~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Tuesday 8 October 2013

Bab 5 Siapa aku dihatimu

Description: http://doaayatdanzikir.files.wordpress.com/2010/12/doa-penerang-hati.jpg?w=640 


             Seminggu kemudian Syukri kebosanan kerana sendirian dibengkel, nak baiki kereta pun tak ada mood. Kerana tidak tahan dengan desakkan naluri lelakinya, Syukri menghubungi Nuri dengan panggilan telefon. Dia mencuba menghubungi Nuri. Dia ingin mendengar suara garang Nuri pula. Dulu dapat SMS garang, hatinya terhibur. Kalau dengar suara garangnya agaknya lagi seronok. Hamper 10kali jarinya menekan nombor Nuri tidak berjawab Syukri cuba dan terus mencuba akhirnya panggilan bersambung juga.

“Awak tak faham bahasa ke jangan call atau SMS saya,  saya tak kenal awaklah. Bunyi call  ni mengganggu saya tengah  belajar, bukan saya saja yang terganggu kawan-kawan saya pun tergangu juga awak faham tak?.” Dijerkahnya pemanggil dihujung talian, hatinya hangat dengan deringan ttelefonya yang tak berhenti.

            Itulah yang diterima oleh Syukri ketika panggilanya dijawab, tiada salam tiada mukadimah tetapi jerkahan, kalau orang tak bersedia mesti sudah berhenti jantungnya berdegup.  Tetapi Syukri sudah menjangkakan apa yang akan diterimanya dari Nuri,  dia sudah bersiap sedia dengan telinga dan hati yang cekal. Malah diahujung talian jerkahan itu disambut dengan senyuman. Entahlah mungkin ada orang yang suka dimarah-marah atau membuat orang marah.

‘Macam ni ke awak jawab call, tak ada hallo tak ada salam, kita nikan orang Islam, salam tu wajib diucapkan dengan orang sesama Islam berhubungan atau berjumpa, lagi pun  dapat pahala kalau kita mengucapkan salam tau.”

“Buat apa bagi salam bukannya saya tahu awak tu Islam, saya tak kenal awak”.

“Ok, Kalau awak tak kenal,  saya akan kenal diri saya ni, saya ni Syukri  bin Abdul Razak kawan pak su awak kalau dari nama memang sahlah saya ni Islam kan, Nuri  kita cilling-calling lah selalu supaya kenal.”

“awak sebetulnya nak apa?”

“Saya nak kenal dengan Nurilah..nak jadikan Nuri kawan saya”.


‘Saya tak  ada masa nak layan awaklah, carilah kawan lain yang boleh layan awak.’

 ‘Awak, awak janganlah panggil awak  tak sedap sangat bunyinya, sayakan kawan pak cik awak hormatlah sikit’.

‘Habis nak panggil apa? nak saya panggil  awak pak cik?.’

‘Hiss jangan lah panggil saya pak cik pula, terasa dah tua sangat saya ni, saya belum kahwin lagi.’

“Dah awakkan kawan pak cik saya, tentulah lebih afdal panggil pakcik, saya peduli apa pakcik  dah kahwin ke belum kahwin ke apa ke.”

‘panggillah abang, kan sedap sikit bunyinya abang bmuda lagi tau’.

‘ahhh tak ada kerja saya nak panggil awak abang, dah cepat yang sebetulnya panggil ni nak apa?.’

“Saja je nak sembang-sembang dengan Nuri, hujung minggu ni Nuri ada plan nak pergi mana-mana ke?…kalau free jom kita jalan-jalan tenguk wayang ke, pergi window shopping ke. Hidup kita mesti ceria mesti ada fun. Barulah rasa bermakna hidup kita.”.

“Saya sebetulnya banyak kerja ni dalam seminggu dua ni minggu study week tak lama lagi nak periksa’maaf ye..asalamualaikum”. cepat-cepat Nuri memutuskan tali sebelum melarat-larat Syukri menggayat dirinya. Dia tahu sangat ayat-ayat plyboy seorang lelaki.

Syukri mengumam sendiri dengan senyuman yang menyungging dibibirnya..
‘esok cuba lagi.’ Sambil memandang muka telefonnya yang sudah senyap.
Begitu berusha Syukri mengusha Nuri, sebenarnya hatinya jadi terhibur dengan SMS dan suara  garang dari Nuri.

Sudah dua tiga kaliSyukri menghubungi Nuri melalui SMS ataupun panggilan, walau pun ayat yang digunakan agak kasar namun Nuri tetap melayani pertanyaan Syukri. Ada juga sesekali Syukri mempelawanya keluar namun Nuri tidak pernah setuju. Hujung minggu itu sekali lagi lagi Syukri menghubungi Nuri..

“Hello awak nak apa sebetulnya”.Setiap kali bersambung panggilan hanya itu yang terhambur dari mulut Nuri, tiada salam tiada mukadimmah itulah ayat yang dihamburkan oleh Nuri untuk jejaka yang tak pernah kenal erti putus asa. Itu memang sudah menjadi kebiasaan Nuri dan Syukri sudah sedia maklum. Dengan suara garang Nuri memulakan perbualan. Sebenarnya Nuri  menjadi rimas dengan panggilan yang tak berfaedah. Dia tahu semua lelaki itu sama kalau mahu menjerat gadis, giginya lebih lembut dari lidahnya..dia harus berhati-hati.

“Amboi garangnya..hormatlah sikit saya ni kan kawan baik pak cik awak”.

“Habis kalau dah kawan paksu saya apa kena mengena dengan saya?. Awak dan paksu saya berkawan tak ada kena mengena dengan saya pun.”.

“Ehhh kalau kawan pak su awak..saya ni macam pak cik awak jugalah, kenalah hormat”.

“Ok saya hormatlah ni itu sebabnya saya angkat panggilan pak cik. Pak cik nak apa yang sebetulnya?” Kedengaran lembut sedikit nada suara Nuri dihujung talian.

“Tak ada apa, saja nak calling-calling Nuri supaya kita kenal lebih mesra, saya nak jadikan Nuri kawan saya, saya ni sorang-sorang kat KL ni emak saya jauh nuun kat Pengakalan Hulu.”

‘Haa kan dah timbul perangai ulut bulu naik daun pak cik sorang ni’. Gumam Nuri dihujung talian.

“Nuri cakap apa, cakaplah kasi terang sikit tak dengar lah.”

“Tak ada apalah, saya ni tak ada masa nak berkawan-kawan. Saya ni dalam musim periksa ni, tolonglah jangan ganggu,  semesta ni semesta akhir..saya kena  beri perhatian kalau kalau saya gagal,  nanti saya kena ulang satu semesta lagi, oklah ye saya ada kerja nak buat ni”. Sudah agak kendur sedikit suara garang Nuri tadi. Tetapi dengan kekenduran itu menyebabkan Syukri makin berani.

“Ehh..ehh tunggulah dulu kenapa cepat sangat nak putuskan talian,baru cakap sikit dah nak putuskan tunggulah kita cerita-ceritalah sikit lagi saya tengah borning ni..”

“Tak ada masa saya nak layan boring pak ciklaah”.

“Janganlah cakap macam tu, saya sungguh nak kawan dengan Nuri, sudi tak awak kalau jadi kawan saya. Jadi kawan cakap dalam telefon pun tak apa”.

“Lelaki dengan perempuan ni memang tak baik kalau jadi kawan. Memang kawan berdua tapi kita tak nampak akan ada orang ketiga nanti yaitu syaitan. Pak cik tak ada kawan lain  yang sama gander ke?.”.

“Ada  sorang, pak su Nurilah tapi kalau nak call dia guna call antarabangsa, tunggu dia call saja baru boleh saya cakap-cakap dengan dia. Nak cari kawan lain kena ada duit banyak”.

“Dasyatnya kawan-kawan pakcik sampai nak ada duit baru nak kawan”.

“Sekarang ni kalau kita nak kawan dengan orang, kena selalu ikut diorang.  Pergi kelab atau jadi geng mat rempit barulah kawan namanya. Saya ni manalah ada duit sangat, kerja pun mekanik kereta saja. Kereta banyak semuanya kereta orang. Nuri sebab saya ni mekanik kereta saja ke itu sebabnya Nuri tak nak kawan dengan saya.”

“Taklah macam tu saya betul-betuk ada kerja ni, minta maaflah ye”. Nuri takut terjerat dengan kata-kata yang menagih simpati dari Syukri jadi dia mahu cepat-cepat memutuskan talian.

“Ehh tunggulah sekejaaap saja, pakci nak tanya ni. Kata tadi minggu ni minggu study week ye? Bila Nuri mula perikasa?”

“Minggu depan”.

 “Berapa hari baru Nuri habis periksa ni.”

“Sebulan lah pakcik oii,”

“OK ingat! Sebelum baca buku tu bacalah doa terang hati semoga apa yang kita baca terus masuk keotak, baca ayat seribu dinar supaya dalam masa kita kesusahan pertolongan Allah datang tak disangka-sangka. Baca ayat Kursi supaya iblis dan syaitan tak menggangu fikiran kita masa kita tengah periksa atau tengah baca buku dan baca selawat nabi banyak-banyak. Ingat pesan pakcik ni tau. Assalamualaikum” Syukri memutuskan taliannya.

‘Ahh baik pula pakcik sorang ni’ detik hati Nuri bila mendengar nasihat dari syukri.
Doa terang hati yang dimaksudkan oleh Syukri adalahDescription: http://doaayatdanzikir.files.wordpress.com/2010/12/doa-penerang-hati.jpg?w=640
          Selepas itu lama Syukri tidak menghubunginya lega rasanya. Hari peperiksaannya juga hampir tamat. Esok hanya tinggal satu kertas sahaja lagi. Nuri mula termenung mengenangkan bagai mana dia mahu mengangkut barang-barangnya pulang kekampungny diKuala Selangor. Sedang dia termunung tiba-tiba tetefon nya berkelip-kelip tanda ada massage masuk. Bila diperiksan tertera nama Pak cik kayu itulah nama yang di khususkan untuk Syukri.  Sudah lama call atau SMS Syukri tidak menggangu harinya.

 ‘Assalamualikum..periksa dah habis ke?’

 ‘ Ahh macam tau-tau pulak dia ni. Orang teringat kat dia.’detik hati Nuri., sebenarnya tadi terlitas ingatan Nuri pada jejaka yang tak pernah kenal erti putus asa.

‘Belum, esok ada satu lagi paper’.

‘habis periksa ni nak duduk mana..KL ke kampung.’

‘Rasanya balik kampung rehat sekejap.’

‘Kata mak ayah dah tak ada..habis duduk mana?’.

‘Rumah emak pak su saya’.

‘rumah emak Ahmad Lutfi’.

‘Ialah memang rumah itulah tempat saya menumpang semenjak emak dan ayah saya meninggal’ Dada Nuri jadi sebak bila mengenangkan kisah dukanya, Kalaulah emak dan ayahnya masih hidup tentu seronok duduk bersama dalam masa bercuti panjang nanti. Nuri jadi terkejut dari rasa sedeh bila tiba-tiba telefonnya berdering. Nombor yang timbul nombor ‘pakcik kayu.’

“Assalamulaikum!! siapa yang tolong Nuri angkat barang nanti?”.

“Saya naik bas saja, barang saya bukanya banyak, saya dah angkut sikit-sikit sejak awal tahun lagi”.

“Pak cik boleh tolong hantarkan Nuri balik kampung. Kalau Nuri sudi.” Syukri terpaksa menukar stratiji baru, mana tahu kalau dia mengunakan ganti nama PAK CIK untuk dirinya Nuri jadi tidak segan pada nya.

“Ehhh Tak apalah pak cik, saya tak nak susahkan pak cik”.

“Tak adanya susah,  tak payah pun nak sewa kereta, pakai saja kereta pelanggan saya sekejap. Pada saya test drive pusing-pusing Kampung Subang baik pakcik hantar anak sedara kawan baik pakcik ni pindah kan, lagi bemakna”.

“Emm” susah untuk Nuri menyatakan persetujuanya kerana dia bukanya biasa dengan Syukri. Mendengar orang yang dihujug talian serba salah Syukri mengambil pendekatan tidak memaksa. Cara orang nak memikat mesti ‘pandai’. Pandai bermain tarik tali supaya orang yang dipikat merasa kita ni seorang yang bertimabang rasa dan tidak memaksa.

“ok ..hari ni jangan stress esok ada lagi satu paper jawab elok-elok..habis esok pukul berapa?.”

“Petang”.

“Malamnya pak cik call. Dah pergilah baca buku  esok periksa apa?”

“Math”.

“Susah tu, dah pergilah buat latihan, baca ke, bab angkut barang lepas periksa kita bincang . Untuk pengetahuan Nuri pakcik ikhlas nak memabantu. Nak cari pahala pada anak yatim piatu.” kedengaran ikhlas pula suara orang dihujung talian. Walaubagaimana pun hati Nuri sudah lega bab nak angkut barang sudah ada yang nak membantunya.

Sejak pertolongan itu Syukri makin selalu menghubungi Nuri. Dihari pertunangan Ahmad Lutfi dia juga hadir sebagai wakil dari pihak lelaki. Dia menjadi teman Ahmad Lutfi keSeremban sebagai penunjuk jalan. Peluang itu tidak disiakan oleh Syukri untuk menjeling dara pujaan yang ayu berbaju kurung dan bertudung coklat muda. Setelah majlis selesai Syukri menyampaikan hasrat hatinya kepada Ahmad Lutfi.

“Lut aku sebenarnya dah berkenan sangat dengan Nuri, boleh tak aku nak jadikan dia pasangan hidup aku”.

“Itu kau kena tanya kat Nurilah. Aku ni pak sedara dia saja. Kalau mak ayah dia pun tentu dia nak akan tanya tuan punya badan juga”.

“Boleh ke aku cakap dengan dia saja..kalau aku nak meminang dia, pada siapa aku nak pergi, siapa waris-waris dia?”.

“Aku rasa waris dia tu keluarga akulah, Nanti aku tanya mak aku boleh tak kalau pihak kau nak datang tanyakan Nuri tu, tapi yang penting kau tanya persetujuan dia dulu, jadi senangalah taklah membasir waktu kalau mak kau datang dari jauh tiba-tiba dia tak setuju pula”.

“Datang meminang atau datang merisik”.

“Kau bawa mak kau datang kenal-kenal dengan Nuri dulu, mana tahu mak kau tak suka pada Nuri. Kita ni kalau nak kahwin biar emak kita sekali suka dengan gadis pilihan kita. Jangan kita sahaja yang suka tapi mak kau tak suka nanti susahnya pada kita juga. Masa tu bolehlah kau tanya nak terus bertunang ke atau nak terus nikah sekali. Keluarga aku ni tak banyak songeh Syuk, tak payah bersirih junjung segala bagai. Kalau kau dah betul-betul nak, silap-silap sekali datang tanya nak terus nikah pun boleh.”

“Ehh kau mana tahu, kalau  mak kau nak mengikut adat merisik, bertunang dan baru nikah  pula”.

“Tak lah dulu kakak aku, tak ada pun majlis bertunang pun, bakal mak mentua dia datang merisik tahun depannya datang terus nikah. Emak aku faham kau orang jauh nak datang dua tiga kali kan susah banyak pakai duit, baik duit tu digunakan untuk pasangan yang nak mula kan hidup itu lebih baik dari membuat majlis yang entah apa-apa.”

“Kau tu tadi bertunang siap bersanding lagi”.

“La padang lain belalang, lain tempat lain pula ragam orang Syuk. Belah perempuan yang nak, kami ni ikut sahaja. Tapi orang kami tak macam tu, buat  majlis berkali-kali banyak mengunakan tenaga dan duit. Yang datang pun penat juga. Yang menunggu pun penat betul tak.”





No comments:

Post a Comment