~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Tuesday 10 February 2015

Nur Hidayah 22







“Kenapa?? Tengku  Nampak saya jahat sangat ke..kalau Tengku curiga pada kejujuran saya, nanti sampai pejabat saya buat surat berhenti kerja. JikaTengku nak berhentikan saya serta-merta pun tak apa”. Nur Hidayah rasa marah bila Tengku Faris mempertikaikan kejujurannya.

“Tidak!  Hidayah. Tidak, I tak curiga dengan you, tapi kalau you ada niat nak balas dendam dengan I, you pukul sahaja I sekarang. Kalau you nak bunuh pun tak apa bunah lah dengan cara yang paling menyakitkan..I memang bersalah pada you dan mama you, I tak bertanggung jawab pada apa yang telah I lakukan, hingga you dan mama you menderita dipandang hina oleh masyarakat”.

“Saya dah redha..mama juga dah redha.  Pada kami itu memang dah  jalan cerita kehidupan kami kat dunia ni. Maaf sebab naik angin tadi”.

“Ok, I tak kisah you marah I, sebab apa yang I buat pada you dan mama you tak terhukum rasanya. I memang patut dimarah dan I memang patut dihukum Hidayah. I nak tahu sejak bila you tahu I ni papa you Hidayah”.

“Masa Tengku datang  memperkenalkan diri nama Tengku..Tengku Faris Ikhwan. Saya Terkejut. Dan esoknya barulah saya bawa gambar mama dengan seorang jejaka tu (Nur Hidayah menunjuk gambar lama yang masih ditangan Tengku Faris). Saya belek mencari persamaan wajah dalam gambar tu dengan wajah Tengku tapi rasanya berbeza..Dalam gambar tu wajah  jejaka tu Nampak panjang. Tapi wajah Tenku nampak macam tak sama”.

            Patutlah ketika dia memperkenalkan diri Nur Hidayah seakan terpegun memandangnya dulu. Ketika itu hatinya melonjak gembira kerana seorang  gadis muda terpesona melihat ketampanan dirinya. Itu lah rasa bangga dirinya tidak pernah surut bila melihat ada gadis yang terpegun melihat dirinya.

“Hidayah jejaka yang dalam gambar tu memang I. I memang kurus dulu. Itu sebabnya muka I nampak panjang dan dulu I berambut panjang macam tu. I rasa, I pun ada gambar tu. Sebab kamera yang ambil gambar ni adalah kamera I tapi masih I simpan lagi ke tidak gambar ni.. Boleh tak you cerita sikit macam mana you boleh kerja kat hotel daddy I Hidayah”. Nur Hidayah menceritakan hikayatnya sejak di keluar dari kampong kerana diarahkan oleh mak longnya hingga dia mula berkeja di hotel Dato’ Tengku Faizal…

“Baru dua minggu saya kerja di stesen minyak.. setesen minyak tu kena rompak. Dan Encik Halim yang mencadangkan saya bekerja dihotel tempat dia bekerja. Dia kata kerja dihotel lebih selamat dari keganasan rompak merompak. Dia minta rezume saya.”.

“Ohh Halim lah yang perkenalkan you pada daddy dan Farid. You biasa ke dengan Halim tu”.

“Nak kata biasa tidak juga. Dia hanya pelanggan stesen minyak tempat saya bekerja tu sahaja. Tapi mungkin dia prihatin keselamatan orang perempuan yang terdedah pada keganasan agaknya, itu yang dia syorkan saya kerja dengan hotel Dato’. Mungkin sudah rezeki saya, kebetulah pihak Dato’ sedang mencari akauntan untuk menggantikan kerja-kerja Encik Halim kerana Encik Halim akan mengetuai barisan pekerja yang akan bekerja di Pulau Pinang. Sekarang Tengku sudah tahu siapa saya, masih mahukan Tengku meneruskan pernikahan dengan saya”. Kini Nur Hidayah pula yang bertanya..hal pernikahan mereka.


“Kalau boleh I tak mahu nikah dengan anak sendiri. I rasa hina betul bila kahwin dengan anak kita sendiri..diri I terasa macam haiwan melepaskan nafsu dengan darah dagingnya. Tapi you kata tadi kalau kita tak nikah, I bukan siap-siapa pada you. Kita duduk berdua macam ni pun kita dapat dosa, apatah lagi kalau duduk serumah, hari-hari kita mengumpul dosa. I tak mahu membuat dosa lagi Hidayah. Tapi I nak berkumpul dengan anak perempuan I. Jadi I  nak nikah dengan you..tapi I minta kerelaan you..I minta maaf dengan you I tak mampu nak melakukan tanggung jawab sebagai suami pada you..you rela ke?”.

“Saya rela Tengku..jadi tetapkanlah bila tarikh kita boleh dinikahkan.”

”Terima kasih Hidayah..terima kasih sangat-sangat. Kita nak buat majlis juga ke?”. Sambil Tengku Faris  bertanya air mata laju terjun dari tubir matanya.  Dia sebak dengan kesanggupan Nur Hidayah.  Tengku Faris cuba menahan menangis dia menaikkan dua belah lututnya teresak-esak dia melepas tangis disitu ..

“Kenapa Tengku mengngis. Sebetulnya apa jawapan yang Tengku harapkan”.

“I mengangis bukan kesal dengan jawapan you Hidayah.  Tetapi I kesal dengan perbuatan I sendiri. Selama ni I tak pernah memikirkan dosa yang I perbuat. I malu dengan perbuatan I sendiri Hidayah. Pandai mama you mendidik you hingga you tahu baik buruk untuk diri you dan yang paling I kagum you takutkan dosa.. dan you tahu mana berdosa,  mana tidak Hidayah. Sayang you menjadi anak kepada orang yang tak tahu hukum agama. Maafkan I Hidayah. I mengaku memang ini semua salah I.I yang suka berseronok sejak dulu. I tak pernah ingat akan akibatnya. Dan penyakit ni pun Allah beri sebab rasa seronok I. Sekarang you dah tahu betapa jahatnya I ni. Jadi apa tujuan you mahu meneruskan pernikahan kita.”

“Saya tak ada apa-apa tujuan..hanya ingin melekapkan kedidupan Tengku sahaja..yang memerlukan seorang wanita disisi Tengku selama Tengku masih bernafas didunia ni. Selebihnya cuba membantu Tengku mencari jalan pulang. Membantu Tengku bersedia menghadapi cabaran ujian dari Nya. Itu pun kalau Tengku mahukan bantuan saya”.

“Perlu Hidayah, I sangat mengharap bantuan you, untuk mengingatkan dan untuk semangat ”.

 Sebab Mengapa Rasulullah SAW Melarang Lelaki Bersentuhan Dengan Wanita Yang Bukan Mahram.  Bagi pasangan lelaki dan perempuan yang sedang pacaran atau bertunangan, inilah alasan dan sebab mengapa anda tak perlu bersentuhan dengan bukan mahram atau pasangan masing-masing di luar sana.
Kajian menunjukkan jika lelaki dan wanita bersentuhan, ada bahagian ditubuhnya badan mereka menghasilkan  peningkatan suhu yang tinggi tetapi bahagian lelaki dan perempuan itu berbeza. Jika berpegangan tangan, jantung seorang perempuan akan berdegup kencang karena cinta dan kasih sayang. Sedangkan lelaki berdegup di otak dan kemaluan kerana nafsu semata-mata.
Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya,  yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat’.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, :
Tidak pernah aku tinggalkan fitnah yang lebih berbahaya terhadap kaum pria daripada fitnah para wanita.[HR Al-Bukhari no 5096]
Setelah kita mengetahui tentang larangan dan bahaya bersentuhan dengan lawan jenis yang bukan mahram berdasarkan hadits di atas. Maka jagalah pergaulan..kalau yang boleh dielak elaklah sebelum kita dibalas dengan balasan api neraka.
- See more at: http://eberita.org/3-sebab-mengapa-rasulullah-saw-melarang-lelaki-bersentuhan-dengan-wanita-yang-bukan-mahram.

Hidayah! Setelah you tahu I papa you. You pun tahu I berminat untuk merapati you. Apa perasaan you ketika itu.”

“Yang sebetulnya saya tak berapa yakin Tengku adalah bapa biolagi saya. Hanya setelah Tengku mengesahkan Tengku megenali Syrifah Jamilah dan Tengku mengaku pernah menjadi kekasih mama tadi..barulah saya yakin Tengku bapa biolagi saya”.

“Jadi  kenapa you seperti mahu mengelak bila I ajak you keluar makan atau minum”.

“Sebab status saya. Saya tidak mahu memberi harapan pada hati saya, kemudian saya akan kecewa bila diri saya ditolak kerana status saya”.


“Hidayah!! Setelah I tahu you adalah anak I, tidak tergamak  I nak memusnahkan masa depan anak I sendiri..tak tergamak I nak menyebarkan kuman AIDS kedalam darah anak I sendiri. Dahlah I tak pernah bertanggungjawab dengan kelahiran you..ni I nak musnahkan lagi hidup you yang baru nak mengenali dunia Hidayah. Sungguh you tak marah atau dendam dengan I. You tak marah I ke, sebab I you lahir jadi anak luar nikah?”

“Saya tak pernah nak berdendam dan marah dengan sesiapa. Pada saya, saya lahir dari hasil zina itu takdir saya. Saya redha. Kalau Tengku bersungguh nak bernikah dengan saya..saya pun redha menjadi isteri pada bapa biologi saya. Mungkin sudah tertulis jalan hidup saya yang macam ni. Lagi pun hanya dengan bernikah sahaja kita boleh berkumpul sebagai anak beranak..kalau kita tak bernikah saya bukan siapa-siapa pada Tengku. Saya ingin ada pelindung, saya ingin ada mahram…”

“Memang sepatutnya I jadi pelindung dan mahram you Hidayah. I papa you”. 

“Tapi kalau kita tak ada ikatan pernikahan, kita duduk berdua macam ni kita berdosa.”

“Allah…” seru Tengku Faris pada tuhanya yang dulu jarang diingatinya.

“.. saya ikhlas nak tolong Tengku..tapi kalau Tengku merasakan saya ada ajenda lain itu terpulang. Saya pun tak kisah kalau tak jadi nikah dengan  Tengku. Saya tak akan ‘saman’ Tengku”.

“Nur Hidayah I memang berharap pertolongan you..masa I kat dunia ni pun tak lama lagi..dosa I pula berkepuk-kepuk..ya Allah ampunkan dosa-dosa ku ya Allah”. Bila melihat Tengku Faris sudah beremosi Nur Hidayah memula kan perjalanan menghantar Tengku Faris kerumah kedua ibu dan ayahnya.

Anak luar nikah (yang lahir kurang dari tempoh 6 bulan perkahwinan) boleh dinikahi oleh 'ayah biologinya' dengan hukum makruh menurut Fiqh Syafi'iy (ia terpakai di Malaysia sekarang) tapi dibantah oleh Rumah Fatwa Mesir dengan alasan yg kita berikan di atas. Allahu a'alam.
Persoalannya: setelah melakukan perzinaan, si dara mengandung kemudian selepas dua bulan berlalu barulah pasangan terlibat berkahwin, dari segi berdosa ia tetap dikira berdosa tetapi dari segi sabit keturunannya anak itu layak dibinkan kepada pihak yang menzinahi perempuan tersebut yang bernikah dengannya. kerana ulamak madhhab Syafii mensyaratkan sekurang-kurang untuk menyabitkan keturunan seseorang anak itu mestilah lahir selepas enam bulan dua saat dari tarikh ibubapanya berkahwin.
(Yang tertulis diatas mak teh ambil dari Google)

Sampai di perkarangan banglo Tengku Faizal..Ketika Nur Hidayah mahu turun dari kereta.

“Hidayah bila kita boleh nikah?”. Pergerakkan Nur Hidayah terhenti bila mendengar soalan Tengku Faris yang masih duduk dikerusi penumpang. ‘Hai dia ni orang suruh dia yang cari tarikh..ni dia tanya kita pula.’ Lama Nur hidayah memandag kearah Tengku Faris.

“Itu terserah pada Tengku..saya mengikut sahaja”.

“Masuklah dulu jumpa mommy”.

“Tengku nak cakap tentang hubungan kita dengan datin ke?”

“Tidak..I tak mahu mommy tahu I ada HIV dan I tak mahu dia tahu you anak I..I tak mahu dia susah hati. Tolong ye jangan bagitahu dia apa-apa pun tentang kita..Rasanya bila kita dah nikah I nak duduk berasing dari mereka..apa pendapat you”.

“Apa pun saya  tak kisah..saya ikut sahaja, apa-apa yang Tengku rasa baik, saya ikut sahaja..hari  ni saya tak nak masuk…esok-esok sahaja, boleh.”.

“Kalau macam tu bawa sahaja kereta I. Nanti petang biar Razali bawa balik”.

“tak apa lah saya naik taksi sahaja”.

“Kat sini susah teksi..bawa sajalah kereta I, nanti petang biar Razali atau pun daddy yang bawa balik”.Tetapi sebelum kereta Tengku Faris bergerak Tengku Faridah sudah terjengul dimuka pintu.Terpaksa Nur Hidayah keluar dari kereta untuk menyalami bakal emak mertuanya.

“Masuklah Hidayah kita minum dulu …”

“Tak apalah datin saya ada kerja ni. Tadi saya tinggalkan kerja yang tak siap”. Setelah bercakap-cakap sebentar Tengku Faridah melepaskan Nur Hidayah pulang semula ke pejabat. Setelah kereta Faris yang dipandu oleh Nur Hidayah berlalu pergi  ..keluar juga isi hati Tengku Fariah bernada terkilan..

“Amboi Ris belum jadi bini lagi dia dah berani bawa kereta Ris. Biar pun dia muda, Ris jangan nak ikut sangat kerenah dia..nanti Ris akan dibawah telunjuk dia Ris”.

“Tak apa lah mommy, Ris yang suruh dia bawa kereta Ris.  Kat sini kan susah nak dapat teksi..lagi pun nanti kereta tu akan jadi dia punya juga”.

“Ris pergi mana selama ni ni dah hamper seminggu Ris tak balik rumah mommy risau tau”.

“Ris jumpa kawan-kawan”.

“Ris jangan buat perangai lama Ris tu..tak lama lagi Ris nak kahwin dah”.

“Tak mommy ini yang last lah ni”. Sebelum sempat mommy bertanya lebih banyak cepat-cepat Tengku Faris naik kebiliknya dengan alasan mahu mandi dan merehatkan badan.

Malam itu Tengku Faris berbincang dengan kedua daddy dan mommynya. Dengan kata persetujuan  mereka akan bernikah dipejabat Khadi minggu berikutnya. Segalanya diuruskan oleh TengkuFaris dan daddynya. Sehari sebelum mereka bernikah Tengku Faizal menjemput Nur Hidayah datang kerumahnya untuk memastikan…

“Hidayah!! You tak ada saudara mara yang nak diberi tahu ke? Kalau ada jangan malu bagitahulah, nanti I akan aturkan bilik untuk mereka..”.

“Dato, rasa macam janggal sangat ke kalau saya tak bawa keluarga saya?”.

“Tak lah macam tu..tapi  hari bahagia you, tak kan tak ada saudara mara Hidayah meraikan bersama”.

“Saya nak cerita pun terasa saya mencari simpati, saya sebenarnya tak mahu orang rasa kesian dengan saya..Yang sebenarnya memang itulah hakikatnya..saya memang sendiri”.

“Macam mana boleh jadi macam ni..takkan semua ahli keluarga you tak ambil berat langsung tentang you, maksud I saudara-mara sebelah mama you.” Soal Tengku Faizal ingin tahu..Tengku Faridah dan Tengku Faris hanya memerhati sahaja. Tetapi dalam hati Tengku Faridah merasa sangsi, dan lain pula didalam hati Tengku Faris.  Dia merasa sangat kasihan melihat nasib darah dagingnya sendiri yang dibnuang keluarga kerana status dirinya.

“Yang sebenarnya sudah lama saya hidup sorang..di hari graduation saya  dulu pun tak ada sesiapa meraikan hari gembira saya”. Rasa perit juga bila terkenang hari graduationnya…sungguh-sungguh dia kesaorangan. Mahu rasanya dia menjerit ketika itu, namun pada siapa dia mahu meluahkan rasa perit hatinya.

            Ketika itu dia sudah jauh dari kampong halamanya, walaupun masih lagi di Negeri Sembilan ..dia duduk diSeremban bekerja sebagai pramu saji sebuah syarikat katering yang menyediakan makanan untuk majlis kenduri khawin dan juga jamuan dipejabat-pejabat. Syarikat katering itu tidak jauh dari tempat dia dan mamanya menyewa dahulu..untuk menampung kehidpanyan yang sebatang kara setelah disuruh keluar dari rumah arwah neneknya oleh mak longnya. Tertayang kembali apa yang menyebabkan dia terpaksa keluar dari kampungnya dulu…

 Lamunan Nur Hidayah berderai bila suara Tengku Faizal menerjah masuk ketelinganya.

“You lari dari rumah ke, itu yang semua tak mahu ambil berat pada you”.Nur Hidayah tergelak kecil mendengar Tengku Faridah mengatakan dia lari dari rumah.

“Tak adalah Datin..buat apa saya nak lari dari rumah. Saya yang sebenarnya suka hidup berkeluarga. Tapi biasalah bila mana yang kita suka itulah yang kita tak dapat.  Pada saya itulah namanya ujian.Saya terima ujian dari Allah dengan redha”.

“Hidayah!boleh tak you cerita sedikit tentang kehidupan you dari kecil..I teringin sangat nak tahu”.Tengku Faizal tersentuh juga bila mendengar kata-kata gadis yang bakal menjadi menantunya.

“Tak ada yang isteimewa dato’ tapi kalau dato’ nak tahu saya ceritalah sikit.. Untuk pengetahuan dato’ dan datin saya dah lama hidup sorang sejak saya di Tadika lagi. Bila mama pergi kerja saya akan ditinggalkan sorang kat rumah..tapi sebelum dia pergi kerja dia dah siapkan makan minum saya. Hanya dia berpesan pada jiran sebelah rumah tolong tenguk-tengukkan saya masa dia kerja maklumlah masa tu saya baru berusia 6 tahun.”

“Mama Hidayah kerja apa?”.

“Mama seorang jururawat kat sebuah hospital swasta di Seremban. Dia kerja kerja ikut syif,  ada pagi, petang dan malam. Bila kerja petang dia akan pergi kerja pukul 1 tengahhari dan balik pukul sepuluh malam. Bila kerja malam dia akan pergi pukul 8 malam dan akan balik pagi esok nya. Kalau dia kerja pagi, saya suka sebab dia pergi kerja sama dengan saya pergi sekolah dan baliknya pun sama, pukul tiga petang dia sudah ada dirumah. Masa saya tingkatan tiga mama menerima tawaran kerja di Arab Saudi ‘untuk menambah pendapatan’ katanya memang pendapatan dia kat sana berganda-ganda banyaknya dari kerja kat Seremban..Tapi masa tu saya dah duduk diasrama. Hanya pada cuti penggal sahaja  saya akan duduk bersama nenek kat kampong kami di Jelebu negeri Sembilan”.

“Ohh mama you orang Jelebu negeri Sembilan”.

“Ya datin..tapi masa ditingkatan 4 nenek saya meninggal.  Sejak tu saya dah tinggal seorang kat rumah arwah nenek kalau saya balik bercuti penggal sekolah. Masa saya diUiTM tahun tiga, mama berhenti kerja jadi jururawat kat Arab Saudi, sebab dia disahkan mengidap barah paru-paru.Dia kata nak buat rawatan kat Arab bayarannya sangat mahal, jadi dia balik Malaysia.Habis saya periksa ditahun akhir, mama meninggal. Sejak itulah saya betul-betul tinggal sorang sampai sekarang”.

“Tak kan tak ada saudara mara sebelah ibu Hidayah, yang ambil berat takkan dia buang Hidayah macam tu sahaja..”

“Ada..adik beradik mama saya ada lima orang campur mama..Tapi ialah saya kan anak luar nikah, anak yang memalukan keturunan mama..jadi memang saya tak pernah diterima dalam keluarga mama. Yang sebenarnya mak long saya duduk disebelah rumah nenek saya. Dan dia lah yang tak benarkan saya balik kampong lagi”.

“Hai sampai begitu sekali kenapa? takkan  sebab Hidayah anak luar nikah dia tak bagi balik kampong.”.

“Yang sebenarnya macam ni..nampaknya saya terpaksa juga membuka apa yang saya dah simpan. Tapi untuk tidak menjadikan salah faham saya cerita sikitlah... Dato’ dan datin sedia maklum saya adalah anak luar nikah..ada seorang anak mak long saya dia suka pada saya. Untuk mengelakkan hubungan kami menjadi lebih serius, mak long saya yang suruh saya pergi dari kampong saya tu. Itu sebabnya saya tak dibenarkan balik kekampung saya lagi”.

“Dah berapa lama Hidayah keluar dari kampung Hidayah tu”.


“Rasanya dah hampir lima tahun”.




3 comments:

  1. Cekalnya hati hidayah. akan terbongkarkah rahsia siapa hidayah ni? tak sabar nak tahu seterusnya. Allah maha berkuasa, sanggup hidayah kahwin dengan ayah biologynya sendiri untuk menghalalkan sebuah hubungan..

    ReplyDelete
  2. Hinanya kerana menikahi anak sendiri...macam binatang, itulah sebab Allah melarang zina.

    ~k.min~

    ReplyDelete
  3. Ada terbaca kisah macam ni. Tapi berlaku diluar negara, dan bukan beragama Islam. Mereka bahagia. Tapi pandangan masyarakat sana tak sama macam kita.

    ReplyDelete