~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Sunday 3 November 2013

Bab 37 Siapa aku dihatimu




Bila buka, berderet komen semuanya berapi. Memang pun bab poligami memang kita sensitive. bukan kita benci tapi yang melaksanakan yang tak betul itu sebab kita benci kan..kan..baca saja tpi tak sempat nak balas sorry ye. Dek sebab teruja mak teh post bab ni. curi masa makan tengahhari. 

 ==============

            Muntah susu kali terakhir membuatkan Nuri sangat lemah, akhirnya dia pengsan tidak sedarkan diri. Ketika Syukri masuk kedalam rumah kelihatan kak Ton sedang cuba mengangkat kepala Nuri untuk diletakkan bantal dikepalanya.

“Kenapa kak Ton”.

“Alhamdullilah Syukri balik, Nuri ni pengsan, dia kata dia kena gastric. Dia muntahkan susu yang  dia minum kemudian pengsan.” tampa berfikir panjang Syukri kedalam bilik mencari baju, seluar dan tudung isterinya. Diruang tamu itu juga dia menukar baju isterinya yang terkena muntah dengan baju t-shirt lengan panjang dan memakaikan seluar track suit. Dalam hatinya dia mahu membawa Nuri keklinik malam itu juga.

“Ok, kak Ton saya nak bawa Nuri pergi klinik, kak Ton nak duduk sini ke nak balik rumah kak Ton, kalau nak balik saya hantarkan”.

“Pasal  kak Ton  dan anak-anak Syukri jangan risau  pandailah, apa kak Ton nak buat, bawalah Nuri pergi klinik dulu.”

“Ialah tapi tolong bukakan pintu kereta saya”. Syukri mencempung isteri yang tidak sedarkan diri kekeretanya untuk dibawa keklinik.

         Sampai diklinik doktor menyuruh Syukri membaringkan Nuri dibilik pemeriksaan. Setelah ditanya itu dan ini. Doktor yang memeriksa memberi tahu apa yang telah diperolehi dari pemeriksaanya...

“Encik Syukri kalau ditenguk dari paparan screen ni, isteri  Encik Syukri ni hamil dua minggu. Muntah tu selain disebabkan  gastik mungkin  kerana alahan mengandung, tapi perut dia memang kosong itulah sebabnya dia dapat gastrik kalau orang kita kata ‘masuk angin’. Saya beri satu suntikkan untuk tahan muntah kerana dia sedang mengandung  saya beri  ubat yang berdos rendah. Agaknya dia kerap sangat muntah ni, dia dah kekurangan air dalan badan, kena masukkan air dalam badan juga”.

“Ok, satu permintaan saya doctor kalau dia sedar nanti jangan bagi tahu dia mengandung ye dan saya nak gambar ni, untuk membuktikan apa yang saya katakan betul”. Syukri menunjukkan gambar yang menunjukkan kandungan Nuri. Walaupun hanya nampak titik putih di gambar hitam putih itu.

“Kenapa pulak macam tu Encik Syukri?”.

“Alah saja aje doctor, saya nak bagi dia suprise, selalu suami saja yang dia bagi suprise kali saya pula.” Kha,kah, kah dua lelaki itu ketawa mengenangkan suprise kepada seorang wanita yang bergelar isteri.

“Sebab encik Syukri suaminya boleh saja”.

         Sudah dua jam titisan air masuk kebadan Nuri tinggal setengah botol sahaja lagi, Nuri mula membuka mata. Dia sudah sedar dari pengsannya. Syukri yang sedari tadi duduk disisi katilnya sambil memegang tanganya sedang memerhatikan dirinya. Bila terpandangkan suaminya Nuri jadi terkejut. Dimanakah dia???.

“Jangan banyak bergerak tengah nak masukkan air, sikit lagi tu”. Perlahan sahaja Sukri memberi peringatan.

           Nuri menghentikan pergerakkanya. Kedua-duanya membisu. Didalam hatinya tertanya-tanya. Apa yag terjadi pada dirinya, mengapakah suaminya ada disisinya dan adakah kak Ton yang menghubungi Syukri. Tetapi tidak terbuka mulutnya mahu bertanya. Hamper pukul  12 malam mereka sampai kerumah semula. Sampai sahaja dirumah dilihat rumahnya kosong. Anak-anaknya mungkin sudah dibawa oleh kak Ton kerumahnya. Rumahnya juga sudah dibersihkan dari muntahnya tadi. Syukri mengikuti isterinya masuk kedalam rumah.

“dahlah tak payahlah masuk lagi dah pukul berapa ni. Pergilah abang balik rumah Sarah, malam ni malam dia.” Datar sahaja suara Nuri.

“abang nak masuk, abang temankan Nuri malam ni”.

“Malam ni bukan malam saya, saya tak mahu ambil hak orang bang, pergilah abang balik saya dah ok ni”.

“Nuri cuba dengar cakap abang ni”.

“Jangan macam ni bang, pergilah abang balik, saya tak mahu kerana saya abang melanggar peraturan abang, malam ni bukan hak saya, saya tak mahu, pergilah balik”. Berkeras Nuri mempertahankan pendirianya.

“Nuri!! siapa abang ni pada Nuri, sampai Nuri sakit pun Nuri tak call abang. Nuri pilih call kak Ton dari abang . Kat mana abang kat hati Nuri sekarang ni.”

“Untuk malam ni abang bukan siapa-siapa pada saya.”

“Sampai hati Nuri cakap macam ni pada abang”.

“Sesampai hati abang bagi madu pada saya dan sesampai hati abang bagi saya rasa yang macam ni, rasa kosong bang. Sekarang ni hidup saya rasa kosong sangat, kalau esok tak ada pun tak apa. Sebab adanya  anak-anak saja saya kuat bang. Biarlah saya uruskan hidup saya malam ni, sebab turn abang bukan kat sini malam ni. Keadaan macam abang yang nak, masa abang terhad untuk saya juga abang yang nak. Sekarang pergilah abang balik, semakin banyak kita bercakap, malam  semakin larut dan saya dah terambil waktu Sarah, Sarah sedang tunggu abang, pergilah balik. Ini pun dah rasa syukur sangat abang hantarkan saya pergi klinik. Terima kasih banyak-banyak.”  Terasa seperti orang lain pula dirinya kepada Nurizana ketika itu.

“Kenapa Nuri tak mahu abang  temankan”.

“Sebab saya tak mahu rasa bersalah, sekarang ni  saya rasa bersalah sangat kerana ambil masa Sarah denagn abang..jadi pergilah abang balik”. Makin datar suara Nuri namun penuh dengan getaran. Getaran sebak disitu.

“Nuri!  Sarah tak kisalah, dia tahu Nuri sakit”.

“Siapa cakap dia tak kisah? saya ni perempuan sama macam  dia, dan saya lebih tahu, dari abang. Sebab saya yang merasa waktu saya yang tercukai akan menjadikan hati ni pedih dan sakit. Abang memang tak akan pernah rasa dengan rasa tu, rasa tertunggu-tunggu rasa ternanti-nanti dan rasa terdengar-dengar, sebab abang bahagia sentiasa, balik sana ada yang tunggu balik sini walaupun abang terpaksa tapi tetap ditunggu”.

“Siapa kata abang terpaksa kalau balik sini...”

“Sudahlah bang masa berjalan tak tunggu kita, pergilah,  saya dah ok ni, bak ubat tu. Dah pergilah abang balik, saya pun nak solat. Saya  tak solat Isyak lagi ni”.  

           Nuri mencapai bungkusan ubat ditangan suaminya dicapainya sekali tangan suami untuk diciuminya tanda hormat. Akhirnya Syukri akur dengan pendirian Nuri. Dia melangkah longlai. Hatinya pedih mendengar apa yang diperkatakan oleh Nuri. Syukri menjadi takut menghadapi hari esok, dia takut Nuri meminta perpisahan. 

           Segala perbualan mereka disaksikan juga oleh Sarah dirumahnya. Melalui paparan CCTV. Hatinya bagai tersiat. Dia boleh menyelami hati Nuri. Kesakitan hati Nuri mungkin lebih parah. Separah hatinya bila dia mengetahui Syukri sudah berkahwin dulu.

             Bila Syukri keluar dari rumah Nuri, cepat-cepat Sarah kebilik mahu pura-pura tidur. Dia tidak mahu suaminya tahu dia juga mendengar apa yang mereka cakapkan. Kini baru dia tersedar kehadiranya membawa derita jiwa kepada seorang perempun sepertinya juga. Dia akan mecari jalan penyelesiayan kemudian, itu azamnya didalam hati.

            Sepeninggalan suaminya Nuri kedapur mencari bahan yang boleh dimakan, perutnya terasa sangat kosong. Dia membancuh secawan susu diambilnya juga beberapa ketul air batu dan memasukkan kedalam cawan susunya. Dia mengambil beberapa keping roti,  disapunya dengan sedikit susu pekat manis, hanya itu sahaja yang mendatangkan selera untuknya ketika itu. Kemudian dia mencicah roti tadi kedalam susu sejuknya tadi. Segigit demi segigit dia mengunyah dan menelan dengan kepayahan. Dia terpaksa menelan dengan selera yang tak berapa ada. Akhirnya habis juga roti dan susunya. Tetapi diakhir sisa makan dimulutnya Nuri menekup mulut. Loya datang kembali. Cepat-cepat tangan mencapai botol air masak dihadapanya. Dengan rakus dia mengogok air tampa cawan. Lama dia dimeja makan mungkin mahu menstabilkan isi perutnya dengan apa yang dimakanya tadi.


                Sampai sahaja dirumah, terus sahaja Syukri kedalam bilik kerjanya.  Dia mahu memerhatikan Nuri. Dia melihat isterinya itu sedang makan roti pada gigitan terakhir. Kemudian dia mengusap perutnya mungkin rasa sakitnya datang lagi. Kebudian dia menekup mulutnya dengan kedua tangannya lagak mahu muntah, cepat-cepat dia mengabil air mati yang memang sentiasa ada didalam botol dimeja makan mereka, diteguk rakus tampa cawan.Nuri tertanya-tanya dengan dirinya sendiri mengapa dia merasa mual bila tercium bau susu, itulah sebabnya dia merasa hendah muntah sebenarnya.

                Selesai solat Nuri tidur diruang tamu. Diatas tilam nipis yang memang tersedia diruang tamu. Mungkin sebagai persediaan jika dia mahu muntah lagi, senang dia berlari kebilik air didapur. Apabila dilhatnya Nuri telah merebahkan badan barulah Syukri kebilik tidurnya, dilihat Sarah sudah lena. Dengan perlahan dia merebahkan badanya disisi Sarah. Terasa kedinginan perlakuan suaminya. Pada Sarah mungkin hatinya sedang gundah itu sebabnya dia tidak dipedulikkan.

 Keesokkan harinya selesai solat subuh Syukri memberi tahunya mahu kerumah Nuri.

“Abang nak jenguk Nuri sekejap kalau dia masih tak sembuh mungkin abang tak kerja hari ni”. Bergesa Syukri kerumah Nuri. Dia ingin menjaga Nuri hari itu.

“Ialah, nanti Sarah pergi kerja sendiri”.

            Sampai sahaja Syukri dirumah Nuri dia membuka pintu rumah. Keadaan dalam rumahnya sunyi. Nuri tidak ada diruang tamu namun tilan nipis yang digunakan masih terbentang belum berkemas. Mungkin Nuri lena dibilik mereka. Syukri menuju bilik, bila dia  menjenguk bilik tidur mereka mahu mengejutkan Nuri solat Subuh, dilihat Nuri yang masih bertelekung terlena disejadah.

 “Oh mungkin dia tertidur..biarlah” kata Syukri kepada dirinya sendiri.

                Dia kedapur dengan niat memasakkan bubur untuk Nuri. Dia memasak bubur didalam periuk eletrik seperti yang selalu dilakukan oleh isterinya. Dia mengeluarkan ayam dari bahagian sejuk beku lalu meredamkan kedalam sebuah periuk. Kemudian dia mengopek beberapa biji bawang merah dan bawang putih dan sedikit halia. Segala apa yang dikupasnya tadi ditumbuk bersama sedikit lada putih. Akhirnya bahan yang ditumbuk tadi dimasukkan kedalam periuk dan dicampur dengan tiga ke empat gelas air lalu dijerang diatas dapur. Dia mengambil ayam yang sedang direndam keliahatanya ayam tadi sudah agak lembut kerana air batunya sudah mencair. Dia mememotong kecil-kecil ayanm tadi dan memasukkan kedalam periuk yang sudah dijerangnya tadi.Dia mereneh ayam dengan bahan yang ditumbuknya tadi. Kemudian dia mengopek dua biji kentang untuk dicampur kedalam supnya tadi.


Bila mendengar bunyi orang sedang bekerja di ruang dapur dengan langkah perlahan Nuri menjengah dapur.

“Ehh abang pagi lagi abang dah sampai, tak kerja ke hari ini?”.

“Saja abang datang nak masak untuk Nuri, Nurikan masih sakit”.

“Tak apalah bang saya dah baik ni, pergilah abang kerja, tak payah nak susah-susah untuk Nuri”.

“Kenapa Nuri, kenapa Nuri tak mahu abang buat sesuatu untuk Nuri, Siapa abang ni pada Nuri”.

“Saya hanya tak mahu menyusahkan abang”.

“Nuri tak pernah susahkan abang, lagi pun  Nuri kan tanggungjawap abang”.

“Kalau macam tu lepaskan saya, saya tak mahu lagi menjadi tanggungjawap abang. Sebenarnya lama sangat perkara ni tertangguh, setiap kali saya niat minta dilepaskan ada saja yang mengikat diri abang pada saya,  ni sebelum ada apa-apa, saya harap sangat abang lepaskan saya secara baik. Lepaskan saya bang.” Terus sahaja Nuri kepada apa yang difikirkanya malam tadi.

“Kenapa Nuri cakap macam ni, kenapa harus abang lepas kan Nuri sedangkan kita bahagia saja”.

“abang memang bahagia tapi saya tak. Saya tak pernah rasa bahagia sekarang bang.  Makin saya paksa rasa bahagia tu datang pada saya, makin siksa rasanya.  Saya dah tak sanggup rasanya nak tanggung lagi, bukan saya tak cuba tapi saya tak mampu bang. Sejak sudah ada isteri lain disisi abang, saya tak pernah ada rasa bahagia lagi. Saya tak mahu menanggung rasa ni sepanjang hayat saya. Pada saya pada kita bertiga menyakitkan hati, baik tentu saya seorang. Saya tak ternanti-nanti lagi. Saya senang abang pun senang.”

“Dah dua tahun Sarah ada dalam hidup kita, abang nampak Nuri mampu bertahan.”

“Itu kerana anak bang, setip kali saya nak buka mulut minta dilepaskan, benih abang tersangkut dan bernyawa dalam rahim saya. Masa tu saya fikir anak sahaja, saya tak mahu anak-anak lahir tampa ayah itu tujuan utama kenapa saya masih bertahan disisi abang.  Saya tak sanggup nak memperjudikan nasib mereka,  kalau nanti orang kata anak saya anak luar nikah. Sekarang kelahiran Nuha dah empat bulan berlalu dan orang dah nampak empat bulan Nuha berayah,  kalau masa ni abang lepaskan saya orang tak akan kata Nuha anak haram atau anak luar nikah. Jadi rasanya masa nilah yang sesuai abang lepaskan saya, sebelum  benih abang  tersangkut lagi didalam rahim saya. Saya dengan rendah hati minta pada abang lepas kan saya secepat mungkin. Saya minta maaf kerana menggunakan abang untuk kepentingan saya.” Syukri terkedu mendengar jawapan dan permintaan isterinya Nuri yang kedengaran sangat tegas dan sangat berterus terang. Tidak disangka dalam diamnya Nuri rupanya  masih tidak dapat menerima Sarah sebagai madunya.

“Nuri!!  kenapa abang nak lepaskan Nuri sedangkan abang sayang Nuri, abang sayang Nuri sangat-sangat”.

“Jangan abang sebut perkataan sayang untuk saya bang , rasa tersiat hati saya ni.”

“Habis abang nak buat macam mana Nuri, Sarah tak ada tempat berlindung itu yang abang nikah dengan dia dulu”.

“Tak terdetik dihati saya mempertikaikan pernikahan abang dengan Sarah.Itu adalah hak abang, hak yang Allah bagi. Dia adalah kebahagiaan abang, dia adalah cinta pertama abang. Dan dia adalah segala-galanya untuk abang.  Saya hanya minta abang  ceraikan saya, supaya saya dapat menghilangkan rasa sakit saya ni. Saya tersiksa dengan rasa ni. Saya dah tak mampu nak bertahan lagi. Kalau saya terus menjadi isteri abang saya akan menanggung rasa ni sampai saya menutup mata. Kalau esok saya mati mungkin saya boleh bertahan lagi tapi manalah tahu umur saya panjang saya nak tanggung rasa sakit  sepuluh atau dua pulah tahun lagi, saya tak mampu. Sekarang saya hanya nak menjaga kepentinagan saya dan kebahagiaan saya sahaja. Saya tak peduli kebahagiaan abang, tolong fahamilah saya.” Habis dia menuturkan kata-katanya dia menarik nafas panjang, air matanya sudah bergenang ditubir mata, mengambarkan betapa pedih hatinya ketika itu.



26 comments:

  1. menyampah betul syukri nih... Selfish.. buta hati.. rasa nak bagi penampau jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess... mari kita tampau dia banyak² kali...

      Delete
  2. 2x nyampah kat syukri hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul². Akak pun menyampah berXX. Syukri ni berubah sekejap je sebab Nuri mintak cerai. Bila Nuri diam nanti dia buat balik macam sebelumnya.

      Delete
  3. Memang jodoh nuri dan syukri allah sayang. Dah mengandung lagi... Pasti syukri tak mau cerai punya. nuri tak ada pilihan mesti bertahan lagi.. Sarah perlu undur diri.. Tapi sanggup kah syukri.. Tq mak teh dgn post baru.... Tak sabar nak tahu jawapan dari syukri bila didesak begitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sanggup ke sarah berundur?? sedangkan selamani waktu giliran nuri pun sanggup dia buat tak tahu..dia layan nya syukri sampai x teringat pada nuri.. pelik la kalau dia sanggup masa dia kahwin dulu pun sanggup tanpa memikir perasaan wanita lain.. tu pasal saya x suka perempuan kalau da hal rumahtangga pasangan lawan jantina jgn kita buatkan tempat meluah perasaan. biarpun kamceng macam mana pun kan

      Delete
    2. Kalau ada laki kaya yang nakkan dia sanggup la dia berundur kot. Kalau bercerai tapi masih disara, masih kerja dengan syukri baik tak payah. Dulu mula konon nak balas budi, bila dah dapat tak sedar diri, tamak kemain.

      Delete
  4. Masyaallah Subhallah Alhamdulillah mengadung lagi, saya mengucap kesyukuran bagi pihak isteri yg susah dapat anak, lambat kahwin, lambat dapat anak. walhasil semua lambat tapi tak lah complained. Cuma sangat bahgia mendengar si Nuri melekat lagi mungkin Allah SAW nak bagi chance untuk Syukri bertaubat! sedari diri. Sedih berlinangan airmata pagi2 ni sambil minum kopi baca n3 baru nie, Nuri nie belum tahu yg dia mengandung sebab kalau dia tahu dia mesti diam lagi dan sabar sampai ke ending. h,,, tahniah writer very well written.

    Salam dari Zurich

    ReplyDelete
  5. Dugaan lg muncul.pelik kan dulu susah untuk mengandung bila jd begini mcm2 dugaan dtg.tidak terfikirkah nuri unt mengambil pil perancang.nuri bukannya org kampung yg tak ada ilmu.entahlahhhhhhhhhhhhhh...........blh ke nuri menjaga 3 anak yg masih kecil........entahlah.mulut org kita tak blh tutup.jgn fikirkan mulut org.hidup kita kita yg tentukan.be strong.

    ReplyDelete
  6. huwaaaaa..part ni saya mmg sedih sangat2 mak teh.. :-(
    saya boleh merasakan kesakitan nuri..
    mmg nampak sangat hidup dia kini terseksa dan terpaksa bertahan sebabkan anak2..
    ya allah ya tuhanku..berilah kebahagian pada nuri n anak2 dia...
    walaupun syukri cuba nak berbuat baik, saya tetap benci dengan dia..
    benci..benci..benci...

    papepun terima kasih mak teh sanggup meluangkan masa menulis novel yg best ni..
    mak teh mmg terbaekkkk..

    ReplyDelete
  7. Rasanya mak teh kena paoarkan cara2 penyekesaian dan bagaimana unt mendapatkan keadilan jika situasi begini berlaku agar wanita yg teraniaya diluar sana blh mencari jln penyelesaian

    ReplyDelete
  8. sibuknya si mamat ni nak ckp yg kunun2 kahwin dgn minah gedik tu sbb takde tempat berlindung..apa..dia ingat si gedik tu budak bodoh ke sampai nak kena jaga..tp kalau tgk pun mmg bodoh pun..tu yg sanggup sakitkan hati kaum sejenis..dah la amek hak orang..dah tu bila turn nuri pun sibuk nak kol laki sbbkan rindu kunun2...tak padan umur tu tua dari nuri tapi akai ilek..

    sebenarnya suami yg baik dan adil..bila isteri di madukan, jgn di sentuh nama isteri yg lagi satu depan isteri satu lagi tu..tak payah la nak cakap berulang2 kesian, kesian, kesian..yg nak di kesiankan si nuri dan anak2..kelam kabut nak menguruskan anak2 yg kecik2 lagi tu..nuri tu sebenarnya dah jauh hati...tu sbb dia tak mau si syukri ni berasa dekat dgn dia..bila hati dah sakit..jgn kan tengok muka..dgr nama pun tak boleh...

    ReplyDelete
  9. syukrilah manusia paling bodoh kerana tergamak menyakiti nuri seorang isteri yang teramatlah baik. Katanya sayang sangat2 tapi perbuatan tak semengah, Bila nuri menolak pandai pulak terasa hati... Bagus bebenor nuri mengungkit begitu.. biar dia tahu dimana letaknya dia dihati nuri sekarang. Baru dia sedar langit tu tinggi ke rendah.

    Bagus jugak sarah dengar luahan hati nuri tu biar dia sedar diri jika dibandingkan dengan nuri dia jauh panggang dari api... Perbuatan dan sikap dia selama ini cukup baik atau macamana... Satu pengajaran biar dia muhasabah diri... huhuhu sedih... Moga kebahagia semakin menghampiri nuri.. Kesian dia terkena alahan pulak..... Anak itu rezeki... macamanalah nanti nuri nak jaga anaknya dah 3 orang masih kecil2 pulak tu... Syukri wajib kena sedar diri....

    ReplyDelete
  10. huhuhu.... sedihnya mak teh, baca bab nih... berkeping-keping rasa hati... nuri kena lebih tabah....

    ReplyDelete
  11. Subur sangat la pulak si Nuri ni. Dah la dapat laki yang tak mahu menolong. Betapa kelam kabutnya menjaga dua orang anak yang masih kecil seorang diri. Nasib baik lah kak Ton tu baik hati dan tak pernah berkira waktu. Memang kuat jodohnya dengan Syukri.
    Tapi menyampah dengan Syukri ni dia kesal sekejap jer. Nanti dah bekepit dengan Sarah, berat sangat nak tinggalkan kerumah Nuri. Sarah ni lagi la, sedar diri tapi tak pernah insaf. Abang maryam yang duda tu bagila kat sarah. Dia kan suka anak tiri.

    ReplyDelete
  12. Kurang sikit sakit hati bila Nuri dah bertegas nak berpisah ni. Bertangguh kali ni mungkin hikmahnya membawa kebahagiaan pada Nuri. Sekurang²nya Syukri dah tau kesilapan dia selama ni.
    Mak teh malam ni sambung lagi yer. Pembaca dari jauh(Zurich) pun ada ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak tu..... tentu besar hikmahnya nuri mengandung lagi kali ini. Setahun sorang pulak dia dpt anak. masa syukri milik dia sorang tak dpt anak plk. Tuhankan mah mengetahui dan maha berkuasa... tentu dia tak mahu segala perit jerih dia mencari kesenangan bersama syuri dulu jatuh ke tangan orang lain sewenang-wenangnya... Dugaan yang mendatang akan menjadikan nuri lebih matang walaupun penuh keperitan... Tuhan hanya satu... Pasti orang yang tabah dan kuat seperti nuri akan mendapat sinar bahagia jua akhirnya walaupun cabaran penuh berliku... apa akan sarah buat selepas ini??? Kalau dia tak boleh berfikir lagi tak taulah... Sanggupkah syukri kehilangan nuri atau sarah??

      Delete
  13. nuri ni senang lekat sbb syukri jarang2 bersama dia..
    tu yg dari segi anu tu, rahim dia bole berehat..
    yg si gedik tu tak lekat sebab asik nak berkali2 meround je..
    sampaikan turn nuri pun dia nak sapu..
    tak rehat langsung kekdahnya..
    cam kereta la..kalau dok berjalan pun lunyai jadinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe betul kot... sebab ada kenalan tu suaminya belayar.. 6 bln sekali balik.. dah 4 anak yg sulung baru darjah 3.. tp sebenarnya ada je yg boleh mengandung tiap2 tahun..semuanya ketentuan Allah s.w.t

      Delete
  14. Mak teh, karya mak teh semakin lama semakin hebat dan terhangat. Rasanya novel ni pasti terbaik punya... peminatpun ramai,,, mak teh mampu memanipulasi perasaan pembaca dengan baik sekali. Idea mak teh amat bernas.. menyentap rasa,, terguling-guling dan terbakar hangus... berjurai-jurai air mata... memang benar, andai katalah mak teh buat cerita sekerat je mesti meraung-raung perasaan kami nak tahu sampai penghujungnya. Yang wajib dan pastinya tiada sorangpun peminat mak teh ni nak nuri berterusan derita.. Bukan apa, rasa tak logik tuhan memberi sengsara sahaja kepada orang yang sebaik nuri..

    ReplyDelete
  15. Jangan disangka air yang tenang tak ada buaya.
    Diam² ubi berisi. Itulah Nuri. :)

    ReplyDelete
  16. Wahhhhh mg terbaek ar mak teh.....
    Bila la kemelut depa ni nk slesai

    ReplyDelete
  17. Terima kasih kerana entri ni. Pada saya tahap kesabaran Nuri sudah sampai hadnya. Harap Syukri tidak gunakan alasan kandungan Nuri untuk tindak menceraikan Nuri. Kalau Syukri bertanggungjawab juga takkan bebankan Nuri anak setahun satu. Dan harap Syukri tidak kenakan syarat utk bercerai dia mahu anak ketiga dijaga Sarah. Saya berkata begini kerana terjadi dlm keluarga saya dan akhirnya tak jadi bercerai. Hidup makan hati selamanya.

    ReplyDelete
  18. apa le punya di suukri..tak sudah sudah tanya siapa dia kpd nuri. sepatutnya nuri yg bertanya kpd dia. klu dia tahu siapa nuri kpd nya dia tak akn seksa hati nuri. si syukri ni mcm org benggong yg tak de perasaan. blh dia ckp dh dua thn sarah dlm hidup mereka dn dia nampak nuri mampu brtahan. blh plak tanya knape harus lpaskn nuri sdgkn mreka bahagia.
    benggong apa dia ni...dia perasan sorang sorang. yg bhg dia dgn sarah ..nuri mkn hati..apa tak nmpak ke dia perubahan pd firi nuri. mmg buta btul si syukri.
    sakit hati benor ni. cpatle mak teh sambung akak dh x sabar.
    nuri brtahan dn brtegas.
    suami mcm si syukri ni tak de pun tak pe kot.
    -dibah-

    ReplyDelete
  19. Syukri ni skrg kena psiko dgn nuri tanpa disedari..x payah jerit2 marah..x payah nangis meraung2..x payah merengek2 mengada cam si gedik tu..cuma ckp terus n telus..syukri dah makan dalam..gud job nuri..biar syukri rasa dia lelaki paling x guna di abad ini...

    ReplyDelete
  20. Mungkin jodoh Nuri ngan Syukri masih panjang. Jika Syukri berlaku adil sedari awal perkara begini tidak akan berlaku dalam rumahtangga mereka bertiga. Allah maha mengetahui.....

    Allah tidak beri apa yang kita mahu TAPI Allah beri apa yang kita perlu...

    ReplyDelete