah 44 kali baru ditelan.. bilalah nak habis makan. Detik Nur Hidayah.


Sambil makan mereka berbual..dari bualan biasa akhirnya Inspektor Azam bertanya pada soalan yang sudah terkarang dalam kepalanya sejak pertemuan dihari Sabtu tiga hari sudah. Yang sepatutnya perbincagan  itu dibincangkan pada hari Sabtu yang akan datang, tetapi dek keana sudah berjumpa dia mengambil peluang yang sudah terbuka pada nya.


“Hidayah..kalau saya kata saya suka awak.boleh ke”.


“Saya tak ada hak nak melarang Encik Azam  suka pada siapa pun.”


“Jadi awak pun suka saya?”


“Tak semestinya suka dibalas suka..kerana saya ada syarat sendiri untuk membenarkan hati saya suka  berkawan dengan seseorang”.


“Wahh hebatnya awak boleh control hati awak..orang yang macam mana yang boleh memenuhi syarat hati awak dibenarkan suka pada seseorang.”


“Untuk membenarkan hati saya suka berkawan dengan seseorang syaratnya mesti sama gander..ertinya saya perempuan dan orang tu juga mesti perempuan.”


“Habis saya tak boleh jadi kawan ke”.


“Pada saya tak ada istilah kawan antara lelaki dengan perempuan”.


“Jadi macam mana kita nak melahirkan keserasian bersama, kalau kita tak berkawan dulu”.


“Saya yang sebetulanya tak suka cakap pusing-pusing..pada fahaman saya..maksud kata-kata Encik Azam adalah kalau kita mahu menjadi pasangan suami isteri betul ke macam tu”.


“Betullah macam tu. Saya nak mencari keserasian sebelum kita melangkah ke fasa yang lebih jauh”.


“Ok, kalau macam tu saya jawab satu-satu…pertama saya tak akan mencari keserasian sebelum halal.. saya tak akan berkawan dengan yang berlainan gander dengan saya..dan yang ketiga saya rasa saya tidak sesuai dengan Encik Azam.”.


“Jawapan satu dan dua memang dah saya jangka..bila Syed Borhan menceritakan sifat-sifat awak pada saya  dulu. Keterangan itu saya ambil masa awak  didalam lokap. Tapi jawapan ketiga tu saya nak tahu.. kenapa kita tak sesuai?”.


“Pertama kerana pernah disyaki membunuh, kedua saya dah jadi balu..ertinya saya dah pernah nikah sedang kan encik masih anak teruna..”


“Kalau saya kata saya tak kisah semua itu, masih boleh kah kita menjadi pasangan”.


“Encik Azam ada tak Syed Borhan cerita siapa saya sebenarnya”.


“Ada..tapi saya tak suka nak ulang perkara yang Dayah sendiri tak suka sebut. Saya tahu perkara tu merimaskan hidup Dayah”.


“Kalau awak dah tahu siapa saya, saya minta tolong encik ceritakan status saya pada keluarga encik. Jangan disorok sedikit pun kebenaran tentang diri saya.Saya tak mahu perkara ni diketahui setelah saya menjadi sebahagian dari keluarga Encik Azam”.


“Perlu ke perkara tu diwar-warkan kepada keluarga saya”.


“Ini bukan diwar-warkan..hanya untuk pengetahuan ibu ayah Encik Azam sahaja. Mereka perlu tahu untuk kesejahteraan kita bersama. Saya harap kejujuran Encik Azam..tenguk reaksi kedua ayah dan ibu encik Azam..Tapi ingat! jangan dipaksa mereka menerima saya..Saya tak suka paksaan kerana paksaan akan menyusahnya saya dibelakang hari. Saya tak mahu diungkit-ungkit status saya kemudian hari,  bila keluarga encik merasa diri nya tertipu.”

“Hidayah kenapa awak cakap macam ni, awak nampak ibu ayah tu pemilih ke orangnya..pada pandangan awak cerewet sangat ke mereka tu”.

“Ini bukan pasal cerewet atau pemilih..biasanya kalau rasa tak puas hati atau rasa terkilan ni akan terungkit bila ada walau dengan sedikit pergeseran…dah banyak terjadi. Umpamanya saya dan bekas emak mertua saya. Bukan kah encik juga tahu saya disyaki kerana kata-katanya..encik Azam tahu tak selain emak mertua dia juga adalah nenek saya. Kalau encik nak tahu saya bernikah dengan bapa biologi saya. Tengku Faris adalah bapa biologi saya. Itu adalah pengalaman, tapi dengan pengalaman itu menjadikan saya rasa JERA (serik) dengan  kisah silam saya..Saya dah tak mampu nak dengar perkataan anak luar nikah diulang-ulang, tambahan lagi bila dihadapan anak saya. Saya mengharapkan kefahaman dari Encik Azam”. Azrul Azam tidak terkejut dengan cerita Nur Hidayah kerana dia sudah mendengar perkara itu ketika Syed Borhan menemui Nur Hidayah dilokap hamper empat bulan sudah.

“Tapi kalau saya tak buka mulut mereka tak akan tahu siapa awak Hidayah”.

“Itu lagi teruk, perkara akan bertambah parah jika mereka tahu dari mulut orang lain. Kalau Encik tak bagi tahu hal diri saya pada keluarga Encik,  ini bererti hanya setakat ini sahaja perbincagan kita”.

“Ok balik ni saya akan cerita semuanya pasal Dayah pada ibu ayah saya”.

“Itu yang sebaiknya. Terima kasih kerana memahami..Tapi saya mengharapkan kejujuran Encik Azam. Jika betul-betul Encik Azam hendak saya gembira, ceria dan bahagia sepanjang huidup saya…Encik Azam jujur dengan keputusan perbincangan keluarga Encik Azam. Dan saya mohon jangan dipaksa dan dirayu mereka menerima saya. Kenapa saya cakap macam ni nak tahu ke?” Begitu bersungguh-sungguh Nur Hidayah memohon kejujuranya.

“Kalau Hidayah nak cerita saya sudi sahaja mendengarnya”.

“Kalau bekas emak mertua merangkap nenek saya sendiri pun tak dapat  untuk menerima saya seadanya dengan ikhlas..Encik fikir boleh ke orang lain menerima saya seadanya..Yang saya takutkan rasa terkilan yang ada dalam hati akan timbul bila ada sedikit pergeseran..jika masa tu terluah dan perpisahan mengekori, masa tu mungkin saya bukan seorang lagi.. masa tu rasa sedeh dan rasa kehilangan yang saya rasa dan bukan saya sahaja yang merasa tapi pecahan dari diri saya dan diri encik juga akan turut merasa sama. Harap encik Azam faham dengan apa yang saya cuba sampaikan ni..Saya memohon belas kasihan encik.”.


“Saya memang kasihan dengan Dayah..itu sebabnya saya nak jaga Dayah sampai kehujung nyawa saya”.


“Kalau Encik Azam kasihan saya..terima dengan hati terbuka apa pun keputusan keluarga encik. Biar pun keputusan mereka tidak seperti yang encik harapkan,  kerana itu adalah jaminan kebahagian saya. Akhir sekali, jika dalam masa seminggu encik tidak menghubungi saya, akan saya anggap keluaraga encik tidak dapat menerima saya.”

          Malam itu selesai makan malam bersama ayah dan ibunya dikuartesnya, Azrul Azam memenuhi permintaan Nur Hidayah siang tadi. Hati berdebak debuk mahu menerima reaksi kedua orang tuanya bila dia menyatakan kebenaran tentang Nur Hidayah. Untuk menenangkan hatinya.. berkali-kali di berselawat keatas Nabi.

“Ayah, ibu tengahari tertadi Zam jumpa Hidayah..Zam ajak dia makan tengahhari sekali tadi. Tapi hanya Zam yang makan, dia minum sahaja”.


“Kenapa tak ajak dia datang sini, boleh makan dengan ibu. Kan ibu masak sedap hari ni. Yang sebenarnya ibu suka  tenguk muka comel dia tu Zam”


“Mana ibu pernah masak tak sedap. Masak biasa-biasa pun Zam rasa sedap. Nak ajak juga tadi tapi rasanya dia kerja bu.. agaknya dia pergi ke bank sebab nak ambil gaji kot. Bila dah cerita-cerita dengan dia tadi, kuat hati Zam ni kata Zam suka pada dia..tapi sebelum kita melangkah lebih jauh lagi, Zam nak cakap pasal dia ni dengan Ibu dan ayah.”


“Hai anak ibu ni macam dah tak sabar-sabar..kan kata Sabtu minggu ni baru nak jumpa dia”.


“Dah terjumpa tadi, apa yang nak Zam tanya pun dah ada dalam kepala..lagi pun Zam rasa nak cepat kalau dicepatkan..boleh bu”.


“Boleh saja..lagi pun umur Zam pun dah lama masuk 30 lebih dah kan. Macam mana ayahnya bolehkan”.


“Ayah ok sahaja janji Zam dah adakan duit untuk kenduri, duit hantaran dan duit maskahwinya sekali.”


“Semuanya Zam dah ada yah..tapi sebelum tu Zam nak cerita sikit pasal Hidayah ni”.


“Ada lagi ke cerita yang Zam belum ceritakan kat kami”.


“Ada. Ayah ibu Hidayah ni yang sebetulnya anak luar nikah”. Memang sungguh terkejut ibu dan ayah Azrul Azam mendengar penyataan anaknya.


“Kamu dengar dari siapa dia anak luar nikah Zam”.


“Dari dia sendiri”. Ibu dan ayahnya terdiam lagi..terus sahaja Azrul melanjutkan sedikit penyedap kata semoga Hidayah dapat diterima oleh kedua ibu dan ayahnya dengan senang hati.


“Dia sendiri yang cerita dengan Zam..supaya Zam dapat terima dia dengan senang hati..Dia memang gadis yang baik ibu, dia tak mahu menyorok siapa dia pada kita”.


“Jadi kamu macam mana..masih nak kat dia ke?” Wajah ayahnya sudah mula berubah, angin tegas sudah mahu bertiup.


“Pada Zam kalau hanya anak luar nikah tak jadi masaalah kan ibu”.


“Tak ayah tak mahu bermenantukan anak tak sah taraf..nanti dibelakang hari akan menyusahkan kamu Zam”.


“Kenapa susah pada Zam pula yah”.


“Takut anak-anak kamu susah nak didik. Anak-anak yang lahir dari emak yang macam tu susah nak jaga.”


“Dengarlah cakap ayah Zam..Hanya kamu sorang anak lelaki kami..kamulah penyambung keturunan kami..ikut cakap ayah ye.”. Azam merupakan anak ketiga dari lima orang adik beradik. Dan dia merupakan anak lelaki tunggal mereka.


“Kenapa tak cuba dulu ibu ayah”.

“Bab keturunan tak boleh nak dicuba Zam kalau dah ada nanti jadi tak betul dah tak boleh nak buat apa. Dari kita terus mengadapnya.. sebelum ada ni lah kita rancang betul-betul.”


“Tapi Zam suka sangat dengan Hidayah tu ibu”.


“Memanglah sebelum ada masaalah Zam suka sangat, nanti kalau dah bertindan-tindan masaalah masa tu Zam baru nak membetulkan segala kata-kata ayah dan ibu. Tapi masa tu dah tak guna. Ibu harap alihkan lah rasa suka Zam tu pada gadis lain. Banyak lagi gadis diMalaysia ni yang Zam boleh pilih”. Begitu bertegas kedua ibu dan ayahnya menolak pilihanya. Itu baru sahaja diberi tahu Nur Hidayah anak luar nikah, belum lagi dia menceritakan bagai mana dia mengenali Nur Hidayah dan apa status yang Nur Hidayah pegang.









2 comments:

  1. Jejaka manakah yang bertuah dapatkan hidayah.....yg tinggal hanyalah doktor johan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la. Dah 30 tahun umur Dayah ni. Belum jumpa lagi dengan lelaki mr right.

      Delete