~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Saturday 28 February 2015

Nur Hidayah 35


  p/s; mungkin berulang sedikit ceritanya sorry ye...



          Dua hari Nur Hidayah duduk di penjara  baju, seluar dan telekung yang tidak berganti. Tumpukkan darah ditelekung memenuhi setengah dari telekungnya yang berwarna putih. Dia diarahkan menukar pakainya namun bila dilihat baju yang diberi berlengan singkat dan seluarnya juga singkat  dia tidak mahu. Biar lah dia memakai pakaian yang dicemari darah tetapi menutup auratnya itulah pendiriannya.

Sejak dia ditahan reman dan disoal siasat kerana disyaki melakukan keganasan kepada suaminya sendiri, dia melakukan solat dengan pakaian yang tidak bertukar..namun rintihan perlahanya menghibakan hati sesiapa yang mendengar.. Rintihan Nur Hidayah dengan suara perlahan selepas selesai solatnya boleh didengari dari balik dinding kerana mereka sudah menempatkan sebuah kamera tersembunyi bagi mengetahui apakan perlakuan setiap banduan untuk mencari bukti. Di hujung hari kedua dia dijerkah oleh seorang pegawai polis kerana dia enggan menanggalkan telekungnya. 

 “Kenapa awak degil sangat. Berapa bahagian yang awak dapat dalam rancangan yang awak rancang ni. Kalau awak didapati bersalah dengan siasatan kami, semua yang awak dapat tu tak guna juga. Jadi awak bekerjasamalah  dengan kami..kami akan tolong awak. Dan awak nak apa sahaja kami sediakan. Cakaplah siapa dalang yang memukul suami awak”. Yang sebenar sudah ada tangkapan untuk kejadian pukul di pintu masjid. Kesemua mereka positiv dadah jenis yang sangat merbahaya. Dadah yang diambil membolehkan seseorang itu tidak merasa takut dan bertenaga lebih dari kebiasaan. Sesiapa yang mengambil dadah ni akan merasa dia ingin berkuasa dan ganas. Tetapi dadah ini juga jika  diambil berlebihan akan mengakibatkan kematian. Maklumat dari Nur Hidayah bertujuan untuk mengkap pembekal dadah tersebut.

“Puan..saya betul-betul tak tahu siapa yang pukul suami saya. Macam mana saya nak cakap kalau saya memang tak tahu.”

“Kami tahu awak tahu siapa dia..mungkin orang itu adalah boyfrend awak itu yang awak tak nak cakap..sekarang  buka telekong awak.. Buka!!!. Jangan nak tunjuk alim. Kat sini lakonan awak tak dapat mengabui mata kami… sekarang  buka telekong awak.. Buka!!!.”..melihat Nur Hidayah tidak mengikuti arahannya dia jerkah lagi. Boleh tahan juga suara polis wanita yang berbadan  ‘tough’ bila menjerkah.

“Puan membuka dan menunjukkan aurat kita dihadapan bukan mahram kita adalah berdosa. Saya tak mahu dosa itu.. Kalau saya ikut arahan puan, mungkin saya akan terlepas dari deraan puan, tapi saya tak akan terlepas dengan siksaan Allah diakhirat kelak. Tapi saya lebih rela didera sekarang dari Allah yang mendera saya nanti.Ya Allah teguhkan hati ku untuk menerima ujian Mu..kerana aku lagi takutkan siksaan mu”.Mendengar rintihan Nur Hidayah pegawai yang menyoal siasat makin naik angin. Itulah kisah Nur Hidayah dimalam kedua dia disoal siasat.
   

           Tidak disangka setelah dua hari dia didera suapaya mengaku dan memberitahu orang memukul suaminya. Diawal pagi ketiga dia dikunjungi oleh orang cuba menolong nya malam itu. Dia membawa sepasang telekung, baju dan seluar pinggang bergetah. Namun kedatang penolong Nur Hidayah menjadikan kes Hidayah bertambah menjadi sebutan. Mana tak menjadi sebutan pada malam dirinya dipaksa membuka telekongnya kerana mahu dia tidur dalam keadaan kesejukkan..Nur Hidayah berdoa meminta Allah menjaga dan melindungi aurat dan maruahnya. Dan pagi itu ada seorang hamba Allah yang datang menghulur telekung dan pakaian untuk Nur Hidayah.

“Ya Tuhan ku, segala yang terjadi adalah ketentuan Mu dan segala yang bakal terjadi juga dibawah kekuasaan Mu. Jika benar aku adalah hamba mu yang teraniaya maka kasihanilah aku. Aku hamba mu yang tidak mempunyai kuasa untuk menghalang apa yang akan dilakukan oleh hambamu juga. Aku memohon pertolongan Mu ya Allah ya Tuhan ku… lidungilah maruahku, lindungilah aibku dan lindungilah aurat ku dari pandangan bukan yang berhak.. Ya Allah.

               Yang sebenarnya penahan Nur Hidayah sudah menjadi bualan oleh para pegawai polis yang berkawal, walau pun baru sehari semalam dia ditahan. Mana tak jadi bisikkan antara mereka..Bila seorang perempuan muda yang disyaki oleh ibu mertuanya sendiri  bersubahat atau merancang membunuh suaminya kerana hendakkan harta. Mereka membayangkan wanita muda itu tentulah seksi bergaya dengan make-up yang tebal, kemudian berlagak bongkak dan berbahasa kasar. Tetapi alangkah terkejutnya mereka, bila dilihat dia seorang yang lembut dan berbungkus telekung, muda memang muda.

           Dihari pertama soal siasat wanita itu hanya berkata dia tidak tahu dan tidak kenal..apabila dilakukan perkaranya yang menyakitkan dia hanya beristifar berulangkali sambil memejamkan matanya. Bila disoal lagi tetap juga sama  jawapanya.. dia tidak tahu dan tidak kenal. Ketika rehat sebentar dan waktu makan tiba..pertama kali diberi makanan dia tidak menjamah makanannya, dia hanya meneguk sedikit air yang diberi. Lebihan air diambil kembali. Bila tiba waktu solat dia meminbta izin untuk ketandas untuk mensucikan diri dan berwuduk. Namun permitaanya tidak dihiraukan.Bila permintaanya tidak dihiraukan  dia akan berpaling  menuju ke penjuru bilik lalu melakukan seperti orang berwuduk dan terus mendirikan solat..

..tenang dia bersolat, selesai solat dia berdoa…Wahai tuhan ku pandanglah aku yang tidak berdaya..aku tidak mampu walaupun dengan sesama manusia..Ya Allah sesungguhnya kaulah yang Maha Berkuasa dan aku hamba mu yang tidak berkuasa..terimalah solat ku yang tak berwudu’ dengan sempurna, walau pun itu yang Kau wajibkan kepadaku.Namun aku tidak berkuasa melaksanakan apa yang diwajibkan keatas ku. Aku memohon terimalah solat ku yang tak sempurna syaratnya.

…Waktu makan tiba lagi kali kedua ..dia juga tidak menjamah makanan, namun air minuman yang hanya segelas diambilnya lalu dijadikan air untuk berwudu’..para pertugas yang menyaksikan berpandangan sesama sendiri. Walaupun hati mereka tersentuh namun mererka tidak dapat melakukan apa-apa. Itu adalah cara-cara untuk membuatkan para penjenayah memberitahu perkara yang sebenarnya. Bila cara tekanan mental tidak berjaya mencungkil isi hati pesalah mereka menggunakan cara kekerasan pula.

“Cuba awak bagi tahu kami siapa yang sebenarnya yang pukul suami awak tu. Awak tahu tak mereka pukul suami awak sampai mati, kalau mereka dibiarkan bebas, tak mustahil perkara suami awak akan berulang sekali lagi. Jadi macam mana Negara kita nak aman..orang ramai tak bebas duduk diluar rumah bila penjenayah berkeliaran. Awak berilah kerja sama untuk kita sama-sama menjaga keamanan dan keselamatan orang ramai”.

“Sungguh-sungguh saya kata.. saya tak tahu dan saya tak kenal mereka”.Ketika itu pegawai yang menyiasat  mula mengepit jari-jari Nur Hidayah.

Dan di awal pagi hari ketiga Nur Hidayah dipenjara, seorang hamba Allah datang membawa sepasang telekong baju dan keperluan lain untuknya….

“Encik boleh saya jumpa dengan Nur Hidayah binti Abdullah”.

“Encik siapa apa keperluan encik jumpa dia”.

“Nama saya Johan Hamdi bin Johari..saya kawan dia. Hanya nak bagi telekung dan keperluan lain pada dia”.

“Yang sebetulnya banduan ni tak boleh ditemui oleh sebarang orang”.

“Kalau macam tu boleh saya jumpa Inspektor Azrul Azam”. Tidak lama terjengul kawanya menemuinya.

“Hai pagi lagi kau cari aku. Baru malam tadi kita lepak dah nak jumpa aku balik rindu aku ke...tak kerja ke kau hari ni..”.

“Hssy ada ke kau cakap macam tu..dengar dek orang mahu mereka salah anggap pada kita. Tak kerja aku nak rindukan kau..Aku kerja malam. Ni aku nak bagi pada banduan kau yang bernama Nur Hidayah binti Abullah tu”.

“Hai sampai kau berbagi-bagi ni ada apa-apa ke”.

“Pada pandagan mata akulah, aku tak percaya dia sanggup jadi pembunuh  kerana gilakan harta, mungkin hanya salah faham kita kot. Lagi pun kita bantu dia nak solat Zam, membantu orang mengadap Allah dengan sempurna kan kerja baik..bukan kita bersubahat pada kejahatan dia. Betul tak. Lepas kau cerita pasal dia malam tadi, aku terfikir..apa salahnya kita bantu dia mengadap Allah dengan sempurna. Ni kita nampak pakaian dia bernajis dan dia berusha juga nak bersolat kita bantulah dia bersolat dengan sempurna. Kita sebagai pemerhati takkan nak pejam mata sahaja. Untung-untung dapat juga kita pahala dia sikit.”. Lama Isnpektor Azam memandang sahabat baiknya. Dia pernah terfikir sebegitu, namun dia terhalang oleh peraturan ditempat kerjanya. Dia bersyukur sahabatnya terbuka hati menghulur bantuan..dan akhirnya akal nya membenarkan kata-kata sahabatnya.

            Yang sebenarnya dirinya dan doctor Johan Hamdi berkawan sejak di sekolah lagi. Masa itu mereka besekolah di MRSM Jerantut Pahang. Setelah lama terpisah bila dia diterima masuk ke UIA dan Johan Hamdi meneruskan pengajianya keluar Negara. Tetapi bila bekerja mereka bertemu semula di Kuala Lumpur.  Walaupun seorang doctor dan seorang lagi Inspektor polis mereka tetap berkawan. Bila ada waktu terluang mereka akan bertemu bertukar-tukar pengalaman dan kejadian tentang kerja mereka. Semalam sehabis waktu bekerja  Azrul Azam menghubungi  Johan Hamdi untuk makan bersamanya sebelum dia pulang  kerumah..

 “Hello kau kat mana..”

“Asalamulaikum! salam kau mana Zam..salam tu kan wajib untuk  kita sesama Islam” Tengur Johan Hamdi. Biar pun dia belajar diluar negara namun dia peganagan Ugama nya agak teguh. Dulu dia seorang Islam yang biasa-biasa sahaja. Solat pun kadang-kadang ada yang tinggal. Tetapi sejak dia belajar diluar Negara bercampur dengan pelajar-pelajar Islam dari seluruh Negara matanya terbuka untuk mendalami Islam. Tambah membantu bila rakan sebiliknya seorang pelajar yang begitu teguh pegangan ugama Islamnya kerana ayahnya seorang Imam dikampungnya. Akhirnya sehingga dia habis belajar, dia masih lagi mencari ilmu ugama dinegaranya sendiri.

“Ialah..ialah Assalamulaikum..”

“Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh  …ha yang kau macam tak menyempat-nempat tu kenapa.”

“Kau kerja tak…jom kita lepak. Aku baru habis ni  sebelum balik aku nak isi perut dulu. Kalau dah sampai rumah ,malas pula nak keluar..”. Pertanyaan kawannya tidak berjawab..dia mengesahkan pula hal dirinya.

“Kenapa? mak ayah kau tak ada kat rumah ke”.

“Itulah pasal.. mereka pergi rumah adik aku yang bungsu..dia baru bersalin dah dua hari dah. Semalam baru balik hospital jadi mak ayah aku kesana lah, nak menyambut cucu yang kesepuluh…mau seminggu mereka duduk rumah adik aku tu. Seminggulah nampaknya aku berumah tangga kat kedai.  Lagi pun Jo.. aku ada cerita nak cerita kat kau”.  Duduk sahaja sahabatnya diahadapanya terus sahaja Azrul Azam berkesah tentang kes yang sedang ditangainya. Yang mahu diceritakan oleh Inspektor Azrul Azam adalah kes yang sedang ditanganinya berkenaan seorang isteri muda yang merancang pembunuhan suaminya kerana harta. Isteri muda itu bernama Nur Hidayah binti Abdullah.

 “Jo aku heran betul..sorang perempuan ni dituduh oleh emak mertuanya…”.

 “Hai bergaduh dalam rumah sampai dibawa kebalai ke?”.

“Kau ni.. aku belum habis cerita dah potong cerita. Bukan bergaduh kat rumah..tapi perempuan ni dituduh merancang pembunuhan suaminya. Suaminya dipukul hingga mati dihadapan masjid. Yang aku heran dia ni muda lagi, pikat sahajalah orang kaya tak payahlah merancang membunuh bagai, kan dah susahkan diri. Dia ingat senang ke nak bunuh orang. Negara kita ni kan ada undang-undang ingat boleh lepas ke perbuatan bodoh dia tu. Hai entah lah kadang-kadang aku takut nak kahwin ..aku takut jadi macam nilah, orang yang sekatil dengan kita pun mengancam nyawa”. Keluh Azrul Azam.

“Muda sangat ke perempuan tu..suaminya muda ke tua?”.

“Muda Jo, kalau tenguk dari  segi wajahnya rasanya baru dipertengahan 20 han. Suaminya dah 54 tiga tahun. Aku baca dalam report tu dia merancang pembunuhan suaminya kerana nak cepat dapatkan harta. Kau tahu siapa suaminya..anak pengusha Hotel Dato’ Tengku Faizal”.

“Ohh..betul lah apa yang kau cakap tu, dia dapat pikat anak orang kaya..tapi  bila dah dapat jadi isteri anak orang kaya yang dah tua cerewet pula. Agaknya tak tahan nak mengadap kerenah orang tua itu, itu yang dia bunuhnya suaminya tu”.

“Ada kemungkin juga. Tapi hebat perempun tu. Jo! dia berlakun pun nombor  satu, masa diaorang tahan dia.. dia pakai telekong yang penuh darah. Orang aku kata itu darah suaminya. Solat tak tinggal walaupun telekungnya di penuhi darah dan tak ada wuduk. Kata orang  aku, masa solat subuh dia nak pergi tandas tapi diorang tak hiraukan. Bila orang buat tak tahu, dia  berlakun ambil wuduk dan terus solat subuh. Solat zohornmya pula dia berwuduk dengan segelas air minuman yang diberi. Tahan dia tak minum, sebab air segelas tu dia nak buat wuduk. Kuat betul perempuan tu”.

“Aku rasa dia ni pandai dalam ugama. Aku ada pernah dengar kalau keadaan dhorurat kita boleh berlakun ambil tayamum macam yang perempuan tu buat”. (jangan cuba  dibuat apa yg mak teh tulis ni..nanti solat kita tak sah pula, sebab mak teh cuba cari dlm google tak jumpa. Mak teh hanya pernah dengar sahaja).

 “Tapi yang aku kagum dia kuat betul orangnya. Kau  tahu kan cara siasatan kami nak korek rahsia macam mana. Pertama kali aku jumpa orang perempuan muda yang lancar baca Yassin tampa buku Jo, kagum betul aku. Rupa nya Jo banyak fadilat surah Yassin ni…aku baru google tadi. Kau tahu Jo, bila kami kepit jari dia dia mula baca Yassin. Dia tak menjerit mengaduh pun, lebih-lebih pun dia pejam mata. Patutlah dia boleh bertahan rupanya kalau kit baca Yassin boleh mengurangkan rasa sakit tu. Dia tak makan dan tak minum dah dua hari termasuk hari ni..rupanya denagn baca Yassin kita boleh menghilkangkan rasa lapar dan dahaga”.

 “Siapa nama perempuan tu.”

“Nur Hidayah binti Abdullah”.

Aku rasa aku tahu perempuan tu”.

“Haa kau kenal ke? macam mana kau kenal dia?”

“Aku tak kenal dia tapi aku selalu nampak dia kat masjid dengan seorang lelaki. Kalau kita pandang macam ayah dan anak..tapi tak sangka pula mereka tu suami isteri. Kebetulan masa malam semalam kejadian  tu, aku ada kat masjid tu. Perempuan tu panggil orang yang kena pukul tu papa..tapi dia cakap dengan aku itu suami dia, mungkin panggilan manja mereka kut. Suami dia tu ada HIV positive”.

“Haa betullah tu. Habis tak bahaya ke darah HIV bila terkena tanganya yang luka”.

“Ikutkan memang bahaya. Luka ke jari perempuan tu kau kepit.”

“Masa aku kepit tak luka Tapi kau tahulah si Azman dia tu baran sikit. Lagi pun dah di kepit dua kali pecah jugalah hujung jari dia tu..”.

“Kesian juga aku dengar kisah wanita tu. Tapi aku tenguk dia tu bukan jenis yang jahat. Suaminya juga buka seorang yang cerewet yang membolehkan dia nak bunuh suaminya. Kau kena berhati-hati korek rahsia Zam, takut teraniaya orang yang tak bersalah. Aku ada dengar doa orang yang teraniaya ni akan dimakbulkan Allah..nanti lain pula jadinya”.

“Entahlah Jo..aku rasa pun memang betul dia tak tahu siapa yang pukul suaminya..Hanya tunggu esok ada sorang yang telah kami hubungi nak mengenal pasti siapa Nur Hidayah sebenarnya. Kalau orang ni datang In Syaa Allah kes ni boleh selesai”.

Dan dari cerita itulah paginya doctor Johan Hamdi  menghulur sepasang telekung dan baju yang bersih untuk Nur Hidayah dan dia juga berdoa agar wanita itu tidak dijangkiti virus yang tiada ubatnya..

 “Asalamualaikum apa khabar”.

“Walaikumsalam, Alhamdullilah masih bernyawa”. Nur Hidayah terkejut dengan kunjungan orang yang membantunya ketika malam kejadian Tengku Faris dipukul orang. Paling terkejut doktor itu membawa bersama pakaian dan telekung bersih untuk membolehkan dia bersolat. Bagi mereka yang mendengar rintihan Nur Hidayah malam tadi, yakin doctor itu datang kerana Allah mengabulkan doanya. Dan mererka percaya sesungguhnya NurHidayah teraniaya. Mungkin apa yang diperkatakannya betul, dia  tidak mengenali orang yang menyebabkan suaminya maut kerana pukulan mereka.

 “Mungkin puan tak kenal saya, tapi tak apa, saya datang sebagai sesama Islam. Pada malam kejadian saya ada dan nampak puan memangku kepala suami puan.”.

“Terima kasih, saya rasa saya masih ingat. Tuan yang tolong menghubungi pihak  hospital dan cuba membantu malam tu kan..”

“ni.. saya nak bagi ni untuk puan, supaya puan dapat mengerjakan solat dalam pakaian bersih. Semoga Allah menlindungi puan dan menunjukkan kebenaran untuk puan”. Nur Hidayah menyambut huluran beg plastic doctor Johan Hamdi. Bila diintai isinya.

“Alhamdullilah..Terima kasih..terima kasih banyak-banyak, hanya Allah yang dapat membalas bantuan tuan.”

 “Ini adalah kerana Allah. Setelah saya tahu, saya wajib memberi bantuan. Saya mengucapkan Takziah atas pemergian suami puan mengadap Illahi kerana kejadian tu”.  Dan perbualan mereka sekali lagi didengari oleh pegawai wanita yang bertugas ketika itu.

“Terima kasih sekali lagi saya ucapkan, kerana memberitahu berita tentang suami saya.”. Kelihatan Nur Hidayah mengambil nafas dalam dan menghenbuskanya perlahan, matanya juga berkaca-kaca bila mendengar berita kematian Tengku Faris.

Seperti yang diperkatakan oleh Inspaktor Azam pihaknya sudah menghubungi seseorang yang boleh mengenal pasti siapa Nur Hidayah yang sebenarnya. Di sebelah tengahharinya  pula seorang lagi lelaki muda, gagah dan tampan datang mengunjungi Nur Hidayah..wahh memang hangat balu Tengku Faris. Mana tak hangat, orangnya masih muda, kelihatan lemah lembut dan bersopan tentulah banyak pemintanya. Kali Ini Nur Hidayah dikunjungi oleh Syed Borhan sepupunya pula.

             Oleh kerana kejadian pukul itu membawa kematian kepada mangsa kes Nur Hidyah diangap kes berat. Pihak polis menyiasat bersungguh-sungguh. Jika dirasakan sesuatu itu boleh menjadi bahan bukti mereka akan berusha mendapatkannya. Mereka telah menjumpai nama dan nombor telefon antara bangsa di telefon tangan Nur Hidayah.  Nombor itu yang menghubunginya dimalam kejadian. Bila mereka menghubugi pemilik nombor mengatakan orang yang bernama Syed Borhan sedang bercuti dari kerja nya selama sebulan. Bila mereka meminta nombor talifon peribadinya.  Orang yang menjawap panggilan tampa ragu memberi nombor telefon tangan Syed Borhan. Makin senang kerja mereka.  Dapat sahaja nombor it terus sahaja Syed Borhan dihubungi..

             Terkejut Syed Borhan bila dihubungi oleh Nur Hidayah. Sudah lama dia mencari jejak Nur Hidayah namun tidak pernah dia membalas SMS nya apa tah lagi menjawab panggilan. Entah apalah mimpi Nur Hidayah menghubungi pelalui panggilan. Undangan perkahwinannya juga Nur Hidayah tidak hadir. biar pun dia sudah memaklumkan melaui SMS nya.

Cepat sahaja tangannya  menekan butang hijau.  dia melarikan diri kehujung jalan mencari ruang untuk menjawab panggil orang yang dirinduinya. Kedengaran suara seorang perempuan memberi salam dihujung talian tetapi rasanya bukan suara Nur Hidayah.

“Assalamulaikum..”

“Walaikumsalam..siapa ni, bukankah ini nombor Nur Hidayah??”.

“Ye saya guna telefon tangannya untuk menghubungi anda..anda Syed Borhan ke?”

“Ye saya..”

“Apa hubungan anda dengan dia”.

“Kenapa??? dia ada masaalah ke..saya abang sepupunya..”.

“Ohh..”

“Cakaplah terus terang..saya sudi membatu jika ada apa-apa masaalah dengan dia. Dia adik sepupu saya”.

“Encik..yang sebenarnya nombor encik yang tertera di malam kejadian pukul hingga menyebabkan kematian dan kejadian itu telah menjadi kes polis. Kami sedang menyiasat kejadian tersebut, Encik boleh membantu kami mencari bukti”.

“Siapa yang kena pukul adakah Nur Hidayah?.”

“Bukan.. yang dipukul adalah suaminya..boleh tuan memberi kerja sama untuk mencari bahan bukti”.

“In Syaa Allah saya boleh, apa yang perlu saya bantu..katakanlah saya sedia bekerja sama”.

“Boleh encik datang kebalai polis**** untuk memberi keterangan . Sebab kes ni kes bunuh jadi kami nak selesaikan dengan cepat. Ini untuk keselamatan orang awam. Jika penjenayah bebas orang ramai tidak selamat berada ditempat  awam. Bila boleh tuan datang”.

“Sebut sahaja bila, In Syaa Allah boleh datang kerana waktu ini saya sedang bercuti.”.








2 comments:

  1. Ya Allah kejamnya Tengku Faridah... moga Syed Borhan merungkaikan segala permasalahan dan dapat menghubungi keluarga Tengku Faris utk menyelesaikan permasalahan dan kerumitan tang berlaku.

    ReplyDelete
  2. Macam tu la bila manusia terlalu duniawi...hati selalu berpra-sangka, harta nenjadi sanjungan sampai sanggup memfitnah, semoga tengku faridah mendapat balasan yang setimpal

    ReplyDelete