~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Friday 26 September 2014

Bab 37 Tidak ku tahu kasih bermula.





Asalamualaikum..Baru dapat sikit tapi tangan gatal nak post juga..mungkin cerita mak teh ni akan tersangkut-sangkut tapi akan diuhakan berjalan lancar... Selamat membaca…






Peperiksaan SPM sudah dua minggu tamat. Kini Uwais  sedang melayani bual sahabatnya yang bakal menjalani latihan PLKNdi pusat pengumpulan pelajar yang terpilih mengikuti latihan itu. Dari pusat itu nanti para pelajar akan di angkut dengan bas-bas yang telah disediakan ke kem-kem yang telah di sediakan diseluruh Malaysia termasuklah Sabah dan Serawak.Sofian tercapak jauh  dikem latihan PLKN dinegeri Sembilan, Kem Divana yang terletak diJempul Negeri Sembilan, nama kem yang tertera dalam surat panggilah tempuh hari.  Ayah Nassir, mama dan dirinya berpusu-pusu dengan keluarga pelajar yang lain  untuk sesi pendaftaran dan menanti bas yang akan mengangkut mereka kem yang telah ditentukan bagi setiap pelajar. Sebelum bertolak sempat  lagimereka berbual.

Uwais hanya terseyum bila mendengar sungutan sahabatnya yang sememangnya dari awal sangat berat untuk menerima latiahn itu.Ahmad Sofian bukan orang yang suka pada kegiatan lasak.Uwais sangat tahu sikap sahabatnya yang satu itu, dia hanya suka pada pembelajaran didalam kelas sahaja. Disekolah dahulu dia mengikuti acara padang sebab terpaksa sahaja. Bila  setiap pelajar diwajibkan mengikuti acara padang..salah satu kokurikulum pihak sekolah. Dihari sukan sekolah pula dia hanya menjadi tukang sorak ditepi padang sahaja, kerana peringkat saringan lagi dirinya sudah terkeluar dari perseta yang akan bertanding ditengah padang. Sedang Uwais mengelamun mengenangkan sikap sahabat baiknya telinga disapa sungutan darinya.

“Entah apalah badi aku ni Is, tak pernah aku doa masuk PLKN ni, malas betul aku nak pergi. Orang kata masuk ni teruk, kena berkawat tengah panas bagai, kita ni dilatih macam latihan masuk askar.”

“Aku dengar pun macam tu juga, tapi kalau aku, aku suka dengan aktiviti lasak barulah rasa tercabar. Hidup ni mesti ada cabaran Pian..barulah rasa bermakna hidup kita”

“Ialah mencabar sangatlah tu..Aku hairan betul lah Is”.

“Kau hairan kenapa?”

“Ialah kau yang suka tak dapat, aku yang tak nak nijuga lah yang dipilih. Kita tukar lah Is”.

“Hiss kau niiih, cuba kau eja nama aku  adake berbunyi macam Ahmad Sofian bin Mohd Nassir ..kalau kau eja nama aku jadi nama kau, sekarang ni juga aku ganti kau..”.ha..ha gelak jahat Uwais mengenakan kawannya.

“Memang lah tidak Is!..” Sofian memperlahankan suaranya seakan berbisik dia mendekatkan bibirnya kecuping telinga Uwais…timbul pula idea yang tak bernas dari kepala Sofian..Tindakkan spontan Uwais membulatkan matanya yang sepet memandang kearah sahabat baiknya..Bila habis kawanya berbisik.

“Kalau kau nak masuk penjara buatlah”.Uwais mengingatkan.Rupanya sahabatnya mahu lari dari mengikuti latihan PLKNnya (Is Is! kalau aku tak nak pergi boleh tak agaknya) itulah bunyi bisikkan yang dibisikan ditelinga Uwais tadi.

“Haahlah dulu ada seorang pelajar dari Kedah kalau tak silap aku, dia kena penjara kerana tak pergi  PLKN, walau pun dia dapat.”.Mendengar perkataan penjara mengingatkan mereka berita yang mereka baca dari sebuah akhbar tidak lama dulu.

“Tahu pun kau..Pian kalau kita dah masuk penjara kerana didapati bersalah kita dapat keputusan kita bagus pun tak guna..sebab rekod kita dah buruk, nanti susah nak diterima masuk mana-mana pusat pengajian itu yang aku dengar lah Pian.”

“Eee malas betulah aku ni. Is!!yang sebetulnya aku kesian nak tinggalkan  ayah aku”.Sofian masih mencari alasan kerana tidak mahu pergi.

“Apa pula kau nak kesiankan ayah, aku kan ada ..aku ni sama saja macam kau,aku dah jadi anak dia..walaupun anak tiri tapi aku tetap ada tanggung jawab jaga dia sebagai ayah aku. Kalau aku ni perempuan aku kan dah haram kahwin dengan dia sampai bila-bila pun, sebab aku dah jadi mahram dia, kesimpulanya aku ni dah jadi macam anak kandung dia juga kan..”.

“Wah kau ni Is dah jadi macam ustaz pula..yang sebetulnya aku ni yang mencari alasan tak munasabah . Aku memamg malas nak pergilah  Is. Dulu masa sebelum SPM kita dah belajar teruk, tak ada langsung masa terluang untuk kita berihat. Ini dah selesai semuanya aku nak rehat cukup-cukup. Aku nak makan dengan tidur sahaja.Bukannya lama kita dapat berihat Is, hanya lebih kurang tiga bulan sahaja sementara tunggu keputusan peperiksaan keluar..nanti kalau dah masuk metric ke,  kolej kedah kena belajar lagi..hai..hai” Keluh Sofian lagi.

“Alah bukanya lama, 3bulan sahaja. Pergilah cuba perkara yang tak pernah kita cuba..entah-entah bila dah cuba, kau tak nak balik pula. Bab ayah tu kau jangan bimbanglah, kan dia dah ada mama. Mama akan jaga dia..aku pastikan tu”.

“Ialah Is aku percaya kau..yang sebetulnya itu hanya alasan hati aku yang tak nak pergi ni, entah lah Is. Tadi kau kata aku tak nak balik bila dah cuba buat aktiviti kat sana tu, cuba kau bagi contoh perkara yang menyeronokkan hingga aku tak nak balik tu..biar hati aku ni merelakan langkah kaki ni..”.

“Yang aku dengar kat sana ada jungle treking, flying fox..bukan tu sahaja ceramah ugama pun ada,kita diajak berQiamulai dan macam-macam lagi..makannya pun sedap. Itu yang aku kata seronok..bila dah rasa seronok tentulah kau tak nak balik. Masa yang diberi rasa macam tak cukup..kauakanrasatakpuas lagi dengan kegiatan kat sana tu nanti”.

“Hemmm kau tak sebut bab kawat..pada aku tak ada maknaya kalau bab berkawat dengan masuk hutan tu Is..salah langkah bencana yang kita dapat itu sebabnya aku tak suka bab lasak-lasak ni.”

“Pian!!atuk aku selalu ingat kan aku, kalau nak elakkan dari ditimpa musibah.. setiap kali keluar rumah bacalah Ayat Kursyi dan ayat Seribu Dinar kemudian berselawat banyak kali ..supaya kita dipelihara dan dilindungi oleh Allah. Tak ada tempat lain kita memohon perlindungan Pian, hanya pada Allah tempat kita bergantung dan mengadu. Bukan sahaja kita berdoa supaya kita dijauhkan dari kemalangan dan kecelakaan, kita juga berdoa supaya kita tak terjebak pada sebarang maksiat, dan sebanrang kejahatan kita berdoalah supaya dijauhkan dari semua benda-benda buruk Pian”.Semasa ada peluang Uwais menyampaikan pesanan atuknya Haji Mohd Noh, untuk kesejahteraan dirinya sendiri dan sahabat yang bakal menjalani latihan dan bakal jauh dari mata orang tua mereka. Bukankah ilamu Allah tu elok disebarkan untuk memberi  menefaat kepada semua yang berpegang pada Allah tuhan yang Maha Esa. Lagi pun sesiapa yang menyebarkan ilmu yang baik akan diberi ganjaran pahala oleh Allah.


“In Syaa Allah aku akan ingat pesan kau tu sekarang juga aku baca.”  Mereka mendiamkan diri kerana memberi peluang Ahmad Sofian membaca apa yang diperkatakan oleh sahabatnya tadi.

“ Aku ada dengar  kalau kita mengamalkan  Ayat Seribu Dinar, Allah akan memberi pertolongan yang kita tak sangka betul ke macam tu, cuba kau tanyakan kat  atuk kau..”.

“Betullah tu, atuk aku pun cakap macam tu juga..itu sebabnya kita jangan cepat putus asa”.

“Habis kalau macam aku ni..boleh tak tiba-tiba Allah datangkan sebab.. yang membolehkan aku tak jadi pergi..itu dikira pertolongan yang tak disangka-sangka juga kan”.

“Kau ni Pian..Allah bagi seseorang dugaan ni mengikut kemampuan seseorang. Kalau tak didatangkan sebab yang menyebabkan kau boleh tak pergi, maknanya kau mampu menjalani latihan tu..pergilah..kemudian bacalah ayat-ayat tadi supaya kau dilindungi dari segala marabahaya dan segala kejahatan..” Nasihat ikhlas dari  seorang kawan.

“In Syaa Allah lepas ni aku tak akan lupa membacanya… Is! aku balik nanti agaknya keputusan dah keluar ke belum”. Lembut hati Sofian bila mendengar kata-kata sahabatnya.

“Mungkin tara-tara nak keluar agaknya. Kau sebut SPM aku risaulah..Fizik hari tu macam tak yakin sahaja aku menjawabnya”.

“Perkara dah lepas tak payah fikir lagi lah Is. Kau nak buat apa selama tiga bulan ni…”.

“Aku rasa nak cari kerja lah Pian, aku nak cari duit poket sikit, kau tak apalah..kau dah ada duit elaun PLKN ni”.

“Banyak mana lah duit elaun tu”.

“Tapi sekurang-kurang kau ada juga duit..aku ni kalau tak kerja, ertinya tak ada langsung tau”.

“Kau apa susah mintalah kat mama sikit”.
           
“Tak maulah ..kita dah besar Pian dah boleh cari duit sendiri kalau kita rajin. Lagi pun kita nikan lelaki.. kudrat kita dah boleh membela diri sendiri. Kalau orang dulu kan tara-tara kita ni tanggung isteri kan”. Ha..ha..ha. Dua sahabat melepas kan tawa kuat tak ingat orang keliling.

“Hssy kau ni Is, keputusan belum lagi keluar dah ingat nak tanggung isteri, dah ada calon ke dalam hati kau tu”.

“Aku kata bukan aku..orang dulu, kau ni cepat sangat salah tafsir. Kita ni lama lagi, kurang-kurang pun 10 tahun lagi,  dapat kerja kemudian nak kumpul duit pula. Jangan kahwin sahaja, tapi tak pandai nak bagi perlindungan dan makan pakai anak isteri, tapi sekarang semua orang dah pandai menilai… kalau kewangan tak mantap siapa nak kita kan”.

Asyik berbual masa makin menghampiri tidak disedari. Sehinggalah  kedengaran pengumuman melaungkan agar semua para perserta berbaris untuk menaiki bas yang akan membawa mereka kedistinasi yang telah ditetapkan. Ayah Nassir, mama dan dirinya memandang  Ahmad Sofian didalam barisan menuju kepintu kemudian menaiki tangga bas satu persatu  hinggalah bas meninggalkan mereka tidak lepas mata mereka bertiga memandang Ahmad Sofian yang juga memandang kearah mereka. Bila bas bergerak masing-masing mengangkat tangan dan melambai. Sedeh dirasakan, tidak kiralah cikgu Nasir atau pun Uwais. Mereka berdua memang tidak pernah berpisah. Itulah pengajaran pertama untuk seorang anak meninggalkan keluarga mereka kelak.


 Uwais sudah ditinggalkan kesaorangan bila sahabat baiknya menjalani latihan PLKNnya. Dia meminta kebenaran mamanya untuk meluangkan masa bersama papanya.

“Mama abang rasa nak duduk rumah papa sehari dua boleh ma”.

“Boleh..pergilah..tapi jangan lupa kelas memandu abang..Bila abang nak memulakan kelas memandu abang tu”.

“Ada lagi lima hari..tapi abang risau nanti mama tak ada kawan”.

“Apa pula tak ada kawan..ayah kan ada”.

“Ohh ye tak ye juga..abang ni selalu terlupa mama dah ada kawan sekarang ni. Kalau macam tu esok abang pergilah..cepat abang pergi cepatlah abang balik.”.

Selepas tamat periksa Uwais kerumah papanya, untuk meraikan rasa merdekanya bersama papanya. Hendak bermerdeka bersama sahabat baiknya Sofian dia sudah dikem latihan PLKN, tetapi kedatanganya di sambut dengan  jelingan tajam dari emak tirinya pula. Hanya sehari semalam Uwais dapat bertahan bila dia juga terdengar pertengkaran emak tiri dan papanya didalam bilik mereka.Uwais mengesyaki pertengkaran itu adalah disebabkan kedatangan dirinya.

“Bang!! Kenapa abang suka sangat ajak anak abang datang sini..abang nak tanya khabar janda abang tu ke?”.

“Hai Zila kenapa ni? Angin tak ada rebut tak ada … tiba-tiba nak naik angin..kenapa?”. Meleweh suara cikgu Latif menegur tingkah isterinya yang mempertikaikan kedatangan anaknya.

“Apa abang kata tak ada angin..tu yang datang tu angin pada Zila”.

“Apa yang anginnya..dia kan anak abang, dia dah habis periksa biarlah dia datang sini, lagi pun memang dah lama dia tak datang sini”.

“Abang sukalah dia datang, sebab boleh tanya tentang janda abang tu”. Abdul Latif hanya membiarkan sahaja Zila membebelkan dirinya. Tetapi rupanya dengan cara mendiamkan diri menyebabkan angin Zila semakin mengganas.

“Kalau abang diam betullah tu.. suruh dia balik bang..saya tak suka dia cerita tentang mamanya pada abang..kalau dah macam tu macam mana abang nak lupakan dia..”.

“Mana ada dia cerita tentang Emil..dahlah biar dia..dia kata nak duduk sini dua tiga hari ..nak merasakan merdeka bila dah habis periksa..”. Bila nama Emil disebut makin marak marah Zila dalam hati. Pada pendengarannya nama Emil begitu lembut disebut oleh suaminya. Ialah bila hati sudah cemburu syaitan berbisik menghasut itulah jadinya. Entah mengapa rasa cemburu Zila makin berganda bila usia makin meningkat.

“Apa abang kata? Dia nak duduk sini dua tiga hari?? Tidak! bang biar pun sehari Zila pun tak suka..kalau abang tak boleh nak cakap suruh dia balik..Biar Zila yang cakap.. Zila tak suka dia datang sini..sekarang ni kan abang tengah cuba nak lupakan janda abang tu..kalau dia selalu datang kemudian, duduk lama-lama dengan abang, macam mana abang nak lupa pada janda abang tu”. Abdul Latif memandang isterinya yang sedang membebel..tetapi hatinya juga berkata bagai mana  mahu dia memadam ingatanya pada Emil..serasa tidak mungkin, itu kenyataanya. Abdul latif  melihat betapa bersungguhnya isterinya mahu menyuruh anaknya pulang. 

 “Sekali Zila cakap suruh anak abang tu balik tahulah apa yang abang nak buat.. jangan sekali halau anak abang masa dia jumpa abang.  Dia tu tetap anak abang walau bukan  Zila yang mengandungkan dia”. Pertengkaran didalam bilik rupanya didengari oleh Uwais. Kerana meja tempat dia minum berdekatan dengan bilik papa dan ibu tirinya. Cepat dia menghabiskan minum paginya. Melihat kelibat papanya keluar dari bilik terus  dia meminta diri untuk pulang semula kerumah datuklnya.

“Pa! abang rasa abang nak baliklah pa”. Mendengar permintaan anak sulongnya cikgu Latif tidak jadi melangkah kerunag tamu..dia menarik kerusi dan duduk menemani anak yang sudah pun menghabiskan minum paginya.

“Kenapa cepat sangat nak balik bang, kata nak sampai dua tiga hari kat sini. Papa tak habis lagi nak tanya pasal periksa abang..boleh ke abang jawap semua soalan SPM hari tu”.

“In Syaa Allah pa..semua yang abang baca kebanyakkannya keluar pa..doakan abang dapat semuanya A ye pa”.

“In Syaa Allah..kalau abang dah berusha tentu akan berjaya tu. Kan Allah dah janji berusha dulu kemudian berdoa..In Syaa Allah Dia akan makbulkan doa kita..Tapi kenapa  abang nak cepat balik..abang dapat masuk PLKN ke?”.

“Tak pa..Abang tak terpilih tapi kawan abang Pian tu dapat.. dia dah pergi pun dua hari lepas..abang nak balik cepat bukan apa, mama suruh abang ambil lessen kereta. Sambil abang tunggu keputusan SPM ni, mama kata lebih baik abang ambil lessen..tapi abang kena pergi buat pendaftaran dulu. Lebih cepat abang buat pendaftaran, lebih cepat abang dapat belajar memandu, cepatlah abang dapat lessen nanti.” Pagi tu Uwais pulang sendiri dengan menaiki bas. Bila anak tirinya pulang kedengaran lagi sungutan Zila.. namun tidak diindahkan oleh Abdul Latif, malas dia mahu melayani rasa tidak puas hati isterinya.

“Kalau datang menghabiskan duit sahaja”. Itulah sungutan Zila yang terlepas dari hati yang cemburu. Hatinya jadi hangat bila matanya melihat huluran duit dari tangan suaminya untuk anak sulongnya. Untuk menyejukkan hatinya yang panas Zila merajuk dan pulang kerumah abangnya di Ipoh.Tujuan utama mahu mengumpul duitnya sendiri.. dan akan dihabiskan untuk membeli produk kecantikan diri. Pemergian Zila juga tidak dihalang oleh Abdul Latif. Sekarang ini Abdul Latif tidak mahu menyibuk dengan kegiatan isterinya. Sebab makin ditegur makin keras jadi tingkahnya.

Baru sempat semak..banyak rupanya yang tak betul...





2 comments:

  1. Begini ke nasib cikgu latif. Kesian pun ada. Takpe la, biar merana asal tak derhaka.

    ReplyDelete
  2. TQ mak teh kerana hadiahkan n3 baru buat peminat tegar mak teh ni. Hangat rasa hati dengan sikap si zila tu ya. macam org tak sedar dek untung pulak. sabar jelah uwais n cg latif. Kesian dia orang dua bernak tu. Thanks mak teh. sayang mak teh.

    ReplyDelete