~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Tuesday 22 September 2015

Bab 60 Nur Hidayah





Lama tak sambung cerita..yang ni pun rasa tak  berapa menarik harap sudi membacanya..terima kasih.



Yang sebenarnya Dr. Johan juga tahu Nur Hidayah lancar surah Yassin kerana dia melihat sendiri mulutnya terkumat kamit ketika menanti arwah Tengku Faris dibilik kecemesan pada malam kejadian pukul beberapa bulan yang lalu. Kemudian kawanya Azrul Azam juga mengatakan begitu. Makin kuat naluri hatinya ingin menjadikan Nur Hidayah pendamping hidupnya didunia dan akhirat.

“Entahlah susah agaknya. Nenek sebenarnya tak berapa tahu kisah dia masa kecil. Nenek kenal dia  umurnya dah 27 tahun, masa tu kami dijumpakan kerana arwah anak nenek nak kahwin dengan dia. Yang sebenarnya kami termasuklah arwah papanya tak pernah tahu kewujudan dia ”.

“Agaknya dia memang tahu hotel IMPIANA tu kepunyaan keluarga bapa biolaoginya, itu sebabnya dia minta kerja kat situ”.

“Tak juga..dia kata dia tak pernah berniat nak cari papa dia. Dia kerja di hotel tu sebab nak cari rezeki. Yang ‘tunjukkan jalan’ dia kerja kat hotel tu salah seorang pekerja hotel kami..sebab masa tu hotel kami memang tengah cari pekerja..”.

“Ohh mungkin dah takdirkan jalan cerita hidupnya macam tu, Allah memberinya lorong berkenalan dengan bapa biologinya..Alhamdullilah dapat juga dia kenal siapa bapa biologinya kan nek..”.

“Johan tak kisah ke, bila tahu dia anak luar nikah dan nikah dengan bapanya yang dah ada HIV positiv..sejak bila Johan tahu dia anak luar nikah?”.

“Saya tahu cerita dia, sejak dia ditahan dalam lokap..kawan saya polis yang bekerja dilokap dimana Hidayah ditahan..dia yang cerita. Pada saya..saya tak kisah siapa dia,  yang saya pandang pengangan ugamanya. Rasulullah s.a.w pernah bersabda,Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia."Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ. Betulkan macam tu nek..” .

“Betullah tu, jadi memang Johan tak kisahlah dengan sejarah hidup Hidayah ni. Johan nak tahu, sedeh juga jalan cerita kehidupan masa lalu Hidayah ni..dia ni hidup sendiri sejak remaja lagi.Tapi Alahamdullilah tak pula terjebak dengan maksiat. Arwah papanya yang dijaga bagai menatang minyak yang penuh..susah pula nak dikawal sampai dapat penyakit  yang tak ada ubatnya”..

“Kisah manusia ni berbeza-beza nek..tapi mana nenek tahu Hidayah ni hidup sendiri dari sejak remaja lagi?”.

“Arwah papa dia yang cerita, bila keluarga sebelah mamanya tak mahu ambil berat pada dia, sebab dia anak luar nikah. Keluarga sebelah mamanya berketurunan Syed, itu yang diorang rasa malu bila ahli keluarga mereka tersalah jalan, hingga melahirkan anak luar nikah. Walau dia ni tak berjaga dan dipantau rapi...tapi dia ni pandai serba serbi dari kecil lagi, pandai jaga diri pandai juga dalam pelajaran. Johan nak tahu dari TADIKA lagi dia dah menunjukkan dia ni anak yang cerdik. Masa tadika lagi dia dah pandai membaca.. UPSRnya 5A, dia masuk sekolah menengah Ugama..PMR dan SPM nya juga cemerlang”. Dengan bangganya Tengku Faridah menceritakan kebijakkan cucu perempuanya dalam pelajaran, semua itu dikutip daRI cerita arwah anaknya Tengku Faris.

“…Tapi yang nenek kesian masa dia konvo..dia sorang-sorang meraikan hari gembira dia, Johan. Kalau nenek tahu masa tu nenek rasa nak bagi dia sejambak ros yang berwarna warni seratus kuntum..sebab apa Johan nak tahu, sebab nenek bangga sangat nenek ada cucu yang pandai. Lulus dengan cemerlang dimenara gading.”

“Dengar nenek cerita insaf saya..sesungguhnya Allah memberi perlindungan pada hambaNya tak memilih siapa kita, anak sah taraf ke atau pun tidak. Mungkin berkat dari doa dari mamanya yang bersungguh.. bukankah doa ibu tu doa yang paling mustajab untuk anaknya. Janji kita meminta dengan Nya.. Allah mengabulkan permohonan hambanya.  Walau pun dia pernah tersalah jalan dulu kan nek”.

“Betullah tu Johan, kita ni sama sahaja walau siapa kita, kita tetap juga hamba Allah. Hanya Allah yang menentukan darjat kita  pada Nya berdasarkan iman kita. Johan! Kalau masa boleh diundur kebelakang nenek nak jaga Hidayah macam mana seorang nenek jaga dia...tapi ialah masa tak akan berundur kebelakangkan Johan. Sekarang ni nenek nak tebus rasa gembira nenek dengan buat persiapan hari pernikahannya sesempurna yang boleh. Nenek nak memaknakan hari pernikahanya dengan kamu Johan. Nenek nak hari yang bermakna untuk dia  diraikan dengan penuh kegembiraan.. harap Johan faham.”.Berkaca-kaca mata Tengku Faridah mengenangkan zaman perit Nur Hidayah.
“Sekarang saya faham kenapa nenek beria-ia mengajak saya berjumpa..tapi nek, mama dia tak balik ke masa hari graduation dia tu?”

“Papa dia cerita, masa tu mama dia dah meninggal kerana barah paru-paru..”.

“Ohh..tapi keluarga sebelah mama dia tak kan tak ada yang nak bersama dia? Bukan susah pun, duduk, dengar dan pandang dia ambil scroll sahaja kat dewan tu..”.

“Entahlah dengar cerita macam tulah…Keluarga sebelah mama dia buat macam tu sebab dia anak luar nikah,  jadi dia tak dipedulikan oleh keluarga sebelah mamanya.”

“Emm sampainya hati mereka..hanya sebab anak luar nikah mereka tak dapat nak terima Hidayah sebagai ahli keluarga mereka. Yang sebetulnya anak luar nikah menjadi tanggung jawab pada keluarga sebelah ibunya kan nek..”.
Anak yang lahir di luar perkahwinan hanya mempunyai hubungan saling mewarisi dengan ibunya dan keluarga dari pihak ibunya.

“Ini semua silap anak nenek yang tak pernah berfikir akibat dari perbuatan dia. Nak di kenang dan disebut dia pun dah tak ada kat dunia ni..nenek kesian dengan nasib Hidayah, Johan. Kalau Johan dah jadi suami dia nanti, jagalah dia baik-baik ye. Nenek berharap sangat Johan dapat terima dia seadanya.  Dapat bahagiakan dia sampai kehujung nyawanya. Jangan dipandang hina pada dia kerana dia anak luar nikah. Dia tak bersalah dalam hal ni.”.

“In Syaa Allah nenek. Yang sebenarnya saya tak kisah siapa dia.. saya jadi jatuh suka pada dia, bila saya terpandang pada malam kejadian. Saya nampak dia tak berfikir tentang keselamatanya, bila dia tampa teragak-agak memangku kepala arwah Tengku yang sudah berdarah akibat luka. Sedangkan dia tahu akibat perbuatan dia. Dia lebih sayangkan akidah papa dia dari dirinya sendiri. Rasanya dia tahu arwah Tengku dah ada HIV  kan nek..”

“Tahu..kata arwah, mereka tahu sejak dari mereka belum nikah lagi. Dan Hidayahlah yang beria yang nak nikah sebab katanya nak menghalalkan hubungan mereka..”

“Apa tujuan lain dia nikah dengan arwah Tengku agaknya..mungkin dia nakkan hartanya ke nek. Maaf ye nek kalau soalan saya keterlaluan”.

 “Tak apa, dulu nenek fikir pun macam tu..tapi sebenarnya Hidayah bukan jenis orang yang macam tu.. yang nenek nampak Hidayah ni jaga sangat tingkah laku dia, dia takut sangat kalau dia membuat dosa. Johan nak tahu, nak bagi dia kereta arwah papa dia pun susah sangat dia nak terima..Mugkin betul apa yang dia cakap, dia nikah dengan arwah hanya nak menghalalkan hubungan mereka..  Dialah yang membantu papanya utnuk terus hidup dalam landasan seorang muslim. Temankan bayar puasa, teman pergi masjid…Oh jadi malam kejadian tu kamu adalah kat masjid tu ye..”.

“Ada..bila saya kata saya doctor dan cuba nak tolong tengukkan luka, arwah Tengku kata dia pesakit ADIS, dia yang minta tolong tengukkan anaknya yang sedang memangku kepalanya. Mungkin dia sedar Nur Hidayah membahayakan diri bila memangku kepalanya yang sudah mula berdarah. Tapi Hidayah tak hirau kan semua itu, dia hanya suruh arwah Tengku berISTIFAR dan MENGUCAP sahaja. Nenek tahukan kenapa arwah Tengku bimbangkan Hidayah.. HIV ni boleh menjangkit melalui darah. Kalau terdapat luka kecil di tubuh badan kita dan kemudian kita bersentuhan dengan darah pesakit.. kemungkinan besar kita akan dijangkiti melalui luka tadi..”.

“Oh! jadi selepas dipukul anak nenek tu masih boleh bercakap lagilah ye”…

“Boleh, masa tu arwah Tengku masih sedar, kemudian dia memegang kepalanya. Bila saya tanya kenapa..  dia kata dia pening. Masa tulah dia terpegang darah yang mula membasahi telekung Hidayah. Kemudian dia terbatuk  dan muntah darah sedikit. Masa tu saya dah jangka arwah Tengku mendapat pendarahan dikepalanya..saya call pertolongan cemas, tak lama kemudian bantuan sampai.. sepanjang perjalanan ke hospital arwah Tengku masih sedar dan  dia mengikuti segala apa yang diajar oleh Hidayah (berISTIFAR dan MENGUCAP).”.

“Kalau Johan ada pada malam tu tentu Johan nampak apa yang berlaku, tolonglah cerita dari awal malam kejadian tu...Nenek nak tahu sangat”.

“Saya  yang sebetulnya selalu nampak Hidayah dengan arwah Tengku kalau saya berpeluang berjemaah dimasjid tu.. Memang selalu ke mereka pergi masjid nek”.

“Memang setiap solat Isyak  dan subuh mereka pergi. Kalau Hidayah uzur pun dia tetap akan temankan papa dia pergi masjid..kata anak nenek kalau Hidayah uzur dia  tunggu dalam kereta”.

“Ohh..magrib mereka tak pergi pula”.

“Solat Magrib tak sempat, sebab setiap hari mereka berpuasa. Hidayah berpuasa juga sebab temankan papa dia buat puasa ganti. Begitu bersungguh Hidayah memberi semangat pada papanya untuk menghadapi kematian kerana  penyakitnya. Sambunglah cerita Johan yang kat masjid tu..” Pinta Tengku Faridah.

“Ohh  patutlah waktu Magrib saya tak pernah terserempak dengan mereka... saya pun selalu berjemaah dimasjid tu kalau saya tak kerja. Pada malam tu ada ceramah ugama. Ustaz ni memang sedap bagi ceramah, jadi malam tu ramai sedikit jemaah yang hadir. Lepas ceramah arwah Tengku keluar lambat sikit termasuklah saya. Bila para jemaah dah berkurangan saya nampak arwah Tengku menghampiri ustaz dan mereka bercakap-cakap sikit. Mungkin dia bertanyakan sesuatu. Tapi masa tu Hidayah tak ada bersama arwah, mungkin dia dibahagian muslimah. Lepas habis dia bertanya dia keluar dari masjid, saya pula ambil giliran bertanyakan masaalah saya dengan ustaz yang mengajar kami tadi.  Sambil bercakap sambil kami berjalan menuju pintu. Sedang saya bercakap dengan ustaz terdengar bunyi deruman motorsikal yang kuat diluar masjid. Bunyi dekat..bukan bunyi dari jalanraya berdekatan masjid. Kebetulan pula masa tu kami dah sampai kemuka pintu keluar. Saya pandang kearah bunyi motor,  saya nampak arwahTengku sudah hamper tumbang. Dengan spontan saya dan ustaz bekejar kearah arwah Tengku.  Saya nampak juga ada dua orang yang lari meninggalkan arwah Tengku masa tu.Pada saya orang yang menjauhi arwah Tengku itulah yang memukulnya, kerana salah seorang dari mereka  memegang kayu. Antara saya, ustaz dan Hidayah, Hidayah yang sampai dulu dan terus sahaja dia duduk memangku kepala arwah Tengku yang dah terbaring  dilantai. Bila saya dekat nak bagi  pertolongan dan saya  cakap saya doktor masa tulah arwah Tengku minta tolong tengukkan anaknya.. sebab dia kata  dia adalah pesakit ADIS. Hidayah tak menghiraukan kami, dia tetap dengan gigih mengajari arwah Tengku Syahadah dan Istifar.  Saya rasa sangat tertarik melihat seorang anak yang berusha membantu papanya supaya sentiasa dalam keadaan beriman.. dia tidak langsung mengindahkan keadaan dirinya yang mungkin dijangkiti kuman yang tiada penawar.  Saya sangat kagum dengan seorang anak yang mementingkan akidah papanya dari nyawanya sendiri.  Mula saya berfikir ingin mencari isteri yang dapat mendidik anak-anak saya jadi macam dia…betul kah apa yang saya harap kan ni nek..”

“Betullah tu.In Syaa Allah berdoalah selalu…Nenek mengaku sepanjang nenek serumah dengan dia, yang nenek nampak dia adalah isteri dan anak yang baik untuk papanya.Johan! yang sebenarnya nenek menyesal sangat cakap ikut perasaan.Tapi masa tu memang nenek tak boleh berfikir dengan betul… nenek jadi tenggelam punca bila satu-satu anak nenek cedera..nenek takut kehilangan dia..tapi akhirnya itulah yang Allah bagi pada nenek. Nenek menyesal sangat kerana cakap-cakap nenek Hidayah masuk lokap dan dia tersiksa kerana cakap-cakap nenek. Nenek menyesal Johan, menyesal sangat.”

“Tak apalah nek perkara dah jadi,  tak boleh nak undurkan lagi”. Dalam pada berbual mereka sampai kebutik yang dituju..

“Johan! nenek rasa  baju untuk bersanding, kita sewa sahaja ye. Kalau nak buat baju dalam masa sebulan tentu tak sempat siap. Jom kita tenguk, Johan nak baju yang macam mana”

“Yang sebetulnya saya ni tak tahu nek..ikut neneklah, saya ikut sahaja”.

“Kalau ikut cita rasa nenek, cita rasa orang tua lah..nenek suka baju songket..Johan macam mana?”.

“Boleh lah songket. Kalau dah baju songket tentu bertanjak bagai kan nek”.

“Mestilah..itukan dah adat pakaian pengantin Melayu, berbaju songket, bersampin dan bertanjak..kenapa Johan rasa tak selesa ke”.

“Ok juga..lagi pun pakaian macam tu tak terpakai kalau hari biasa. Biarlah sekali dalam  seumur hidup saya, saya pakai songket, bertanjak dan berkeris dipinggang. In Syaa Allah hari yang bermakna untuk saya hanya sekali seumur hidup nek.. Merasa juga, saya menjadi  pahlawan orang dulu kala kan nek..”. ha ha ha. Gelak Dr. Johan gelak gembira membayangkan hari bahagia.


“Kamu ni Johan berhajat juga nak jadi pahlawan. Ehh..kamu kan dah pernah nikah dulu. Jangan yang dulu dijadikan tidak bermakna..bila kamu dapat yang baru”.


“Dulu tu saya nikah tergesa-gesa nek. Nikah kat pejabat ugama..”.


“Haa macam mana pula tu..kamu kena tangkap basah ke??”


“Ehh tak adalah tangkap basah. Masa tu saya masih belajar kat luar Negara..bila emak saya suruh balik sekejap untuk nikah dengan kawan sepermainan saya masa kecil”.


“Kenapanya yang jadi macam tergesa gesa macam tu”.


“Dari cerita emak saya, katanya kawan sepermainan saya ni dimadu dengan suaminya.. kemudian madunya tu ubatkan suami, sampai suaminya tak ingat kan dia. Lepas sahaja dia bersalin tiga hari suami tak balik jenguk dia. Kerana takut sejarah lama  berulang lagi dia minta cerai. Enam bulan Lepas edah, emak dia dan emak saya berbincang nak nikahkan dia dengan saya. Yang sebenarnya emak kami kawan baik dari sekolah sampailah mereka dah tua. Saya ikut sahaja cadangan emak. Tak ada persediaan apa pun..Saya balik pun seminggu sahaja..sebab masa tu saya sedang menjalani latihan. Jam latihan akan diguna pakai menentukan lulusnya saya dalam bidang kedoktoran. Kalau tak cukup saya akan mengulangi sekali lagi satu semesta. Itu yang macam tergesa-gesa”


“Ohh..Jadi memang tak ada bersanding bagai ke..tak ada adat meminang.”


“Meminang ke tak saya tak tahu..sampai sahaja kat rumah emak esoknya saya dah disuruh bersiap pergi nikah.. kenduri doa selamat pun tak ada nek. Maklumlah masa tu yang ada emak dan emak mertua saya sahaja..mereka pun bukan orang melayu sejati. Emak saya memanglah mualaf yang dah dibuang keluarga.. sebelah ayah saya pula memang tak pernah menerima kehadiran kami. Sebelah bekas isteri saya pun macam tu..yang  ada hanya keluarga sebelah emaknya nenek dia berketurunan Cina Baba mualaf juga”.


“Ohh kesahnya kalau macam tu..kali yang kedua ni buat betul-betul. Haa ni pilih warna apa”. Sambil mereka memilih sambil mereka berbual hal keluarga masing-masing. Sehari suntuk Doktor Johan menemani nenek bakal isterinya membuat persediaan pernikahannya. Dihujung hari, siap dibeli baragan yang hendak dijadikan barang hantaran sekali.


“Nek.. barang apa lagi yang kita nak sediakan untuk hantaran ni”.


“Untuk pihak lelaki siapkanlah tujuh dulang..pihak kami akan balas dengan 9 dulang”.


“Habis ni hanya ada lima barang sahaja ni”.


“nak cukupkan tujuh kamu belikanlah buah-buahan..bagi buah-buahan tempatan pun tak apa.. nenek suka mangga, belimbing besi pun dah cukup. Ehh nenek lebih-lebih dari pengantin perempuan pula.. Johan tak kisah ke”.


“oklah nek..nenek kan nenek pada pengantin perempuan..kan tersebut juga pengantin pada hujung gelaran nenek tu”..ha ha ha terletus juga gelak perlahan di hujung bicara mereka. Hati mereka bahagia itu yang muncul sifat gembira.


“Nek takkan nak bagi buah-buahan tempatan..kan Nampak murah sahaja”.


“Tak apa..walau pun tak nampak grand tapi dia banyak khasiat kan. Kita makan nakkan khasiatnya bukan nak nampak grand nya. Satu lagi belikan lah coklat atau kek..untuk manisan,  ini supaya hubungan kita suami isteri sentiasa manis sepanjang perkahwinan kita. Tentu Johan nak yang macam tu kan.. nak perkahwinan tu manis kekal sepanjang hayat dan terus hingga kesyurga.”


“Oh macam tu..agaknya simbolik pada bunga rampai tu untuk perkahwinan kita wangi ye nek”..Dah macam budak tadikan pula gaya bahasa doctor ni.


“Ialah.. buah dan coklat tu  dah dekat harinya barulah beli. Nanti rosak pula”.


“Ok nek..kita nak solat kat mana ni dah pukul tiga ni..kita tak solat lagi makan tengahari pun belum”. Seronok juga berjalan dengan Tengku Faridah bualnya tak pernah kering. Jangan fikir keluar dengan mak we yang muda seksi sahaja seronok,  keluar dengar orang lama pun seronok juga tau..


“Nenek rasa kita solat kat rumah nenek sahaja..Johan ada nak beli barang lagi ke?”.


“Rasanya itu sahajalah nenek. Kalau tak cukup esok saya beli sendiri.”


“Johan ada yang nak tolong gubahkan hantaran…kalau tak ada minta diorang gubahkan pun boleh rasanya?”.


“Nanti saya tanya emak kawan baik saya..mungkin dia boleh tolong. Kalau dia tak boleh nak tolong saya masukkan dalam kotak tak apa kan nek”. Terlintas di fikiran Johan emak Azrul Azam, dia akan meminta bantuannya nanti. Dia ingin merasai kesibukkan persiapan menjelang hari pernikahannya. Dibenak doktor Johan juga akan meminta ahli keluarga Azrul Azam menjadi wakil mengiringi dirinya kemajlis itu nanti..


“Boleh nenek tak kisah. Kalau dah tak ada apa, jomlah kita balik, kalau sampai waktu orang balik kerja jem pula nanti..kita solat kat rumah lebih selesa ye Johan”.


“Kita tak makan dulu ke nek..depan tu ada KFC tu”. Muncung Johan Hamdi terarah ke restoran makanan segera diseberang jalan.


“Nenek yang sebetulnya tak lapar lagi..Johan tahu tadi nenek makan pagi dua kali..makan masa dengan atuk kemudian Johan tadi..itu yang tak lapar ni..Johan dah rasa lapar ke..kalau Johan lapar jom makan nenek teman”.


“Saya pun tak lapar lagi saya makan pulut kuning tadi banyak. Lepas tu rasa lempeng, sedap pula..makan sampai tak hingat.. walau pun perut dah kenyag. Saya tak pernah makan lempeng nek dan  tak tahu lempeng ni sedap. Ingatkan nak jamah sikit sahaja tapi bila dah rasa macam tak boleh berhenti pula saya makan..nampak tak menarik tapi bila makan sedap pula”.Johan berkata perlahan dihujung ceritanya seolah-olah untuk dirinya sendiri tetapi masih didengari oleh Tengku Faridah.


“Tu Johan tak cicah dengan kuah lemak atau pun kari, lagi sedap Johan”.


“Ye ke nek teringin pula saya nak rasa”. Kuat sedikit suara Johan seakan teruja mendengar cerita bab makan.


“Tak apa esok kalau dah kahwin dengan Hidayah suruh dia masak, dia pandai juga masak lempeng tu”. Tergelak lagi dua manusia yang baru berkenalan tetapi sudah ada keserasiaan.






1 comment:

  1. Salam....akhirnya...berjumpa lagi kita ye cik sufi jamal...lama sungguh menunggu...baru sekarang dapat merasa....he he he !!!! TQ.....

    ReplyDelete