~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Monday 9 February 2015

Nur Hidayah 21



Bab seterusnya bergantung pd jawapan anda. Kalau tidak menjadi permasalahan mak teh akan meneruskan crita ni kalau tidak mak teh hentikan hanya sampai disini sahaja. Susah mak teh ni orng bercrita dia nak juga bercrita. Maaf ye..mak teh tak banyak pengetahuan. 


           Nur Hidayah yang memandu kereta Volkswagen Jetta milik Tengku Faris menuju kesebuah restoran makanan segera Kentucky. Hanya disitu yang Hidayah tahu ada menjual bubur nasi. Dia mencarikan tempat yang agak peribadi sedikit untuk Tengku Faris, barulah dia memesan bubur untuk bakal suaminya..Hanya Tengku Faris yang menjamah makanan.Kelihatan Tengku Fari makan dengan gelojoh.  Mungkin benar dia sedang kelaparan.Habis buburnya semangkuk.. Tengku Faris memandang wajah yang dihadapanaya.Dengan suara perlahan dia menyeru nama gadis  dihadapanya.

“Hidaayah”. Lirih suara Tengku Faris seperti merayu.

“Ya..Tengku nak lagi ke?” Tapi tiada jawapan untuk soalah Nur Hidayah..

“Kalau you tahu keadaan I, masih mahu ke you terima I jadi suami you.”

“In Syaa Allah jika saya masih ingat janji saya..tapi rasanya untuk seminggu ni saya masih ingat janji saya. Kenapa Tengku, Tengku keberatan nak terima saya ke.. Kalau Tengku rasa kita tak sesuai dan Tengku nak batalkan rancangan kita saya tak kisah. Tak ada salahnya pun walaupun kita dah dapat sijil kursus perkahwinan.”.

“I sememangnya sangat memerlukan you dalam hidup I..I nak bantuan you supaya I menjadi seorang muslim yang sebenarnya..Tetapi I ada masaalah besar. Hidayah! kalau keadaan I  akan mengancam nyawa you..you masih sanggup hidup dengan I ke?”.

“Tengku..jika ditakdir kan saya akan mati ditangan Tengku, tu takdir saya. Lagi pun saya ni tak ada siap-siapa yang akan menyesali kematian saya. Kalau saya tak ada pun tak ada siapa pun yang akan tercari-cari.  Kehadiran saya pun tak diharap oleh sesiapa pun. Jadi pada saya tak ada apa-apa tujuan hidup, saya ingin membantu seorang hamba Allah untuk kembali kepangkal jalan. Kalau di akhirat nanti Allah bertanya pada saya, apakah pertolongan anda untuk menolong seorang umat Muhammad  kembali kejalan yang benar,  saya dah ada jawapanaya. Tengku tahu, menolong seorang hamba Allah kejalan yang benar adalah satu jihad.”.

“Pastikah you sanggup menunaikan janji you untuk menjadi isteri I, walaupun sesudah you tahu I ni ada penyakit yang merbahaya.”.

“Buat masa sekarang saya masih ingat..mungkin esok pun In Syaa Allah saya masih ingat janji saya. Saya tak akan memungkiri janji saya dan saya tak mahu jadi orang munafik..”

“Hidayah I disahkan HIV positif. Sudah tiga hospital yang mengesahkan. Jadi bagai mana dengan janji you..masihkah you mahu meneruskannya”. Lama Nur Hidayah memandang kearah Tengku Faris, mencari kata jujur dari seraut wajah yang berserabut. Dengan janggut dan misai yang mula tumbuh meliar diserata wajah dan rambut yang kusut masai. Dek  lama dia memandang seakan dia terleka pula..

“Kenapa Hidayah..adakah you terus terlupa janji you setelah I bagi tahu keadaan I yang sebenar ..”

“Tidak saya tak pernah lupa janji saya..In Syaa Allah Tengku saya masih mahu meneruskan janji saya. Saya bersetuju menjadi isteri yang sah untuk Tengku”.

“Hidayah you tahu tak, bahayanya menjadi isteri seorang yang disahkan positive HIV, kemungkinan besar dia juga akan dijangkiti  dan you pun tahu kan, hayat seorang yang mempunyai HIV positive”.

“Tahu..tapi  HIV ni tak akan berjangkit dengan hanya bersentuahan atau kita kongsi cawan dan pinggan atau pun makan sepinggan sekalipun”.

“I tahu..tapi HIV akan berjangkit melalui hubungan suami isteri. Apakah you mahu kita suami isteri hanya diatas kertas sahaja. You tak takut ke bila kehendak I ni mengehendaki you bila kita dah sah nanti?”.

“Itu terserah pada Tengku..jika Tengku mahu menjalankan tanggung jawab Tengku sebagai suami dan Tengku kasihan kan saya.. carilah  perlindungan yang selamat. Ada caranya kan”. Lama mereka mendiamkan diri. Bagi Nur Hidayah dia mahu Tengku Faris memikirkan jalan penyelesaian. Tiba-tiba Tengku Faris bersuara..

“Hidayah kenapa I diberi penyakit ini, penyakit yang tiada ubatnya kecuali kematian.. adakah Allah tidak mahu menerima taubat I. Sungguh I nak bertaubat setelah I mengenali you, tapi mengapa ini yang Allah beri pada I”.

“Tengku sesungguhnya Allah memberi ujian kerana dia sayang pada hambanya”.

“Kalau Allah sayang I,  kenapa Dia pendekkan jangka hayat I, you tahukan jangka hayat serang pesakit Aids..hanya kira-kira lima enam tahun sahaja. Dan kalau benar Allah sayang kan I,  kenapa Dia beri kehinaan ini pada I.. You tahu kan kalau orang tahu I ada HIV orang takut nak dekat dengan I. . Sanggup ke you bersusah payah duduk dengan I.  Entah-entah daddy dan mommy I pun takut nak dekat dengan I. Kalau lah macam tu, kat mana I nak duduk. I buntu..”. Sampai keayat itu Tengku Faris menekup wajahnya kemuka meja. Dia sudah teresak mengenang tarikh luput umurnya dan membayangkan wajah takut orang sekeliling bila dia menghampiri. Dan yang paling di takuti daddy dan mommynya menghalaunya dari rumah, dia akan menjadi kutu rayau yang meminta-meminta di tepi jalan.

“I takut mati Hidayah..takut kena siksa kerana I banyak dosa Hidayah.dan I takut dicerca orang  dengan kuman yang ada kat badan I ni”.

“Tengku MATI itu pasti bagi semua mahluk didunia ini..hanya cepat dengan lambatnya sahaja. Kerana Rahmat Allah diberitahu anggaran jangka hayat Tengku supayaTengku  bersiap sedia. Dengan jangka hayat yang masih ada.. Tengku dapat bertaubat sebelum Tengku mengadapNya. Jadi peluang yang Allah beri jangan Tengku persiakan.  Bertaubatlah dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya Tengku beruntung kerana tahu bila kita hendak mati. Itu tandanya Allah sayang Tengku. Mahu kah Tengku mati mengejut kerana sakit jantung dalam keadaan Tengku masih tidak bertaubat. Mahukah Tengku mati dengan tiba-tiba kerana kemalangan. Jadi mulai dari sekarang penuhkanlah masa Tengku dengan taubat. Jangan persiakan hayat yang Allah bagi.”.

“Terima kasih Hidayah kerana mengingatkan. I tambah memerlukan you dalam hidup I yang singkat ni, tapi masihkah you sanggup menerima I yang dah tak berguna ni”.

 “In Syaa Allah dengan hati terbuka..saya  sanggup”.Bila mendengar jawapan Nur Hidayah Tengku Faris rasa serba salah pula mahu memusnahkan kehidupan gadis yang masih muda dan baik dihadapannya.

“Hidayah kenapa you bersetuju, sedangkan you tahu risikonya..adakah kerana duit. Kalau you memang perlukan duit tak perlu you teruskan janji you, I boleh bagi seberapa banyak yang you perlukan. I sedia melupakan apa yang you janjikan pada I”.

“Saya bersetuju bila mendengar Tengku kata nak bertaubat tadi..Saya ingin membantu seorang hamba yang betul-betul mahu bertaubat kepadaNya.Saya mahu menjadi tukang mengingatkan ,kalau Tengku mula rasa putus asa kerana Dia memberi ujian ini. Saya setuju hanya kerana perkara yang saya sebutkan tadi, bukan kerana lain.”.

“Kerana itu sahaja kah..Kenapa you harus ambil berat tentang I, sedang you bukan kenal sangat pada I.Kita kenal pun belum sampai setahun lagi.”.

“Sebelum saya jawap kenapa. Saya nak tanya dulu kenapa Tengku nak bagi duit pada saya..dan duit tu sebagai apa..sebagai hutang?. Tengku nak tahu..gaji yang Dato’ bagi pada saya, lebih dari cukup untuk menampung kehidupan saya. Tak ada  sesiapa yang saya nak tanggung selain diri sendiri. Jadi kalau Tengku nak bagi saya sebagai hutang..saya tak mahu kerana saya tak suka berhutang. Hutang ni  masa kita berhutang memang orang sedap, tapi nak membayarnya susah. Jangan pandang ringan kalau kita tak dapat bayar hutang kerana hutang ni akan dituntut hingga hari akhirt kelak,  biar pun hutang kita hanya setengah sen sahaja. Rasulullah sendiri tidak akan menyembahyangkan jenazah orang yang masih mempunyai hutang. Begitulah beratnya orang yang mempunyai hutang tetapi tidak terbayar”.

“Tidak!bukan sebagai hutang, I saja rasa nak bagi you..Hidayah! dengan you (lama Tengku Faris berjeda..untuk mengenal pasti perasaanya pada gadis dihadapanya)  entah..tapi I rasa sayang kat you. Yang sebenarnya I rasa kasihan dan sayang pada you sejak I tenguk you dulu. I cakap macam ni bukan nak menagih simpati dari you, tapi itulah yang I rasa.”.

“Kalau itu jawapan Tengku makin menguatkan hasrat hati saya ni, nak meneruskan janji saya pada Tengku.” Kini giliran Tengu Faris pula merenung Nur Hidayah dengan rasa terkejut..Terkejut mendengar jawapan Nur Hidayah yang kedengaran sangat yakin. Melihat renungan Tengku Faris Nur Hidayah melanjutkan kata-katanya.

“Tengku tak nak tanya ke kenapa saya nak mengotakan janji saya?”.

“Kerana you tak nak jadi orang munafik..”

“Itu adalah salah satu sebab, tapi saya ada sebab yang lain”.

“Sebab yang lain?..sebab nak balas dendam ke?..tapi  “…

“Tidak! bukan sebab dendam…tapi sebab saya nak berbakti pada lelaki yang bermakna dalam kehadiran saya di dunia ini. Saya ingin rapat  denganTengku dalam keadaan hubungan yang bersih, tidak dicemari dosa..sebab saya takutkan dosa. Saya teringin sangat merasai kasih sayang seorang lelaki yang bergelar…  ..”.

“Cakaplah terus terang Hidayah maksud kata-kata you yang sebenarnya. I malas dah nak fikir..I letih”.

“Kalau macam tu jomlah saya hantar Tengku balik. Rehat cukup-cukup  saya tahu mungkin beberpa hari ni Tengku tak tidur mengenangkan masaalah Tengku.. memikirkan jangka hayat Tengku”.

“Tak I nak tahu dulu maksud ‘lelaki yang bermakna dalam kehadiran you kedunia ni dan I ni lelaki yang bergelar apa pada you..’.”

“Tengku tak nak berihat dulu. Kerana saya pun tak berapa pasti Tengku orang nya..”.

“Tolong Hidayah dengan kata-kata you menambah lagi keinginan I. I nak tahu sangat maksud kata-kata you. Tolonglah Hidayah..waktu untuk saya semakin sedikit. Sekarang saya hanya nak memikirkan kesempatan yang saya ada.. ceritalah Hidayah..apa yang Hidayah maksudkan dengan ayat tadi”. Lirih suara Tengku Faris meminta cerita.

“Ialah saya akan cerita dalam kereta..jomlah.” setelah membayar harga bubur dan air, mereka beriringan ke kereta. Seperti yang dijanjikan didalam kereta Nur Hidayah menyambung ceritanya.

“Sebelum saya ceritakan tentang maksud ayat tu pada Tengku..saya nak tanya.. Tengku ingat tak dengan nama Syarifah Jamilah binti Syed Hamdan?”

“Syarifah Jamilah” Lambat-lambat Tengku Faris menyebut nama itu. Nur Hidayah menanti dengan sabar, perlahan sahaja dia memandu kereta Tengku Faris. Dia yang memandu bila melihat Tengku Faris masih  tidak bermaya.

“Kenapa dengan Syarifah Jamilah..siapa Syarifah Jamilah tu pada you??”

“Syarifah Jamilah tu mama saya..”.

“Haa???”Secara spontan tertoleh dengan pantas memandang Nur Hidayah yang sedang tenang memandu.  Kepalanya pula sudah seperti burung wak-wak yang tertegak memandang keadaan sekeliling. Dari wajah yang tidak bermaya tiba-tiba Tengku Faris menjadi begitu bersemangat kerana  sangat terperanjat. Dia ingat Syarifah Jamilah bekas kekasihnya ketika dizaman persekolahan  bersambung hingga dia dia belajar di luar negeri, Syarifah Jamilah pula belajar di USM (Universiti Sains Pulau Pinang). Bila dia pulang bercuti, dia akan  bertemu Syarifah Jamilah di Pulau Pinang. Dia menjadikan Syarifah Jamilah sebangai ‘part timelover’nya kerana dia sudah pun berkahwin semasa dia belajar diluar Negara . Kenangan lama pada kekasih yang sudah terputus hubungan. Sudah berpuluh tahun nama itu tidak muncul dalam benaknya.

“You anak dia??”

“Ye anak dia… satu-satunya anak, yang Syarifah Jamilah lahirkan”.

“Berhenti kat depan tu, masuk jalan tu… kita berhenti sekejap”. Arah Tengku Faris. Nur Hidayah mengikuti segala arahan Tengku Faris. Tengku Faris meneliti setiap inci wajah Nur Hidayah mencari persamaan antara wajah Syarifah Jamilah yang sudah kelam dalam ingatannya. Namun tiada ..yang ada bayangan wajah Tengku Farid disini situ. Jika mirip wajah Farid  ini bermakna mirip wajahnya juga. Sungguh dia dan anaknya Farid  mewarisi wajah Tengku Faizal.

“You kata, you anak luar nikah…jadi pernah tak mama you cakap siapa ayah you”.

“Mama tak pernah sebut nama lelaki yang membuntingkan dia”. Perkataan membuntingkan menghiris hati Tengku Faris.

“Dia tak pernah cakap siapa lelaki yang mejadi ayah you??”.

“Tak pernah ..dia tak mampu nak sebut, sebab kalau dia sebut katanya dia akan rasa sangat rindu pada lelaki tu. Tapi dia bagi saya gambar lama dia dengan lelaki itu dan dia tulis namanya dibelakang gambar itu. Lelaki tu berketurunan Tengku ye namanya…Tengku Faris..tapi tak tahulah kalau Tengku Faris yang dimaksudkan oleh mama adalah Tengku sebab dia tak tulis nama penuh dan dia juga tak tulis BIN nya pun”.

“Haa???You ada gambar mama you sekarang??”

“Ada dalam beg duit saya..sekejap ye”. Makin berdebar jantung Tengku Faris apa doanya..janganlah MEL yang dimaksudkan…itu doanya. Mel adalah singkatan Jamilah.Hanya dia seorang memanggil Syarifah Jamilah dengan panggilan itu kerana dia mahu keistimewaan.

Dengan debar Tengku Faris menanti Nur Hidayah menyeluk beg galasnya mencari sesuatu.Nur Hidayah mengeluarkan dompet duit.Kelihatan beg duit yang bergambar DOREMON. Sudah Nampak buruk dan koyak sedikit beg duit itu.

“Dompet tahun berapa yang you pakai..Kalau you perlukan yang baru nanti I belikan”.

“Tak apa Tengku..saya dah terbiasa pakai barang sampai keakhir hayatnya. Beg duit ni hadiah mama ketika saya dapat 5A dalam UPSR. Mama beli beg duit ni sebab nak simpan kad pengenalan yang saya baru dapat”. Ye ketika dia baru mendapat kad pengenalan, umurnya ketika itu mencecah usia 12 tahun dan kini umurnya sudah menjangkau 28 tahun. Ini bermakna sudah 16 tahun usia beg duit kain kanvas yang pada mula nya berwarna merah jambu tetapi kini berwarna coklat.

Nur Hidayah mengeluarkan  gambar lama  yang sudah kuning warnanya. Lalu di hulur kepapa Tengku Faris, tertera gambar sepasang teruna dara yang sedang beraksi tangan silelaki dibahu sigadis yang sedang ketawa. Dan sekeping lagi gambar seorang wanita ukuran saiz paspot. Dengan penerangan kepada Tengku Faris yang meneliti gambar teruna dara dengan penuh minat.

“Saya tak berapa pasti lelaki yang disebelah mama tu siapa. Gambarnya kecil sangat kan, mungkin masa tu gambar ketika mereka masih sekolah menengah agaknya. Dan yang ni  gambar mama yang terbaru dan yang ni gambar mama masa dia masih belajar di USM”. Mendengar sebutan USM makin mahu pitam Tengku Faris dibuatnya ..adakah..adakah. Itu tanda Tanya besar yang berlegar ketika Nur Hidayah menghulur gambar kepadanya. Ketika gambar sudah ditangan..lambat-lambat Tengku Faris memandag kearah Nur Hidayah.

“Kalau dia cakap Tengku Faris yang menyebabkan dia hamil..I lah tu. Ini gambar kami masa I nak pergi luar Negara. Kali pertama nak keluar dari Malaysia. I minta dia temankan I pergi berjalan-jalan.  Ingatkan bila kami jauh hubungan kami akan pudar. Tapi tidak..setiap kali I balik Malaysia, I mesti menghubungi Mel yang masa tu dia dah belajar kat Pulau Pinang. Tak pernah hilang rindu I pada dia kalau I mencecah kaki kat Malaysia. Hubungan I dengan dia makin rapat bila I bergaduh dengan isteri I. Setahun lebih I belajar kat luar Negara I nikah dengan seorang warga Afrika tampa pengetahuan daddy dan mommy I. Dia berketurunan  Cape Malay..dialah emak Farid. Memang dulu Syarifah Jamilah  ada cakap dia sedang mengandungkan anak I, tapi masa tu I bergesa nak balik UK..tapi I dah bagi dia duit suruh gugurkan kandungan tu.. mungkin ..” Tengku Faris tidak meneruskan kata-katanya…mungkinkah Nur Hidayah yang didalam kereta bersamanya sekarang ini adalah anaknya..

“Sayalah anak tu..mama tak gugurkan anak tu.. sebab takutkan dosaya jadi berganda. Dahlah dosa berzina, kemudian nak nak buat lagi dosa membunuh anak sendiri.  Itu yang mama cerita pada saya. Masa dia cerita tu saya ditingkatan tiga. Dan dia bagi gambar ni..” Jawapan Nur Hidayah bagai bom yang meletup ditepi telinga. Walaupun suara Nur Hidayah perlahan dan lembut sahaja..namun maksud dari kata-katanya menghancurkan hatinya. Nur Hidayah adalah anaknya ..darah dagingnya. Nur Hidayah adalah  anak hasil rasa seronok yang dia lakukan tampa ikatan nikah yang diwajibkan..ALLAH. Apa yang dia rasa..bangga ataupun rasa hina kerana hasil dosa tersergam didepan mata. Dia rasa sangat bersalah..

“Hidayah papa adalah…”.  Juga tidak habis kata-kata Tengku Faris, hati nya terjerut ..jantungnya terjerut dan kerongkongnya juga terjerut.  Rasa sesak nafas yang  mahu keluar dari rongga hidungnya. Direnungnya wajah gadis disebelah.. matanya basah. Tersangat kerdil dirinya, lalu dicapainya tangan Nur Hidayah di sebelah..digengam lalu ditekup kemuka.Dia menangis dengan tekupan belakang tangan Nur Hidayah. Lencun tangan NurHidayah dengan air mata Tengku Faris.. Pada Nur Hidayah hendak ditarik tangannya tidak sampai hati. Dia juga sedeh bila menerima kenyataan kebenaran yang selama ini dia tertanya-tanya kerana tidak pasti.

“Tengkuu..Tengku jangan buat macam ni, saya bukan mahram Tengku kita berdosa bersentuhan”. Setelah lama tanganya digengaman Tengku Faris itulah kata-kata yang keluar dari bibirnya.

“Bukan ke I papa you..bukan ke sorang papa akan menjadi mahram pada anaknya”.

“Tidak untuk anak luar nikah Tengku. Untuk seorang  anak luar nikah dia bukan mahram kepada bapa biologinya dan dia dibolehkan bernikah dengan bapa biologinya..” Terkedu Tengku Faris mendengar kata-kata gadis yang merangkap anaknya di sebelahnya. Bila Tengku Faris hanya memandang tidak berkelip kearah dirinya..

“Tengkuuu!! Saya rela nikah dengan Tengku kerana saya nak menghalalkan kita  duduk berdua macam ni. Saya tak mahu hubungan kita dicemari dosa. Saya nak membolehkan kita bersentuhan tampa dosa dan nak menghalalkan kita duduk serumah.  Yang selebihnya saya nak bantu Tengku bertaubat. Kalau Tengku tak bernikah dengan saya..saya bukan siapa –siapa pada Tengku.Tengku bukan mahram saya, kita adalah orang lain. Kita duduk berdua macam ni, kita dapat dosa. Itulah hukum yang Allah telah tetapkan, kita tak boleh nak mengubah mengikut kehendak kita, Tengku.”

“Sejak dari awal ke you tahu you anak I. Itu sebabnya you kerja kat Hotel Daddy I sebab nak balas dendam”.




10 comments:

  1. “Tidak untuk anak luar nikah Tengku. Untuk seorang anak luar nikah dia bukan mahram kepada bapa biologinya dan dia dibolehkan bernikah dengan bapa biologinya..

    Salam mak teh....boleh beri sedikit penerangan berkaitan tulisan ini serta rujukan yang mak teh buat berkaitan denganya ?

    ReplyDelete
  2. Betulla seperti yg mak teh tulis tu..tp samada rela atau tidak bila dah tau yg hidayah tu benih dari tengku faris..kalau saya x sanggup rasanya nak kahwin kalau dah tau dari keturunan lelaki tu..mungkin hidayah dah xde sesiapa sbb saudara mara dah buang dia..tu yg rela berkorban..

    ReplyDelete
    Replies
    1. www.thenutgraph.com/islam-membenarkan-bapa-kahwin-anak-kandungnya. Yg sebetulnya mak teh dengar stu kisah masa mak teh mengikuti kursus Intergiti kat tempat mak teh kerja. Ustazah ni cerita dia sdang mengani satu kes dimana bapa zina telah terlanjur dngan anak zinanya, macam mana nak selesaikan Ustazah kata nikah lah..tapi bapa zina ni kata dia tak bersedia lagi untuik bernkah belum bersedia lagi untuk betanggunga jawab kepada isteri..hati mak teh ni sakit dengar cerita tu asyik terfikir sahaja jadi ni mak teh luahkan dlm blog mak teh dlm bentuk crita mak teh pula. Crita ni tak bersangkutan dengan orang lain baik yg hidup atau pun yg dah meninggal dunia. rasanya elok atau tak elok mak teh teruskan crita ni atau berhenti sampai disini sahaja.

      Delete
  3. saya tak nampak sebarang kesalahan untuk mak teh meneruskan cerita nie, yang penting bacalah dengan hati dan minda yang terbuka...tak sabar nak tahu kesudahan ceritanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok lah mak teh sambung mlm nnti. Trus trang mak teh ngaku bab ugama mak teh tak pandai hnya baca sikit kat google dan tnya suami shja.Pgi lgi mak teh dah buka blog sbab mak teh truja nak smbung crita tapi nak tnya pendapat yg baca dulu ni dah ada yg kta bolh jdi mak teh sambung.

      Delete
    2. Teruskan makteh. Mana² yang musykil kita boleh bagi pendapat sama. Dapat kongsi pengetahuan. Banyak pengajaran cerita ni.

      Delete
  4. Teruskan cerita ni mak teh....tapi bukan Hidayah kahwin dgn Faris... mmg sbb xde ikatan mahram boleh berkahwin tetapi dari segi ginetic adalah sama...keturunan x berkembang. Banyak cara Hidayah nak bantu Faris selain berkahwin. Kita ada NGO dan Bandan yang membantu pengidap HIV kembali ke pangkal jalan.

    ReplyDelete
  5. Teruskan cerita ni mak teh....tapi bukan Hidayah kahwin dgn Faris... mmg sbb xde ikatan mahram boleh berkahwin tetapi dari segi ginetic adalah sama...keturunan x berkembang. Banyak cara Hidayah nak bantu Faris selain berkahwin. Kita ada NGO dan Bandan yang membantu pengidap HIV kembali ke pangkal jalan.

    ReplyDelete
  6. say setuju dgn pendapat seri ayu...rasanya bnyk cara hidayah blh tlg tg,faris.....Allah mendatangkan hidayah kpd sesiapa yg dikehendaki.mungkin ini salah satu cara Allah tunjukkan kasih sayangnya.Hidayah pendorong untuk tg faris berubah. tp jgnlah hingga ke jinjing pelamin. kesian hidayah

    ReplyDelete
  7. Saya suka cerita ni lain daripada lain.. Agak pelik bila Hidayah sanggup menerima tengku faris walaupun bapa dia, berlainan usia dan menghidap penyakit HIV positif. Tapi jika itu jodohnya takde siapa mampu menghalang. Saya ada berjumpa seorang isteri ni penghidap hiv menjangkit daripada suaminya ada anak seorang yg perlu dipantau utk x hidap penyakit ni. Sungguh tabahnya dia. Dia bahagia walaupun orang pandang hina dengan penyakit.

    ReplyDelete