~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Monday 9 July 2012

Bab 16. Jangan ada rahsia




Tenang-tenang air dilaut,
Ikan sembilang dikuala,
Hati terkenang mulut menyebut,
Wajah terbayang didepan mata.

Diana bagaikan lupa daratan bila bertemu kawan-kawan yang telah menunggunya. Sudah agak lama Tengku Farid tidak menjejakkan kakinya kekelab malam, sejak dirinya sibuk mempersiapkan diri mencari bekalan untuk akhiratnya. Kini dia memandang bosan dengan keadaan kelab malam yang begitu bingit dengan muzik yang entah apa-apa, dicampur dengan gelak ketawa hilai dan dekah-dekah  antara lelaki dan perempuan.  Dirinya menjadi rimas. Tengku Farid hanya memerhati dari sudut mejanya di tepi dinding pemandangan yang disukainya dulu. Isterinya sudah terkinja-kinja di ruang tari, macam tak cukup lantai ligat dia menari bersama-kawan-kawannya. Diana terlupa dirinya yang sedang mengandung dan terlupa pada suaminya…terlupa juga keadaan suaminya yang tidak sihat.. Pemandangan dan tingkah laku isterinya yang seorang ini dia sudah sedia maklum  sejak dari dahulu lagi, Itu adalah dirinya.  Dulu dia cukup kagum dengan kebolehan Diana menari ligat dan melintik-lentikkan badannya. Sekejap tak sekejap jugalah, jam telah menghampiri pukul dua belas tengah malam. Kalau Cenderalela tentu sudah belari menuruni tangga takut terlewat dari pukul duabelas tengah malam, jika terlewat akan buruklah padahnya. Ke betulan malam itu Halim turun juga ke kelam malam itu. Apabila Tengku Farid terlihat kelibat sahabatnya, dia menjerit dan melambai kearah Halim supaya datang kepadanya.

“Lim …kau baru sampai ke ?”

“Ehh kau pun ada ..lama betul kau tak datang kesinikan..aku pun sebetulnya dah lama tak kesini tapi boringlah kat rumah seorang, dia orang pun keluar juga tapi tak tahu pergi mana. Tu yang aku datang sini.” Halim menyewa bersama dua orang lagi kawanya di sebuah kondo, berdekatan dengan kondo Tengku Farid.

“Kau boleh tolong aku tak…tolong panggilkan Diana tu..aku dah tak tahan ni… aku demam lah Lim.” Halim melekapkan tangan ke dahi sahabatnya… membuntang matanya memandang Tengku Farid.
“Panasnya…..teruk  kau demam ni.. sejak bila kau demam….kau dah makan ubat ke?” bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut Halim, menyiasat keadaan sahabatnya.

“Dah  tapi lepas magrib tadilah masa kat rumah Nur Jannah…..sepatutnya aku kena makan sekali lagi, ni tak balik lagi  macam mana nak makan ubat...pergilah panggilkan Diana…aku betul-betul dah tak tahan ni cepat lah..” gesa Tengku Farid.

“Ok..Ok” Halim pergi menghampiri Diana dan membisik sesuatu ke telinganya… Diana menoleh kearah suaminya.

Dengan muka memuncung ….masam. Kemudian berjalan menghampiri suaminya mukanya yang sudah masam dimasamkan lagi tanda protesnya.

“You ni kan baru I nak happy sikit dah nak ajak balik…baru pukul dua belas  kejap lagi lah.” sambil menghentak-hentakkan kakinya, seperti seorang kanak-kanak yang permintaannya tidak dipenuhi. Terasa rimas Halim melihat manja Diana, dalam hatinya berdoa jangan lah dia mendapat isteri yang manja seperti itu.

“Tapi Farid ni  demam.. cuba you rasa badan dia panas sangat niii…” Halim cuba membantu sahabatnya.. Tengku Farid kelihatan tidak bermaya dia tidak bersuara.

“You pun sama saja.” Diana menyalahkan Halim pula bila Halim menyebelahi suaminya.Dengan wajah yang makin muncung dan masam.Mungkin kerana pandangan Halim yang tajam mencerun kearahnya akhirnya Diana bersetuju pulang.Tapi dengan hati yang mendungkul marah dan geram.

“Oklah…oklah tapi you balik sekali, tolong papah dia I tak larat” Diana memaksa Halim balik bersama mereka.‘Kalau aku balik kau pun mesti balik’ dendam Diana dalam hati tidak puas hati dengan Halim kerana membela suaminya tadi.

Halim memapah Tengku Farid hingga ke keretanya. Diana yang memandu pulang malam itu…Halim mengekori  kereta mereka dari belakang.

Dengan bantuan Halim, Tengku Farid naik kerumahnya dalam keadaan terhoyong-hayang kerana badannya yang panas dan kepalanya terasa berpusing. Sampai sahaja di dalam rumah Tengku Farid menuju ke bilik air lalu mandi  dan berwuduk kerana dia belum menunaikan solat Isyak lagi. Tengku Farid menunaikan solat Isyak dengan duduk sahaja malam itu. Dia benar-benar tidak berdaya. Dirasakan kepalanya begitu berat dan berpusing. Dia seolah-olah mahu tumbang jika dia berdiri. Halim masih lagi menunggunya di ruang tamu sambil memandang Tengku Farid kerana sahabatnya itu solat di ruang tamu. Dalam hatinya berkata ‘Farid memang telah banyak berubah, kalau dulu Farid tidak pernah ingat pada tikar sembahyang …ini dalam keadaan demam dan tidak berdaya pun dia masih ingat untuk menunaikan kewajiban kepada Tuhannya.SEMBAHYANG’,timbul keinsafan di dalam diri Halim. Dia sebenarmnya juga belum lagi bersolat Isyak…bagi Halim solatnya jika dia berkesempatan atau pun rajin sahaja barulah dia menunaikan…lalu dia pun ke bilik air mengambil wuduk dan memunaikan solat selepas Tengku Farid selesai bersolat.

Diana muncul dari pintu biliknya sudah siap berpakaian tidur.

“You tidur sinilah Lim… takut apa-apa jadi dengan Farid ni, I  tak tahu apa nak buat, lagi pun you tolong hantarkan dia ke klinik esok… I tak boleh cuti esok, I ada temujanji dengan klien awal pagi pula tu.” Diana memberi alasan.

“Ok..boleh juga dah malam ni I pun rasa mengantuk sangat.”
“Farid you tidur bilik ni ya, dengan Halim…. Kalau apa-apa jadi.. Halim boleh tolong tengokkan.” ‘Ada ke patut Diana ni, suruh suami dia tidur dengan aku..nampaknya aku kena jaga orang demam malam ni’ kata-kata itu tidak terkeluar dari mulut Halim.

Diana membuka pintu bilik tetamu di sebelah biliknya…tampa membantah Tengku Farid masuk ke bilik yang di tunjuki oleh isterinya Diana, diekori oleh Halim dibelakangnya, setelah mereka masuk kebilik Diana masuk kebiliknya semula.

“Sebelum kau tidur kau makanlah ubat dulu….kat mana kau letak ubat, Farid.“ tanya Halim ingin membantu.

”Kau tolong ambilkan seluar aku tadi Lim, Jannah ada bekalkan panadol tadi dia masukkan dalam poket seluar.  Sepatutnya boleh makan masa di kelab tadi, tapi aku lupa aku bawa ubat tu..jomlah kita ke dapur aku nak minum air milo sikit.” ajak Tengku Farid, mereka berdua ke dapur. Setelah menyerahkan tugas menjaga suaminya kepada Halim tadi, Diana sudah tidak nampak bayangnya lagi.

“Lim tolong ambilkan aku air milo kotak dalam peti sejuk aku tu Lim dan carikan aku apa-apa yang boleh di makan kat dapur tu, biskut pun boleh.” pinta Tengku Farid yang sudah duduk di kerusi sambil tangannya memegang kepalanya yang terasa berdenyut-denyut.

“Ehh tak kan kau nak minum minuman sejuk ni Farid”.

“Dah itu saja yang ada..kat rumah ni mana pernah masak air Lim..lainlah kalau kat rumah Jannah..air kotak ni pun tak ada”. Dua keadaan yang sangat berbeza antara dua rumah isterinya.

Setelah minum sekotak milo sejuk dan dua keping biskut Tengku Farid menelan dua biji panadol.

“Jannah kata kalau kita demam mandi sekerap yang boleh. Kalau nak mandi simbah kaki dulu lepas tu baru simbah badan kemudian barulah kepala, mandi selalu boleh cepat menurunkan suhu panas dari badan kita.” terang Tengku Farid teringatkan pesanan isterinya Nur Jannah.

“Ohh..itu yang kau mandi tadi ye, kalau mak aku dia tak kasi mandi pulak, tapi kau rasa macamana.” soal Halim ingin tahu mana satu petua yang betul.

“Tapi tadi lepas mandi aku rasa selesa sikit, haa..ni lagi kata Jannah kalau makan ubat isi perut dulu, sekurang-kurangnya dengan secawan susu supaya tidak mual nanti.” Halim hanya tersenyum sinis mendengar cerita sahabatnya tidak sudah-sudah menyebut nama ‘Jannah’ isterinya yang seorang lagi,  Halim hairan  Diana isteri yang sekarang ini serumah tidak pula tersebut namanya.

“Oklah… jom kita tidur, dah malam ni.. esok pagi tolong hantar aku ke rumah  Jannah ye”.

“Jannah lagi … tak berhenti kau menyebut nama “Jannah” kalau Diana dengar tentu dia marah.” terlontar juga kata-kata Halim yang terbuku di dalam hatinya tadi.

“Lim aku memang teringatkan dia. Macamana aku tak ingat dia Lim cuba kau tenguk, aku ni demam Diana buat tak tahu saja, ada ke patut dia suruh kau yang jaga aku. Aku dengan dia baru saja nikah, baru berapa bulan saja kami sah jadi suami isteri. Tapi kau tenguklah, aku rasa dia tak rasa bimbang apa-apa pada aku ni…nak mati ke nak hidup ke suami dia dia tak kisah.” Tengku Farid rasa sungguh terkilan dengan sikap Diana hingga terkeluar perkataan itu.

“Tak apalah Farid aku kan ada jaga kau”.

 “Entahlah Lim kalau pasangan kita tu mengasihi atau menyanyanigi kita tentu masa sakit ni diaorang tunjuk sifat ambil berat diaorang.. tentu  selaut luas ditunjukkan rasa sayangnya dan setinggi gunung Evrest rasa kasihnya, kalau tak.. tak ada orang cakap ‘mahu hidup mati bersama, itu maknanya susah sama susah, senang sama senang,’ ini aku macam ni..boleh dia buat tak tahu saja. Boleh dia sedap tidur sorang dibiarkan aku terkontang kanteng sendiri macam ni. Patutnya tolonglah carikan ubat ke, tanya keperluan aku ni. Dia suruh engkau pulak yang jaga aku patut ke Lim. Alhamdullilah aku jumpa kau tadi kalau tak tak tahulah apa nak jadi..apalah nasib aku. Kalau kat rumah Jannah tentu Jannah jaga aku.” Keluh Tengku Farid dengan nada kesal dan lemah sahaja dia mengeluarkan isi hatinya kepada sahabatnya Halim. Akhirnya mereka menuju kekatil dan bersiap sedia untuk tidur..

Malam itu mereka tidur sekatil…sebelum mereka memejamkan mata ..Halim bersuara di sebelah.
“Aku ingat waktu kita belajar dulu, kitakan sebilikan Farid. Tapi aku yang pelik sekarang kita ni dah tua dah kerja dan kau dah kahwin… dua lagi, tapi yang jaga kau demam..aku pulak… bukan bini-bini kau Farid”.
“Kalau aku dirumah Jannah tentu Jannah yang jaga aku Lim.”  ‘Hanya Jannah dia sahaja yang dia ingat’ detik hati Halim..bak kata pantun Melayu …
Tak pernah tenang air dilaut,
Ikan sembilang dikuala,
Hati terkenang mulut menyebut,
Wajah terbayang didepan mata.

Sebenarnya didalam hati Tengku Farid merasa sangat terkilan dengan perilaku Diana terhadapnya, sudah serumah barulah dia tahu perangai Diana. Waktu bercinta dulu lain, kini lain pula tingkahnya. Seingatnya masa bercinta… Diana seorang yang  penyayang dan prihatin, sifat itulah yang selalu ditunjukkan oleh Diana terhadapnya. Ketika itu Tengku Farid membayangkan alangkah bahagia rumah tangganya bersama isteri yang cantik perihatin dan penyayang. Tentunya diri dan anak-anak nya yang bakal lahir akan dilimpahi dengan kasih dan saying yang tidak terhingga.Keluhnya dalam hati.
“Kau ni tak habis-habis dengan “Jannah kau” dahlah tidur..esok pagi kita jumpa dia.” kata Halim sambil menarik selimutnya hingga kedada.

Walaupun tengah demam dan terkilan dengan sikap Diana terkekeh juga ketawa Tengku Farid bila mendengar nama Nur Jannahnya di sebut dan janji Halim akan menghantarnya esok pagi. Tidak lama kepala Halim mencecah bantar dia sudah terlena kerana sememangnya malam sudah menjelang pagi. Tengku Farid lena juga tapi lenanya dalam resah dek badannya yang tidak selesa. Bila terdengar telefon bimbitnya berbunyi memandakan hampir masuknya  waktu subuh cepat sahaja dia bangun, lalu mengejutkan Halim.

“Lim bangun Lim…”di gerakannya badan Halim.’ dia ni tak berubah-ubah kalau dah tidur apapun tak dengar,’ apabila Halim tidak juga bangun di gerakkanya lagi badan Halim dengan lebih kuat, hatinya memang sudah tidak sabar-sabar lagi ingin berjumpa Nur Jannah.

”Lim bangun Lim… hantar aku ke rumah Jannah.”
Halim mengeliat.. dia masih rasa mengantuk, dia membuka sedikit matanya melihat jam di telefon bimbitnya…

“Ehh awal lagi baru pukul   5.30 ni, Jannah kau tu tentu belum bangun ..sekejap lagilah kita pergi.”

“Sudah dia dah bangun… waktu ni biasanya dia dah bangun.” Penuh yakin Tengku Farid mengatakan yang Nur Jannahnya sudah bangun dari tidurnya.

Itu kebiasaanya Nur Jannah bangun 30 minit atau paling kurang 15 minit sebelum masuk waktu solat subuh. Kebiasaannya dia akan bersolat sunat tahajud dua rakaat dan jika ada masa lagi dia akan mengaji atau berzikir.Selepas solat subuh nanti dia akan ke dapur menyediakan sarapan pagi, katanya semasa kita masak-memasak elok masih ada wuduk biar makanan yang kita sediakan mendapat keberkatan.

“Kau tak telefon dia dulu ke?”.

“Tak payah telefon dia … aku tahu dia dah bangun…jomlah… kita sembahyang subuh kat sana saja..”
‘Oklah..oklah” Halim bangun dengan malas…menuju ke pintu di mana Tengku Farid sudah menunggunya di pintu utama,’tak menyempat pulak siFarid ni nak kerumah “Jannah dia”’ gerutu Halim dalam hati.

“Ehh..kau tak kejutkan Diana dulu ke sebelum kau pergi. ”

“Kalau  kejutkan dia….mahu satu bangunan ni bergegar  nanti dengan jeritan dia…dia cukup marah kalau tidurnya terganggu…dia dah set jam  pukul berapa dia nak bangun”.

“Kalau macam tu jomlah…” mereka beriringan menuju lif untuk turun kebawah.

“Kau boleh drive ni ….”tanya Halim bila melihat sahabatnya terketar-ketar dan tercungap seakan orang kepenatan..

“Nanti dulu biar aku rehat sekejap” setelah membuka pintu keretanya Tengku Farid duduk ditempat memandu sambil menelangkupkan mukanya ke setering keretanya, Tengku Farid mencari kekuatan dan semangat.

“Itulah ..kau rehatlah dulu kat rumah kau ni dah sihat sikit barulah kau pergi rumah Jannah kau tu”.

“Tak..tak aku mesti pergi rumah Jannah ..dia akan jaga aku Lim”.

“Ialah..ialah tapi boleh ke kau drive sendiri ni..kalau tak boleh biar aje aku yang drive”.

“Rasanya boleh ….tapi tolong ikut aku dari belakang boleh, aku terpaksa juga bawa kereta aku ni sebab Jannah tak ada kereta.” Tengku Farid memandang  Halim meminta pengertian dan mengharap.

“Boleh..engkau punya pasal apa-apa pun boleh.. bawa perlahan-lahanlah ya aku ikut dari belakang”.

“Ialah aku bawa perlahan kau ikut dari belakang ya”. Bila membayangkan wajah NurJannah Tengku Farid jadi bersemangat.


Penuh sabar Halim mengikuti kereta Tengku Farid akhirnya sampai juga ketempat yang dituju.
Sesampai sahaja didepan pintu pangsapuri isteri tuanya, Tengku Farid membuka pintu menggunakan kuncinya dan memberi salam.

“Assalammualaikum..Jannah” Tengku Farid memanggil isterinya.

“Waalaikumsalam… cepatnya abang sampai, abang dah sihat ke?”Nur Jannah yang sudah bertelekung terjengul di muka pintu bilik tidurnya. Dia agak terkejut melihat suaminya sampai terlalu awal. Sedang dia berzikir dia terdengar suara suaminya memberi salam untuk memastikan pendengaranya dia keluar dari biliknya. Soalannya tidak dijawab oleh suaminya.

“Jannah abang balik bawa kawan ni, Jannah dah solat.“

“Belum..baru nak solat”.Kemudian NurJannah mendengar suaminya mempelawa kawanya masuk.

“ Masuklah Lim…”pelawa Tengku Farid manakala Tengku Farid pula masuk ke biliknya.

“Abang dengan kawan abang tak solat lagi ni..kita solat sama ye..Jannah tunggu kejap, abang mandi dulu. Jannah ambilkan  tuala, kain pelikat dan t-shirt abang sehelai untuk kawan abang.” terdengar suara Tengku Farid berbicara dengan isterinya, Tengku Farid keluar dari biliknya dan menghulur sehelai tuala kain pelikat dan t-shirt kepada Halim.

“Kau tukarlah baju dan seluar kau tu masuk bilik ni..kalau kau nak mandi ini tualanya, bilik air kat dapur ye.”
“Ok..”Halim berlalu ke dapur untuk mandi dan berwuduk.

Selesai mandi dan berwuduk Halim mendapati sehelai sejadah sudah terbentang di bilik yang di tunjukkan oleh Tengku Farid tadi, mungkin Tengku Farid solat berjemaah bersama isterinya di dalam bilik mereka. Selesai solat  Tengku Farid keluar dari biliknya. Dia sudah memakai baju melayu dan berkain pelikat dengan membawa sebijik bantal lalu berbaring di sofa diruang tamu.

“Aku mintak tolong kau lagi lah Lim…selepas kita sarapan nanti tolong hantar aku ke klinik ye..tapi  pergilah ‘golek-golek’ dalam bilik tu dulu…nak pergi klinik masih terawal lagi ni” tutur Tengku Farid bila melihat Halim keluar dari bilik setelah selesai solat subuhnya.

Halim terkekeh-kekeh ketawa mendengar perkataan”golek-golek” yang di tuturkan oleh sahabatnya sebentar tadi. Dia menuruti juga kata-kata sahabatnya tadi sememangnya matanya masih mengantuk lagi. Dia ingin menyambung tidurnya sekejap. Manakala Tengku Farid sudah berbaring di sofa. Halim mengintai di celah pintu yang sengaja tidak di tutupnya rapat. Dia melihat Nur Jannah siap bertudung menuju ke dapur. Tidak lama kemudian dia  datang  lalu duduk di hadapan  suaminya dengan semangkuk air, rupanya dia mendemah dahi suaminya dengan tuala basah. Terdetik dihati Halim bahagianya jika dia mendapat isteri yang seperti itu.

“Abang rehat kejap ye Jannah siapkan minum pagi.“ tuturnya lembut sebelum menuju  ke dapur.

Nur Jannah meneruskan kerjanya tapi sekejap-sekejap dia ke ruang tamu untuk membasahkan tuala kecil yang di gunakan untuk mendemah dahi suaminya. Halim mengakui kata-kata sahabatnya malam tadi..dia akan dijaga dengan sempurna jika dirumah isterinya yang bernama Nur Jannah.
Tengku Farid dan Halim di biarkan lena sehingga pukul sembilan pagi.

“Bang…bangunlah sarapan..kata nak pergi ke klinik…”Nur Jannah mengejutkan suaminya lembut sambil menggoyang-goyang hujung jari kaki suaminya. Tengku Farid bangun dengan mata yang merah menanda suhu badannya masih tinggi.Dia mengejutkan Halim pula.       

                               
Pagi itu mereka bersarapan nasi lemak sambal udang seperti yang dimintanya oleh Tengku Farid semalam. Ikan bilis goring, telur rebus,masak kicap daging dan hirisan timun. Berselera sungguh Halim makan pagi itu. Melihat nasi dipinggan Halim hampir habis Tengku Farid menghulur manggkuk nasi tambah kepada sahabatnya..

“Ehh..Lim tambahlah jangan malu..nanti pun tak ada siapa nak makan..aku rasa tak selera pulak nampak nasi lemak ni terasa pahit pulak tekak aku..semalam aku yang minta buatkan nasi lemak ni.”

“Aku memang nak tambahlah ni..mungkin tengahhari aku tak makan Farid dah makan banyak sangat kat rumah kau ni...lepas juga hajat aku nak makan nasi lemak sambal udang. Hari tu masa kau cakap, kau makan nasi lemak sambal udang teringin sangat rasanya aku nak makan...dah jumpa ni aku tak lepas peluanglah Farid.”

“Makanlah Lim jangan malu kat rumah aku ni...lagi pun masa kau boleh makan, makan puas-puas..dah sakit macam aku ni sedap macam mana pun dah tak selera.”

Manakala Tengku Farid pula hanya memakan bubur nasi sahaja kerana dia tidak berselera untuk makan, setelah selesai bersarapan Halim beredar ke ruang tamu. Manakala Tengku Farid mencari isterinya didapur, terdengar perbualan diantara mereka.

“Jannah…siaplah kita pergi klinik, lepas tu abang hantar Jannah pergi kerja.”

“Ok….tapi Jannah dah telefon office ambil urgentlive hari ini, kalau abang nak Jannah temankan abang pergi klinik bolehlah….
“Kalau macam tu rasanya tak payahlah Jannah temankan abang pergi klinik, abang pergi dengan Halim saja, kemudian  Halim datang sini semula ambil kereta dia.” Tengku Farid menyusun rancangan.

“Abang pergi dulu ya, dah pukul sepuluh ni tentu klinik dah buka…..jomlah Lim.”
Jannah menghampiri suaminya, menghulur tangannya untuk bersalaman dan mencium tangan suaminya. Halim membayangkan dirinya ditempat Tengku Farid...tentu dia sungguh rasa sangat bahagia dengan perlakuan isteri yang begitu.









1 comment: