~Siapa Ikut Blog Ni~

Pages

Sunday 16 September 2012

Bab 39. Jangan ada rahsia




Apa guna meragi kain,
Kalaulah tidak ada bunganya;
Apa guna cari yang lain,
Kalaulah tidak lebih darinya.



Tengku Farid memandang Diana, dengan sebuah senyuman sinis... Dia tidak  terkejut dengan luahan hati Diana. Tidak langsung. Sudah lama dia mengenali Diana sememangnya Diana begitu. Jika dirasakan perkara itu  menguntungkan dirinya akan diushakan hingga tercapai. Dalam hatinya berkata ‘sememangnya Diana ni seorang yang tak  berperasaan dan tak berhati perut..tak nampak ke Jannah yang sedang sarat mengandung sampai hati nya dia merayu nakkan suaminya.. dia ingat aku ni apa tunggul kayu..atau aku ini buta dan tak ada otak ke..walau apapun..Ya Allah aku memohon pada Mu ya Allah yang maha berkuasa jauhkanlah hati ku ini dari tertarik kepadanya...’ itu lah doa Tengku Farid.

“Tentang perasan you pada I, I tak boleh nak halang, itu masaalah you. Sebenarnya I suka berterus terang dengan you, supaya you jangan cuba datang jumpa I pasal ni lagi ...pasal cinta dan sayang. Sebenarnya Diana… perasaan cinta I pada you memang sudah lama tak ada, you yang membunuh perasaan cinta I itu. Rasa cinta I pada you, I dah lama I kuburkan selepas I ucapkan kata cerai pada you tu dulu. Lagi pun I tak perlukan orang yang tak ‘berhati perut’ macam you. You memang tak sesuai untuk di jadikan ibu kepada anak-anak I  ... I takut nanti anak-anak I pun berhati kejam juga macam you juga”. Walau pun Tengku Farid mengucapkan dengan tenang dan lembut..tetapi bahasanya seakan pukulan yang cukup untuk megejutkan  Diana yang sedang lena dengan angananya...

“Kenapa you cakap I macam tu pada I Farid…you sedar tak  apa yang you cakap, sampai hati you cakap I ‘tak berhati perut’, apa kekejaman yang dah I buat.” tersetap Diana mendengar kata-kata bekas suaminya, dengan badan tertegak dan mata yang membulat Diana memandang bekas suaminya. Dia tidak menduga itu yang keluar dari mulut orang yang pernah mencintainya dahulu. Rupanya Tengku Farid sekaramng sudah lain. Dulu sering kali memanggilnya dengan kata-kata lembut  walaupun nada suaranya sama tetapi yang ini erti bahasanya menjerut tangkai hatinya. Hai sweetest..hai loves kan berbeza 180 darjah dengan ‘ you  tak berhati perut’…

“Diawal pernikahan kita lagi I dah tahu you bukan cinta pada I. You hanya nak tumpang senang saja dengan I... Ialah masa I senang saja you kata you sayang dan cinta, tapi bila I sakit  ada you kesah?.. you buat tak tahu sajakan. Diana ingat tak lagi masa I demam dulu, siapa yang jaga I ... you suruh Halim yang jaga I. You sedap tidur dan tak perdulikan I pun. Ada you fikir keadaan I masa tu, ada you tolong carikan ubat, tak ada kan.. you tak tenguk pun I masa tu, panas ke.. dapat tidur ke masa tu. Lepas tu masa Arief ada masaalah dulu… sanggup you minta cerai malam tu, dan biarkan I terkontang kanteng sendiri.  Dengan nak drive lagi dengan anak menangis lagi, you tahu tak kalau I tak cekal malam itu, entah-entah  I dan Arief  dah jadi arwah, ada tak you ambil peduli ...ada you ambil tahu. You tahu marah you saja... you hanya tahu senang you saja. Bila you rasa you yang untung you katalah you cinta..bila you rasa you akan rugi you kata ‘boleh blah’... Ni..haa bukan you tak nampak Jannah tengah sarat, ada ke patut you cakap you masih cintakan I. Dari apa yang I faham dari kata-kata you tadi ..you minta I ceraikan dia sebab you tak mahu berkongsi I dengan dia..betul tak?.

“Mana ada..I tak tefikir  macam tu pun.”

“Habis apa maksud you..yang you tak mahu kongsi I dengan siap-siapa.” Diana terperangkap dengan kata-katanya  sendiri dia menundukkan wajahnya.

“Kalau you ditempat dia apa perasaan you jika orang lain cakap macam tu.. bekas kekasih suaminya you pulak tu, dan kalau pun you di tempat I sanggup ke you terima orang yang menghulurkan cinta dan meninggalkan isteri yang sedang mengandungkan anak you.Tapi I percaya kalau you ..you memamang sanggup, asalkan you dapat apa yang you hajatkan… sebab you ni memang dalam ketegori orang yang ‘tak bertimbang rasa... tak berhati perut dan hati kering.’ Lagi satu Diana, patut ke I lepaskan tanggungjawab I yang berderet-deret demi mengejar cinta you  yang I tak tahu di mana kebenarannya. Kalau pun benar kata-kata you, I tak akan pergi pada you lagi Diana.. cukup sekali pengalaman I dengan you, I tak akan mengulaginya sekali lagi. Pengalaman dulu membuatkan I belajar sesuatu.” seperti keretapi express Tengku Farid meluahkan isi hatinya. Diana hannya memandang dan terkedu mendengar kata-kata yang keluar dari mulut bekas suaminya.  Dia tidak sempat untuk menyampuk atau membalas kata-kata bekas suaminya kerana yang keluar dari mulutnya  meletup-letup seperti peluru machine gun. Setelah Tengku Farid berhenti barulah dapat Diana mencelah dengan suara lirih…

“Nampaknya you masih berdendam dengan I pasal perkara-perkara yang lepas Farid, you macam tak percaya yang I ni dah berubah.” Diana tertunduk memandang lantai bila mendengar luahan hati bekas suaminya, dia mula sedar kesilapan dirinya.

“Beruntunglah Johan kalau  betul you dah berubah ...tapi I tidak akan mengubah pendirian I InsayaAllah.”  Tegas kedengaran  suara Tengku Farid menyatakan pendirianya.  Pada  Tengku Farid  dengan Diana  tidak perlu kata  berlapik-lapaik atau lembut-lembut..Diana jenis yang tak makan saman dan tak tahu bahasa..harusnya kata berterus terang. Tapi yang hairanya kenapa dulu dia tidak menyedari perangai Diana..

....Diana I tak pernah dendam dengan you, malah I berterima kasih dengan you.. kerana melahirkan anak untuk I. Kita ni makin lama..makin tua, I harap you ubahlah prinsip hidup you Diana. Johan tu baik orangnya, kalau you masih belum ada anak dengan dia tentu dia seorang yang sabar, sabar menuggu you malahirkan zuriat untuknya. You masih boleh memperbaiki hubungan you dengan dia.  Baliklah pada dia. Cari di mana silapnya hubungan antara you dengan dia.. perbaikilah. Dalam hal ni I percaya bukan dia yang nak bercerai tapi you yang minta cerai dari dia. Kalau betul apa yang I kata ni, you kikislah perkataan cerai dalam hati you tu. Ingatlah kita kahwin ni bukannya percubaan dan bukan untuk seronok saja, dengan mudah nak bernikah mudah pula nak bercerai, kemudian senang-senang nak rujuk balik. Bercerai ni memang di bolehkan.. tapi Allah tak suka”.

Keadaan sunyi seketika, Tengku Farid mahupun Diana membisu. Bagi Diana dia sedang memikirkan kebenaran kata-kata bekas suaminya. Dia terpana apa yang terkeluar dari bibir bekas suaminya itu. Dia tahu kini.. dia sudah tidak ada walau sedikitpun didalam hati Tengku Farid. Tujuh tahun dahulu juga dia ditolak.. kini walau pun dia berpura-pura  sudah berubah dari segi penampilan, tetapi bekas suaminya tidak juga tertarik kepadanya  akhirnya dia Diana bersuara.

“Betul Farid..memang  I yang merancang minta diceraikan...dan sememangnya dia nak anak tapi I takut nak beranak, susah nak jaga, susah nak kembali bentuk asal, banyak susah dari senangnya.” Akhirnya Diana berterus terang kepada bekas suaminya mengapa dia ingin kembali kepadanya.

“Diana semua orang didunia ni kahwin sebab nakkan anak untuk menyambung zuriat keturunan dan juga untuk bekalan hari tua. Kahwin ni bukan untuk seronok sahaja. Kalau you betul nak dia sayangkan you, berkorbanlah lahirkanlah anak untuk  dia..tapi sebenarnya bukan untuk dia saja malah untuk you sendiri. Anak  waktu kecil macam ni memang susah nak jaga, tapi bila kita dah tua nanti dengan merekalah kita bergantung harap. You pandanglah keliling you yang hampir..you kata emak mentua you, dah tinggal seorang bila suaminya meninggal. Dia bersyukur kerana masih ada anak walau pun seorang. Dia masih ada harapan masa tuanya tidaklah ditinggalkan merempat dirumah orang tua-tua. Jauh macam manapun balik juga Johan mengenangkan emaknya tinggal seorang. Ataupun you yang nak duduk di ruamah kebajikan bila dah tua nanti. Tentu seronokkan duduk ramai-ramai.” Tengku Farid berhenti dari berkata-kata..Diana hanya membisu memikirkan kata-kata bekas suaminya..kemudian Tengku Farid menyambung lagi..inilah masanya dia menasihati bekas isterinya supaya sedar akan kesilapannya. Walaupun mereka telah bercerai  dia merasakan Diana sebagai seorang kawan tidak salah dia menasihati seorng kawan.


“Diana... kita bukan sentiasa muda macam ni. Dua puluh tahun akan datang kita akan mula sakit-sakit, masa tu you dah tak mampu nak beranak lagi.. Diana. Cuba you fikir takkan demam sikit you nak masuk wad. Macam I demam dulu tu.. I rasa macam dah nak mati rasanya, tapi doktor tak pula syorkan I duduk wad. Kalau I mintak pun, doktor pasti tak bagi, dia akan kata ‘demam sikit nak masuk wad... gila ke’. Apa yang you gaduhkan sangat tentang bentuk badan you, kalau dah tua nanti muka you berkedut juga. Ataupun you kata you nak suntik botok dan vitamin pada kulit you..tapi kalau dah tua Diana tenaga kita akan berkurangan..itu janji Allah diberinya kita sedikit alamat supaya kita sedar... mati menghampiri kita..Allah kan tarik sedikit-sedikit nikmat yang Dia bagi kita selama ni..mula-mula tenaga kita kemudian kecantikan kita..mulalah kita ditumbuhi uban..kemudian penglihatan kita..mulalah kita  rabun Diana dan kemudian pendengaran kita, kalau kita dah tua nanti kita mulalah pekak sikit Diana. You jangan fikir you akan macam ni sampai bila-bila. Walau apa pun you makan atau you pakai  atau you suntik, kita akan merasa juga..Cuba you tenguk pelakon Elizabeth Taylor  wajahnya punyalah cantik dan muda tapi pakai juga kerusi roda..itu menandakan tenganya sudah diambil...sebelum you terlambat eloklah you fikirkan Diana.” panjang lebar Tengku Farid menasihatkan bekas isterinya. Diana termangu mendengar kata-kata Tengku Farid yang memang ada kebenaranya.

Dia membayangkan wajah pelakon jelita  Elizabeth Taylor..cantik hingga keakhir hayatnya namun  dihujung hayatnya dia berkerusi rodah betul kata bekas suaminya tidak semuanya dapat kita kekalkan dalam dunia ni, walaupun kita ada teknologi canggih sekali pun….

Nur Jannah keluar ke ruang tamu sambil memimpin tangan anak yang masih merengek, minta di dukung.

“Adik dukung dengan ayah ye…Diana maaflah.. I tak dapat nak layan you, anak I ni asyik merengek saja, kalau boleh dia nak I peluk dia saja, dengan ayahnya tak berapa mahu”.

“Tak apalah Jannah I pun dah nak balik ni.”

“Eh..tak makan sini ke Diana.. kejap lagi pun kami dah nak makan malam…adik dengan ayah ye..ibu nak goreng ayam, abang Arief nak makan ayam goreng katanya tadi.”  Nur Jannah memang sabar melayan permintaan dan cuba memenuhi setiap permintaan anak-anaknya. Bila Nur Jannah menyebut nama Arief barulah Diana teringat anaknya, kalau tidak dia asyik mengejar dan memujuk bekas suaminya, agar dirinya dapat diterima semula.

“Farid... boleh tak sebelum I balik ni.. I jumpa Arief sekejap.” Diana memandang sayu kearah bekas suaminya yang tunduk untuk mendukung anaknya yang merengek.

“Boleh apa salahnya dia kan anak you..tunggulah kejap I panggilkan dia….” sambil  mendukung anaknya yang kecil Tengku Farid  kebelakang memanggil anaknya Arief supaya dia berjumpa dengan mamanya, sebelum mamanya pulang. Diana dan Nur Jannah di tinggalkan di ruang tamu.

“Jannah dah berapa bulan ni nampak macam dah sarat saja.”

“Dah nak masuk lapan bulan, dulu masa Aisyah Jannah dah bersalin waktu ni. Ini pun Jannah dah bersiap sedia kalau-kalau terbersalin awal lagi.” ketika itu anaknya Arief datang menghulur tangan, untuk bersalaman dengan mamanya. Diana menarik tangan anaknya, memeluk dan mencium pipi anaknya. Inilah pertama kali Tengku Farid melihat Diana mencium anaknya. Dari semenjak dia di lahirkan Tengku Farid tidak pernah melihat Diana mencium anaknya, kedengaran macam mustahil tetapi itulah kebenaranya.

Diana bangun lalu menghampiri Nur Jannah untuk bersalaman.

“I mintak maaf banyak-banyak, I banyak bersalah dengan you Jannah. I minta maaf banyak-banyak juga dengan you Farid, memang I banyak menyusahkan you sekeluarga. Terima kasih di atas nasihat you tadi. I akan berusha sedaya untuk meyelamatkan rumahtangga I kali ini.” sebenarnya Diana sudah terlewat di datangi  haidnya bulan itu, itulah sebab dia datang mencuba nasib, kalau bekas suaminya masih mahu menerimanya kembali. Jika sekiranya bekas suaminya mahu menerimanya kembali, dia nekad tidak mahu mengadung lagi kerana padanya mereka sudah mempunyai anak, yaitu Muahmad Arief Daneal.

Tetapi setelah mendengar nasihat bekas suaminya tadi, dia mulai sedar akan kesilapan pendirianya. Kini dia berusha untuk melahirkan anak bukan untuk suaminya sahaja bahkan untuk dirinya juga sebelum terlambat, nasihat dari Tengku Farid tadi berbekas di hatinya.




1 comment:

  1. Ceriter banyak memponyai mesej-mesej penting tentang kasih sayang,agama,pengorbanan,kepentingan pelajaran dan lain-lain.

    ReplyDelete